Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line S (2013)

autoreview

Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)

Signalement

UitvoeringA5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst102.000 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kennismaking en eerste rijervaring

  • 4.000 km

Afleveren …

Op 5 Januari 2013 is het uiteindelijk zover. Na 10 lange weken levertijd staat de Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line S in Daytona grijs (volgens sommigen niet echt een gedurfde keuze) piekfijn klaar bij Audi dealer Wealer in Heerlen. De overdracht kost slechts een half uur omdat ik met het zustermodel de A4 vertrouwd ben. De A5 heeft dan weinig geheimen behalve het ontbreken van een peilstok zoals ik later merk. De sleutels branden zo gezegd op dat moment in je handen om eerste wegervaring op te doen en je zelf ervan te overtuigen dat je een goede keuze hebt gemaakt...

Wat er aan vooraf ging; de modelkeuze …

De tijd dat ik puur op functionaliteit koop omdat het hele gezin inclusief bagage mee moet is voorbij. Dat is dan ook de reden om van de A4 Avant 2.0 TDI /143pk na ruim 100.000 km over te stappen naar het zustermodel de A5 Sportback. Bij de keuze is er is meer plaats voor emotie en dat levert de A5 in overvloed. Het is een van de weinige modellen die bij iedereen, ook mensen die normaal niets met auto’s hebben, een glimlach op het gezicht toveren. De eenvoudige maar subtiele lijnvoering maken het ontwerp van Walter da Silva tot een tijdloze beauty en een design icoon, voor mij de ideale synthese van esthetiek en functionaliteit. Je kan het ook anders zeggen, als een Aston Martin buiten bereik is dan is de A5 toch een mooi alternatief!

Het design heeft na de facelift nog iets aan scherpte gewonnen. Intussen is het wel zo dat de A5 best functioneel is. Zo is er ruimte voor 4 (in noodgevallen ook 5) personen en geeft de 5e deur toegang tot een ruim bagage compartiment. De omklapbare achterbank maakt dat ook een bezoek aan de bouwmarkt nog steeds tot de mogelijkheden behoort. Ik kan me dan ook vinden in de Audi bewering dat je stiekem de sportieve looks van een Coupe, met de functionaliteit en ruimte van een Avant krijgt.

De motorkeuze …

Na 5 diesels op rij stelt zich toch de vraag wordt het benzine of toch weer een diesel? Met 30.000km per jaar zit ik in de buurt van het kantelpunt van diesel en benzine en heb ik de keus. Volgende overwegingen spelen daarbij een rol;
1) de Nederlandse overheid ontmoedigt als gevolg van de fijnstof emissie het dieselgebruik,
2) een hoog motorkoppel maakt een rustige rijstijl mogelijk.
Dit lijkt onverenigbaar maar Audi heeft een goede oplossing gevonden in de vorm van de nieuwe de 1.8 TFSI benzine motor die met 320Nm hetzelfde koppel biedt als de 2.0 TDI/143 pk diesel.

De uitvoering …

De meerprijzen in de Audi optielijst maken zelfs een rasechte optimist depressief, dat is dus niet de weg om te gaan. Wil je al die extra’s tegen een aanvaardbare prijs, ga dan voor de eindejaars Pro Line S (S-edition) aanbieding. Je bespaart je de kwelling van het kiezen, want dit pakket is aardig compleet. Deze Pro Line S is het dan ook geworden.

Extern zijn er de speciale bumpers met de diffusor achter, de verchroomde uitlaten en de subtiele dorpellijsten. Het schoeisel onderstreept met dikke 18” velgen en 245 banden de sportieve ambities (daarover later meer..)

Binnen in het interieur vallen op de donkere hemelbekleding, het lederen sportstuur, de met aluminium afgezette pook knop en het belangrijkste, de half lederen sportstoelen. Vooral de kantelbare zitting en de instelbare kussens voor de bovenbenen zorgen voor een comfortabele en vermoeiingsvrije zit op lange afstanden. De chromen randjes langs de roosters en de knoppen van het dashboard geven bij deze face lift net dat visuele extra. De afwerking is op wat subtiele plooien in het leer van de stoelen na subliem en laat verder geen wensen over.

De MMI navigatie en de blue tooth telefoonvoorbereiding zijn gemakkelijk te bedienen en doen hun werk probleemloos. Het Audi sound systeem heeft een goed geluid en biedt met 2x16 Gb SD card slots voldoende muziek storage mogelijkheden.

Aan de actieve veiligheid is ook gedacht want elke A5 is voorzien van Xenon verlichting met een uitstekende lichtopbrengst. De markante LED verlichting voor en achter geven de A5 een herkenbaar en stijlvol silhouet.

Kritiek is er ook. Het feit dat je voor een 3-zits achterbank 450 Euro moet bijbetalen is voor premium merk ronduit belachelijk.


“Vorsprung durch Technik”; wat achtergronden van het motor concept…

De EA888 3e generatie 1.8 TFSI motor is nieuw en de modernste motor die Audi momenteel in zijn assortiment heeft. Hij vervangt de 2.0 TFSI / 180pk basismotor, baseert op het hetzelfde blok maar maakt gebruik van een kortere slag. De meest opmerkelijke eigenschap is het zeer hoge koppel van 320Nm vanaf (op papier) 1.400 tpm.

Hiervoor wordt heel wat techniek uit de kast getrokken. Zo is de motor uitgerust met dubbele injectie, een direct en een indirect systeem per cilinder om onder alle mogelijke belasting situaties een perfecte mengselvorming mogelijk te maken. Verder zijn er twee verschillende uitlaat kleplichthoogte nokkenas profielen beschikbaar om het koppelverloop als functie van de toeren te optimaliseren en de spoelverliezen tot een minimum te beperken. Bij deze motor is het uitlaatspruitstuk in de cilinderkop geïntegreerd en bovendien watergekoeld. Deze waterkoeling zorgt voor een beter beheerste uitlaatgastemperatuur die bij benzine motoren onder vollast hoog kan oplopen. De bij andere motorconcepten toegepaste mengselverrijking bij vollast kan daarbij achterwege blijven. Doordat de uitlaatgaskanalen even lang zijn en de turbocharger kort op de cilinderkop gemonteerd zit kan er optimaal van de uitlaatgaspulsen van de individuele cilinders geprofiteerd worden, zodat de motor reeds bij lage toerentallen goed op het gaspedaal reageert en het bekende turbogat achterwege blijft. De respons en het koppelverloop worden bovendien nauwkeurig geregeld door een elektrische wast-gate klep in de uitlaat.

Hiermee is het innovatieverhaal nog niet af want voor de rest wordt er een heel arsenaal aan CO2 beperkende maatregelen uitgevoerd. Zo zijn er nog, een start-stop systeem, gescheiden en elektrisch geregelde cilinderkop en motorblok koelsystemen, inschakelbare zuigerkoeling en met rollagers uitgevoerde balansassen om de laatste beetjes uit de CO2 emissie te knijpen. Dit maakt het technisch state-of-the-art maar wel uitermate complex.

Koppeling en 6 versnellingsbak …

De handbak met zijn 6 verssnellingen kent weinig verassingen. Voor optimale brandstof economie zijn de verzetten lang uitgelegd. De motor draait bij 100km/h slechts 1.800 tpm, dat zijn dieselwaardes!

Wat levert dit in de praktijk op?

Door het minimaliseren van de interne wrijving start de motor zeer gewillig en loopt meteen zuiver rond. Door het ontbreken van enige (auditieve) terugkoppeling dat er iets op temperatuur moet komen loop je het gevaar dat je te enthousiast aan het werk gaat terwijl de motor nog warm moet lopen. De warmloopfase is door de gescheiden cilinderkop en motorblok koelsystemen extreem kort. Na 3km staat de water temperatuur meter al op zijn normale waarde en levert de kachel ook merkbaar warmte aan het interieur. Dat betekent overigens niet dat de olie al warm is, je moet dus nog even rustig aan doen.
De motor hangt goed aan het gas en is gewillig in zijn toerenopbouw. Hij benadert daarbij goed het karakter van mijn vorige 143 pk 2.0 TDI. Het koppel bij lage toeren is iets lager dan de diesel, maar vanaf 1.700 tpm pakt de turbo goed op en krijg je een flinke duw in de rug die ook bij hogere toeren aanhoudt. Opvallend is de manier waarop de motor tot zijn prestaties komt, het gaat allemaal moeiteloos en de door de balansassen loopt de motor absoluut trillingsvrij. Typisch voor een benzine motor is verder dat de dadendrang ook bij hogere toeren (> 4.000 tpm) aanhoudt terwijl de diesel hier al afregelt.
Ondanks het feit dat je al bij lage toeren, aangespoord door de schakeladviseur, kan opschakelen is het voor aansprekende prestaties nodig om verder in de versnellingen door te halen. De bediening van koppeling en de robuust en zeer exact bedienbare versnellingsbak zijn probleemloos. Bij het terug schakelen is er niet altijd een goede aansluiting. De motor blijft ook bij toerentallen rond de 1.000 tpm mooi rond lopen waardoor je in de praktijk pas laat terugschakelt en daarmee niet meteen een goede aansluiting vindt. Twee verzetten terug schakelen is dan de enig goede oplossing. Voorts valt op dat de motor bij het terugschakelen en tussengas geven relatief langzaam toeren verliest. Dit vindt waarschijnlijk zijn oorsprong in wederom het optimaliseren van de emissies.

Ik ben geen fan van het start-stop systeem. Het heeft weinig praktisch nut en ik betrap me erop dat ik meestal meteen uitschakel. Bij ingeschakelde hoofdverlichting wordt er zoveel elektriciteit verbruikt dat het start-stop systeem vaak niet actief is of na amper een halve minuut al weer de motor start. Dit heeft geen praktisch nut en leidt alleen tot extra slijtage.

Winterbanden monteren met spacers …

De velgen van de A5 hebben het zelfde bevestigingspatroon als de A4 alleen de ET waarde wijkt, waarschijnlijk door de grotere spoorbreedte van de A5, af. Mijn 17” wintervelgen van de A4 hebben een ET waarde van 45 terwijl de officiële waarde voor de A5 ET28 bedraagt. In plaats van nieuwe (Audi alu) velgen te kopen is dit opgelost met 20mm spacers van de firma Promaxx. Om de spacers te monteren zijn de wielbouten van 27mm naar 47mm verlengd. Dit luistert vrij nauwkeurig omdat de schroefdraad verzonken in de remschijven ligt en de bouten maar beter niet achter de remschijven kunnen uitsteken. De montage is verder probleemloos en de rondloop van de wielen is ondanks de extra centrering prima, er treden geen trillingen in het stuur op. Als je al in het bezit van een mooie velgen set dan kan je het probleem hiermee op eenvoudige wijze voor circa 200 Euro oplossen.

Inrijden …

Ik ben een voorstander van bewust inrijden en heb de motor de eerste 2.000km onderworpen aan een gevarieerd inrijschema. Ook met de huidige fabricage precisie moeten bewegende onderdelen op elkaar inslijten om een optimale passing te krijgen. Dat betekent het aanbieden van een route met wisselende, niet al te hoge belasting en gevarieerde toerentallen zoals je dat hebt bij het rijden over binnenwegen. De wisselende toerentallen maken de motor los terwijl de lage belasting thermische hotspots in vooral de zuigerveren voorkomen. Deze hot spots, of te wel lokale overhitting, leiden op microschaal tot het uitbreken van stukjes materiaal in de zuigerveren. Daarmee is een optimale passing in de cilinderboring niet meer mogelijk met een hoger olieverbruik en een kortere levensduur tot gevolg. De voortgang van dit hele inloop proces kan je afmeten aan de gretigheid waarmee de motor aan het gas hangt. Bij de 1.8T is die gretigheid van meet af aan groot en het is dan ook zaak om je in het begin bewust in te houden.

Samenvattend …

Het is goed leven met deze aandrijfeenheid. Je combineert de dynamiek en het sprintvermogen van de benzine motor (170pk al bij 3.800 tpm) met de robuuste kracht (320Nm) bij lage toeren (vanaf 1.400 tpm) van de dieselmotor. De mooie ronde motorloop bij lage toeren maakt schakellui rijden mogelijk, wat dan ook beloond wordt met een aangemeten brandstofverbruik. Ik verbruik nu in de wintermaanden gemiddeld 7.0 ltr/100km bij een gematigde rijstijl. Mijn verwachting is dat dit richting de zomer nog enkele tienden liters gaat zakken. In vergelijkbare omstandigheden gebruikt de 2.0 TDI/143pk 5.7 ltr/100km, een verschil van 20%. Bij een sportieve rijstijl worden de verschillen groter en loopt het brandstofverbruik van de benzine motor progressiever op dan van de diesel.

Het is wel te hopen dat de complexe techniek van deze benzinemotor ook op termijn heel blijft. De diesel is wat dat betreft ongecompliceerder en thermisch minder zwaar belast dan de benzinemotor. De CO2 waan is volgens mij te ver doorgeschoten. Het leidt tot complexiteit die vaak alleen theoretische voordelen heeft in een volledig praktijkvreemde situatie gemeten. Daar schaar ik ook het start stop systeem onder.

Weg en stuurgedrag …

Je trekt de A5 aan als een goed zittend maatpak en het kost dan ook weinig moeite om je thuis te voelen. Alles is logisch om de bestuurder gegroepeerd en de algehele bediening is licht. De sportstoelen maken een perfecte zit mogelijk. Je kan het contact met de auto verder verbeteren door de stoelen diep in te stellen zodat je dichter tegen het massa middelpunt aan zit. Het zicht naar achteren is niet best door de schuin liggende achteruit waardoor de parkeer sensoren achter een must zijn.

De S-edition is uitgevoerd met het sportonderstel. De A5 staat dan 15mm lager op zijn wielen. Samen met de brede 18”/245 serie 40 banden zorgt dat voor een alerte reactie van de wagen op de stuurinput. De 35kg lichtere benzine motor (ten opzichte van de diesel) helpt hier om het van nature bekende onderstuur gedrag van een voorwielaandrijver in te tomen. Afrolgeluiden van de banden zijn ondanks de brede banden goed gedempt. De carrosserie controle in snel genomen bochten is goed door de (net niet te) strakke vering. De wagen blijft vlak en vertoont geen neiging tot rollen om de lengteas. Dit gepaard met de werklust van 1.8T zorgt voor sportieve prestaties zonder de A5 het predicaat sportauto te willen verlenen. Daarvoor staan twee dingen in de weg, namelijk het forse gewicht met 1.465kg (overigens wel gangbaar in deze klasse) maar nog belangrijker het gedrag van de besturing.

Audi heeft op zoek naar CO2 reductie/ verbruiksvermindering nu voor het eerst een elektro-mechanische stuurbekrachtiging ingebouwd. Bij lage snelheden is er een sterke bekrachtiging die progressief afneemt bij hogere snelheden. Hierbij wordt afhankelijk van de snelheid gebruik gemaakt van 5 verschillende "mappings". De reden hiervoor is waarschijnlijk dat een sterke bekrachtiging snel lijdt tot een nerveus weggedrag bij hoge snelheid en een stijf onderstel. De mate van bekrachtiging is afhankelijk van de stuurhoek, de uitgeoefende kracht op het stuur, de snelheid en het motortoerental. Het systeem stuurt mee bij snel accelereren en ongelijke grip aan de voorwielen en kan zelfs automatisch voor zijwind compenseren. Ook het zelf centrerend effect van de besturing wordt actief afhankelijk van de trekkracht aan de voorwielen geregeld. Ondanks de vele regelparameters en de theoretische voordelen voelt het resultaat op zijn zachts gezegd kunstmatig en daarmee onnatuurlijk aan.

Positief is dat aandrijfinvloeden niet echt merkbaar zijn in de besturing maar je mist als bestuurder het contact met de weg. Daarmee is onduidelijk of je het grensbereik waarbij de banden het wegcontact verliezen nadert. In de praktijk betekent dit dat je extra veiligheidsmarge incalculeert omdat je onvoldoende kan inschatten hoever je van de grens afzit. Dat is jammer want de basisopzet van het onderstel is prima. Je hebt dus durf nodig om de grens te verkennen. Je zal dan tot de verassende ontdekking komen dat deze grens verder weg ligt dan je wel dacht. In vaktermen heet het dan “gemis aan feedback” of “het prestatie potentieel is niet erg toegankelijk ”.

Koppel en vermogen van deze 1.8 TFSI zijn in ieder geval op de grens wat een voorwielaandrijver kan absorberen. Op bochtige secundaire Belgische wegen met negatieve verkanting en spoorvorming merk je dat met smallere 225 winterbanden de stuurbekrachtiging en het elektronische sperdifferentieel vrij snel aan het werk moeten om de stuur en aandrijfkrachten op de grond te krijgen. Je voelt dat de systemen aan het werk zijn door lichte krachten in het stuur. Het systeem werkt goed maar vraagt veel gewenning. Bij dit soort krachtige motoren zijn achterwielaandrijvers door de scheiding van besturing en aandrijving duidelijk in het voordeel. Het is niet voor niets dat de meer krachtige Audi modellen met quattro zijn uitgerust!

Naast het gebrek aan communicatie heeft de besturing nog een onhebbelijkheid wat het beste te omschrijven is als “plakken” rond de middenstand. Dit merk je alleen op de snelweg bij kleine stuurcorrecties. Je moet dan eerst voldoende kracht bij het draaien van het stuur opbouwen voordat de bekrachtiging reageert. Doordat de uiteindelijke reactie te laat op gang komt stuur je vaak te veel met als gevolg dat je weer naar de andere zijde moet corrigeren. Het voelt dus aan of er een klein dood gebied is rond de middenstand. De consequentie is dat je een “rafelige” koers volgt. Let wel wat ik hier beschrijf is erg uitvergroot maar het neemt niet weg dat het irriteert en afbreuk doet aan de sportieve kwaliteiten van het voor de rest goede onderstel. Hier moet Audi duidelijk nog fijntuning doen. Het probleem is bij de fabriek bekend maar hoe lang de oplossing op zich laat wachten is onduidelijk.

Samenvattend ..

De A5 is daarom het best te omschrijven als een GT, een sportieve reisauto uitermate geschikt om 4 personen comfortabel over grote afstanden te vervoeren. De strakke wegligging, de rust in het interieur en de werklust van de motor bij gematigd brandstofverbruik maken hem uitermate geschikt voor het comfortabel kilometer vreten over Europas snelwegen.

Ook bochtige binnenwegen hoef je niet te te schuwen met de A5. De algehele bediening is erg licht. Motor, koppeling en bak werken perfect samen mits fijngevoelig bediend. Het is een precisie instrument wat als een warm mes door de boter snijdt als je hem aandacht geeft. De trekkracht van de motor in de 2e en de 3e versnelling zorgt voor sportieve prestaties.

Dat maakt de A5 nog geen sportauto, daarvoor is het gewicht te hoog en schiet met name de besturing tekort. Ik hoop dat de Audi ingenieurs de servo software algoritmes nog verder weten te verfijnen om het geschetste probleem te verhelpen. Het is voor mij de enige smet op een voor de rest zeer verfijnde auto. Ik ga voorlopig "schaamteloos"genieten ..

Update ervaring

  • 9.500 km

De Audi is zonder problemen de winter door gekomen. Ik verbaas me elke keer weer hoe gemakkelijk de benzine motor ook onder winterse omstandigheden start. Afgelopen maand heb ik naar de 18"/245/40 zomerbanden gewisseld. Stuurt toch weer een tandje strakker. Inmiddels ben ik helemaal gewend aan het harder afgestemde sportonderstel.

Het probleem met het vage stuurgevoel rond de middenstand treed vooral op in het eerste kwartier na de koude start bij winterse omstandigheden. Het lijkt erop dat als de servo motor op temperatuur komt het probleem kleiner wordt. Audi studeert nog steeds op een oplossing. Volgens de werkplaatschef van Wealer moet er augustus 2013 een oplossing zijn! Het probleem heeft te maken met de bekrachtiging van de spoelen in de servo motor bij een lage bekrachtiging..?? Het vaker te lezen vervangen van het complete stuurhuis is maar een tussenoplossing.

Voor de rest ben ik heel tevreden. Er is geen olieverbruik en het brandstofverbruik zakt naar 1:15. Lager, 1:16 op een volle tank benzine, is ook mogelijk maar dan moet je echt rustig rijden.

Nog een laatste advies. Laat vogelpoep niet te lang op de lak zitten want je loopt de kans dat het de blanke lak aantast zoals ik al mocht constateren. Enkele uren kan al voldoende zijn! Het is echter bij de dealer netjes weg gepolijst.

Nieuwe stuurbekrachtiging software

  • 17.000 km

Inmiddels heeft Audi de software voor de stuurbekrachtiging na vele klachten uit het veld onderhanden genomen. Dat men niet over een nacht ijs is gegaan blijkt uit het half jaar dat men voor de fijnafstemming nodig heeft gehad. Deze software update is bij km-stand 15.000km geïnstalleerd. Het effect merk je meteen. De auto stuurt zwaarder en de besturing voelt vleziger aan. Het stuurgevoel past nu meer bij een auto met een gewicht van 1465kg om het maar eens anders te zeggen. De besturing reageert verder minder nerveus bij hard optrekken en serieus bochtenwerk, er moet bovendien bewuster gestuurd worden om een koersverandering in te zetten. Dat je meteen meer gevoel hebt over hetgeen zich tussen banden en wegdek afspeelt kan ik niet beamen, het blijft afstandelijk. Of het dode punt rond de nulstand bij kleine stuurbewegingen op de autosnelweg opgelost is kan ik nog niet beoordelen. In mijn geval trad dat alleen op bij lage buitentemperaturen en het is nog even wachten op de juiste condities om dit te checken. In algemene zin is deze update wel een verbetering. Voor de rest zijn er geen problemen te melden en beleef ik veel plezier aan het onderweg zijn met deze auto!

Italie reis

  • 22.500 km

Dit najaar met 4 personen en bagage non-stop naar Italie gereisd (1.100km). Je stapt gewoon fris uit. De sportstoelen zorgen voor een perfecte zit. Ook van de achterpassagiers geen klagen over het zitcomfort. De kwaliteiten van de A5 als reisauto komen dan volledig tot zijn recht. Fluisterstil, strakke wegligging en een verbruik van 1:15.5 gemiddeld over 2.700km inclusief files en zonder gebruik start-stop. Geupdate stuurbekrachtiging software functioneert op de bochtige Italiaanse wegen prima.
Olieverbruik tot zover nihil. Ik heb een keer 0,25 liter bijgevuld om het oorspronkelijke niveau te herstellen. Opvallend is wel dat de elektronische oliepeiling na een software update anders plaats vindt. Het vindt niet meer bij koude motor plaats, maar bij warme motor.
Overzichtelijkheid van de carrosserie in de nauwe Italiaanse straatjes laat soms te wensen over. Ik heb een lichte parkeerschade aan het rechter achterportier opgelopen, maar dat is inmiddels door autoschade Bronneberg in Born vakkundig verholpen. Bij deze gelegenheid aangenaam verrast door de rijkwaliteiten van een nieuw model A3 1.6 TDI die ik als leenauto ter beschikking had. Wendbare en snelle auto!

1e Onderhoudsbeurt

  • 28.500 km

Deze eerste onderhoudsbeurt beperkt zich tot de routinematige inspectie. Er zijn gedurende dit eerste jaar verder geen gebreken te melden. Bij deze gelegenheid wordt opnieuw een update van de besturingssoftware uitgevoerd (code tra 48L1). Volgens de dealer een verdere verfijning van de algemene update eerder dit jaar.

Het brandstofverbruik is gedurende de gehele periode met een volledige zomer en winter cyclus uitgekomen op 15,41km/l, niet slecht voor een auto van dit kaliber. Het olieverbruik blijkt verwaarloosbaar, een 0.5 liter op 28.500km!

Tot zover ben ik erg tevreden over de prestaties van de A5, de ultieme reisauto wat mij betreft door de motor souplesse, de algehele rust in het interieur en het geboden comfort ondanks het sportonderstel. De 1.8 TFSI motor voldoet prima voor deze auto, hij pakt mooi op uit lage toeren zonder te brommen en gaat als een turbine door tot aan de toerenbegrenzer. Hij komt voor je gevoel alleen wat te kort bij de tussenacceleratie vanaf 90 km/h op de autosnelweg in de 6e versnelling en volle belading. Kortom een goede vriendschap in 2014 staat niets in de weg ..

Parkeerschade

  • 30.000 km

Ik had niet gedacht zo snel alweer een update te moeten plaatsen. Helaas heeft een vrachtwagen mijn geparkeerde auto geramd zonder een “briefje” met adres gegevens achter te laten. De onverlaat is in de wielkast van het linker achter spatscherm blijven hangen en heeft dit kapot getrokken. De schade is aanzienlijk. Naast het spatscherm is ook de velg beschadigd . Het geheel biedt een troosteloze aanblik. Via Audi dealer Wealer gaat Autschade Bronneberg met dit omvangrijke karwei aan de slag. Het spatscherm wordt even hoger dan de dorpel aan de achterdeur en ter hoogte van het derde zijruitje en achterklep door geflexed en langs de achterdeur en kofferbak los gemaakt en verwijderd en door een nieuw plaatdeel vervangen. De kunst is om de naden perfect passend te krijgen zonder dat er hoogteverschillen in het plaatwerk ontstaan. Een moeilijke klus die goed vakmanschap vereist. Na het zien van de “gesloopte” auto mag je twijfels hebben of dit wel allemaal goed komt., maar het resultaat stelt ten volle tevreden. Ook de ultieme test met strijklicht van de zaklantaarn brengt geen afwijkingen aan het licht. Om geen kleurverschillen te laten ontstaan is de hele dakboog vanaf het achter spatscherm tot aan de motorkap opnieuw gespoten. Ik kan dan ook geen kleurverschil ontdekken. Er is mij verzekerd dat deze reparatie geen enkele invloed heeft op de kwaliteit van de auto. Het is dan ook alleen blikschade waarbij geen vitale delen van de auto zijn geraakt. Blijft het overwinnen van de emotionele schade!

Inmiddels is er meer ervaring met de laatste update van de stuurbekrachtiging. Bij lagere temperaturen onder de 10 graden Celsius is er de eerste minuut toch nog sprake van een weerstand rond de middenpositie als je het stuur snel heen en weer beweegt. Het lijkt erop dat het systeem de eerste minuut moet opwarmen om goed te regelen. Jammer dat het nog steeds niet definitief is verholpen.

2e Onderhoudsbeurt

  • 58.500 km

Deze 30.000km zijn tot net voor de grote onderhoudsbeurt eigenlijk onopvallend verlopen, ware het niet dat de laatste 1.000km de motor met lichte schokjes tijdens de koudloop op zich opmerkzaam maakte. Dit werd na 2 weken gevolgd door het oranje motorstoringslampje, ten teken dat er toch iets niet in orde is. Uitlezen van de storingscode bij dealer Wealer levert een mankement aan de uitlaatnokkenas verstelling op. Een bekend probleem bij Audi zo blijkt. Door vervuiling in de olie blijven de zuigertjes hangen die de oliedruk sturen die op hun beurt de nokkenas verstellen. Doordat de timing niet klopt loopt de motor bij lage toeren onregelmatig. Bij warme motor komt het euvel, bij mij althans, niet voor. Bijverschijnsel is dat de cruise control door het motor management uitgeschakeld wordt!. Dit alles is bij de grote inspectie onder garantie verholpen. Bij die gelegenheid is ook nog een modificatie op het thermostaathuis doorgevoerd, eveneens onder de garantie. De "Voorsprong door Techniek" hapert dus wel, maar is door Audi, met lof voor dealer Wealer, professioneel verholpen. Voor de rest kan ik alleen melden dat het gemiddelde brandstof verbruik over nu 60.000km 1:16 bedraagt waarbij ik in dezelfde periode met vorig jaar gemiddeld 0.4km verder kom op 1 liter benzine. Van enig olieverbruik is nog steeds geen sprake. Nog steeds met veel rijplezier op naar de 90.000km!

Nieuwe drukgroep en twee-massa vliegwiel

  • 69.000 km

Ik merk al sinds langere tijd een lichte trilling in de auto bij het laten aangrijpen van de koppeling. Het komt echter niet altijd voor, met name bij koude motor en vochtige dagen merk ik het sterker als bijvoorbeeld in de zomer. Een testrit samen met de werkplaatschef van Audi dealer Wealer bevestigd het vermoeden dat er iets niet in orde is. Om de diagnose te kunnen stellen moet de versnellingsbak eruit en daarbij wordt het twee-massa vliegwiel als de dader aangewezen. Ook de drukgroep wordt vervangen. Dit is niet de eerste keer dat ik hiermee te maken krijg. Ook bij mijn vorige A4 2.0 TDI is het vliegwiel een keer vervangen omdat de elastische elementen/dempers in het vliegwiel niet meer goed functioneerden. Duidelijk een zwakke plek in het ontwerp. Het goede nieuws is echter dat alles onder kulance kosteloos is opgelost. Een pluim op de hoed van de Service medewerkers van Wealer die zich ingezet hebben om dit voor mij te regelen en daarmee aan echte klantenbinding doen!

3e Onderhoudsbeurt

  • 91.000 km

De volgende 30.000km zijn eigenlijk zonder incidenten verlopen, wel maakte de cruise control de laatste 2 maanden op zich opmerkzaam door het vaak niet en soms wel te doen. Dat is meestal geen goed teken ook al was er geen motorstoring alarm. Wel leek de trekkracht bij lage toeren iets minder. Hiermee heb ik de laatste 2 maanden tot aan de grote onderhoudsbeurt verder gereden. Bij de beurt is de diagnose stekker uitgelezen en hier bleek dat de nokkenasverstelling wederom kuren vertoonde en vaak te vroeg ingesteld stond. De benodigde onderdelen, nog niet eerder vervangen, kreeg ik gratis maar het inbouwen a raison van een half uur moest ik wel betalen. Voor de rest zijn alleen de rubber aanslagen van de achterklep afgesteld om wat kraakgeluiden op te lossen. De motor gebruikt geen druppel olie en alle mechaniek voelt nog steeds als nieuw. Het verbruik is constant gemiddeld 1:16 km, in de winter 1:15, in de zomer 1:17. Nog steeds met veel plezier op naar de 120.000km ...

3e Kleplichthoogte versteller defect

  • 92.000 km

Ik had niet gedacht dat ik 1.000km na de grote beurt alweer te "gast" zou zijn bij Audi dealer Wealer met wederom hetzelfde euvel; cruise control werkt niet en de motor heeft wat minder koppel bij lage toeren. Wat blijkt de 3e kleplichthoogte versteller is defect! Daardoor blijft de inlaatklep bij lage toeren te lang open en krijg je geen optimale vulling van de betreffende cilinder (in dit geval nr 3). Voor elke van de 8 inlaatkleppen is er aan aparte versteller dus volgens "Murphy" zijn er nog 5 te gaan..!
De kleplichthoogte versteller bestaat uit een door oliedruk bediende hydraulische cilinder en een elektro-magnetische klep. De cilinder moet in milliseconden een wig verstellen gedurende de fase dat de inlaatklep dicht is. De wig bevindt zich tussen de inlaatnok en de klep en kan daarmee de lichthoogte van de klep beïnvloeden.

Discussie ...
Dit roept uiteraard vragen op over de betrouwbaarheid! Als "Voorsprong door Techniek" betekent dat je de extra complexheid van een dergelijke motor (o.a. 8 inlaatkleplichthoogte verstellers, 2 inspuit systemen, 2 verschillende koelcircuits) niet kan compenseren met een excellente onderdelen kwaliteit dan sta je dus vaak in de garage! Mij is tot heden niet gebleken dat de onderdeel kwaliteit van Audi beter is dan die van bijvoorbeeld VW. De enige troost is de uitstekende service van dealer Wealer (niet die van Pon) die mij financieel nog uit de wind houdt. Dat is de enige reden om de betrouwbaarheid niet verder af te waarderen.

Inruilen

  • 102.000 km

Aan alle goeds komt een keer een eind, zo mag je mijn relatie met de A5 wel betitelen. Het is echter geen afscheid want ik heb besloten de huidige A5 in te ruilen op de A5 van 2017 met de 2 TFSI motor van 190pk en S-tronic in de Sport Pro Line S uitvoering.

Daaruit mag je opmaken dat de voorbije 4,5 jaren prima zijn bevallen. De A5 is een mooi afgewerkte, zuinige en relaxt rijdende reisauto die alle moeite doet om je van drukke buitenwereld te isoleren zodat het rijden een ontspannende bezigheid wordt.

Het is overigens de eerste keer dat ik een. auto van hetzelfde type nog een keer koop, maar ik ben erg benieuwd naar de samenwerking van de benzine motor met de S-tronic, waar ik veel van verwacht. Ik zal beslist met een nieuwe review komen als we enkele duizenden kilometers "ervaring" hebben en ik de techniek van de nieuwe A5 heb doorgrond.

Ik hoop dat U mijn ervaringen met plezier hebt gelezen en daarmee zeg ik tot de volgende keer!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.