BMW 130i High Executive (2007)

autoreview

BMW 130i High Executive (2007)

Signalement

Uitvoering130i High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf7.500 km
KM-stand laatst70.971 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 24.000 km

Na 3,5 jaar in een 120i te hebben gereden ontstond toch de behoefte aan wat meer vermogen. De 150 pk voel je aan de 120i niet af.

In Maastricht bij BMW Keram een 130i automaat gevonden. 1,5 jaar oud met 7500 km op de teller (geimporteerd uit Duitsland). De auto zag er prachtig uit. Lekker compleet inclusief oa M-pakket, pro-navi, xenon, schuifdak en beige lederen bekleding. De proefrit was perfect, een verschil van dag en nacht met de 120i. Niet alleen stukken sneller, de 130i voelt ook aan als een grotere auto. Gelukkig konden de notenhouten interieurstrips worden overgespoten in mat zilver, dus de koop was gesloten.

Inmiddels een half jaar verder. De auto bevalt nog steeds erg goed. Het is iedere keer weer een plezier de 6-cylinder te (horen) starten. Wel jammer dat hij in de meeste omstandigheden in Nederland eigenlijk te snel is. De voorliggers komen erg snel dichterbij...

De belangrijkste ervaringen:

Pro:
- motor, prestaties en rijgedrag
- comfort stoelen
- brandstofverbruik van 1:12 gemiddeld valt mij mee met 265 pk (rijden wel vrijwel alleen op de snelweg)

Min
- rammelende deuren. Vooral op klinkerwegen. Geprobeerd de rubbers te reinigen en met vaseline in te smeren, maar dat mocht niet baten. Al twee keer mee in garage geweest maar nog niet opgelost
- de auto heeft het standaard geluidsysteem. Dat houdt niet over qua kwaliteit, om het maar voorzichtig te zeggen
- het spraaksturingsysteem is een soort cabaret. Altijd weer verrassend wat de digitale dame concludeert uit wat je zegt
- zoals in alle 1-en ruimte en comfort op de achterbank

Plus/min:
- het M-pakket onderstel rijdt aan de ene kant een stuk strakker dan het standaard-onderstel van de 120i. De auto gaat bv veel rustiger door lange snelle bochten. Tegelijkertijd komen uiteraard schokken steviger door. De eerste auto waarin mijn vrouw tijdens het rijden regelmatig wakker wordt....
- de beige leren bekleding vind ik met de zwarte metallic lak erg mooi. Het wordt wel sneller vies. Met het BMW-onderhoudspakketje is dit snel opgelost

Al met al: hopelijk staat er over een paar jaar weer een goede occassion met wenig kilometers bij de dealer. Want een nieuwe wordt wel erg prijzig....

Update

  • 63.000 km

Inmiddels zijn we zo'n 40.000 kilometer verder dan bij de vorige review. Aanzienlijk meer kilometers dan we dachten toen we de auto kochten, aangezien mijn vrouw voor het werk veel meer rijdt dan verwacht. Achteraf gezien was een 123d misschien handiger geweest..

Maar gelukkig zijn kilometers in de 130i altijd een feest. Inmiddels met vakantie geweest naar onder andere Zuid Duitland, Noord Italië, Zwitserland, Zuid Frankrijk. Kilometers maken is geen probleem. De sportstoelen zitten erg goed dankzij de uitschuifbare steun onder je benen. In Duitsland is het even leuk om 200+ te rijden, maar op de langere afstand wordt dat erg vermoeiend omdat het - zeker met het M-onderstel - nogal springerig wordt. Je moet je dan erg concentreren. De cruise control op 160 gaat prima. Je houdt het uren vol, en met ca 1:11 valt het verbruik erg mee. Überhaupt: gemiddeld rijden we 1:12 met de auto. Wel relatief veel snelweg.

Inmiddels de eerste reparatie achter de rug. De avond voordat we naar München zouden afreizen leek de motor niet meer op alle cylinders te lopen. Het bleek een regelmagneet in het Vanos-systeem te zijn. Gelukkig nog onder garantie. Verder sinds het vorige verslag geen problemen gehad, behalve dat bij de laatste onderhoudsbeurt de dealer weer eens de deurrubbers heeft schoongemaakt om het rammelen van de deuren tegen te gaan.

Al met al nog steeds erg tevreden!

Verkocht!

  • 70.700 km

In 2 jaar ruim 60.000 kilometer aan de teller toegevoegd en op 70.000 uitgekomen. Met het aflopen van de occasiongarantie een goed moment om eens over een andere auto na te gaan denken.

Na enig oriënteren en zoeken een Mercedes C250 CGI Estate gekocht. Dit betekent dat de 130i is ingeruild en gisteren bij de Mercedesdealer in Den Haag is achtergelaten. Binnenkort zal de 130i te koop staan bij BMW Den Haag verwacht ik.

Sinds de vorige update hebben we geen enkel probleem met de auto gehad. In de AutoBild is de 130i in de duurtest een van de betrouwbaarste auto's gebleken, en ik kan dat alleen maar beamen.

Behalve de kilometrage en de lol weer eens in een andere auto te rijden zijn de belangrijkste redenen om de 130i weg te doen het rijcomfort en de bagageruimte.

Het stoterige weggedrag (met M-onderstel en 17"-wielen) is de keerzijde van het kwikzilverige karakter van de auto en het plezier waarmee de auto bochten aanvalt. Een keer in de Alpen of de Elzas bergpassen rijden kan ik iedereen aanraden, maar het betekent wel dat voegen in het wegdek en ander ongerief nogal in het interieur doordringen. Dat de bagageruimte van de 1 niet erg groot is, is natuurlijk geen nieuws. Op vakantie hebben we naar onze smaak toch te vaak dat spulletjes op de achterbank en daarmee in het zicht van geboefte moeten liggen.

Anderzijds: de auto heeft veel sterke punten die we ongetwijfeld erg gaan missen. Het belangrijkste: de motor. Het geluid als je start of op de snelweg accelereert is fantastisch. Dat gekoppeld aan even fantastische presentaties en uiteindelijk een gemiddeld benzineverbruik van 1:11,7 maakt het een heerlijke combinatie van een gewone hatchback en een sportwagen.

Andere zaken die we zullen gaan missen zijn de lekkere sportstoelen, het lekkere M-stuurtje, het mooie beige leren interieur en het schuifdak (want dat heeft de MB niet).

De kosten van de auto bedragen de afgelopen dik 2 jaar en dik 60.000 km €0,54 per kilometer waarvan €0,30 afschrijving en €0,12 brandstof. De volgende eigenaar is ongetwijfeld goedkoper uit omdat de auto weinig onderhoudskosten kent en de afschrijving lager zal zijn.

Ik wens de volgende eigenaar in ieder geval veel plezier met de auto.

Te koop

  • 70.971 km

Sinds deze week staat de auto te koop bij BMW Den Haag voor €28.950. Als je geinteresseerd bent in een complete 130iA in goede staat zou ik zeker gaan kijken.

PS: wel even checken of de banden zijn vernieuwd, want vervanging was dichtbij.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.