BMW 118d (2009) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 25.750 km |
KM-stand laatst | 36.800 km |
stap terug
- 36.800 km
Bij mijn nieuwe baan hoort een auto van de zaak.
De 118d, van mijn voorganger, stond in het prachtige WIT op mij te wachten (u proeft hier enig sarcasme) zooo 2009.. (ok 2007)
Maar goed, laat ik het positief houden.
Auto had 25000km gereden toen ik hem in ontvangst nam en zag er zeer netjes uit.
Voor mij is dit de eerste keer in een kleine middenklasser, dus het is in elk geval even wennen na alle comfortabele en grotere auto´s.
Voor deze baan rijd ik veel naar Frankrijk op en neer, eigenlijk alleen lange afstanden dus.
Ik heb er nu een goeie 10.000km op zitten in 2 maanden en het leek mij een aardig moment voor de eerste ervaringen.
Laat ik beginnen met te zeggen dat het wennen me redelijk meevalt.
Misschien wel doordat het zo anders rijden is dan een grotere comfortabele voiture. Ik word door de 1-serie eigenlijk constant gedwongen sportief aan het verkeer deel te nemen en dat is ook best leuk, ik vrees alleen dat de lol er op den duur wel vanaf gaat en ben benieuwd wat er dan voor rijplezier overblijft?
Maargoed tot op heden ben ik best te spreken over de rijeigenschappen van dit Beamertje.
Hij zit perfect in elkaar, is erg stil, bijna evensnel als mijn laatste 525d, zuinig(ongeveer 1 op 18), stuurt en schakeld lekker en de zithouding is goed tot ongeveer 2 uur.
Maar... het blijft voor mij een raadsel waarom ´men´ het tegenwoordig zo goed vindt dat auto´s, ik noem het maar even een sport onderstel hebben, geen wit streepje of dennenaaldje op de weg dat onopgemerkt voorbij gaat, daar ga ik dus echt nooit aan wennen!!
Wat dat betreft dus zeker geen geschikte auto voor de lange afstanden..
Update 46.300km:
Weer 10.000km verder en geen spannende dingen te melden.
Ik ben inmiddels wat meer gewend aan het gebrek aan comfort en ruimte, maar lees met verbazing dat er mensen zijn die dit een uitermate geschikte gezinswagen vinden..?
Onlangs met vrienden naar een ijshockey toernooi geweest in Zwitserland. Met veel moeite gingen er 2 tassen in, bij de 5 serie waren dat er 5..
Ik ben wel erg positief over het verbruik, bij rustig rijden haal ik 1 op 19 en bij een ritje waar hoofdzakelijk de naald rond de 200 aanwijst kom ik nog steeds uit op 1 op 16!
Verder net 4 nieuwe bandjes erop laten leggen.
Update 115.000 km:
We zijn inmiddels een kleine 70dkm verder dus de hoogste tijd voor een update.
Om maar weer positief te beginnen kan ik u melden dat ik overtuigd blijf van de kwaliteit van dit scheur ijzertje. Nog steeds zijn er geen rammels of kraakjes waar te nemen.
Ook de problemen blijven beperkt tot de warmte regeling in het interrieur die soms in de war lijkt te zijn, blaast ineens warme lucht en reageert niet meer op bijstellen(bij de daeler kunnen ze niets vinden) en de acheraf ingebouwde Garmin navi die regematig blijft hangen.
Wat me inmiddels wel is opgevallen is dat de banden bovengemiddeld snel slijten, de laatste zomebanden hebben ca 35.000km gedient voordat de winterbanden eronder kwamen en waaren alle 4 op, nu met de wissel voor het voorjaar het zelfde verhaal! De winterbanden zijn ook weer redelijk ver versleten na ruim 30.000km..
Het verbruik blijft hangen rond de 1 op 17 (met een stevige rijsteil en ca 80% snelweg)
Verder rijd ik gelukkig wat minder kilometers voor woon/werk en ik ga iets minder vaak richting La France de laatste maanden.
Mede hierdoor is het wel uit te houden met het 1-tje. Op korte afstanden kan ik er namelijk mee leven maar de lol van het leuke sportieve rijden is er al lang af (mede door veel bekeuringen)en wat mij betreft blijft er buiten de kwaliteits beleving en prettige motor weinig positiefs over!
Ik vind autorijden echt een stuk minder leuk geworden sinds deze Bmw, voorheen reed ik elke kilometer met plezier maar ik kan u verzekeren dat dat een beetje voorbij is!
De hoofdredenen hiervoor zijn:
-Veel te stug onderstel, zeker icm de runflat banden.
-Stuurgedrag erg direct en dus onrustig op de snelweg
-Windgevoelig
-(te) vlakke stoelen
Ik had verwacht dat het sportieve en stugge rijgedrag een beetje zou wennen maar helaas..
Voor mij is de conclusie helder: koop alleen een 1 serie als boodschappen auto of als 130i voor op het circuit:)
Hopelijk kan ik na de zomer eindelijk iets anders uitzoeken, één ding is zeker, nooit meer een 1 serie voor mij!!
Update 121.200km:
De 118d is ingeleverd, eindelijk! Helaas niet vanwegen de reden dat ik iets nieuws mag uitzoeken van de baas maar vanwege het fijt dat de baan is beëindigd.
Ik heb nu tijdelijk een Citroën Xantia Activa Turbo CT gekocht.
Hiervan volgt spoedig een review!
Nog even een aantal plussen en minnen van de Beamer op een rijtje:
+
Vlotte en prettige motor
Zuinig (tussen 1 op 16,5 en 1 op 18)
Is en voelt erg degelijk aan
Geschikt voor hoge snelheden
Auto wordt altijd positief ontvangen
-
Erg stug onderstel
Harde(runflat)banden
Vlakke vormloze stoelen
Direct stuurgedrag (vond ik op lange afstand vermoeiend)
Weinig ruimte achterin
Schakeld vrij stroef (vriendin kreeg `m alleen met 2 handen in de achteruit)
Het probleem met de kachel/ventilatie is overigens nooit meer gevonden door de dealer. Wanneer het systeem normaal functioneerd kunnen ze natuurlijk geen storing vinden.
Bedankt voor de interesse!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.