Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line + (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A7 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 300 km |
Genieten met een grote G
- 300 km
Gisteren heb ik mijn nieuwe Audi opgehaald. Het betreft dit keer een A7. Vanaf de eerste keer dat ik dit model zag op op de reclamespot, wist ik dat dit mijn volgende auto moest worden. Hoewel smaken verschillen en ik vaker lees en hoor dat mensen de A7 niet mooi vinden om zijn ronde achterkant, vind ik dat juist prachtig en tijdloos.
Ik heb de auto eind januari van dit jaar besteld, dus de levering was netjes binnen de gestelde termijn. Mijn goede vriend Tom Stassen, die van Kamsteeg Auto Plaza in Voorschoten, terug is gegaan naar zijn Limburgse roots en nu werkt bij Wealer in Roermond, gunde ik de deal. Derhalve heb ik de auto wat verder bij huis besteld en opgehaald, maar de aflevering was erg gezellig en kundig. De auto heeft veel meer functies en opties dan mijn vorige A4 en de bediening is ook weer anders. Maar Tom heeft alle tijd genomen om mij alles uit te leggen, zodat ik zonder al teveel vragen mijn weg huiswaarts kon vervolgen.
Voor wat betreft de uitvoering: ik weet dat het in deze tijden van downsizing, brandstofbesparing en groene labels niet echt "politiek correct" is, maar een auto is voor mij emotie en ik wilde persé een benzine zescilinder. Heel veel rijd ik niet, ongeveer 20000 km per jaar, dus een diesel is dan bovendien geen noodzaak.
De 2.8 FSI was in mijn optiek wat te zwak voor zo'n forse auto. Met name het koppel vond ik wat tegenvallen. Let wel: ik heb niet gereden met deze motor, maar op papier konden de specificaties mij niet geheel overtuigen.
Door drukte met mijn werk, heb ik geen gelegenheid gehad om uitgebreid te gaan proefrijden met de auto. Ik heb m dan ook min of meer, "blind" besteld in de volgende configuratie:
A7 3.0 TFSI Pro Line Plus
Met aanvullend onder andere:
-Phantomzwart metallic lak
-S-line interieur en extérieur
-Full LED-koplampen
-Adapative Cruise Control
-Audi Telefoon Online (daar zit ook Audi Connect bij in)
-Driezits achterbank
-Grotere tank 75 L
-Comfortsleutel (Keyless Entry)
-Geen motoraanduiding achter
-Privacy Glass
-Elektrische voorstoelen met memory op bestuurdersstoel
-Omkeerbare bagagemat achter
-Alarm klasse V (verplicht door verzekering)
-Audi Music Interface
-Valcona Lederen interieur
Verder zitten er standaard in de Pro Line Plus uitvoering al zaken als Bose Surround Sound, Ambient verlichting en in de S-line uitvoering zaken als 19 inch-velgen en een verlaagd onderstel. Ik ga niet alle details van die pakketten opsommen, daar die ook op internet gemakkelijk zijn na te lezen.
De eerste kilometers met de auto zijn geweldig bevallen. Wat een smeuïge motor is die 3.0 TFSI zeg! Een tikje op het gas en je versnelt geruisloos naar de 100 km/h. Daarboven gaat het ook moeiteloos richting illegalere snelheden, maar omdat ik een auto rustig wil inrijden, heb ik de auto op de Adaptive Cruise Control gezet en ben zo, "volautomatisch" teruggekruist vanuit Roermond naar mijn ca. 250 km verderop gelegen woonplaats. Het systeem werkt perfect en het rijdt erg ontspannen en veilig. Vraag me af waarom ik dat eigenlijk niet eerder had besteld. Wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen.
Het MMI-systeem is uitgebreider dan bij mijn vorige A4..sterker nog..dat vorige lijkt behoorlijk gedateerd in vergelijking met dat van de A7. Ik moet me nog in alle functies verdiepen maar wat ik alleraardigst vond is de Audi Connect functie. Via je MMI kun je bijvoorbeeld online de laatste nieuwsberichten lezen of het weer en via Google Earth navigeren. Echt nodig hebben doe je het natuurlijk niet en waarschijnlijk dat t na verloop van tijd in de meeste auto's zit, maar wel leuk voor bijvoorbeeld tijdens de onvermijdelijke files.
Ik heb tot op heden slechts 1 minpuntje ontdekt ten opzichte van mijn vorige auto: het geluidssysteem.
Vind de geluidskwaliteit van het Bose Surround Systeem minder ten opzichte van dat van het veel strakkere, homogener klinkende B&O soundsystem in mijn vorige A4. Maar de bijna 10 mille kostende B&O-installatie voor de A7 werd me ook weer wat te gortig. Misschien is het even wennen en misschien ben ik een kniesoor.
Nou..ik ga wat meer kilometers maken met de auto en zal over een tijdje weer een update doen. De betrouwbaarheid heb ik voorlopig op drie sterren gezet, daar deze zich nog verder moet bewijzen. Maar die van mijn A4 was uitstekend, dus ik heb goede hoop dat het met de A7 ook wel zal loslopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.