Audi A6 Avant 2.0 5V Pro Line (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.0 5V Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 181.000 km |
Wat een verschil.
- 136.000 km
Dit is nu onze eerste audi en ik moet zeggen deze A6 is wel een "klasse bak".
Onze vorige auto de Citroen Picasso was een grote vergissing vanaf dag 1.
Voordat we overgingen tot de aankoop van de Picasso reden we Volvo V40, maar met 3 jonge kinderen en de verplichte autostoeltjes werd deze achterin te klein.
Hoe koop je dan een auto met....."gezond verstand",voor kinderen perfect maar voor de bestuurder een ramp.
Klinkt een beetje rot voor de vele Picasso rijders maar voor mij was het een container op zwenkwielen.
Toen we de picasso in bezit hadden ben ik vanaf dag 1 weer op zoek gegaan naar een andere auto.
Mijn voorkeur ging weer uit naar een Volvo en dan een V70, maar voor ons de perfecte auto lukte maar niet.
Met toeval zag ik de Audi A6 in de uitvoering Pro Line met een 2.0 liter motor staan.
De auto stond bij een handelaar dus de prijs zat goed, alleen koop je de auto zonder garantie!!!
De auto is zeer compleet uitgevoerd met creme leer,navi,stoelverw.,parkeersensor voor en achter en elect.verstelbare stoelen,stuurwielbediening enz.
Rijervaring;
De A6 is een echte reisauto, op de snelweg is hij in zijn element.
Hobbels en bobbels strijkt hij zeer prettig glad, binnen in de auto is het mooi en erg stil.
De afwerking is top, en de gebruikte materialen van zeer goede kwaliteit.
Alles voelt degelijk aan van deur tot achterklep.
De lichte binnenkleur met de zwarte buitenkant geeft een luxe uitstraling, maar wel moeilijk schoon te houden.
Windgeruis en bandenlawaai worden goed gedempt,en de orginele Audiradio geeft een mooi geluid.
Alleen de cassettespeler wat moet je ermee!!!!
De voorstoelen vallen mij wat tegen, het is mooi dat ze elect. verstelbaar zijn maar het zijn geen Volvo stoelen.
Ze zitten wel goed maar de verstelling in de lengte gaat met te grote stappen, en ik mis de verstelbare lendesteun.
Achterin zitten is perfect, voldoende hoofd en been ruimte.
De kofferruimte is mooi afgewerkt en zeer ruim, alleen de lichte bekledingkleur is ook door gezet in de koffer.
Als het nieuw is zal het prachtig staan, met met een auto van 6jaar oud krijg je het niet meer schoon.
Motor;
Nu zeggen de meesten een 2.0 5v veel te licht voor die zware A6.
Daarin kan ik ze aan een kant gelijk geven, maar als je er in rijd valt dit ontzettend mee.
Nu moet ik wel zeggen dat ik een rustige rijder ben, ik heb eigelijk nooit haast als ik rij.
Het is elke keer weer een plezier om in te rijden en te genieten van de luxe.
Wel is het zo dat de eerste versnelling wel zeer kort is, hij klimt als heel snel in de toeren.
In de 5de versnelling is hij mooi stil en rustig, versnellen van 80 naar 120km gaat in mijn ogen lekker vlot.
Met de vakantie's hangen we de caravan erachter en hier heeft hij geen probleem mee.
De 2.0 motor gaat redelijk spaarzaam om met de brandstof, op de snelweg is zelfs 1:14 haalbaar.
Binnen de bebouwdekom lust hij wel wat, maar goed dat weet je als je een een zware grote auto rijd.
De afmeting van ed A6 is even wennen, er zijn parkeerplaatsen waarvan je denkt dat gaat echt niet lukken.
Kosten;
Zoals ik al scheef is auto gekocht zonder garantie, een gok ja en nee.
Je betaald toch behoorlijk minder dus je kunt dan nog wel wat verspijkeren aan de auto.
En dat gebeurde dan ook, ik heb voor de remschijven en de blokken moeten vervangen.
Bij ongeveer 129.000 sleepring in het stuur en carterontluchtingslang defect.
Ik heb de airco laten reinigen en een bout in het portier vervangen.
Auto zonder garantie een gok....in mij geval niet.
Update
- 158.000 km
De A6 is nog steeds een fijne auto om in te rijden,alleen lust de motor wel wat olie.
Volgens de garage is dit bekend bij deze motor en is het geen enkel probleem.
Wel is de pijlstokbuis gebroken met als gevolg dat de motor stationair onregelmatig draaid (dat zoiets kapot kan gaan?).
Wel stoor ik eraan dat het koplampglas aan het vergelen is.
de enige grotere reparatie is dat een van de hydr.klepstellers lek is, kosten €500.
Update 2015
- 181.000 km
We zijn al weer een poosje verder, en nog steeds een perfecte auto. Wel kosten aan de Audi gehad, nieuwe distributieriem en waterpomp, spanrol.....trouwens wel even schrikken wat betrefd de kosten!!
Enkele weken later begon de motor steeds meer in toeren oplopen, 3x naar de garage geweest, konden niets vinden.....ander bedrijf had het zo in de gaten, enkele slangen waren helemaal gaar en poreus.
Het olie verbruik neemt wel toe, de laatste paar keer 0.75 op 1000km, bleek lekkage van de kleppendeksel.
Maar dan nog de motor lust wel wat, maar dat weegt niet af tegen het rijplezier van de A6.
Wat ik wel slecht vindt van deze auto met zo'n nieuwprijs is de slechte kwaliteit van de koplampen,.....oh,oh wat worden deze geel.
Maar toch blijven wij nog door rijden in deze geweldige auto ondanks dat hij alweer 11jaar oud is....top bak!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 2.4 PRO LINE
- 2004
- 274.662 km

Audi A6 Limousine 2.5 TDI
- 2003
- 237.747 km

Audi A6 Avant 4.2 quattro RS6 PLUS 353kW/480pk Aut6 UNIEKE SHOWCAR!! NIEUW AIR LEVEL SYSTEM + NATUURLEER + SOLAR DAK + CAMERA + HELIX XTREME AUDIO + CUSTOM EXHAUST + CARBON AIRINTAKE + NAVIGATIE + CARPLAY + PARKSENSOREN + 20" ROHANA LM-VELGEN!!
- 2002
- 353.000 km