Audi S6 5.2 FSI quattro (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S6 5.2 FSI quattro |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 63.000 km |
- 55.000 km
De aanschaf
Na járenlang gedieseld te hebben kwam een benzine binnen handbereik ivm verhuizing. Geen >70K km per jaar meer maar slechts tegen de 30K. Wat zou een mooiere combi zijn dan Duitse degelijkheid gecombineerd met Italiaanse power? Na twee proefritten werd de keuze bevestigd. Voor de zekerheid ook maar even met de RS4 gereden. De RS is echter nog veel meer op 'sport' gericht dan de S, zeker ook door het ontbreken van een automaat. Gezien het feit dat een groot deel van de tijd in NL kruipend (en sluipend) wordt doorgebracht is zo'n handbak toch wat onhandig. De S6 biedt overall wat meer rust en met name minder geluid. Wie veel belt in de auto weet wat ik bedoel. Beide auto's zijn supersnel en héérlijk, de accenten liggen echter anders.
Na een stevig aantal km's kan ik inmiddels zeggen dat de S6 met name een supersnelle sedan is. Bochten gaan ook, maar ze moeten wel ruim zijn. Het onderstuur dat mijn vorige A6 had openbaart zich in de S veel nadrukkelijker, ondanks het feit dat de aandrijving anders verdeeld is (60-40 achter - voor).
De keuze: ik heb en sedan gekozen, de ultime autovorm tussen allerhande SUV's, MPV's en van alles daartussen. Gewoon een auto met voorkant, tussenstuk en achterkant. Kleur daytona grau met donkere RS4-velgen en 19'Bridgestones. Geen proline, itt tot de meeste S6-kopers. Bij het proline pakket krijg je meerdere spullen die ik volstrekt overbodig vind: automatische deursluiters, een achteruitrijcamera voor het inparkeren etc. Wel heb ik een solar dak gekozen, thans veelgeprezen op de nieuwste generatie prius, maar al jaren in het assortiment van Audi en het werkt prima! De auto is veel minder warm na een paar uur in de zon gestaan te hebben. Zeer milieuvriendelijk, volgens Toyota, want de airco hoeft minder te werken..... draag ik ook een steentje bij aan het milieu :-)!
Hoe rijdt dat nou?
De auto is tamelijk hard maar zeker niet oncomfortabel. Als je daar van houdt en er eenmaal aan gewend bent wil je niet anders meer. De wegliging is súper, op het hardnekkige onderstuur na. Je moet eigenlijk opnieuw leren rijden: langzaam een bocht in, laat gas geven maar dan ook vól. Alleen dan schuift de kont naar buiten en dat is wat je wilt. Power zat voor de autoweg. Meestentijds levert het drukke verkeer frustratie op, dan gebruik je maar een paar paarden en de rest mag thuis in de stal blijven. Hoe meer file, hoe hoger het verbruik. Een ritje Duitse autoweg is zuiniger (pardon, minder onzuinig): rond de 1: 6,5. In NL meezwemmend met het verkeer is 1:9 haalbaar. Dat gecombineerd met het 'zuinige dak' zou eigenlijk tot een b-label moeten leiden...?!
Sound:
Nee, niet de stereo, hoewel die (bose standaard!) prima is. Ik bedoel het motorgeluid natuurlijk. Wel, binnen in de auto is het van heel rustig tot gezellig lawaaiig. Buiten hoor je de V10 prima, dus ik rijd veel met het dak/ramen open, zeker in tunnels ed. Blijft de mooiste toegift van de auto, de sound. Toch zou het wel iets heftiger mogen, dus ga ik op zoek naar een nieuwe uitlaat. Tips?
Problemen
Tja, dat zou je minder snel verwachten. Een electrische kleplifthoogtemeter (oid) en een hydraulische spanrol van de nokkenas deden tegelijk moeilijk. Bij 20000 km moest de motor dus uit elkaar, want beide onderdelen zitten niet aan de buitenkant....'t Is een tamelijk complex geval, zo'n V10. Daarna niets meer aan de hand. Voor de statistici: tot nog toe 3/4 l olie bijgevuld. Dat valt dus wel mee, ondanks de vaak hoge toeren die de motor mag maken, want dan klinkt hij het mooist. Verder zijn al 2 led-lamp-houders in de voorbumper gesneuveld door steenslag. Kunnen ze dat nou niet onbreekbaar maken??
Foto's: voeg ik zsm toe. Updates idem.
Update 63000 km
- 63.000 km
Inmiddels heeft de S6 zijn 60000 beurt gehad; iets eerder omdat de remschijfindicator tot garagebezoek noopte. Geen problemen bij de beurt (zou ook niet mogen natuurlijk), paar kleinigheden (inderdaad, weer een ledlampjeshouder vervangen, verder een kraakje in de achterbank verholpen, nieuwe startknop). Olie erin, nieuwe blokken en schijven vóór, nieuwe blokken achter, rijden maar weer!
Het verbruik is op Vpower 100 of 'moderne'98 brandstof (zoals van BP)iets minder hoog dan op VPower 95 of gewone 98. Scheelt een kilometer of 50-100 op een tank, dus dat is best wel wat. Olieverbruik is nog steeds nihil, ook na snelle rit in Duitsland (dus hard).
Over Duitsland gesproken: de auto loopt op de digitale meter 274, tegen de 5600 toeren per minuut. Dan grijpt de begrenzer in. Pas bij iets meer dan 250 is de 5 'op' en schakelt de 6 in. De auto heeft dus nog aardig reserve, de 6 is lang en de versnelling nog steeds stevig. Dat doet dus vermoeden dat de 280-300 wel binnen bereik zou moeten liggen zonder begrenzer, zoals in diverse reacties aangegeven. De moeite waard??
Anders dan bij een (bijv. ) M3 hebben de remmen het vanaf die snelheid toch wel zwaar. Het zou mooi zijn als Audi ook op de S6 keramische remmen aan zou bieden, dat is zeker de moeite waard.
Met andere banden achter (Yokohama) is de balans in mijn auto inmiddels anders geworden, minder onderstuur en meer glijden. Minder grip dus achter, iets om rekening mee te houden maar voor 't 'speelkwartier' wel vermakelijk. Op hoge snelheid krijgen ook de achterbanden echter genoeg warmte (>50 graden) en grip, zoals ook in reacties op mijn review al aangegeven ligt de S6 dan echt súper. De A3 tussen Ffurt en Köln met zijn hoge snelheidsbochten zou je in je dagelijkse route moeten opnemen, maar helaas! De S6 is een auto die bij 200+ echt super tot zijn recht komt. Helaas is dat maar bar weinig het geval.
Dan nog paar opmerkelijkheden: in de S stand van de automaat besluit de auto toch zelfstandig tot schakelen. Niet gewenst, juist in de S wil je zelf op- en terugschakelen. Verbeterpunt. Nog een verbeterpunt(je) (maar dat geldt voor alle A6-en): het haakje voor je colbert is niet hoog genoeg. Eén bocht en je jasje vliegt door de auto.....
Tenslotte: na heel stevig doorrijden en -remmen wordt de warme lucht via de airco afgevoerd. De airco blaast dan een stevige tijd warme lucht. Ik begrijp nu waarom bijv. een M5 afvoersleuven heeft in de spatborden, die zitten er niet voor niets.
Tenslotte: een milieubesparingstip: de beste besparing bereik ik door regelmatig, net als in een oude mercedes reclame, de auto te laten staan en de fiets te pakken. Alle korte ritjes, die de meeste vervuiling geven, blijft de auto binnen. Niet voor het geweten maar omdat het ook lekker is om eens te fietsen. om voor lange(re) ritten de V10 lekker uit te laten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Limousine 3.2 FSI quattro Pro Line Automaat 256PK Navigatie Leder Schuifdak/Panorama
- 2008
- 272.198 km

Audi A6 Limousine 2.0 TFSI Business Edition, NL AUTO, NAP, LEDER, NAVI, CRUISE, ECC-AIRCO, LICHTMETAAL 16"
- 2008
- 278.208 km

Audi A6 Limousine 5.2 FSI S6 Sedan Uniek in Nederland Leder 159.877 km schadevrij alle opties schuif kanteldak met zonnepaneel
- 2006
- 159.877 km