Audi A8 2.8 Quattro (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A8 2.8 Quattro |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Voor je zo"n auto koopt moet je wel zeker weten dat je hem als particulier finacieel gezien op de weg kunt houden. Nou gelukkig kan ik dat, want wat een comfortabele automobiel. Volledig electrisch in alle standen verstelbare voorstoelen. Climaatcontrole links en rechts afzonderlijk in te stellen. Ook bij (Duitse autobaan) snelheid rond de 200 km.u zeer stil. Misschien is het quattro onderstel wel het allermooiste aan deze auto; onvoorstelbaar hoe hard je de auto om een mini rotonde kunt ’gooien’. Ik zal er wel weer net als bij mijn vorige auto twee overmatig aan de rechterkant afgesleten voorbanden aan overhouden. Voor een auto van negen jaar oud ziet hij er geweldig uit zowel exterieur als interieur. De 2.8 V6 motor voldoet boven verwachting in deze maar 1545 kg zware slee.
Matige dorst, behalve in de stad (1 op 7) en met gemiddeld 150 op de Duitse autobaan haalde ik zelfs 1 op 10. Het meeste plezier heb ik deze vakantie beleefd aan mijn ’maar’ 1900 euro kostende afneembare trekhaak (alleen Westfalia maakt ze), waaraan de caravan (1450 kg) was gekoppeld. De automaat in kombinatie met de 4-wielaandrijving en de crusecontrole, die zelfs terugschakelt als je in de bergen rijdt, hielden de combinatie zeer stabiel op koers en op de ingestelde snelheid (de airco hoefde hiervoor zelfs niet uitgeschalkeld te worden zoals je vaak hoort).
Op een nat wegdek is even invoegen vanuit een zijstraat kinderspel. Waar mijn vorige auto het uitgeveerde aangedreven wiel al snel deed doorslippen, ga je nu zelfs volgas als op rails. Natuurlijk heb ik de grenzen van het onderstel verkend op een plaats waar dit kon. De A8 rijdt zoals gezegd op rails maar als de grens is bereikt (moet je wel veel verder gaan dan je voor mogelijk houdt) waarschuwt ie niet: dan gaat ie. De auto is echter probleemloos weer onder controle te krijgen, maar dat kon echter in deze situatie omdat er ruimte was.
Ik ben mij zeer bewust (zoals in veel testen wordt gewaarschuwd) dat de auto onder vergelijkbare omstandigheden veiliger is als tweewielaangedreven auto"s, daar ligt dus ook in het normale gebruik de grens voor de snelheid. Hoewel de A8 2.8 boven gemiddeld mee kan komen in het verkeer, niet in de laatste plaats door zijn grip en de zich aan je rijstijl aanpassende automaat, nodigt de auto uit om ’rustig doch niet oudwijvig’ te rijden en de rest maar te laten vliegen. Zoals audi"s slogan ’Nothing to proof’
PROBLEMEN
De auto heeft aantoonbaar slechts 130000 kilometer gelopen en is punctueel dealer onderhouden. Ik heb de auto niet blindelings gekocht maar wel na aankoop laten keuren, gelukkig vonden ze iets (anders vertouw je het niet), alleen de pakking van de karterpan lekt een beetje, dit zal bij de eerst volgende beurt worden verholpen. Er moesten van mij zelf (nog maar iets meer dan 2 mm profiel) nieuwe banden om, dan moet je ze wel alle vier vervangen, na enig shoppen 152 euro per stuk.
De electrische hoogte verstelling van de linker hoofdsteun ging kapot. Dit is echter onder garantie verholpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren