Audi S3 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line + (2015)

autoreview

Audi S3 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line + (2015)

Signalement

UitvoeringS3 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line +
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf24.380 km
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi S3

  • 31.600 km

Na eerder al een jaar Audi A3 8V 1.4 TFSI gereden te hebben reed ik alweer een jaar in mijn VW Up! De Up! was een verstandige keuze, werk en privéleven spelen zich dicht in mijn omgeving af en verdere ruimte was ook niet nodig. Dus de Up! voldeed dan prima, lekker zuinig, prima afgewerkt. Maar of ik er nu echt blij van werd, nee dat totaal niet.

Al jaren was ik bewonderaar van de S en RS serie van Audi. Praktische auto's maar de prestaties van een sportwagen. De S3 en RS3 modellen waren daarbij altijd al favoriet, ik vond de lijnen en het formaat altijd al mooier dan die van een S4 of S6. Maar een dergelijke auto vergt natuurlijk een flinke investering en is dat het waard, dat was altijd de afweging. Maar na trieste omstandigheden in de privé sfeer kwam het gevoel dat je niet altijd maar moet wachten, soms moet je je jongensdroom gewoon werkelijkheid maken.

Dus samen met een bevriende autohandelaar de zoektocht gestart naar een mooie Audi S3. Na een kort gekeken te hebben naar (inter)nationale aanbod van de RS3 en een blik te hebben geworpen op de spaarrekening en toekomstige investeringen was de RS3 net wat te hoog gegrepen. Een S3 dus.

Het aanbod nationaal voor dit type auto's is niet al te groot, en hetgeen wat er wordt aangeboden staat meestal bij handelaren waar ik persoonlijk niet persé een goed gevoel van krijg.

Na een zoektocht van enkele maanden uiteindelijk uitgekomen bij een mooie Daytona grijze Audi S3 uit 2015 welke aan alle voorwaarden voldeed. Dee belangrijkste opties zaten erop, en ook heel belangrijk; perfect en compleet dealeronderhouden met maar 25.000 km op de teller. Het nadeel, de Audi dealer waar hij te koop stond lag 700km verderop. Dus even voor een proefrit op en neer zat er niet in. Na veel overleg over en weer uiteindelijk op afstand tot koop over gegaan en in de zomer kon ik de auto eindelijk de auto op gaan halen bij de dealer. Ik had nog nooit dergelijke bedragen overgemaakt aan een buitenlandse partij zonder een object daadwerkelijk te zien, maar het viel uiteindelijk geen moment tegen. Wat een schitterende auto in een schitterende staat ! De auto heb ik samen met mijn bevriende autohandelaar uiteindelijk helemaal zelf geïmporteerd, zonder rare fratsen. Heel fijn om dat gewoon zelf te doen en ook een leuke ervaring.

Rij-ervaring
Nadat het exportkenteken was opgehaald bij de lokale TÜV kon het spektakel beginnen. De 700 km terugweg over de Autobahn was een aaneenschakeling van plezier. Nadat de auto met Super Plus volgegooid en eenmaal warm was, de auto in Dynamic modus gezet en gaan!! Wat een geweldige auto is zo'n S3 toch, echt een kanon. Wat je meteen merkt is dat de auto ontzettend strak op het asfalt ligt. Ik ben wel blij met de 18 inch wielen i.p.v. de 19 inch, dat zou net wat té worden naar mijn mening. Met de 18 inch wielen is de auto ook gewoon comfortabel in het normale verkeer, dat vind ik ook belangrijk. Daarnaast is de auto ontzettend luxe uitgevoerd en afgewerkt, heerlijke stoelen en goede audio. Wel heb ik veel rijhulpsystemen uitgeschakeld, dat vond ik veelal storend. Maar wat vooral opvalt is dat de auto gewoon ontzettend snel is. Mijn vriendin houdt lang niet altijd van snel rijden, maar stoplichtsprintjes vind ze een feest met launch control! Door het quattro systeem (ik weet het, Haldex, nep-quattro maar toch fijn) maakt het ook weinig uit of het droog of nat is, je komt altijd ontzettend snel weg.

Heel vaak hoor ik van mensen in mijn omgeving dat je toch niks meer hebt aan zo'n auto, zeker niet met de 100km/h limiet die er zeer binnenkort aankomt. Maar ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind rijden. Je hoeft het niet altijd te gebruiken, maar het kán wel. Daarnaast wonen we hier gelukkig dicht bij de Duitse grens waardoor ik regelmatig even de grens over ga om de S3 uit te laten met als excuus dat de benzine in Duitsland een stuk goedkoper is ;)

Kosten
Nadat de auto is aangeschaft, ruim een half jaar geleden heb ik nog geen problemen gehad met de auto. Alles functioneert super. Ik lees regelmatig op forums allerlei problemen, maar **afkloppen** ik heb nog geen problemen gehad.

Omdat ik relatief veel korte afstanden rij is het verbruik vrij fors. met 8,2 Ltr / 100 km. Korte afstanden rijden, binnendoor, dat kost nu eenmaal brandstof met zo'n auto.
Minimaal 2 keer per week worden er wat grotere afstanden afgelegd en dan valt het verbruik me heel erg mee. De S-tronic schakelt (soms té) snel op, wat ook scheelt in het brandstofverbruik. Ik heb me voorgenomen 98 te blijven tanken, want dat hoort gewoon bij zo'n auto. Ook om koolstofafzetting zoveel mogelijk te voorkomen.

Binnenkort volgt er een kleine beurt bij de lokale Audi dealer. De vorige eigenaar heeft de S3 ieder jaar onderhoud gegeven, ongeacht het aantal km, en ik ben van plan dat ook te doen. De offerte van de Audi dealer viel met € 400,- alleszins mee, zeker met de bedragen die ik hier wel eens voorbij zie komen.

Verbeterpunten en voornemens
Punten ter verbetering blijven natuurlijk altijd. De S-tronic bak is nogal lui in de normale Drive stand en ontzettend, laten we zeggen temperamentvol in de Sport stand. Ik heb al meerdere mensen gesproken welke een tuning van de S-tronic hebben doorgevoerd. Ik heb zelf nog niet in een 'getunede' S-tronic S3 gereden, maar ik overweeg toch wel om dat mee te pakken. Ik ben er nog niet over uit of ik dat ook gelijk Stage 1 software tuning mee pak. Ben nog niet over uit of dat het blok dat persé fijn vindt, en heel eerlijk, met 300 pk is dat eigenlijk ook helemaal niet nodig.
Daarnaast heb ik zelf wat slecht-doorbloedde en daardoor vaak koude handen. Met koud weer voelt het leer dan ook niet heel erg prettig. Een verwarmd stuur is een optie die op de 2015 S3 nog niet aanwezig was, dus wellicht dat ik het stuur ga vervangen voor een versie met alcantara. Maar voor mensen met 'normale' handen is dat natuurlijk geen issue.

De auto is zonder type aanduiding niet schreeuwerig of opvallend, al vallen de 4 pijpen achter misschien wel enigszins op. Dat incognito voorkomen vind ik erg fijn, maar een nadeel vind ik dat zelfs in Dynamic het geluid als je wilt spelen ook een beetje tegenvalt. De S-tronic/DSG scheetjes zijn leuk, maar het is in ieder geval in niets te vergelijken met de heerlijke 5-cilinder van de RS3. Dat is jammer, maar ook te verwachten natuurlijk.

Al met al blijft het een heerlijke auto en verwacht ik nog lang plezier te hebben van deze Audi!

Een jaar in bezit

  • 35.000 km

De Audi is nu net iets meer dan een jaar in mijn bezit en bevalt nog steeds erg goed. Doordat ik dicht bij huis werk maakt de auto niet veel kilometers.

Afgelopen april liep de S3 echter om sommige momenten te warm waardoor hij een fout gaf in het motormanagement. Naar aanleiding daarvan naar de Audi dealer gegaan waar na onderzoek preventief de thermostaat en de leidingen vervangen. Gelukkig onder garantie van de Duitse dealer, want de nota bedroeg ruim € 1.400,-.
Daarbij heb ik meteen de rest van het onderhoud meegepakt. Was eigenlijk niet nodig volgens de dealer gezien de KM stand, maar het onderhoud toch meegenomen. Dus de interieurfilters en de olie zijn voor de zomer begint ook vervangen.

Het rijden in de S3 is nog steeds geweldig. Vele mensen vragen je wat je met zo'n auto moet nu je op de wegen overdag nog maar 100 mag. Maar rijden in een zo'n auto is een stukje beleving. Ja, je haalt maar weinig echt het potentieel uit de auto, maar als je even bij de oosterburen gaat tanken tovert het altijd een dikke glimlach op het gezicht van iedere inzittende. Daarnaast interieur is van een niveau wat je maar weinig ziet, het geluid van de motor is mooi, het geluid van de geluidsinstallatie net zo.

Maar, al alle goede dingen komt een eind. Door gezinsuitbreiding vind mijn vriendin de ruimte in de achterbak toch net wat te klein, en inderdaad past de kinderwagen er niet compleet in. Dus we gaan op zoek naar iets anders. Waarschijnlijk een S4, indien dat budgettair past.

Dus mocht iemand geïnteresseerd zijn in een prachtige verzorgde en goed onderhouden Audi S3 met slechts 35.000 echt kilometers op de teller, dan staat hij momenteel te koop bij een bevriende autohandelaar in het dorpje Wijchen.

Hopelijk kan ik hier binnenkort de eerste review van mijn nieuwe aanwinst uit te doeken doen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.