BMW 2-serie Tourer (2021)

autoreview

BMW 2-serie Tourer (2021)

Signalement

Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf12.000 km
KM-stand laatst32.500 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gewoon fijn.

  • 17.000 km

Mijn vorige auto was een hele fijne Ford Focus Wagon 1.0 Titanium. De beste auto die ik vanaf mijn automobiele start in 1975 heb gehad. In de bijna 5 jaar (meer dan 100.000 km)dat ik met deze auto gereden heb geen enkel probleem gehad. De auto was niet duur in onderhoud, zuinig, voldoende ruim een fantastisch weggedrag. Alle reden om weer voor een Focus te kiezen. Toch heb ik het niet gedaan. Ik kies na een aantal jaren gebruik altijd voor een ander merk en model. Na een stationcar wilde ik nu graag een iets hogere auto en een automaat. Ik ben nu ruim een jaar gepensioneerd. Tijdens mijn werk heb ik de laatste jaren altijd gereden in een wat hogere auto met automaat en dat voldeed mij uitstekend. Mijn auto moet onze compacte caravan goed kunnen trekken, dus voldoende trekgewicht is voor mij een eerste vereiste.
De reden om nog niet voor een electrische auto te kiezen.
Met de beoogde eigenschappen voor ogen kon ik bij Ford niet meer terecht. De C-Max is niet meer in productie en de Kuga 1.5 is alleen met handbak verkrijgbaar.
Ik koop niet nieuw, maar kies een jonge gebruikte auto.
Mijn verlanglijstje bestond uit de Mazda CX30, Skoda Karoq/Seat Ateca, VW T-Roc, Mercedes B en BMW 2 AT.
De Mazda is erg mooi, maar geeft meer het C segment hatchback gevoel. De Mercedes ken ik heel goed en is een fijn rijdende en zittende auto.
De BMW 2 AT kende ik alleen van de plaatjes. De overwegend zeer positieve reviews op Autoweek hebben mij doen besluiten om uit te kijken naar jonge BMW's op de verkoopsites. BMW dealer de Beier in Heerenveen had een paar hele jonge 218i's op voorraad.
Een proefrit op vrijdag en het gesprek over de inruil van de Focus deden de rest. Op 31 januari 2022 konden wij de sparkling brown metallic 218i ophalen. Ik moest eerst even wennen aan het idee een bruine auto te kopen, maar het is een in mijn ogen prachtige kleur. In de schaduw zwart en wanneer het zonnetje erop schijnt een mooie warme bruin/rode gloed. Niet de eerste de beste leaseautokleur. 12000 km op de teller, 8 maanden oud, leren Oyster bekleding, sportstoelen met zittingverlenger en natuurlijk de 7 traps automaat met dubbele koppeling.
Afneembare originele trekhaak, mooi opgeborgen onder de bodem van de bagageruimte.
De stoelen zitten geweldig en de zitpositie is fijn. Veel ruimte voor de benen. Ik ben 1.92 en de zit is veel comfortabeler dan in de Focus waarvan ik de verstelbaarheid van de stoel en de lengte van de zitting niet geweldig vond.
De auto heeft een groot glasoppervlak en doet vanbinnen heel ruim aan. De bagageruimte is voor ons voldoende groot en kan nog wat uitgebreid worden door het verschuiven van de achterbank of het neerklappen van de rugleuning. Voor de achterpassagier is het ook fijn dat de rugleuning versteld kan worden.
Het interieus is heel mooi afgewerkt en alles ziet er ook even degelijk en stevig uit. i Drive is even wennen, maar als het even doorhebt is het een fijn systeem. Alhoewel het Sync2 systeem van Ford mij ook prima voldeed.
Het rijden. De 1.5 driecilinder levert ruim voldoende vermogen. De auto voelt flink sneller aan dan de 1.0 Ford. Vooral het hogere koppel merk je. De bak schakelt fantastisch. Ten allen tijde schokvrij en de schakelmomenten zijn goed gekozen. Ik heb nog geen enkele behoefte gevoeld de sportstand of de manuele stand te kiezen. De eco-pro stand een keer geprobeerd maar de auto voelt dan minder alert aan.
Zefls achteruit rijden is erg gemakkelijk. Zonder gas te geven rolt de auto heel langzaam achteruit en de parkeersensoren en achteruitrijcamera doen de rest.
De vering is stevig. Het sublieme weggedrag van de Focus haalt deze BMW niet. De Focus stuurde nog iets scherper en veerde soepeler.
De motor is erg stil. Bij constante snelheden hoor je alleen maar de rolgeluiden en een beetje windgeruis.
Het is heel comfortabel cruisen. De auto is best snel, maar nodigt niet uit tot snel rijden. Een rustgevend karakter.
Ik had verwacht dat de BMW iets onzuiniger zou zijn dan de Focus maar dat is niet het geval. Het gemiddelde verbruik zit nu rond de 1:16,5 a 1:17. Een langere rit van 100 km op autowegen en provinciale wegen leverde met inachtneming van de maximum toegestane snelheden een verbruik op van 1:20,5. Ik vind het heel knap voor een wat hogere en niet zo heel lichte auto met automaat.
Ik kijk iedere dag met trots naar onze 218i. Een aiuto met de eigenschappen die ik graag wil en minder lomp dan een SUV. De term MPV vind ik niet geheel passen bij de Active Tourer. Die past beter bij de Gran Tourer.
Alleen maar hosanna? Nee. Er zijn een paar dingen die ik wat minder vind. De standaard gemonteeerde Hankook evo3 S1 banden zijn op wat ruwer asfalt wat rumoerig. Ze bieden wel veel grip.
De binnenspiegel neemt veel uitzicht weg. De voorruit is enorm groot, maar de grote binnenspiegel hangt voor mij net wat te laag gemonteerd. In lange doordraaiers naar rechts en bij het naderen van kruisingen en splitsingen moet ik iets bukken om het goede overzicht te hebben.
Zou ik met de wetenschap van nu deze auto weer aanschaffen. Op grond van de eigenschappen wel, maar toen ik de auto kocht zag de wereldvrede en energievoorziening er nog anders uit. Nu zou ik de Ford niet ingeruild hebben maar nog een paar jaar doorgereden totdat er een jong gebruikte betaalbare electrische auto zou zijn met voldoende trekgewicht voor de caravan.
De BMW mag nu in ieder geval nog 5 jaar blijven. Bij de aankoop heb ik meteen een onderhoudscontract afgesloten voor 5 jaar/100.000 km.
Ik heb nu 5000 km met de 218i gereden. Na de ritten met de caravan die gaan komen zal ik de review aanvullen.

Rijervaring met caravan

  • 22.000 km

De eerste 10.000 km zitten erop. In mei en juni twee keer met de caravan weggeweest. De 218i doet het fantastisch met de caravan aan de haak. Nu is onze caravan niet zo groot, het is een Hobby 380TB, bouwjaar 2013 met een maximum totaalgewicht van 1200 kg. Ik hou de kogeldruk altijd op 70 a 80 kg en volgt de caravan zeer stabiel de auto. De auto trekt de caravan moeiteloos. Ik zet de automaat wel direct in de sportstand zodat de bak later opschakelt en je met een hoger toerental onderweg bent. Bij een constante snelheid van 90 a 95 km/u staat de 6e versnelling ingeschakeld.
Wegrijden en optrekken bij een kruising gaat zeer soepel en gemakkelijk, evenals invoegen op auto(snel)weg. Ook met de caravan aan de haak kan je vlot optrekken. Het brandstofverbruik is natuurlijk wel aanzienlijk. Afhankelijk van de windrichting/windsterkte ongeveer 1:9 a 1:10.
Solo blijf ik mij verbazen over het lage verbruik van de 1.5 driecilinder wanneer je de maximum snelheden in ons land aanhoudt. Het is geen enkel probleem om 1:18 a 1:19 te rijden en dan ben je absoluut niet als een slak onderweg.
Heel fijn met de huidige brandstofprijzen. Gelukkig een aantal keren kunnen tanken bij onze oosterburen.
Ik begin de 2AT steeds meer te waarderen als een heerlijke reisauto met een rustgevend karakter. De auto is best snel, maar nodigt meer uit voor een comfortabele ontspannen rit. De motor is stil, de stoelen zitten fantastisch en je hebt de ruimte.
In het vorige verslag maakte gaf ik aan dat de Hankook banden wat rumoerig waren, maar met het stijgen van de temperaturen lijkt het of de banden hierdoor iets soepeler afrollen met minder geluid. Verder bevallen mij deze banden prima. Goed grip, ook bij nat wegdek en ik voel niet de geringste onbalans of een trilling. Ook geen last van "flat spot" na een paar dagen stilstaan. Daar had de Focus wel last van. Dan leek het of de eerste paar kilometer met vierkante banden reed. Ik begin fan te worden van de Hankooks.
Ik ben inmiddels de iDrive ook steeds meer gaan waarderen. De navigatie werkt fijn en ik krijg automatisch updates binnen. De DAB radio doet storingsvrij zijn werk.
Bij ons oosterburen staat de 2 AT teboek als de "rentner BMW" . Het is ook niet de meest flitsende BMW om te zien, maar het is wel een heel erg fijne BMW om in de zitten, te rijden en van te genieten.

1e onderhoudsbeurt

  • 32.500 km

De eerste onderhoudsbeurt is uitgevoerd bij de Beier in Heerenveen. De Beier is nu overgenomen door Ekris en dus onderdeel van het gigagrote Emil Frey. Persoonlijk vind ik het altijd jammer als een zelfstandig bedrijf overgemomen wordt door een grote speler op de markt met meerdere vestigingen. Het is mijn gevoel en ik kan het niet onderbouwen met feiten.
Fijn dat je na de werkzaamheden de sleutel krijgt en de medeling "de nota is al betaald" . Onderhoudscontract vorig jaar afgesloten na aankoop van de auto.
Ook was de auto gewassen. Prima ervaring. Voor de rest weinig te melden over de 218i. Heerlijk rijdende auto. Geen storingen of defecten. Bij een beheerste rijstijl zeer zuinig.
Met een BT OBD adapter en de app Bimmercode de Start/stop zodanig ingesteld dat die ook na een herstart uitgeschakeld blijft. Ook gaan nu de achterlichten branden in combinatie met de dagrijlichten aan de voorzijde.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens