Audi A5 Sportback 35 TFSI S edition competition (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A5 Sportback 35 TFSI S edition competition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 207.850 km |
Review Audi A5 Sportback
- 14.890 km
Na het lezen van vele reviews over verschillende merken auto’s, heb ik eindelijk besloten om zelf een stukje te schrijven over mijn nieuwe aanwinst, de Audi A5 Sportback.
Waarom nu pas?
Gewoon, omdat deze auto het simpelweg verdiend om eens in de schijnwerpers te worden gezet.
Auto historie:
Van mijn (Duitse) werkgever mag ik om de 3 jaar een nieuwe leaseauto uitzoeken.
Zoals een goede Duitse werkgever betaamt, beperkt de keuze zich enkel tot “Firmenwagen” van Duitse komaf.
Mijn eerste 3 leaseauto’s betroffen allemaal een Mercedes Benz C classe combi in diesel uitvoering, van zwart ( 200D), naar antraciet (180D), tot selenite grijze ( 220D). Stuk voor stuk erg fijne comfortabele reis auto’s waarmee ik jaarlijks tussen de 50.000 en 60.000 km heb afgelegd.
Alle Mercedessen werden overigens geleast bij MB Baan in Hengelo., puik bedrijf met een perfecte service graad .
In 2018 heb ik toch de overstap gemaakt van Mercedes Benz naar Audi.
Inmiddels kregen we binnen ons bedrijf te maken met vernieuwing ( verjonging ) van de directie met als prettige bijwerking dat de “ Vorschriften” wat betreft automerken, kleur en uitvoering werden verruimd. Moest nog wel Duits en diesel zijn.
Waarom geen Benz meer zul je zeggen na 9 jaren probleemloos autorijden?
Simpelweg omdat het toenmalige model eigenlijk van 2014 nagenoeg ongewijzigd bleef, en ik de Audi A4 Avant op dat moment toch iets spannender en sportiever vond, zeker in de S line uitvoering.
Van een comfortabele achterwiel aangedreven Benz, naar een wat stuggere voorwiel aangedreven Audi was best wel een overgang. Maar ja, het oog wil ook wat he?
De Audi avant betrof een 120 pk diesel automaat in de kleur wit, afgewerkt met een optisch zwart pakket ( raam lijsten, grill etc)
Qua luxe doen beide merken niet voor elkaar onder, de afwerking ligt ook op hetzelfde niveau.
Eind 2020 was het dus weer hoogste tijd voor een nieuwe leaseauto, maar welke wordt het dan?
Overstappen op een wat hogere Q3 Sportback, of misschien toch wel stiekem weer terug naar de Mercedes Benz C classe? Diesel was geen must meer ( bekende liedje inmiddels), en SUV of sedan/hatchback was ook ineens een optie…….de keuze is reuze!!!
De Q3 Sportback plug-in hybride viel net buiten het budget, althans in de uitvoering zoals ik hem geconfigureerd had ( S line). De nieuwe C classe kwam pas op z’n vroegst in juni 2021, dus net een paar maanden te laat voor mij.
Heb lang getwijfeld, en inmiddels zat ik al een paar maanden over mijn lease termijn heen.
De Audi leasemaatschappij was hier schappelijk in omdat de kilometers vanwege COVID een stuk lager uitvielen.
De nieuwe aangescherpte A 4 Avant was natuurlijk ook een optie, totdat de desbetreffende verkoper mij wees op een wel héél aantrekkelijke uitvoering van de Audi A5 Sportback S line competition.
Proefrit gemaakt met de daar aanwezige 190 pk benzine uitvoering, en ik was gelijk om.
Met dit competition pakket erop was het bovendien een actie prijs die ruim binnen mijn budget viel.
Samen met de verkoper ( Arnold, topgozer van Pouw Rijssen) de A 5 verder aangekleed met mooie 19 inch wielen, schuifdak en een prachtige kleur…..quantum grijs….helemaal af!!
Na 3 maanden levertijd op 11 mei 2021 de auto in ontvangst mogen nemen, en inmiddels staan de eerste 15.000 km al op de teller. Het interieur met de fantastische sportstoelen zijn idem aan de A4.
Geen minpunten dan?
Jawel hoor. Zoals velen met mij ( gezien de reviews en auto tests) is het nieuwe infotainment systeem niet echt een verbetering met al die touchscreen. Geef mij maar het oude systeem met de draaiknop.
Aangezien we hier in Nederland toch maar maximaal 100 of 130 mogen rijden leek mij een 150 pk uitvoering ruim voldoende. In de praktijk is dit dan ook echt zo, meer dan genoeg power , ook onderin de toeren pakt hij ( of zij?) goed op. Zal toch ook te maken hebben met die extra accu voor de mild hybride denk ik zo.
Retourtje Spanje ( 4.000 km) met een cruisesnelheid tussen 130-140 km per uur een verbruik van 1:15 vind ik zéér zuinig voor zo’n auto.
Misschien heeft het ook wel te maken met haar ranke vorm….??!
Windschlupfigkeit noemen ze dat met een mooi woord in Duitsland ( aerodynamisch)
De verhoudingen van deze auto kloppen gewoon precies en maakt het tot een strakke, sportieve, maar toch ook representatieve auto.
Ik zal proberen de komende 3 jaar de reviews bij te houden.
1e beurt
- 30.500 km
Even een korte update na de 1e inspectie. Ruim een half jaar na km stand 15 nu dus 30.500 op de teller. Met een gemiddeld verbruik van 6,8 l ben ik zeer content, veelal snelweg km’s ( 2 x Javea Spanje), en met een rustige rechtervoet.
Af en toe naar mijn Duitse werkgever lekker goed losgetrokken met pieksnelheden van >200 voelt de A5 zich thuis op die Autobahn, zonder zweethandjes aan het stuur.
Tijdens de inspectie kwam niets naar boven, alles werkt nog altijd perfect. Banden ( Bridgestone) vertoonde ook geen extreme slijtage, na 30.500 km nog 4,4 mm op de voorbanden. Kunnen dus nog wel 15 tot 20.000 km mee.
Vorige week de winterbanden laten monteren, Continental wintercontact TS 860 S. Was vroeger geen fan van dit merk ( cupgedrag), maar verbaas mij over het soepele winterrubber!! Eigenlijk voelen de winterbanden comfortabeler aan t.o.v. de zomerbanden…
Tot zover deze tussenstand na de 1 e beurt, op naar de 2e beurt ergens in juni 2022. ( 60.000 km)
2e beurt
- 61.500 km
Na een korte vakantie eind juni naar Italië moest de Audi volgens het inspectierapport een kleine beurt bij 60.000 km.
Enige extra is dat de automaatolie ververst wordt, voor de rest standaard procedure.
Gelijk maar week na de vakantie ingepland bij Pouw Rijssen. Kon er op wachten, zou Max 2 uur in beslag nemen. Prima, laptop mee en lekker rustig aan het werk aan de stamtafel met een lekker bakje koffie.
Tussendoor natuurlijk ook even rondlopen in de snoepwinkel ( showroom)……mooi spul hoor met name die GT e-tron…
Het leasecontract zit er binnenkort alweer voor de helft op, en met die giga lever tijden zou het betekenen dat ik begin volgend jaar alweer op zoek moet voor de opvolger van deze toch wel zeer goed uitziende bolide !
Denk er sterk over na om het leasecontract met nog 2 jaar te verlengen voor deze A5.
Deze auto gaat eigenlijk nooit vervelen en zal qua design ook over 10 jaar nog tot de verbeelding spreken.
Ben wel erg blij met de speciale protectie die er bij aflevering is opgebracht, scheelt enorm veel steenslag en insecten schade!
Denk dat ik deze nog eens voor de winter laat uitvoeren bij Pouw.
Voor overige niets te melden, geen olie verbruik of iets dergelijks, eigenlijk gewoon saai!!
Tot de volgende update ergens begin 2023.
3e beurt
- 90.900 km
Op bijna 2/3 mijn leasecontract ( 3 jaar, 150.000 km), en met bijna een ton op de klok tijd voor de reguliere onderhoudsbeurt bij Pouw in Rijssen.
Niets te melden?
Nee, helemaal niets! Oh ja toch wel, de ruitenwissers maken iets meer lawaai dan normaal dus deze zijn vernieuwd.
Winterbanden kunnen ook nog even mee, nu bijna 2 winters mee gereden ( 45.000 km). Twijfel nog om een nieuwe set te bestellen voor de 3e en laatste winter voor het einde leasecontract. Onder het genot van een kopje koffie toch maar eens voorzichtig geïnformeerd over een mogelijke verlenging van het leasecontract. Zou zelf graag nog wel 3 jaar langer willen rijden in de A5, en dus in 6 jaar de teller op 300.000 krijgen.
Helaas was dit niet mogelijk, tot maximaal 200.000 km wel, dus wordt het contract verlengd met 1 jaar. Voorlopig worden er komend jaar toch geen potentiële nieuwe modellen verwacht in de showroom ( althans, die mij kunnen bekoren en/of permitteren). Rond 2025 wordt de opvolger van de A5 verwacht ( schijnt als Sportback en Avant te komen), en wellicht ook als plug-in hybride…..??
Begin mei staat er weer een autorit naar Javea Spanje gepland ( 4000 km retour).
De eerste ton zal dan worden bereikt ( in km‘s natuurlijk?), dus dan zijn we pas echt halverwege!!
Tot de volgende beurt maar weer!
4e beurt
- 122.800 km
6 weken duurt het tegenwoordig om een afspraak voor een beurt in te plannen, vandaar dat ik bijna 3000 km over de beurt heen was. Maar ja, wat maakt het uit, de Audi rijdt nog altijd als nieuw zonder piepje, kraakje of rammeltje. Helemaal ongeschonden is hij helaas niet door de afgelopen 30.000 km gekomen. Vlak voor onze geplande vakantie naar Javea begin mei, werd de rechter achterkant „ gekust“ door een wat domme uitparkeer actie van een witte Peugeot waardoor we met een ietwat gehavende A5 op vakantie moesten.
Terug van vakantie gelijk door de vakmensen van Audi Pouw deze schade laten repareren ( op kosten van de tegenpartij uiteraard), en ik moet zeggen echt stukje vakwerk , niks van te zien. Onderweg naar Spanje hebben we nog even bij een tankstation geproost op de 1e volbrachte ton van de A5! 100.000 km zonder ook maar één mankementje!
Vlak voor de vakantie nog wel 4 nieuwe sloffen eronder laten leggen, waren nog niet helemaal op, maar geeft toch wel een fijn gevoel als je onderweg in Frankrijk getrakteerd word op een fikse onweersbui op de route du soleil.
In augustus nog een weekje met zoon Max naar Schotland geweest, en het verbaasde ons dat we ook hier zo weinig „ soortgenoten „ zijn tegengekomen. Het blijft toch echt een superieure reisauto merken we iedere keer weer! Enige minpuntje wat ik zou kunnen opnoemen is dat de achterruitverwarming een beetje traag zijn werk doet, dit zou toch iets sneller moeten kunnen. Afgelopen beurt zijn voor het eerst de remblokken vóór vernieuwd. Konden eigenlijk nog zeker 20.000 km langer mee, maar dit zou net niet de volgende beurt overbruggen.
Dit zou eigenlijk zijn laatste onderhoudsbeurt moeten zijn aangezien het leasecontract zou eindigen bij 150.000 km. , maar ik heb besloten om er nog minimaal een jaar in verder te rijden tot ( maximaal) 200.000 km.
Tot de volgende update ergens in april 2024!
Ai dat doet zeer!
- 126.455 km
Vorige week 5 dagen in een fiat 500 gereden als huurauto tijdens kort tripje naar Javea ( met vliegtuig, sorry voor de uitstoot, heb €1 extra gedoneerd als compensatie ?). Bij terugkomst blij om de Audi weer te zien. Heerlijk vooruitzicht met veel kilometers in het verschiet de komende weken. Blijdschap was van korte duur want op dezelfde dag heeft er een malloot met zijn auto in de zijkant van de Audi gereden. Zéér waarschijnlijk een courier of bestelbusje ( gezien de witte sporen op de lak) die de bocht iets te krap genomen had. Normaliter staat de Audi netjes op de eigen oprit onder de carport, maar mijn vrouw was met haar panda op stap en zodoende moest de Audi eventjes aan de straatkant staan. Gelijk alle buren geïnformeerd en gevraagd of iemand misschien een slimme deurbel heeft die gericht staat op de plaats van delict. Helaas, bij ons in straat moet dit fenomeen nog worden ontdekt, niemand had zo’n ding, dus geen getuige, geen bewijs, en ( meest sneue) geen briefje onder mijn ruitenwissers!!!
In wat voor tijd leven wij??
Natuurlijk, het is maar blik en goed te herstellen, maar al die rompslomp er omheen. Leasemaatschappij bellen, graag online formulier invullen met de foto’s. Politierapport laten opstellen, mag je liever zelf doen online….
Waarborgfonds formulier digitaal invullen en opsturen en dan maar hopen dat het betaald gaat worden ( ik acht de kans klein). Leasemaatschappij schakelt schade bedrijf in ( in dit geval binnen eigen organisatie), proberen een afspraak te maken. Maandag gebeurd , het is nu donderdagavond. “ u wordt zsm gebeld “ ,….Ja het klopt, rijdbare schade, maar het stuur trekt wel een beetje naar links. Deze week moest ik naar mijn bedrijf in Duitsland, toch maar iets langzamer gereden! In mei 1 dag vóór mijn vakantie dus een parkeerschade door een onoplettende Fransoos (witte Peugeot), en nu dus weer een witte auto (???!!) die in de zijkant rijdt. Het zou toch niet een wraakactie zijn van die Fransoos???!!
Al met al word ik hier niet vrolijk van.
Hopelijk heeft Audi Pouw morgen een leen auto ter beschikking. Audi GT E-Tron zou een mooi gebaar kunnen zijn….?
Zie de foto van de ingedeukte wielkast.
Staat toch echt minder vet dan die uitgeklopte wielkasten van de RS versie?
5e beurt
- 150.450 km
De Audi heeft vorige week een kleine inspectie gehad, volgens Audi Pouw Rijssen geen bijzonderheden. Ik had eerlijkheidshalve ook niets anders verwacht. Alleen de ruitenwissers vervangen. Op 11 mei op de kop af 3 jaar oud, 1,5 ton achter de kiezen en nog zo fit als een hoentje!!
We zijn direct na de beurt weer richting Spanje vertrokken en ook dit keer in één streep dik 2000 km gereden.
Met een gemiddelde snelheid van 105 km per uur en een verbruik van 1:16 !
135 op de cruise control en een kleine 21uur later op de plaats van bestemming.
Het blijft een genot om met deze auto te rijden. De tank goed afvullen in Luxemburg ( we blijven Nederlanders hè), noodgedwongen ( we zijn geen fan van de Fransozen)toch 1 x tanken ruim onder Lyon, en dan nog een keer vlak voor de eindbestemming Javea Spanje.
Ben blij dat het leasecontract met 1 jaar is verlengd tot de maximale kilometrage van 200.000. Het nieuwe model A5 komt pas na de zomer op de markt, ben zeer benieuwd hoe deze eruit komt te zien. Qua model varianten hebben ze het bij Audi niet gemakkelijker gemaakt, de nieuwe A5 is eigenlijk een A4 maar dan ( hopelijk) wel met een Sportback uitvoering. De huidige A4 schijnt dan als soort EV te komen terwijl de A5( A4 in nieuw jasje) zowel fossiel als hybride wordt geleverd. Snapt u het nog een beetje??
Al met al blijven we lekker nog een jaartje doorkachelen met de A5.
Tot de volgende ( laatste?) inspectie beurt ergens in november!
6e (laatste?) beurt
- 183.245 km
Gisteren heeft de A5 een grote beurt gehad. Op mijn verzoek kreeg ik die dag de Q4 e-tron van Pouw mee om eens een uitgebreide testrit mee te maken. Nog een kleine 17.000 km en dan moet de A5 toch echt uit de lease, aldus de leasemaatschappij. Ik zelf zou er nog gerust een ton bij op willen rijden, maar dat durfde men niet aan. In april 2025 zal ik dus met weemoed 😢 afscheid moeten nemen van de fijnste rijdersauto die ik tot op heden heb gehad.
De hamvraag luidt nu natuurlijk:
Wat ga je volgend jaar rijden Rob?
Als echte A5 fan was ik natuurlijk razend benieuwd naar het nieuwe model. Ben zelfs bij de preview geweest. De limousine/liftback/sedan/hatchback is geen vlees noch vis!!😱. De Avant daarentegen lijkt weliswaar sterk op een doorontwikkelde A4 Avant , maar kan mij nog enigszins bekoren. En dan die prijzen!!
Er komt nog een stekker hybride, hopelijk drukt dit de prijs dan is het het overwegen waard. Gezien de opmerkingen van de trouwe lezers van Autoweek, ben ik niet de enige die “ gematigd optimistisch “ is over deze nieuwe A5.
Optie 2 vind ik toch wel de Q4 e-tron. Heel andere auto maar in de juiste samenstelling zeker een goede optie. Prijstechnisch momenteel ook zeker interessant met de quatro actie aanbieding.Minpuntje is dan toch het beperkte bereik, verder qua rijbeleving niks mis mee.
Optie 3 is de VW id7, een slagschip van een auto maar rijdt ook erg comfortabel. Voordeel is grotere range tov de Q4.
Voorlopig echter nog zo’n 5 maanden lekker met de A5 op pad tot de 2 ton!!
2 ton +
- 207.850 km
Na ruim 4 jaar ( + 1 maand) staat de teller op 207.850, en na terugkeer uit Spanje zal deze de 210.000 bereikt hebben!!
Het gemiddelde verbruik ligt nog altijd op 6,6 liter, dus netjes 1:15.
Geen spijt gehad om deze fantastische auto nog een jaartje langer door te rijden, het blijft een waar genot hierin te mogen rijden!
Maar wat nu?
Ik heb nog nooit zo lang over een nieuwe leaseauto na moeten denken als nu.
Allereerst had ik bewust het leasecontract met 1 jaar laten verlengen ivm de nieuwe A5 die eind 2024 uitkwam. Ik was in eerste instantie nog niet helemaal „ begeistert „ van die nieuwe A5. De Avant had zelfs een lichte voorkeur, terwijl ik eigenlijk een broertje dood heb aan die stationwagens…
In november 2024 proefgereden met de 150 pk benzine ( idem aan mijn huidige alleen geen mild hybride meer helaas) in een zgn Edition one uitvoering met bijna alle opties en een hele mooie uni kleur magneetgrijs.
Maar ja die prijs was wel fors, bijna €63K!!
Mijn huidige A5 kostte tien in 2021 zo‘n 10% minder! Nou, dan wachten we toch nog een paar maanden tot de introductie van de stekker hybride A5? Zo werd aan mij voorgesteld, en niet onterecht want deze zou toch behoorlijk goedkoper uitvallen ivm fors minder BPM etc etc. De maanden kropen voorbij tot eindelijk eind maart 2025 de prijzen bekend werden van deze PHEV uitvoering. Inmiddels was mijn leasecontract bijna afgelopen (tot begin mei) en de auto moest er echt bij maximaal 200.000 km uit!
De prijzen van de PHEV bleken slechts €1.000 lager te liggen tov de benzine uitvoering , en gek genoeg lag de leaseprijs een stuk hoger!!?? In de door mij geconfigureerde uitvoering bleef ik hierdoor niet binnen het budget. Dan maar een „ gewone „ benzine uitvoering in die mooie Edition One uitvoering magneetgrijs graag. Helaas Rob, deze Edition One is slechts 2 maanden leverbaar geweest in die mooie kleur magneetgrijs …..😤
Sterker nog, deze kleur is helemaal niet meer te krijgen op de A5, terwijl exact dezelfde kleur wel standaard ( dus zonder meerkosten !!!) op een A6 en Q6 te bestellen is!!!??🤷♂️
Lang verhaal kort:
Ik heb Arnold (Pouw Rijssen) opdracht gegeven op zoek te gaan naar een Edition One limousine ( vreselijke naam. Ik blijf bij Sportback) benzine in de kleur magneetgrijs.
Uiteindelijk is deze vorige week gevonden vlak voor mijn vakantie.
Eind deze maand hoop ik de sleutel in ontvangst te mogen nemen van deze nieuwe leaseauto ( XL lease, top leasemaatschappij met dank aan Ronald ) en dan schrijven we nog een laatste hoofdstuk over het einde ( of toch niet….) van „mijn“ huidige A5 Sportback.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A5
Had je deze auto's al gezien?

Audi A5 Sportback 35 TFSI 150pk S-Tronic | Wegklapbare trekhaak | Matrix LED
- 2021
- 46.727 km

Audi A5 35 TFSI S-Line 150PK Camera LED Virtual Carplay Clima Cruise Navi PDC 18''LMV
- 2022
- 37.163 km

Audi A5 Avant 2.0 TFSI S edition | NIEUW MODEL | 2X S-LINE | S-LINE SPORT STOELEN | ELEKTRISCHE ACHTERKLEP | ACHTERUITRIJCAMERA | APPLE CAR PLAY | ADAPTIVE CRUISE CONTROL |
- 2024
- 22.145 km