Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line + (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A7 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Eerste ervaringen
- 40.000 km
Afgelopen week heb ik de sleutels ontvangen van mijn nieuwe A7.
Het betreft een directieauto die over was vanwege de aanschaf van een Tesla.
Het is de 3.0 TFSI maar dan wel door ABT tot 420 PK opgvoerd.
Het is een heerlijke reisauto met verassend veel ruimte. Het lekkerst vind ik de adaptive cruise control die file rijden tot een pretje maakt.
De enige optie die ontbreekt is een open dak.
Wat ik nog niet heb uitgeprobeerd is de standverwarming maar dat schijnt op koude dagen veel comfort te geven.
In vergelijk met mijn vorige auto zie je dat de branch niet stil staat, wat een verschil met mijn oude Jaguar. Hij is zuiniger, stijver, stiller en de automaat is toch een stuk beter dan de vorige versie.
Ik heb voor de zekerheid maar 2 jaar extra fabrieksgarantie afgesloten. Bij de laatste beurt moest er een pakking van de versnellingsbak worden vervangen waar 20 manuur in zat. Ben blij dat dit onder de garantie viel.
De zomer komt eraan
- 54.000 km
De zomer komt eraan dus winterbanden laten komen vanuit de opslag. Dat viel tegen!
De gesmede velgen hadden aardig wat schade rondom.
Na op internet wat rondgekeken te hebben toch maar mijn set opgestuurd naar de velgendokter omdat zij de machines hebben om echt goed herstel te doen.
Over een week of twee komen ze als het goed is als nieuw terug. Zal dan eens een nieuwe foto posten.
Het rijden is nog steeds super. Vooral de cruisecontrol is heerlijk in de file. Het stoppen als hij een ongeluk ziet aankomen is minder. De sensoren kunnen het verkeer op die manier toch minder goed inschatten. Als een auto linksaf slaat wil het voorkomen dat de auto denkt dat je er tegenaan gaat rijden en vol in de ankers gaat. Is inmiddels twee keer voorgekomen en ik weet nu dat het eraan gaat komen.
Moet nog twee nieuwe banden voor de zomerset bestellen. Dat valt ook een beetje tegen, 800 euro voor twee bandjes.
Verbruik is prima, 1 op 10 haal ik normaal gesproken prima.
Nu aftellen tot de zomerset er is.
Zomerset
- 56.000 km
Mijn door de velgendokter opgeknapte zomerset zit onder de A7.
Beetje glimmend maar zo is hij afgeleverd. Ik vind dat het net kan maar daar zullen de meningen over verschillen ben ik bang.
Heb afgelopen week in een paar dagen in een M6 gereden en dan is de A7 wel de fijnere reisauto.
Vooral de addaptive cruisecontrol in de file is een verademing.
De zomerset rijd overigens wel een stuk lekkerder dan de winterset, meer grip en veel stiller (al is de A7 wel heel stil)
Het verbruik valt echt mee voor een auto met 420 PK, net geen 1 op 10.
Uitgekeken
- 83.000 km
Ik rij inmiddels zo'n 40.000 kilometer met de A7 en het bevalt nog steeds heel prima.
Enige punten van kritiek zijn de kosten van de onderhoudsbeurten, de afmeting van de auto en de saaiheid van Audi.
Enige tijd geleden reed ik met een A1 en die beviel mij eigenlijk ook heel goed. Makkelijk te parkeren en qua confort heel goed. De A7 is zo groot dat ik altijd erg moet oppassen met parkeren, maar goed het is ook een grote auto.
Het rijden is nog steeds super, geen issues met de auto gehad op een niet werkend slot op het linker achterportier.
Verbruik is prima met een auto van 450PK. 1 op 9 is de norm.
De banden slijten wel aardig snel zeker de voorbanden.
Al met al denk ik er over om voor eind 2016 de A7 in te ruilen voor een Tesla D. Lijkt mij een mooie switch naar het nieuwe autonoom autorijden.
Mooiste Audi voor zakelijke rijders
- 98.000 km
Afgelopen week had de A7 een grote beurt bij Audi Wittebrug en dat leek mij weer een mooi moment om een review te maken over mijn auto.
Hij is inmiddels 4 geworden en hij heeft nooit een issue gehad, behalve dat de kofferbak onhandig klein is voor zo'n grote auto.
De hele beurt kwam inclusief vervangen van de versnellingsbakolie op zo'n 1300 euro uit. Geen kattenpis maar we kunnen er weer tegenaan.
Er zit een nieuwe set voorbanden op dus ik kan eindelijk in Duitsland eens opstomen naar de 300 km per uur.
Verkocht
- 140.000 km
Na 5 mooie jaren in de A7 heb ik hem ingeruild voor een Jaguar Ipace. De vraag van mijn dochter welke ik mooier vond en de tijd die ik erover moest nadenken zegt eigenlijk wel hoe tijdloos dit model is.
Het is een heerlijke auto voor lange afstanden. Het verbruik viel met zo'n 420 PK echt reuze mee, gemiddeld 1-10.
Onderhoud was natuurlijk best fors, zeker gezien de kosten die een elektrische auto heeft.
Ik zou hem zo weer in gebruik nemen als ik weer zou moeten kiezen maar daar is dan de Audi Etron sportback een mooie opvolger voor.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line plus Aut. | Orig. NL | Dodehoekbewaking | Adaptieve Cruise | Luxe Leder | Luchtvering
- 2011
- 152.924 km

Audi A7 Sportback 3.0 TFSI Quattro Pro Line Plus 2011
- 2011
- 211.078 km

Audi A7 Sportback 2.8 FSI Pro Line plus, Lederen interieur, Stoelverwarming, Camera, Bose audio
- 2012
- 227.966 km