Audi A6 1.8 5V (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 1.8 5V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sterke punten:
De Audi A6 blijkt een ruime reiswagen die ondanks zijn grote formaat nog verrassend handelbaar is in de stad. Met de 80 liter benzinetank is de actieradius meer dan 1000 km.
De motor is ondanks de inhoud van slechts 1,8 l en een relatief bescheiden vermogen van 92kw/125 pk meer dan krachtig genoeg voor de rustige rijder en bijzonder soepel: optrekken in de vijfde versnelling vanaf 50 km/u is geen enkel probleem.
Daarbij de motor relatief zuinig. Het gemiddeld verbruik bij gemengd verkeer (1/3 stad, 2/3 regionaal) blijkt ca. 1:11 te zijn, op de snelweg 1:14. De vering en demping zijn onder de meeste omstandigheden stevig en comfortabel.
De besturing is subliem: precies, gevoelig en toch rustig.
Voor de wegligging geldt eigenlijk hetzelfde: wendbaar en relatief lichtvoetig maar ook rustig en stabiel, met iets onderstuur bij echt snel genomen bochten.
Specifiek voor de tweedehandskoper vind ik de aanschafprijs een groot voordeel: de auto kostte zes jaar en twee maanden oud, met 100.000km op de teller en voorzien van climate control en originele lichtmetalen velgen iets meer dan 8000 Euro (bij de merkdealer, 6 mnd BOVAG-garantie). De een zijn dood is hier overigens de ander zijn brood: de eerste eigenaar schreef in die zes jaar en een beetje 26.000 Euro af - oftewel 0,26 Eurocent per kilometer...
Zwakke punten:
Het motorgeluid op hogere snelheden (vanaf 100 km/u en tot 150 km/u) is voor een dergelijke wagen te goed hoorbaar. Dit heeft enerzijds te maken met de vrij korte eindoverbrenging (100 km/u is 3000 tpm) en anderzijds met een stevige uitlaatbrom die pas luwt bij ca. 4500 tpm. Wie zeer op stilte is gesteld doet er wellicht verstandig aan de 2,0 liter met 115 pk in overweging te nemen of naar een zes-cilinderversie uit te wijken. Verdere rijgeluiden blijven overigens keurig op de achtergrond
Verder is het jammer dat de achterbank niet neerklapbaar is en de kofferbodem niet vlak is.
De banden slaan soms op richels in het wegdek.
Ten slotte vertoont de auto de merkwaardige neiging heftig te reageren bij het rijden over tramrails, waarschijnlijk is de spoorbreedte van de (haagse) tram gelijk aan die van de A6 hetgeen vooral in de regen in glijpartijen kan resulteren.
Onderhoud
Over onderhoudskosten kan ik nog niet uit eigen ervaring spreken, ik heb echter wel inzage gehad in de volledige onderhoudshistorie. Daarbij bleek dat de grootste rekening 280 Euro is geweest (grote beurt) en dat aan onvoorziene zaken slechts het vroegtijdig vervangen van 2 banden (incorrecte uitlijning) en een kapotte radio zijn opgetreden. Bij aflevering zijn op kosten van de dealer de remschijven vervangen en dat zou anders ca. 300 Euro hebben gekost (!).
Het oliepeil is in de gereden 5000 km niet zichtbaar gedaald (staat nog steeds op max.)
PROBLEMEN
De verlichting van de buitentemperatuurmeter is defect geraakt, de meter is vervangen onder garantie (prijs nieuwe meter ca. 150 Euro)
De verlichting van de koelvloeistoftemperatuurmeter is inmiddels ook defect. Valt onder garantie, nog niet laten repareren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren