Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI 211pk quattro (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A5 Cabriolet 2.0 TFSI 211pk quattro |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 78.500 km |
wat een verademing
- 5.900 km
Na de eerste serie EOS nieuw gekocht te hebben met alle ellende van dien als waterlekkage, heb ik uiteindelijk na heel wat gesteggel de EOS kunnen inruilen tegen een aanvaardbare prijs. Dus terug op een auto met dak van stof. En ..wat een verademing! Geen condens meer op de ruiten; geen water meer op schoot bij het rijden door een stevige bui! Maar ook: wat een veel betere auto is die Audi, met de zelfde motor en DSG bak als de EOS. De auto kruipt niet meer voor een stoplicht, en duikt niet meer in de remmen als je stilstaand voor een stoplicht de handrem gebruikte. Natuurlijk: qua prijs is de Audi veel duurder. Maar voor iemand die Audi nooit bijzonder mooi vond, en eigenlijk meer SAAB liefhebber was, is deze AUDI een openbaring. Enige minpunt is tot nu toe dat er wat olie verbruikt wordt.net overigens als de SKODA van mijn vrouw met een FSI motor.Niet abnormaal, maar bij vorige auto's hoefde ik nooit olie te controleren. Kortom: Audi heeft mij inmiddels redelijk overtuigd van hun kwaliteit. De toerkomst zal leren, of deze auto ook 10 jaar of langer bij ons blijft! U zult nog van mij horen!
Inmiddels schrijven we mei 2018. De Audi heeft inmiddels mer dan 100000 kilometer gereden. Omdat de zomerbanden deels vervangen moesten worden, heb ik de originele Audivelgen maat 225 /55 R 17 tweedehands gekocht via Marktplaats, en de 18 inch grotere velgen opgeslagen. Nieuwe michelins eronder, en toen gaan rijden. Blijkt dat de auto nu met de nieuwe zomerbanden op de kleinere velgen veel prettiger stuurt. Niet meer zoekerig is op de snelwegen, en ook prettiger veergedrag heeft. Ook het benzineverbruik is aanmerlijk verbeterd! Reed ik voorheen niet zuiniger dan 1 op 10 kilometer; nu kom ik op lange autosnelweg ritten op 1 op 11 en zelfs wat beter. Misschien boeit dat veel mensen niet, maar als we rijden dan maken we grote ritten en dan is het fijn om niet na 500 kilometer te moeten tanken, maar na 600 kilometer. ~Toegegeven: de "oude " 18 inch velgen staan de auto beter; maar ik hecht meer aan een fijnere reisauto dan aan esthetische schoonheid puur om de schoonheid. Wat de andere problemen betreft die ik eerder beschreven heb: de auto rijdt gelukkig nu goed; geen olieverbruik meer na de revisie en ook de versnellingsbak is nu erg fijn.
Olieverbruik
- 66.000 km
Onlangs, na aflopen garantieperiode, gaf Audi pas toe dat er structureel probleem is met een hele grote serie van dit soort motoren. Na onderhandelen uiteindelijk zelf 800 euro bijbetaald voor motorrevisie: zuigerveren, distributie etc. Het blijft onbegrijpelijk dat VW Audi concern er steeds in slaagt onder grote terugroep acties uit te komen.
Auto rijdt na motorrevisie nu wel veel zuiniger. Haalde ik eerst amper 1 op 10, gaat het nu aardig richting 1 op 12.
Maar volgende auto komt zeker NIET meer uit de VAG stal, al beloven ze gouden bergen!
Tenslotte:om voor garantie in aanmerking te komen moest de auto minimaal een halve liter op 1000 km verbruiken!,,,
Hoe Audi zijn voorsprong kwijt raakt
- 73.000 km
Inmiddels 5 jaar Audi ervaring. Na een motorrevisie i.vm het hoge oliegebruik, inmiddels ook een nieuwe DSg bak gekregen. Niet omdat ik zo beroerd rij, maar omdat de techniek van deze TFSI motoren/bakken uit de bouwjaren 2009 tot 2013 ons in de steek laat. Doodzonde! Nog iets idioots: side assist is heerlijk voor een auto met dode hoeken. Bij deze auto wordt Side Assist uitgeschakeld als er een caravan of fietsendrager achter hangt.Dus juist in situaties waarin je het nodig zou hebben (caravan), werkt het NIET. Sommige andere merken blijken die sensoren in de spiegels ter hebben, en zo hoort het. En nog iets: het sturen is met de originele wielen een stuk fijner dan met "grotere" velgen en plattere banden. Met grotere velgen wordt auto onrustiger en moet je vaker bijsturen.
rijgedrag/stuurinrichting
- 78.000 km
Inmiddels 5 jaar verder en 78000 kilometer kan ik u meer zeggen over het stuurgedrag van de auto. Rijdend met winterbanden (conti's 225/50 R17)) op de oorspronkelijke standaard velgen, is de auto weinig spoorgevoelig en heerlijk rustig te sturen. Maar met de 1 maat grotere zomerbanden (michelins pilot sport 3 245/40 R18)) moet je op de A 2 bijvoorbeeld, extra alert zijn om in je eigen rijbaan te blijven. De auto wordt zoekerig, en het sturen is meer afstandelijk dan bijvoorbeeld in mijn Saab 9.5 die we als tweede auto rijden. Overigens had ik voordien als zomerbanden Pirelli's , die maakten de auto eveneens behoorlijk zoekerig . Met de nieuwe DSG bak en na de motorrevisie is het technische deel goed; de auto schakelt onmerkbaar en hangt mooi aan het gas. Het verbruik is weliswaar beter dan voorheen (nu 1:10,5 bij rustige rijstijl) maar bij lange na niet de door de fabriek opgegeven 6,2 per 100 op de snelweg. Wat goed is, is, dat de motor mooi afremt op als je heuvelafwaarts gaat in de bergen. Ik heb tenminste niet de neiging om manueel terug te schakelen, waar ik dat bij de automaat van de 15 jaar oude Saab wel moet doen. Olieverbruik, voor de motorrevisie schering en inslag, is totaal niet meer nodig geweest. Dat geeft dus weer enige hoop voor Audi/VW/Skoda . Tenslotte: wij rijden in de familie nog steeds een Skoda octavia, met 2 liter motor, een FSI motor inmiddels 8 jaar oud. Die auto heeft 230000 kilometer gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 15 kilometer! En zonder noemenswaardige problemen. Waarmee ik wil aangeven, dat al dat downsizen binnen de VAG stal niet altijd veel goeds brengt!
Adaptive cruise control
- 78.500 km
Nog niet veel mensen zullen ervaring hebben met dit ACC. Daarom mijn ervaringen. De gevoeligheid kun je instellen via het mmi menu, waarbij in onze auto ingesteld op sportief. Daarnaast moet je na elke keer starten via het wieltje op het linker hendeltje aan de stuurkolom de gewenste afstand (4,3,2 of 1 autootje) instellen. Op deze manier werkt het ACC erg prettig. Toch moet je nog regelmatig, als iemand zich tussen jou en voorganger wurmt,even een zetje geven tegen deze linker hendel van de ACC. Anders remt de auto en wordt het onrustig. Wordt de afstand tot de voorligger weer groter,dan deze hendel aan stuurkolom naar je toehalen en auto glijdt zelfstandig verder. Je moet dus wel zelf ingrijpen om niet remmend en accelererend over de weg te gaan....
Mijn vrouw is minder in techniek geinteresseerd, en vindt deze ACC helemaal niets. Een ook mijn zoon, een ICT deskundige, rijdt liever met een niet adaptieve cruise control. Overigens,na een recente update van de software, lijkt de ACC veel minder tot ingrijpen uit te nodigen..In ieder geval zal dit zeker evalueren tot een heerlijke accessoire.
Ik zelf vind de ACC een uitkomst en die uitnodigt tot rustig en redelijk veilig rijden
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.