Audi A6 2.6 quattro (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 2.6 quattro |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 201.000 km |
KM-stand laatst | 262.000 km |
Weg met de Italiaan ...
- 260.000 km
Na wat Italianen toch een Duitser.......
Volledig tegen mijn zin in kocht ik de A6. De Alfa 164 was na een APK van 1500 euro na een maand weer aan de beurt voor het onderstel á 1000 euro (vreemd dat de dealer dit niet was opgevallen tijdens de APK...maar toch)
Een bevriende autohandelaar had al een poosje de Audi staan en kreeg deze niet aan de man. Na wat ouderwets handjeklap was het een feit de Audi was van mij.
Een A6 2.6 6 cylinder quattro met mooi zwart leer, boordcomputer, buiten temperatuurmeter RS-Stuur noem maar op. Alles heeft hij wel op cruise control na. (helaas)
Na een getunde 3.5 V6 met ongeveer 280 PK was het wel behelpen met 'maar' 150 PK over 4 wielen hij voelde stug en lomp aan.
Na een maand echt gereden te hebben was ik volledig om NOOIT maar dan ook NOOIT meer een Italiaan.
Het verbruik van de Audi schommelt rond de 1 op 10 (dat na een gemiddeld verbruik van 1 op 4 ! tjah 280 PK, het moet ergens vandaan komen) en dat is voor deze A6 redelijk te noemen.
Na de aanschaf in 2005 zijn alleen de 4 schijven en remblokken vervangen, de dynamo en het koppelingsgedeelte is vervangen. Voor de rest geen enkele reparatie of storing meegemaakt ! 5 jaar lang zonder op of aanmerkingen zonder problemen door de APK. Binnenkort laat ik toch de distributie, waterpomp en de thermostaat vervangen. Ik zeg toch omdat .......
Ik wilde wat anders.
Via een kennis heel goedkoop aan een Renalt Espace kunnen komen omdat de gezinssituatie anders geworden was. Voor 1100 euro een auto uit 2001 weinig kilometers en met een berg ruimte..
Sorry voor de mensen die wel met plezier met Franse wagens rijden maar..het heeft weinig tot niks met auto's te maken.
Het piept, kraakt, rammelt en lust een beste slurp benzine. De techniek is zo slecht van kwaliteit..NEE..
Gelukkig heb ik de A6 nog niet weggedaan en dat is tot op nu mijn beste beslissing geweest. Vandaar dat ik toch de Audi A6 weer een tweede ronde geef.
Tot slot de Audi als caravan trekker. In één woord GEWELDIG! Je merkt gewoon dat je een quattro hebt. Geen enkele klim is te gek en toch met een caravan van 1600 KG in de 4 naar boven komen met een gangetje van tussen de 85 en 95 geeft altijd weer die glimlach. Dat het verbruik is heftiger is dat neem ik dan wel op de koop toe (gem 1 op 6)
Na wat 'hulpveren' van levelplus te hebben gekocht ligt de auto met caravan als een blok op de weg.
Ondanks zijn leeftijd (dit jaar 15 jaar) blijft het een feest om met deze A6 te rijden.
Kleine Update
- 262.000 km
Een kleine toevoeging aan voorgaande review..
Distributiesnaar, looprollen, thermostaat, waterpomp en 2 draagarmen achter vervangen.
Bij elkaar inclusief montage 350 euro (veel voor-werk zelf uitgevoerd) en de Audi loopt/rijdt/stuurt weer als nieuw!
Een dorpsgenoot is een echte audi fanaat en wilde mij wel helpen met de reparatie van de D-Riem. Vandaar ook de 'lage' kosten voor deze toch vrij ingrijpende reparatie.
Tot slot toch nog een 'minpunt' opgelost.
De lichtopbrengst van de koplampen van deze reeks (C4 met de projectie lens koplampen) was niet zo geweldig. (alsof de lampen op halve kracht branden)
Een setje Xenon was de oplossing en ik moet zeggen dit had 10 jaar eerder gemoeten! Wat een super-update!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.