BMW 116d Corporate Lease Business Line Ultimate Editio (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 116d Corporate Lease Business Line Ultimate Editio |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 7.500 km |
Eerste indruk
- 1.000 km
Na een bezoekje op het Belgische autosalon 2011 wederom verliefd geworden op een witte BMW 1 reeks. Gezien een kennis van mij werkt bij een BMW dealer, zeer mooie kortingen gekregen voor een prachtexemplaar. Uiteraard besteld, 10 weekjes wachten en daar stond ie te glitteren op 01/04/2011 (geen aprilgrap!!!). Mijn Alpinweisse 1 reeks... Wat is en blijft ie mooi, desondanks het een uittredend model is en zeker in mijn aangekochte beperkte uitvoering, met de xenons,... Prachtig gewoon! Zie foto's...
Het betreft een Belgische 116d EDITION SPORT (speciale uitvoering), voorzien van een 2.0L dieselmotor met 116PK en 280NM koppel.
Wat betreft de EDITON SPORT:
Dit is eigenlijk het volledige M pakket met bumpers, ophanging, 17" velgen, zwarte dakhemel, stuur, pook, pedalen, chroom edition instaplijsten,...
De opties: half lederen sportzetels met contraststiksel donkerblauw (M stiksel) met oppompbare wangen, shadowline hoogglans, lichtpakket, verwarmde zetels, climate control, pdc achteraan, getinte ruiten, zonneband in voorruit, licht- en regensensor, cruise control, multistuur, bluetooth, usb aansluiting, radio professional met hifi systeem, xenon en dagrijlichten, led gefumeerde achterlichten, alarmsysteem, automatisch dimmende binnenspiegel, mistlichten, verwarmde elektrische buitenspiegels, sportantenne, iPhone 4 kabel, akzent fenshliff interieurlijsten, fluwelen tapijten met contrastblauwe randen (zoals zetels), middenarmsteun, opbergpakket,...
Wat betreft het vermogen:
De 116d betreft een elektronisch dichtgeschroefde 118d, die in mijn versie een 116 Pk en 280NM koppel zou moeten leveren ipv 143 PK en 300NM koppel. Ik heb met beide versies testgereden en eerlijk, ik merk weinig tot geen verschil, enkel ging de 118d na 3500 toeren merkbaar vlotter...
In lage toerentallen hebben beide versies een zeer goede en aangename gasrespons, hoge koppelkromme en zeer hoge funfactor.
Gezien de 116d in België 100% motorisch gelijk is aan de 118d, zijn beide motorisaties na chiptuning rond de 180 PK te krijgen, maar hierover later meer.
Wat direct opvalt aan de wagen is de kwaliteitsbeleving. Deze is zeer hoog en dat voor BMW's kleinste. De auto lijkt te zijn vervaardigd uit marmer. Zo degelijk voelt ie aan. Niets rammelt, tot in de puntjes mooi en netjes afgewerkt. Het dikke M stuur, de mooie sportzetels met speciaal stiksel, de interieurlijsten,... kortom een prachtig stukje techniek!
Hoe rijdt het nu, de nieuwe 1? In 1 woord, GEWELDIG!
Het stuurgevoel is messcherp, direct en eigenlijk te vergelijken met een kart voor de openbare weg. Geen bocht die de auto doet hellen (M ophanging) Net alsof de ophanging ontwikkeld is voor minstens 300 pk en 500 nm koppel. Dit heeft wel als gevolg dat de wagen iets straffer is afgeveerd, maar naar mijn mening niet oncomfortabel te noemen. Op de snelweg tegen 130km/u richting de vakantieoorden vormt geen enkel probleem voor deze reisgezel. Voor mij de perfecte compromis tussen sport en comfort.
De motor heeft momenteel de kaap van 1000 km bereikt en dus ben ik bijgevolg nog niet boven 3000 toeren geweest. Echter wat mij opvalt is hoe vinnig de auto rijdt in lage toerentallen, hoe soepel ie reeds schakelt en hoe fluisterstil de motor klinkt. Geluidsisolatie van een zeer hoog niveau, lijkt wel een benzine...
Ik vertelde reeds dat de 116d motorisch gelijk is aan de 118d, alleen dat er een elektronische begrenzing op zit. Het zou mij niet verwonderen moest de 116d nagenoeg hetzelfde vermogen produceren op een testbank... Daar komen we wellicht later achter. Want gezien de auto echt fijn rijdt, ben ik toch van plan, de auto te laten chippen. Een must? Zeker niet, maar al mijn vorige auto's waren gechipped en het onderstel van deze wagen vraagt gewoon naar meer...
Momenteel ondervind ik geen nadelen aan de wagen. De interieurruimte is niet van de grootste in zijn segment, maar daarvoor koop je hem ook niet. Wanneer gaan mensen is begrijpen een 1 serie, een golfje,... niet als familiewagens te aanzien? Als ik ruimte wil, koop ik wel een 5 serie touring of een monovolume, sterker nog een kampeerwagen. Want tegenwoordig moet iedere wagen een koffer hebben met een laadruimte van 3000 liter en moet diezelfde auto minstens 7 personen kunnen vervoeren...
Maar goed, wat kan ik jullie nog vertellen.
Het verbruik is momenteel 5.8L/100 KM. Zeer netjes voor een auto die in zijn inrijperiode zit. Wellicht zal dit richting de 5.5L/100 KM gaan. Gemeten over 50% stad en 50% snelweg.
Ik kan wel nog een uur doorgaan, maar ik denk dat het jullie voorlopig wel duidelijk is... Ik ben uiterst tevreden met mijn aankoop. Ze kosten wat, maar je krijgt er ook iets voor in de plaats. Het zijn gewoon goede robuuste autootjes...
Ik hoop alvast vele, probleemloze kilometers af te leggen in deze wagen!
Tot binnen 1000km voor een update...
Korte update
- 2.500 km
Momenteel heeft de wagen al 2500KM en nog steeds bevalt de auto super. Wel neem ik een sterretje weg van het comfort gezien de wagen voor mij de ideale compromis biedt tussen sportiviteit en comfort. Hierom vind ik 3 sterretjes de perfecte aanduiding.
Volgende week zullen de 17 inch velgen 207M plaats maken voor 18 inch velgen 261M in de ferricgrey kleur, alleen te verkrijgen in combinatie met de Edition Sport. Foto's volgen...
Op 3000km zal de auto gechipped worden.
Problemen: NIHIL
Tot binnen 500km voor een update...
Chiptuning
- 3.500 km
Gezien ik men nieuwe velgen nog steeds niet geleverd heb, heb ik men wagen op 3250 KM dan maar laten chiptunen. Een mens mag toch iets doen met zijn vakantiegeld. Wat betreft de tuning. Hier kan ik zeer kort over zijn, wat een nog sportievere auto is het geworden...
Origineel had de auto 121 PK en 282 NM koppel. Nu heeft de wagen een slordige 195 PK en 440 NM koppel. Wat een verschil in power...
Uiteraard is de auto zoveel krachtiger, sneller en nog soepeler geworden. Op datum van 11 juni 2011 de auto is goed losgelaten op de snelweg. Wat bleek dat de snelheidsteller in het niets stond te wijzen. Jawel, u leest het goed, de auto gaat meer dan 240 KM/U op teller en dat voor een stomme 2.0 dieselmotor, nog straffer een 116d...
Kortom, ik kan iedereen een 116d aanbevelen om deze nadien softwarematig te laten herprogrammeren. De tuning heeft mij 500 euro gekost op een individuele 4x4 testbank, professioneel uitgevoerd met een op maat geschreven programma en met materiaal van nog geen 3 maand oud. Kortom een pak geld uitgespaard tov een 120d en een nog sneller karretje ervoor teruggekregen...
Heb zelfs een fotootje gemaakt met men gsm om jullie te laten zien dat de snelheidsteller gewoon in het niets staat te wijzen. Ik zal deze binnenkort plaatsen, wanneer men velgen op de auto zullen staan. Direct 2 vliegen in een klap.
Tot binnenkort...
Nieuwe velgen
- 4.000 km
Momenteel iets meer dan 4000 km op de teller en jawel de nieuwe velgen staan onder de auto. Verder geen bijzonderheden. Nu aan de personen die het niet kunnen vatten dat de auto nu 195 PK heeft en 440 NM zal ik de foto's van de curve op de geëikte testbank en van de snelheidsteller doorsturen via mail... De auto rijdt werkelijk bijzonder goed en nee het chiptuning verhaal is niet overdreven... Tot de volgende!!!
Op vakantie met de BMW portable GPS professional
- 7.500 km
Net voor ik op vakantie ging via een kennis een GPS portable systeem laten inbouwen, origineel van BMW, meer bepaald (op) in de plaats van het opbergbakje... Is echt heel mooi gedaan en aangesloten op het boordnet van de wagen wat wil zeggen geluid gaat door de speakers, TMC en handsvrij bellen via bluetooth...
Over het toestel zelf niets dan lof, prachtig groot ultradun toestel met groot superscherp 3D beeld en ingebouwde harde schijf... Toestel zelf is door GARMIN gemaakt wat wil zeggen lifetime map updates... De flitslocaties en palen zijn tevens zeer goed en ruim op voorhand aangegeven door middel van icoontjes en geluidjes... Echt een aanrader, zo veel mooier dan een TomTom en echt heel netjes, geen kabels zichtbaar,... Een aanrader voor wie iets origineel wilt dat je uit de wagen kan nemen en geen 2500 euro wilt betalen aan een af fabriek navigatie... In de BMW garage waar ik klant ben stonden 27 leasings te wachten op zo'n toestel, gewilde gadget lijkt me...
Nu dan de vakantie... Ruim 3000 kilometer binnen de week afgelegd in de 1 en wat een plezier heb ik beleefd... Over de mensen die vinden dat de 1 hard en oncomfortabel is, moet ik zeggen dat hij op slecht wegdek stug aanvoelt maar op de autosnelweg voelt hij zo stabiel en dus comfortabel aan. En dan die sportstoelen, er bestaan er geen betere binnen het segment van de 1... na 1300 km kom je NIET stijf uit de wagen... Zelfs in mijn versie met de 18inch wielen en de sportophanging voelt de wagen helemaal niet oncomfortabel aan... Aan 200km/h kan je gerust het stuurwiel loslaten, zo stabiel ligt ie op het wegdek...
En dan nog iets over het verbruik en het vermogen... De auto is echt zuinig zelfs aan hogere snelheden, zo een 5,9L/100km aan 150km/h gemiddeld... Maar wat een vermogen heeft het autootje, in de bergen en op lange stukken autosnelweg stijl omhoog maakt de wagen je blij als je menig duurdere auto's (serieus) los rijdt... Bochtjes in het gebergte is een feest, wat een stuurgedrag, fenomenaal is hier het juiste woord!!!
De review begint nu wel wat saai te worden. Tijdens de vakantie geen problemen, rammels, kraakjes of dergelijke, kortom na 7500 km nog geen problemen...
Betrouwbaar beestje... Op naar de eerste onderhoud... Tot dan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.