BMW 3.0 CS (1971)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3.0 CS |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1971 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 13.900 km |
Droomwens gaat in vervulling
Sinds kort heb een lang gekoesterde wens in vervulling kunnen laten gaan en staat er sinds kort, naast de Vel Satis ook een BMW 3.0 CS op de oprit. :)
Wat een fantastische auto is dat toch! Wat een mooi model, wat een mooie lijnen en vooral wat een prachtige motor! Heerlijk om in zo'n auto te kunnen toeren en zo nu en dan de motor even te laten brullen.
De auto is van 1971 en ik heb hem sinds maart 2010. Hij is oorspronkelijk in Italië geleverd en in 1996 in NL ingevoerd. Sindsdien ben ik de 4e eigenaar en ben van plan dat nog wel even te blijven.
Aan de auto is in de loop der tijd wel wat 'geklust' maar in het algemeen is hij in goede staat en zeker niet verrot (zoals zo vele helaas).
Mijn plan is om de auto eerst technisch weer goed voor mekaar te krijgen; motor een goede beurt, carburateurs af laten stellen c.q. reviseren, remmen bij langs, nieuwe banden en uitlijnen, de viscose fan vervangen etc. etc. Verder ben ik op zoek naar een paar mooie Alpina velgen (liefst 16 inch) om de originele wielen daarmee te vervangen.
Daarna zal er optisch wel het e.e.a. gedaan moeten worden, maar dan zijn we denk ik al mooi richting de winter....
Tot zover.
Na de winterslaap
- 13.000 km
Sinds kort is de BMW weer uit haar winterslaap gewekt en is ze alweer enkele keren uitgeweest. Ze heeft de winter goed doorstaan en inmiddels zijn er weer enkele verbeteringen/ reparaties doorgevoerd.
Zo is o.a. de klok in het instrumentarium gerepareerd. Via het forum van www.e9coupe.com kwam ik achter een post waarin een reparatie van de klok werd uitgelegd. Dit zelf ook maar 'even' gedaan en nu tikt het klokje er weer lustig op los. Betekende wel dat het dashboard redelijk uitelkaar moest voordat het instrumentenpaneel kon worden uitgenomen, maar het is weer gelukt :)
Verder heb ik in de winter de zo begeerde 16" Alpina's kunnen bemachtigen, deze zitten er nu ook onder (zie laatste foto). Wat rijdt dit een stuk beter, veel strakker en minder drift gevaar (was echt gevaarlijk met de vorige wielen en dan m.n. de banden zgn Wanli's!?). Ik heb wel wat aan comfort in moeten leveren, maar ja comfort op een sport auto is natuurlijk ook een gekke combinatie.
De velgen moeten natuurlijk nog wel even in de juiste kleur worden gelakt (zilver met zwart hart) om het helemaal af te maken. Dit moet de komende tijd gaan plaatsvinden.
Verder ga ik de komende tijd eerst maar weer eens genieten van die prachtige 6 cilinder en de schitterende vorm en dus rijden (en dus hopen op blijvend mooi weer).
Restauratie deel 1 van ?
- 13.900 km
Tsja, het is zover. In de lak waren al een paar blaasjes te 'bewonderen' en dus besloten om deze eens nader te onderzoeken. Begin vorige maand de schuurmachine hier maar eens opgezet met de ijdele hoop dat het misschien bij deze wél meevalt maar helaas... Ook hier heeft de roest duivel zijn werk gedaan (net als bij al die andere modellen uit deze reeks overigens).
Dus besloten om het toch maar iets grondiger aan te pakken. Nieuw reparatie plaatwerk (deel voorscherm, dorpel en deel achterscherm voor zowel links als rechts)besteld bij W&N. Zodra dit binnen is de slijptol in de auto gezet, puntlassen uitgeboord om meer te weten te komen. Ik ben begonnen met de rechterzijde van de auto. En eigenlijk valt me het niet eens tegen. Hier en daar wel wat roest maar meest oppervlakkig en kan worden weggeschuurd / gestraald, alleen achter moet in de binnendorpel een klein stukje ter plaatse van de kriksteun worden gelast en een gat naar het binnenscherm worden gedicht. Wordt vervolgd...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.