Audi Q8 e-tron (2023) #3

autoreview

Audi Q8 e-tron (2023)

Signalement

Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf4.500 km
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Meer comfort dan dit, kan ik me niet voorstellen

  • 6.500 km

Sinds 2 weken zijn we, na een uitvoerige zoektocht in het bezit van een bijna zwarte (donkerbruine) Audi Q8 E-Tron 55. Nu, 2.000 km verder, deel ik mijn eerste bevindingen en die zijn zeer positief te noemen.
Als liefhebber van het merk is dit onze zesde Audi maar wél het eerste elektrische exemplaar. De fijne, verzorgde sfeer in eerdere Audi's bevalt gewoon goed, echt een merk waar je je lekker in voelt wat ongetwijfeld komt door het feilloze afwerkinsniveau van het interieur. Bij deze Q8 E-tron overtreft dat onze eerdere Audi's met gemak. Wát een klasse en comfort ademt deze auto! En met 4.500 km op de teller voelt het absoluut alsof we hem nieuw hebben gekocht.

Waarom deze keuze?
De overweging om te kiezen voor specifiek deze auto ligt allereerst in het feit dat het een 55 type moest zijn met het grootste accupakket en dus ook met de maximale actieradius. Ook de standaard aanwezige luchtvering, waarmee we in een proefrit kennis maakte, bepaalde dat het geen Q4 maar een Q8 E-tron moest worden. Lederen bekleding had ook de voorkeur en er moesten goede stoelen in zitten omdat we regelmatig langere ritten maken. Gelukkig was de oorspronkelijke eigenaar behoorlijk los gegaan met het aanvinken van opties dus dat kwam goed uit. Ook was er voorkeur voor Audi dealer Vallei in Velp, daar kwam één van onze eerdere Audi's ook al vandaan. Zéér vriendelijke, kundige en servicegerichte mensen daar, top.

Rijgedrag en gevoel
Rijden in deze auto brengt een brede big smile op je gezicht. Onvergelijkbaar met welke benzineauto dan ook, is het comfort en de lichtvoetigheid van deze auto van heel behoorlijk niveau. Vol het gaspedaal intrappen in de S-stand van de versnellingsbak maakt 408 paarden wakker en die acceleratie voelt als een Efteling attractie. Ik ben geen racemonster maar af en toe komt dan wel het kind in me boven. Absoluut premium is de eerste indruk die deze auto achterlaat. Dat 2.500 kg massa zó snel van zijn plaats komt en zich zó dynamisch laat manoeuvreren, is écht opmerkelijk goed. Het rijgedrag is dan ook veel beter dan de Q3 (2021) die we hiervoor reden.

Verbruik
De volgens WLTP genoemde waarde van 585 km actieradius ga je bij normaal gebruik natuurlijk nooit halen. Nu is het nog winter en bij deze lage temperaturen voelt de batterij zich duidelijk minder prettig waardoor een reikwijdte van 'slechts' 380-400 km realistisch is als je netjes rijdt. In de zomer zal dat ongetwijfeld veel meer zijn maar zover zijn we nog niet. Ik hoor verhalen van 475 tot 525 km om me heen maar eerst zien, dan geloven...

Conclusie
De eerste 2.000 km die we hebben afgelegd zijn fantastisch te noemen. Als ik iets hinderlijks moet noemen dan zijn het de automatische bemoeienissen met de snelheid vanuit de bestuurders hulpsystemen. De verkeersbordherkenning zorgde constant voor automatisch remmen of versnellen maar gelukkig kon ik dat definitief uitschakelen. Ook lane assist en de piepjes bij te hard rijden zijn irritant. Die kun je handmatig uitschakelen maar dat staat bij iedere start weer gewoon aan... erg vervelend dat je dit niet definitief uit kunt zetten.
Verder kan ik op dit moment nog niets negatiefs noemen... Updates volgen later.

2,5 maand verder... bijna gewend 🤓

  • 12.000 km

Even een update, zo'n tweeënhalve maand na aankoop. Alle clichés zijn waar... elektrisch rijden is top. Al kan ik me goed voorstellen dat kopers van een oudere EV met kleine actieradius daar anders over denken, voldoet onze Audi Q8 E-tron 55 voor onze situatie meer dan prima!

Alles went helaas...
Het comfort, de luxe-beleving en de power... het begint te wennen maar blijft fantastisch. Geen vergelijking met een fossiele-brandstof-auto... al mis ik soms wel het petrol-head geluid dat eigenlijk hoort bij een 408 PK motorisering als deze. Wat óók went, is hoe je omgaat met laadstress. Die verdwijnt al na 2 weken in ons geval. Je moet accepteren dat je nu eenmaal meer bezig bent met hoever je nog kunt. Met een thuislader, een Fastned app en een E-flux tankpas op zak ben je wel zeker dat je thuiskomt.

"Hoeveel KM kun je rijden?"
Echt iedereen die hoort dat je in een EV rijdt, vraagt steevast als eerste naar de actieradius. Alsof dat het enige relevante is... We zijn er wél achter, nu de zomer eraan komt, dat het aantal kilometers op een volle lading héél erg afhangt van temperatuur en rijgedrag. Netjes rijdend komen we bij 0-5 graden niet veel verder dan 380 km terwijl we nu (vandaag 22 graden) zo'n 450 km op de voorspellende meter zien. In realiteit rijdt je er dan nog wel wat meer (485). Dat valt dus nog niet eens tegen. Dat komt natuurlijk ook door het enorme 114 Kw accupakket maar het verbruik van 21 tot 23 Kw per 100 km bij zomerse temperaturen is natuurlijk wel aanzienlijk.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.