Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro (2010)

Scherper randje

Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro
Toen Mercedes-Benz in 2004 met de CLS kwam, kon Audi niet veel meer doen dan toekijken hoe Das Haus veel klanten binnen sleepte. Nu, vlak voor het verschijnen van de tweede generatie CLS, heeft Ingolstadt de fonkelnieuwe A7 Sportback klaar.

De naam zegt het al. Sportback, dus een hatchbackvariant van een bestaande Audi. Hoewel je hem aan de hand van z'n imposante uiterlijk eerder zou verbinden aan de A8, deelt de nieuwe A7 Sportback onderhuids veel componenten met de komende generatie A6. Zo komt de bodemplaat overeen, is de ophanging gelijk en verklapt de A7 al veel van de gadgetgalerij die we straks gaan terugzien op de nieuwe A6. Veel van de mooie nieuwe technieken kennen we echter al van de A8. Denk aan een geoptimaliseerde versie van het MMI-systeem, waarbij we ook de 'touch pad' terugzien.

Dit kleine aanraakschermpje werkt subliem. Nieuw op de A7 is een head-updisplay. Dat zet niet alleen je huidige snelheid paraat, maar laat ook zien hoe hard je mag op de plek waar je op dat moment rijdt, terwijl instructies van de routebegeleiding prachtig in kleur in je blikveld verschijnen. Voor het overzicht schuift er desgewenst een groot kleurenscherm uit de middenconsole waar de navigatiekaarten als satellietbeelden te zien zijn. Verder is de A7 uit te rusten met luxe zaken als een nachtzichtassistent, actieve cruise met filefunctie en een eigen draadloze internetverbinding.

Extraverter

De ingetogen ontwerpen waarmee Audi in het begin van deze eeuw scoorde, maken langzaam maar zeker plaats voor steeds extraverter ogende creaties. Dat kunnen we ook gerust zeggen van deze A7 Sportback. Het interieur steekt voorbeeldig in elkaar en is ondanks de vele functies behoorlijk overzichtelijk, maar rustig is het zeker niet. We zien veel afbuigende lijnen en in onze testauto worden verschillende zwart-, grijs- en zilvertinten gecombineerd tot een wat kakofonisch geheel. De afwerking staat op een ontzettend hoog niveau. De achterbank is niet erg praktisch.

Kinderen en mensen tot gemiddelde lengte zullen het er best een tijd kunnen uitzingen, maar de ruimte achterin houdt simpelweg niet over. De aflopende daklijn van de A7 Sportback doet ook al geen wonderen voor de hoofdruimte. De drieliter zescilinder met 245 pk en een koppel van 500 Nm is standaard gekoppeld aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en Quattro-vierwielaandrijving. Dat levert een uitstekende aandrijflijn op; hij is lekker soepel, maar belangrijker is dat deze combinatie van motor en bak je op je wenken bedient.

Wil je vlot inhalen, dan háált de A7 vlot in. Rustig zoeven? Ook geen probleem. Het rijgedrag voelt duidelijk strakker en wendbaarder aan dan bij de A8. Onder de streep mikt de A7 vooral op comfort, maar het is Audi wel gelukt om er een toepasselijk scherp randje aan toe te voegen. Dat komt niet door de besturing: de A7 heeft een opnieuw gekalibreerde elektronische bekrachtiging en die voelt minder kunstmatig dan voorheen, maar nog steeds gaat het allemaal net te onduidelijk en gevoelloos. Goed is de stabiliteit en koersvastheid in bochten, al moeten we hierbij meteen aantekenen dat wij een sportiever afgestelde S-Line reden. De auto is groot en voelt ook zo, maar van onderstuur is weinig sprake. Mensen die een Sportback kopen, zitten waarschijnlijk wel op dat scherpere randje te wachten, dus zo op het eerste gezicht lijkt Audi opnieuw in een missie te zijn geslaagd.

Signalement

Merk Audi
Model A7 Sportback 3.0 TDI 245pk quattro
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Prijs € 73.610

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 180 kW / 245 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.969 mm / 1.911 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.914 mm
Massa leeg 1.760 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden255/45R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,3 s (fabrieksopgave: 6,3 s)
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 158 g/km

PRIVATE LEASE Audi A7

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (96) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum