Audi S6 Avant 5.2 FSI quattro Pro Line (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S6 Avant 5.2 FSI quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 215.000 km |
KM-stand laatst | 255.000 km |
De zoektocht
- 217.000 km
Aangezien de kilometers wat minder hard gingen dan voorheen -en een EURO 3 op diesel ook steeds minder steden in mocht- ben ik op zoek gegaan naar een vervanger van mijn rijdend bankstel: de Range Rover Sport TDV6 HSE uit 2006.
Dik 2 jaar heb ik ontzettend genoten van de Range Rover, maar de oplopende vaste kosten en het feit dat de dieselprijs ook duurder was dan de benzineprijs zorgden dat ik weer ging rondkijken.
Eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op een betrouwbare en relatief zuinige Lexus GS 450h, maar er stond niet echt iets naar mijn zin te koop in Europa op dat moment. Ook werd de kinderwagen vervoeren al lastig in de GS.
Voor de vakanties leek me dat geen probleem, aangezien dan toch de caravan erachter wordt geknoopt of er een dakkoffer mee kan.
Toch maar eens verder kijken dan.. Ik was op zoek naar wat leuks waarmee ook de caravan en de raceauto getrokken mogen worden. Dat betekent minimaal 1.600 kg trekgewicht en ook een beetje vermogen met liefst een leuk geluidje. Met een uitgerekend jaarkilometrage na de verhuizing van ongeveer 10.000 mocht het dit keer gewoon een leuke motor op benzine zijn.
Via Carbase kwam ik bijvoorbeeld een Legacy/Outback 3.0 tegen, een Volvo V70 T6, een XC90 V8 en een Mercedes E500 kwam ik bijvoorbeeld tegen. Een Cayenne van na de 2007-facelift vond ik ook altijd al erg gaaf, en een 9-5 Aero ook.
Qua optie-wensen had ik inmiddels ook een flinke lijst verzameld:
- Automaat
- Open dak; liefst panorama
- Trekhaak
- Adaptieve cruise control
- Lederen bekleding
- Af fabriek navigatie die liefst aan te passen is naar Carplay
- Bluetooth mogelijkheden
- Rappe sprint naar 100 km/h
- Goedkoper dan de Range
Toen kwam ik de Audi S6 met V10 op het spoor. 2.100 kg trekgewicht en alle opties die op dat moment mogelijk waren, zelfs adaptieve cruise control zit er vaak op. Geen slimme keuze, maar wel gaaf! Op internet lees je veel horrorverhalen over de kleppen in de inlaat, wat een kostbare reparatie zou kunnen zijn.
Er stonden er een aantal van te koop, waarbij mijn oog direct op twee zwarte Avants viel: een geïmporteerde met een ruime 100.000 km op de teller en een flinke vraagprijs, en een origineel Nederlandse met dik 200.000 met een vraagprijs van 10k minder.
Uiteindelijk ben ik alleen bij die laatste wezen kijken, en was ik direct verkocht. De Milltek-uitlaat maakte de beleving compleet tijdens de proefrit. Wát een geluid!
Het prijsverschil zorgde er bovendien voor dat het potje "onvoorzien" wat beter gespekt bleef, en ook de inlaat was recent vervangen.
Goedkoper dan de Range kon ik voor mezelf nog relativeren ook, want met het maandelijkse verschil van € 195 in wegenbelasting kon toch in ieder geval 1,5 keer extra getankt worden..
In krap 4 maanden ben ik nu al weer 7.000 km verder, dus ik zal snel mijn eerste ervaringen gaan delen!
Eerste 5 maanden!
- 224.000 km
Voor aflevering zou de auto nog compleet nagekeken worden, en waar nodig verbeterd worden.
Direct op dag 2 begon echter het motorlampje te branden, niet prettig! Even overlegd met de verkoper, en de auto op zijn verzoek teruggebracht.
Een weekje later was de auto weer klaar. De oorzaak bleek een gescheurd vacuümslangetje te zijn. Keurig opgelost.
Ook bleek een van de banden langzaam leeg te lopen, waarna me opviel dat ondanks het goede profiel de banden al een behoorlijke leeftijd hadden. Deze wilde ik dan maar direct alle 4 vervangen voor goede winterbanden. Er stonden toch al verschillende tripjes Duitsland en een wintersport op de planning.
Twee dagen voordat de auto bij de garage terecht kon voor een grote beurt, had mijn vrouw echter een klapband op de snelweg. Gelukkig vlakbij de afslag, dus doorgereden naar een parkeerplaats dichtbij. Gevolg hiervan was wel dat de auto op de trailer naar de garage gebracht moest worden helaas.
Omdat ik de auto in goede staat wilde hebben, heb ik opdracht gegeven voor een grote beurt, de auto volledig nalopen en 4 nieuwe winterbanden. Ook vond ik na er een paar weken mee gereden te hebben toch dat er wat speling op de stuurinrichting zat. Conclusie: alle draagarmen incl. rubbers vervangen. Flinke klus, en erg kostbaar!
De onderdeelprijzen waren van mijn Engelse auto's toch altijd wat vriendelijker. Het resultaat is wel weer een fijne strakke auto.
Direct na het ophalen bij de garage gingen we een weekendje naar Duitsland. Wat een pret! Een flinke kruissnelheid is waarvoor de auto gemaakt is, en even uitproberen resulteerde in een dikke 280 km/h op de teller. Met vrouw en kind in de auto was het op dat moment ook mooi geweest, maar ik denk dat er nog wel wat meer in zat :)
Het gemiddelde verbruik heb ik nog niet na durven meten, maar ik denk dat ik op ongeveer 1 op 7,5 zit tot en met nu over de eerste 9.000 in krap 5 maanden. Kosten heb ik om die reden op 3 sterren gezet - mede dankzij de flinke onderhoudsfactuur.
De kilometers gaan hiermee vooral ook veel harder dan eigenlijk ingecalculeerd, maar het blijft gewoon erg leuk! Het is geen stuurmansauto doordat de motor zo ver voorin ligt en de auto nodig ook totaal niet uit tot een potje actief sturen. Het is wel gewoon echt een snelle en fijne alledaagse auto, zonder dat ie al te veel opvalt. Bij starten blijft ook standaard mijn portier nog even open om de prachtige V10-symfonie te horen :)
Over dat laatste gesproken: de Milltek zonder middendemper vind ik persoonlijk net iets té. Met proefrijden was dit echt top, maar eenmaal thuis voor de deur wel een tikkeltje overdreven.
Paar maanden verder
- 232.000 km
Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder, en ook weer een paar garagebezoeken.
Pech hadden we doordat de velg gescheurd bleek te zijn. Met de pas nieuwe winterband was gelukkig niets aan de hand, maar de velg moest gelast worden. Daarna niet meer mee gereden omdat ik een nieuwe set velgen had gevonden voor mijn zomerbanden.
De nieuwe velgen zijn afkomstig van een Q4, die bleek dezelfde naafdiameter en de goede ET-waarde te hebben. De ballonbanden van de Q4 konden uiteraard niet gebruikt worden, dus die zijn vervangen door de nieuwe Conti's Sport 7 die overal goed uit de testen kwamen. Wát een verschil met de winterbanden! De auto is veel stiller geworden, en rijdt er een stuk lekkerder mee.
Qua onderhoud zijn er ook wel een paar dingen aan de hand geweest. Net voordat we op wintersport gingen, viel me op dat er een plasje koelvloeistof onder de auto lag. Balen, ik keek zo uit naar de rit richting Oostenrijk met de Audi! De garage had niet snel genoeg tijd om het probleem te zoeken en fixen, dus uiteindelijk toch maar met de bus op wintersport geweest. Er bleek een haarscheur in het expansievat te zitten.
Ook is de auto terug geweest omdat ik vind dat er toch nog wat speling op de stuurinrichting zit, ondanks dat alle rubbers en draagarmen vervangen zijn afgelopen december. De garage geeft echter aan geen gebreken te kunnen vinden. Dan was er nog de verwarmingsunit van de adaptieve cruise, met als gevolg dat de cruise control helemaal niet meer werkte. Deze sensor is nu vervangen. Verder had ik een regelmatig terugkerende storing op de Lambda-sensor, die ook weer uit ging, dit moet nu opgelost zijn met een nieuwe sensor. Eén van de achterruiten ging plotseling niet meer omhoog, wat is opgelost met een gebruikte motor.
Ook heb ik de olie weer laten verversen, aangezien we sinds de laatste beurt in december toch alweer een dikke 10.000 km gereden hebben. Een onderhoudsinterval van 25.000 km voor olie vind ik persoonlijk erg veel.
Al met al even de puntjes op de i voordat we volgende maand naar zuid-Kroatië vertrekken met de Audi plus caravan aan de haak.
De gebruikskosten zijn niet gering, maar wat blijft het een gave alleskunner!
Wel ben ik me vanwege de hoge kosten (euro 98!) aan het oriënteren op een 4-zits cabriootje voor erbij, zodat we de Audi een klein beetje kunnen ontzien qua kilometers.
Eerste jaar
- 240.000 km
Het eerste jaar met de S6 zit erop, en wat hebben we er -over het algemeen- van genoten.
Véél meer kilometers dan vooraf ingecalculeerd, met toch bijna 25.000 km in een jaar. Hiervan was maar één grote vakantie, want twee andere keren heb ik mijn bus meegenomen door kleine technische missers.
Technische missers zijn er namelijk al wel een paar geweest. Even een kleine opsomming van afgelopen jaar:
- Velg kapot - direct 4 nieuwe winterbanden ivm leeftijd oude banden
- Afdekkap adaptieve cruise - complete cruise control werkte niet meer
- Raam rechtsachter stond plots open - motor kapot
- Elektrische achterklep werkte niet meer zonder hulp
- Haarscheur in KVS-reservoir
- Sensor airbag
- Sensor adaptieve verlichting
- O2-sensor achterste cilinder - hiervoor moet de motor er nog een keer uit
Verder heb ik natuurlijk na de aanschaf direct een hele grote beurt uit laten voeren inclusief alle draagarmen en rubbers. Ook heb ik andere velgen gekocht en daar direct 4 nieuwe banden op laten leggen. In totaal staat de teller daarmee al wel ruim boven de 6k aan onderhoudszaken.
Onderdeelprijzen blijven me wel ontzettend tegen vallen. Dit soort kosten was ik met mijn laatste Jaguar XJR en Range Rover Sport niet gewend.
De wintersport lukte helaas niet met de Audi door een haarscheurtje in het koelvloeistofreservoir en de zomervakantie lukte bijna niet door een faalactie van de garage. Uiteindelijk ben ik met een brandend MIL-lampje met de caravan naar Zuid-Kroatië gereden, de garage gaf namelijk aan dat dit geen kwaad kon. Mijzelf zat dit niet helemaal lekker, maar gelukkig is het helemaal goed gegaan.
Dan de positieve zaken: wát een geluid, dat blijft elke keer leuk. Even een versnelling of twee terug en lekker doortrekken en je hebt een smile van oor tot oor. Met zijn 435 pk is de auto ook voor de huidige maatstaven nog steeds snel, ondanks dat hij toch al 17 jaar oud is. De ruimte is ook heel fijn met twee kids en een hond, het blijft een grote auto met zijn bijna 5 meter lengte.
Vooral met vakanties komt deze auto ontzettend tot zijn recht.
Met de caravan gedroeg hij zich voorbeeldig. Heerlijk cruisen met de adaptieve cruise control en vlot inhalen als dat nodig is. Vooral helling op was dit een bijzondere ervaring, dat was best nog wat beter dan de Range die we hiervoor reden.
Wel jammer is het feit dat de stabilisator van de caravan de achterbumper nét kan raken bij uiterst links- en rechts sturen, wat voor een kleine lakbeschadiging heeft gezorgd.
Ook het verbruik is met de caravan "relatief." Mijn algehele gemiddelde zat op ongeveer 14,5-15 liter per honderd kilometer. Dit is zuiniger dan we normaalgesproken dagelijks doen, en blijkbaar ook zuiniger dan de buurman zijn Tiguan 1.4 TSI met caravan. Scheelt toch dat hij niet zo hard hoeft te werken met zijn grote slagvolume.
Nu staat 'ie wat meer stil door het zwangerschapsverlof van mijn vrouw, waardoor ik inmiddels niet elke week meer hoef te tanken. Toch wel lekker!
Af en toe kijk ik wel eens naar een Model Y of andere elektrische auto, maar eigenlijk zou ik nog wel even door willen met de Audi. Wellicht dat we voor volgend jaar een cabriootje kopen voor de dagelijkse kilometers, om de Audi zo wat te ontzien voor de kleine stukjes.
Tweede jaar
- 255.000 km
Wat blijft dit een heerlijke auto! Elke rit is het genieten van de V10-sound.
De buren vinden de Milltek zonder middendempers wellicht wat minder, maar ik heb gelukkig nog nooit commentaar gehad.
Afgelopen zomer via Zwitserland naar Elba geweest, en weer heerlijk genoten van het surplus aan vermogen en het geluid van de auto. Qua ruimte kan het altijd beter met twee kids van 3 en 0, maar het is en blijft een grote, fijne vakantieauto.
Manco's zijn er ook wel weer een paar geweest afgelopen jaar buiten gewoon onderhoud. Ik had een klein lek bij de radiateur, waarbij naast de radiateur ook bleek dat de condensor wat slechter begon te worden, die dus ook maar meteen vervangen
Verder regelmatig een MIL-lampje doordat er een O2 sensor slecht begint te worden, maar dit blijkt de achterste te zijn waarvoor de motor eruit moet om erbij te kunnen. Advies van de garage was om gewoon zo door te rijden. Niet fijn rijden met een brandend motorlampje, maar toch wordt het plezier er niet minder van.
Buiten bovenstaande enkel regulier onderhoud en de bak een keer preventief laten spoelen.
Gebruikskosten zijn wel een dingetje uiteraard. Gemiddeld verbruikt hij toch wel rond de 1 op 6-7 en de euro 98 die de auto nodig heeft er niet goedkoper op. Bij netjes 100 op de snelweg op de cruise control is 1 op 10 niet eens haalbaar. Inmiddels hebben we er een Saab cabrio en een fijnere bus bij om wat minder kilometers met de Audi te maken, maar mede door de vakanties zitten we toch gemiddeld op 20.000 km per jaar met de Audi tot nu toe.
Als youngtimer is dit te doen mede door de lage bijtelling, waardoor ik denk ik onder aan de streep nog steeds niet duurder rijdt dan een gemiddelde leaseauto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.