Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line + (2012)

autoreview

Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line + (2012)

Signalement

UitvoeringA7 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line +
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst140.000 km
Lezerswaardering: 35%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 40.000 km

Afgelopen week heb ik de sleutels ontvangen van mijn nieuwe A7.

Het betreft een directieauto die over was vanwege de aanschaf van een Tesla.

Het is de 3.0 TFSI maar dan wel door ABT tot 420 PK opgvoerd.

Het is een heerlijke reisauto met verassend veel ruimte. Het lekkerst vind ik de adaptive cruise control die file rijden tot een pretje maakt.

De enige optie die ontbreekt is een open dak.

Wat ik nog niet heb uitgeprobeerd is de standverwarming maar dat schijnt op koude dagen veel comfort te geven.

In vergelijk met mijn vorige auto zie je dat de branch niet stil staat, wat een verschil met mijn oude Jaguar. Hij is zuiniger, stijver, stiller en de automaat is toch een stuk beter dan de vorige versie.

Ik heb voor de zekerheid maar 2 jaar extra fabrieksgarantie afgesloten. Bij de laatste beurt moest er een pakking van de versnellingsbak worden vervangen waar 20 manuur in zat. Ben blij dat dit onder de garantie viel.

De zomer komt eraan

  • 54.000 km

De zomer komt eraan dus winterbanden laten komen vanuit de opslag. Dat viel tegen!

De gesmede velgen hadden aardig wat schade rondom.

Na op internet wat rondgekeken te hebben toch maar mijn set opgestuurd naar de velgendokter omdat zij de machines hebben om echt goed herstel te doen.

Over een week of twee komen ze als het goed is als nieuw terug. Zal dan eens een nieuwe foto posten.

Het rijden is nog steeds super. Vooral de cruisecontrol is heerlijk in de file. Het stoppen als hij een ongeluk ziet aankomen is minder. De sensoren kunnen het verkeer op die manier toch minder goed inschatten. Als een auto linksaf slaat wil het voorkomen dat de auto denkt dat je er tegenaan gaat rijden en vol in de ankers gaat. Is inmiddels twee keer voorgekomen en ik weet nu dat het eraan gaat komen.

Moet nog twee nieuwe banden voor de zomerset bestellen. Dat valt ook een beetje tegen, 800 euro voor twee bandjes.

Verbruik is prima, 1 op 10 haal ik normaal gesproken prima.

Nu aftellen tot de zomerset er is.

Zomerset

  • 56.000 km

Mijn door de velgendokter opgeknapte zomerset zit onder de A7.

Beetje glimmend maar zo is hij afgeleverd. Ik vind dat het net kan maar daar zullen de meningen over verschillen ben ik bang.

Heb afgelopen week in een paar dagen in een M6 gereden en dan is de A7 wel de fijnere reisauto.

Vooral de addaptive cruisecontrol in de file is een verademing.

De zomerset rijd overigens wel een stuk lekkerder dan de winterset, meer grip en veel stiller (al is de A7 wel heel stil)

Het verbruik valt echt mee voor een auto met 420 PK, net geen 1 op 10.

Uitgekeken

  • 83.000 km

Ik rij inmiddels zo'n 40.000 kilometer met de A7 en het bevalt nog steeds heel prima.

Enige punten van kritiek zijn de kosten van de onderhoudsbeurten, de afmeting van de auto en de saaiheid van Audi.

Enige tijd geleden reed ik met een A1 en die beviel mij eigenlijk ook heel goed. Makkelijk te parkeren en qua confort heel goed. De A7 is zo groot dat ik altijd erg moet oppassen met parkeren, maar goed het is ook een grote auto.

Het rijden is nog steeds super, geen issues met de auto gehad op een niet werkend slot op het linker achterportier.

Verbruik is prima met een auto van 450PK. 1 op 9 is de norm.

De banden slijten wel aardig snel zeker de voorbanden.

Al met al denk ik er over om voor eind 2016 de A7 in te ruilen voor een Tesla D. Lijkt mij een mooie switch naar het nieuwe autonoom autorijden.

Mooiste Audi voor zakelijke rijders

  • 98.000 km

Afgelopen week had de A7 een grote beurt bij Audi Wittebrug en dat leek mij weer een mooi moment om een review te maken over mijn auto.

Hij is inmiddels 4 geworden en hij heeft nooit een issue gehad, behalve dat de kofferbak onhandig klein is voor zo'n grote auto.

De hele beurt kwam inclusief vervangen van de versnellingsbakolie op zo'n 1300 euro uit. Geen kattenpis maar we kunnen er weer tegenaan.

Er zit een nieuwe set voorbanden op dus ik kan eindelijk in Duitsland eens opstomen naar de 300 km per uur.

Verkocht

  • 140.000 km

Na 5 mooie jaren in de A7 heb ik hem ingeruild voor een Jaguar Ipace. De vraag van mijn dochter welke ik mooier vond en de tijd die ik erover moest nadenken zegt eigenlijk wel hoe tijdloos dit model is.

Het is een heerlijke auto voor lange afstanden. Het verbruik viel met zo'n 420 PK echt reuze mee, gemiddeld 1-10.

Onderhoud was natuurlijk best fors, zeker gezien de kosten die een elektrische auto heeft.

Ik zou hem zo weer in gebruik nemen als ik weer zou moeten kiezen maar daar is dan de Audi Etron sportback een mooie opvolger voor.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.