Audi A6 Avant 2.0 T FSI Pro Line (2008)

autoreview

Audi A6 Avant 2.0 T FSI Pro Line (2008)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.0 T FSI Pro Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf127.000 km
KM-stand laatst134.258 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop Audi A6

  • 127.000 km

Aankoop:
---------

Sinds kort mag ik mij de trotse eigenaar noemen van een Audi A6 Avant 2.0TFSI Proline voorzien van een comfortabele multitronic automaat.

Hiervoor reed ik een Ford Focus hatchback uit 2006 met een 1.6 16V in het vooronder. Ik moet zeggen dat ik daar een prima auto aan heb gehad. Maar ja, als autoliefhebber pur sang wilde ik wat anders. Ik zocht naar een auto die vooral wat krachtiger en wat ruimer was.

De top drie die ik had samengesteld was:

- Ford Mondeo 2.5 Turbo vanaf 2007
- Audi A6
- BMW 3 serie (325)

Budget van ongeveer 15 mille en zoeken maar.

Uiteindelijk na veel proefritten en zoeken deze Audi tegen gekomen. Slechts 127.000 en een beetje op de klok. Auto was in een onberispelijke staat. Auto stond bij Muntstad in Utrecht en was ingedeeld in de zogenaamde A-selectie.
http://www.muntstad.nl/audi/audi-showroom/selectie

De auto is voorzien van alle denkbare opties dankzij de van alle opties voorziene Proline uitvoering.
Onder andere:

- MMI Navigatiesysteem
- Stoelverwarming
- Leren bekleding
- Regensensor
- Lichtmetalen velgen
- 6 Cd-wisselaar
enz. enz.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en deze Audi gekocht.

Multitronic
------------

Een puntje wat ik bijvoorbeeld wel eerst goed had uitgezocht was het hele verhaal rondom zo'n multitronic automaat. Heel internet staat vol met horrorverhalen omtrent dit onderwerp. De bak zou erg gevoelig zijn en bij reparatie/revisie ben je zo 3 a 4 mille kwijt.

Ik kwam erachter dat deze problemen zich vooral voordeden bij de 'oudere' multitronic tot 2005.
Problemen hadden vooral te maken met een te hoog koppel, rijgedrag en het niet tijdig vervangen van de transmissie-olie. In sommige gevallen ook chiptuning waardoor de motor een te hoog koppel krijg met gevolg dat de bak dit niet meer trekt.

De multitronic in deze Audi is voorzien van 7 lamellen in plaats van 5 in de oudere multitronic. Daardoor kan de bak wat meer koppel aan en wordt het beter verdeeld. Volgens de dealer moet de transmissie-olie om de 60.000 km vervangen worden. Voor mijn eigen gemoedsrust houdt ik het op 50.000.

Eerste rijervaringen:
----------------------

Wat mij direct opviel was de rust in deze Audi. Dit heeft alles te maken met de multitronic. Het motorgeluid is redelijk goed gedempt en de auto voelt solide aan. (wat wil je ook met een auto van bijna 1600kg).

Het rijden op de snelweg met 130km/u is een waar feest. Toerenteller staat rond de 2000 toeren. Het is mij al gelukt om de 120 te bereiken zonder boven de 2000 toeren uit te komen.
Dit geeft wel aan hoe rustig de motor zijn werk kan doen. In de sportstand schiet de motor lekker hoog in de toeren en hoor je een sportief geluid uit het vooronder komen. Verbruik nu nog niet te meten. Maar ik schat op de snelweg zo rond de 1:14 en in de bebouwde kom 1:10 1:11.

Ik zit erover na te denken om de Audi te laten chippen. Ga echter wel eerst flink wat informatie opvragen bij JD engineering. Zij schijnen gespecialiseerd te zijn in het chippen van VAG-auto's.

Ik hoop deze review ongeveer twee maal per jaar van nieuwe info te voorzien.

Update

  • 134.258 km

Inmiddels alweer 6 maanden en ongeveer 6000 km verder ben ik nog steeds erg enthousiast over mijn A6. De auto rijdt onvoorstelbaar comfortabel. Dit heeft uiteraard ook veel te maken met de multitronic automaat. Vooral op de snelweg is het rijden een genot. 120km/u met 2100tpm. Mijns inziens ook de plek waar deze auto vooral thuis hoort.

Voor de eigen administratie ben ik het verbruik bij gaan houden op deze site. In eerste instantie viel het me wat tegen met een gemiddelde van 1:9. Echter heb ik in het begin vooral veel binnen de bebouwde kom gereden. De laatste paar maanden vooral veel snelweg en dat zie je aan het verbruik. Ongeveer 1:11. Daar ben ik tevreden mee. Het gaat tenslotte over een auto van ongeveer 1600kg.

Problemen:
Nagenoeg niet. Airco doet het echter niet omdat het econ-knopje niet meer uit gaat. Schijnt een bekend probleem te zijn en laat het binnenkort dus even nakijken.
En afgelopen week gaf de boordcomputer het signaal dat het oliepeil op het minimum zat. Heb een liter bijgevuld en het probleem was verholpen.

Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden. Voorlopig gaat deze auto er nog niet uit.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.