Audi A5 Sportback 40 TFSI sport (2019) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | A5 Sportback 40 TFSI sport |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 4.300 km |
Premium auto, maar ook een premium prijs
- 4.300 km
Na jaren in een leaseauto gereden te hebben die ik niet zelf had uitgezocht was ik eindelijk aan de beurt. Ik hoopte de vorige auto door te kunnen schuiven naar een nieuwe collega, maar die kwam niet. Dus heb ik uiteindelijk het contract opgereden, maar mocht ik begin van dit jaar op zoek naar een nieuwe.
De vorige was een Citroën C4 Grand Picasso, 2.0 TDI 150pk. Behalve dat ik het model foeilelijk vind en de ruimte ook absoluut niet nodig had, was het eigenlijk best een prima auto. Het was de business edition en had flink wat opties die ik nu niet meer heb.
Niet alles mis ik, maar toch vind ik het opvallend dat een Audi van ca. €54.000 zo weinig functies al standaard heeft. Daar kom ik later op terug.
Ik mocht ondertussen wel een categorie hoger uitzoeken. Het nieuwe leasebeleid kent alleen Audi, BMW, Opel, Mercedes, Volkswagen of Volvo. Onlangs is daar nog Skoda en Seat aan toegevoegd.
De 'long list' bestond uit:
- Audi A4 station -> Viel af omdat ik de ruimte niet nodig heb.
- Audi A5 sportback -> De winnaar
- Audi A6 sedan -> Viel af vanwege prijs (na de wltp discussie viel deze flink buiten budget)
- BMW 3 -> Viel af omdat een aangeklede versie al snel een sjonnie-auto wordt, ook het nieuwe model.
- BMW 4 gran coupé -> Viel af omdat dit model later in 2019 vervangen wordt. Dit model is al vrij oud.
- BMW 5 sedan -> Viel af omdat alleen de corporate lease-editie nog binnen budget viel. Geen enkele optie was nog mogelijk. Daarmee werd het nogal een 'seniorenauto'.
- Volkswagen Arthéon -> Viel af, omdat het toch een beetje het goedkopere broertje van de A5 is.
Dus het werd de A5 Sportback S-line 2.0 TFSI 190pk. Als extra opties heb ik gekozen voor:
- getint glas
- afgevlakt stuurwiel
- lichtpakket 2
- smartphone interface
- leer/alcantara bekleding
- metallic lak (daytona grey)
Graag had ik ook nog de MMI plus met virtual display gehad, maar dat kost €2.200 extra. En het Audi soundsystem i.p.v. de standaard. Maar het budget was op en ik wil geen eigen bijdrage betalen.
Ondertussen rijd ik er 5 weken in en staat er 4.300 km op de teller. Ik mag het natuurlijk niet vergelijken met een diesel Citroën, maar stiekem ga je dat toch doen.
RIjtechnisch is het dan een verademing. De Audi ligt als een blok op de weg, is veel stiller en je zit echt IN de stoelen. Daarnaaast is het interieur zichtbaar van A-kwaliteit en smoelt alles een stuk beter.
De S-tronic automaat moet ik nog steeds aan wennen. Het op- en afschakelen gaat bijna onmerkbaar, maar rustig wegrijden of achteruit reageert wat langzamer in de Comfort stand.
Van de Dynamic stand ben ik niet heel erg onder de indruk. Ja hij reageert sneller en trekt langer door voordat hij opschakelt, maar dat is vooral vanuit stilstand. Vanaf een bepaalde snelheid maakt hij vooral veel toeren maar merk je dat de trekkracht eruit is. Misschien moet je dan de quattro of in ieder geval de 250pk versie hebben.
Aangezien ik vooral spitskilometers maak en trajectcontroles passeer, rijd ik dus vooral rustig. En dan is het verbruik opvallend laag. Met de eerste 4.300 km ligt mijn gemiddeld verbruik op 5.8 l/100 km.
Het is ook geen straf om rustig te rijden. De motor draait 1200 tot 1500 toeren en dat is bijzonder comfortabel. Af en toe valt de motor ineens (onmerkbaar) uit of krijg je de suggestie om je voet van het gas te halen. Alles om niet onnodig brandstof te verbruiken en dat is zeker niet storend.
Het zit en het rijdt dus heerlijk, maar toch heb ik een bijsmaak bij (het gebrek aan) opties.
De smartphone interface was een must, want ik gebruik vaak Waze of Google Maps, en luister vaak Spotify. Zeker als de MMI+ niet meer gaat (met 3 jaar Google Maps services), dan is de smartphone interface een mooi alternatief.
Echter, die interface is alleen software en kost €420 om 'aan' te laten zetten. In een huur-Corsa in Spanje zat deze al standaard!
Daarnaast: parkeersensoren vóór, achteruitrijcamera, automatisch inparkeren, keyless entry... allemaal functies waar je flink voor betaalt, terwijl dit allemaal op de Citroën zat.
Daarentegen, ik heb ze niet nodig en mis ze ook niet, behalve de keyless entry. Zal wel een kwestie van wennen zijn.
De standaard geluidsinstallatie valt een beetje tegen. Weinig mogelijkheden om het geluid te regelen. Alleen hoog en laag, maar geen equalizer of presets. Achteraf had ik het lichtpakket graag ingeruild voor een het Audi Soundsystem (in de aanname dat deze beter is).
Het lichtpakket heb ik me min of meer door de dealer laten aansmeren. Hij was daar erg enthousiast over en toegegeven, het is ook mooi, maar ik rijd te weinig 's avonds om deze sfeerverlichting te gebruiken. Misschien dat ik het straks in de winter meer ga waarderen.
Samengevat: het is een prachtauto, maar met zo'n prijskaartje lagen mijn verwachtingen eigenlijk iets hoger, ook al weet ik natuurlijk vooraf wat er wel en niet opzit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.