Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line + (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A7 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Audi A7 ProLine+ 3,0 TFSI 561pk
- 170.000 km
Korte beschrijving:
Audi A7 3.0 TFSI, bouwjaar 2011, Pro Line Plus, luchtvering, beige Valcona Premium Lederpakket (met o.a. biezen in de stoelen), houtinleg rondom, generfd essenhout bruin naturel, vloerbekleding en dashboard veenbruin, stoelverwarming, stoelverkoeling, stoelmassage, automatische airconditioning met vier zones, ambient sfeerverlichting, verlichte dorpellijsten, headup display, rijstrook assistent, achteruitrijcamera, BOSE Surround Audi Systeem, Mediaversie: HN+R_EU_AU_K0942_4, Navi databankversie: 8R0060884HF ECE 6.31.1, Bluetooth, zelfdimmende binnenspiegel, verwarmde en zelfdimmende buitenspiegels, privacy glass, 75
liter tank, Stage 5 tuning bij JDEngineering en DSG Remap. Aanpassing air intake en sport luchtfilter. Vermogen 530pk 640nm 0-100km/u in 3.3sec, met de DSG remap gaat dit in nu minder dan 2.8 seconden!
Onderhoud en aanpassingen:
Ik heb de auto in najaar 2019 gwkocht voor 24.000 euro gekocht met 170.000km op de teller. Op kenteken ben ik de vierde eigenaar. De eerste eigenaar heeft de A7 gekocht bij de Audi dealer in Helmond waar de auto dealer onderhouden werd. Dan is er nog een eigenaar geweest ook bij hem werd de auto dealer onderhouden. Daarna kwam de auto op naam van Hentra Auto's in Staphorst waar ik de auto weer kocht.
Inmiddels heb ik zelf veel aan de auto gedaan en laten doen bij Van Gestel Autoservice in Veldhoven (een zéér goede Audi specialist!) waaronder de grote beurt; ook preventief vervangen van de bougies, voor preventief onderhoud ook DSG bak laten spoelen en olie met twee filters laten vervangen. De buis van de luchtinlaat is vervangen voor een veel wijdere en taps verlopende silicone hose met gladde binnenkant. Bij JDEngineering stage 5 tuning en DSG remap laten uitvoeren voor nog sneller en ook smoother schakelen van de automaatbak. De voorste wiellagers zijn vervangen als preventief onderhoud na 180.000km, wat ook een nog stillere auto opleverde. Achter spoorverbreders van 20mm en voor spoorverbreders van 12mm gemonteerd, waardoor hij nog beter op de weg ligt. Er liggen goede banden onder met 68dB rolgeluid en sublieme water afvoer.
VCDS tweaks:
- Automatisch start-stopsysteem standaard uit,
- Bochtenverlichting vanuit de koplamp units,
- Overdag ook achterlichten samen met de dagrijverlichting aan,
- DRL in felle stand (ook 's nachts vanwege oplichten borden) en links plakkende automobilisten die daar niet doorrijden,
- Needle sweep aan,
- Gordelalarm uit,
- Kofferbak openen en sluiten via de afstandsbediening,
- Video vrijschakeling.
Ik heb er nieuwe achterlichten ingezet, facelift 2015 stijl met dynamische knipperlichten (loopeffect) en een rijtje witte LED's in iedere unit als achteruitrijverlichting, zie laatste foto. De knipperlichten in de buitenspiegels zijn ook vervangen voor dynamische knippers. Die zijn zelfs mooier dan de originele transparante Audi knippers, ze zijn egaal "smokey" warme tint en erg fel! Ze passen veel beter bij de lakkleur van de auto.
En ik heb logo projectors in de portieren die de witte Audi ringen op de grond projecteren, daar krijg ik van mijn medepassagiers altijd leuke feedback van...
De xenon lampen heb ik vervangen voor Osram Xenarc Night Breaker Laser D3S Xenon Lamp, 4300K (66340XNL), want ik wist niet hoe oud de originele xenon lampen al waren. Ik heb behoorlijk wat meer licht op de weg gekregen! De H8 12V 35W halogeen bochtverlichting is gelijkertijd vervangen voor H8 12V 1.7A 20W 4300K LED lampen, die ook goed dimbaar is (dat heb ik eerst getest op een regelbare voeding). Ze geven ook geen foutmelding op de boordcomputer. ZDe bichtverlichting is nu ook een stuk feller, geen warm gloeilamplicht maar dezelfde kleurtemperatuur van de dagrijverlichting en de xenonlampen.
Bij Luna Glass Tinting in Best is er op de voorste ramen en de voorruit warmtewerende folie aangebracht met 20% extra tinting, beetje groene tint. De lichtdoorlaat is nu 62%, wettelijk toegestaan is minimaal 55%. Er zit ook een certificaat bij met de gemeten waarden. Door het infrarood filter in de folie ligt er aan de buitenkant gezien ook een luxe paarsgroene glans over de voorste ruiten, de inkijk is daardoor wel veel minder maar het zicht naar buiten toe uitstekend. Het geeft de A7 een extra luxe uitstraling en houd de warmte van het zonlicht buiten. Je voelt een groot verschil met raam open of dicht, met raam dicht voel je geen warmte van de zon meer op je huid!
De originele kunststof subwoofer onderin naast het reserve wiel is vervangen voor een veel grotere actieve subwoofer van Focal, die achter de achterbankleuning in de kofferbak staat. Deze heb ik zeer secuur afgeregeld op de rest van het Bose systeem waardoor er een vlakke naadloze overgang is. De Focal laat al vanaf 18Hz de lage tonen horen en voelen. Het allerdiepste laag komt er royaal uit, net als bij mijn Audi A8 D3 van 2006.
Er is aan de achterkant een Audi S7 difuser met de vier uitlaten geplaatst, twee aan iedere kant. De difuser is netjes subtiel in de dakota grijze kleur van de auto gespoten.
Mijn ervaring:
De auto is erg stil, ook erg zuinig en verbruikt nauwelijks olie. Ook zonder de sportstand te gebruiken trekt de auto zeer gewillig op, maar trekt ook zonder enige moeite flink door als je even niet oplet. Mijn snelheidsalarm (met beep) staat nog altijd op 160km/u ingesteld, dat was met 130km/u nog een acceptabele waarde. Maar de auto is zo stil, je merkt gewoon niet dat je 160 of sneller rijdt, en met een klein beetje gas op de snelweg is de alarm beep al direct hoorbaar en licht er een bordje met rode rand op tussen mijn meters. Een erg korte invoegstrook is geen enkel probleem, je auto lanceer je zo de weg op alsof je een kersenpit tussen je vingertoppen wegschiet...
Het headup display heb ik lekker hoog in de voorruit afgesteld, gewoon in de felle stand omdat mij dat niet hindert. Die geeft de snelheid aan, maar bij routeaanwijzingen verschijnt ook het navigatiebeeld dat tussen je meters in staat in je voorruit.
Op onbekende routes kan je ook gesproken navigatie aanzetten. Verder kan ik vanaf het stuur MP3 muziek op het SD-kaartje dat in het multimedia center in het dashboard selecteren, met de lijst tussen mijn meters, het kaartje is 256GB, er past nogal wat op! Maar je kunt net zo gemakkelijk vanaf je stuur naar verbruiksgegevens, compas, navigatie of naar de telefoonlijst die de Audi via bluetooth heeft opgehaald uit je smartphone in je broekzak. Lekker door je contactenlijst bladeren tussen je meters in en iemand bellen met geluid comfortabel over je Bose audio systeem heen. De muziek wordt dan netjes gemuted, ook bij binnenkomende oproepen. Als je de auto in zijn achteruit zet, dan draait de rechter buitenspiegel netjes naar beneden naar de stoeprand (als het knopje op je portier in de rechter stand staat tenminste) en de muziek wordt op een veel lager niveau ingesteld (op het niveau wat je zelf in de MMI hebt ingesteld).
Maar het belangrijkste voor mij was de lichte Valcona lederbekleding met de prachtige gevlamde ongelakte generfde essenhout inleg rondom en de vele opties waarmee deze A7 is uitgevoerd, zoals headup display, rijstrook assistent, stoelverkoeling en stoelmassage. Dat zijn zaken die ik ook veel gebruik.
De ambient sfeerverlichting staat altijd aan, ook 's nachts, het stoort niet met het rijden maar geeft ruimte in een heel mooi interieur, wat met name met medepassagiers fijn is omdat die dan lekker rond kunnen kijken.
Er zijn echter ook opties die deze auto niet heeft: geen standverwarming, geen stuurverwarming, geen adaptieve cruisse control (wel gewone cruise control natuurlijk), geen nightvision camera, en geen softclose op de portieren. Sommige van die zaken zal ik nog zelf gaan doen, onder meer de koplampen vervangen voor matrix LED koplampen.
Ik rijd de auto met groot plezier en reis vaak lange afstanden tussen Veldhoven en Drachten. Maar ja, wat is nu een lange afstand met zo'n A7, hij brengt je gewoon naar je bestemming en je komt fit en uitgerust aan. Zelfs als je eens in een zomernacht door de regen en plensbuien hebt gereden, je merkt er niets van, maar ik houd me dan wel aan de maximum snelheid.
Iedere reis kruip ik weer met een brede lach achter het stuur, het is een heerlijke auto om te rijden!
En onlangs heb ik mijn auto een lang weekend aan een goede vriend uitgeleend als trouw auto, groot bouquet bloemen voor op de motorkap. Hij rijdt zelf ook een Audi en was bekend hoe alles werkte. De bruid vond de stoelmassage nogal gaaf! Echt mooi om je eigen auto zo in een filmpje terug te zien!
Plannen voor 2021:
- Andere velgen Aluminium velgen Borbet BLX 10x20 ET40 5x112 72.5 Mat, Zwart, Gepolijst.
- Bredere banden: 285-30R 20 99Y
Rijklaar gewicht 1860kg
Standaard 310pk 440nm 0-100km/u in 5.6 sec 0.167pk/kg
23-03-2020: Stage 1 bij Tunex +96pk +48Nm
406.5pk 488Nm 0-100km/u in 4.3sec, 0.218pk/kg
17-09-2020: DSG Remap bij Tunex
0-100km/u in 3.8 sec
Dat komt overeen met 457pk 552Nm, 0.247pk/kg
23-09-2020: Stage 2 bij JDEngineering +62pk +82Nm
468pk 570Nm 0-100km/u in 3.7 sec, 0.251pk/kg
Met DSG Remap eerder bij Tunex 0-100km/u in 3.2 sec
Dat komt overeen met 543pk 659Nm, 0.29pk/kg
18-12-2020: Stage 5 bij JDEngineering +52pk +70Nm
520pk 640Nm 0-100km/u in 3.3 sec 0.28pk/kg
Met DSG Remap eerder bij Tunex 0-100km/u in 2.8 sec
Dat komt overeen met 620pk 754Nm, 0.33pk/kg
31-03-2023: Kiwiparts
Standaard Audi A7 Downpipes en Catalisators vlak achter het uitlaatspreidstyk zijn vervangen voor bredere downpipes met 200 cels Race-cats onder de auto voor betere koeling.
04-04-2023: JD Engineering
Ditmaal alles wat maar maximaal wat mogelijk is:
- Uitlaat van S6 4.0 TFSI eronder. Deze is van de S6 van Jeroen Dik geweest en heeft bredere pijpen en vier pijpen achter aan de dempers. Er zitten ook kleppen aan maar de servomotoren, bedrading en bediening ontbreken, dus blijven bij mij de klelpen altijd open staan. Meer geluid maar wel diep laag.
- Luchtinlaatbak van RS6 (is van boven ook deels open, geluid van de compressoris hierdoor ook veel harder) met nieuw K&N filter.
- Gladde tapse siliconen hose naar compressor had ik er al op.
- Compressor heeft nu gescheiden koelsysteem met grote radiateur.
- Luchtinlaat spruitstuk schoongemaakt (Walnut Blasting).
- Compressor gecheckt en schoongemaakt.
- Krukas poelie 187mm met nieuwe V-riem.
- Injectors gecheckt en schoongemaakt, waren nog vrij nieuw.
- Software tuning ECU op de rollenbank en testrit.
- Dynamische Flush motorreiniging (bij BVR in Tilburg).
Motor heeft is nu 561pk met 718Nm trekkracht.
Het is nu zeker geen stille auto meer als je gas geeft!
Op de snelweg valt het allemaal nog mee bij 120 km/u.
Maar een heel klein beetje gas extra reageert de Audi A7 heel direct en laat al een nadrukkelijke grom van de motor horen, ook in het interieur.
Wat dieper het gas indrukken en de A7 schiet met de neus omhoog en gaat er met een dreigende brul vandoor...
Tesla's houden mij nu helemaal niet meer bij! Hun neus komt bij het stoplicht vandaan nu niet eens meer kort in de groothoeklens van mijn dashcam tevoorschijn, ik heb ze binnen twee seconden al ver in de binnenspiegel achter me en het gat groeit explosief...
561pk 718Nm 0-100km/u in 3.0 sec 0.30pk/kg
Met DSG Remap eerder bij Tunex 0-100km/u in 2.5 sec
Dat komt overeen met 673pk 862Nm, 0.36pk/kg
Mijn vorige auto was Audi A8L 2006 D3 6.0 FSI W12 was
Rijklaar gewicht 2050kg
480pk 620Nm 0-100km/u in 4.0sec, 0.234 pk/kg
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.