Audi A4 Cabriolet 2.4 5V Pro Line (2004)

autoreview

Audi A4 Cabriolet 2.4 5V Pro Line (2004)

Signalement

UitvoeringA4 Cabriolet 2.4 5V Pro Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf140.690 km
KM-stand laatst145.006 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste drie maanden

  • 142.020 km

Reeds langere tijd had ik mijn zinnen gezet op een Audi A4 cabriolet. Heb, voordat ik mij deze heb toegeeigend, diverse cabrio's bekeken. Geen van alle voldeden ze volledig aan mijn wensen totdat ik dit exemplaar tegenkwam bij Verstappen auto's in Venlo.
Welke noten had ik dan eigenlijk op mijn zang? Het moest in ieder geval een zescilinder zijn met een handbak. Multitronics zijn of goed of zeer slecht met hoge herstelkosten als gevolg. Dat risico wilde ik dus niet lopen. Een zescilinder kan nu nog nét zonder dat ik wordt uitgescholden door de milieuactivisten. Bovendien klinkt het gewoon bijzonder aangenaam in de oren :-) . Daarnaast cruise control - een cabrio koop je niet om continu over de Autobahn te boenderen - 6 versnellingsbak (dus vanaf modeljaar 2005), lederen bekleding, stoelverwarming, Xenon en een windschot. Kleur maakte me niet zoveel uit, maar het is een zeezilvere uit juli 2004 geworden met een zwart cabriodak en zwart lederen bekleding. Het betreft bovendien nog eens een auto met een exclusive pakket (multifunctioneel stuurwiel, parkeersensoren achter, elektrisch bedienbare voorstoelen, middenarmsteun voor, actief luidsprekersysteem. De Xenon verlichting en het windschot maakten destijds ook deel uit van het pakket. Als extra is deze Audi nog voorzien van het Audi Navigation Plus systeem en 17 inch 5 spaaks lichtmetaal.
Al met al dus een volle auto, een originele Nederlander en ook nog eens met prettig weinig kilometers op de teller. Bij aanschaf in november 2016 slechts ruim 140000. Als kers op de taart: een volledige onderhoudshistorie, uitgevoerd bij de Audi dealer. De laatste volledige onderhoudsbeurt was bij 136000 km uitgevoerd. Het lekkere sturen kon beginnen.

Na weinig kilometers raakte ik al verslaafd aan het heerlijke zescilindergeluid dat uit het vooronder komt. De motor pakt goed op maar moet wel op toeren gehouden worden. Daar tegenover staat een heerlijk soepel schakelende zesversnellingsbak waarvan het zesde verzet al bij 70 km/u kan worden ingelegd. Een detail, maar ik vind de uitlaten aan de linker en rechterzijde achter erg mooi staan, een mooi symetrisch geheel. Wanneer het maar mogelijk was, is er al open gereden. Het dak opent en sluit redelijk snel. Na zo'n 20 seconden is de klus elektrisch geklaard. Helaas kan dit alleen bij stilstand. Maar goed, je kunt niet alles hebben...

Het brandstofverbruik kan ik zonder veel moeite boven de 1 op 10 houden. Gemiddeld zit ik nu na 3 tankbeurten op ongeveer 1 op 10,8, wat ik voor een zescilinder met 170 pk (het is een 2.4) niet slecht vind. Wel vind ik de auto wat deinerig, ongetwijfeld een gevolg van de massa. Ongeveer 1600 kg, schoon aan de haak. De demping is wel in orde. Stuurgedrag is, wat we bij Audi's wel meer tegenkomen, wat wollig. Bovendien stuurt de auto niet bijzonder licht, ondanks de stuurbekrachtiging. Veel last heb ik hier niet van maar er zijn zeer zeker strakker sturende - in dit geval letterlijk - cabrio's.

Twee zaken laat ik op korte termijn nog verhelpen. Het kunststof van het koplamp"glas" is erg dof en moet dus worden hersteld en de xenonlampjes hebben hun langste tijd gehad. Het lichtbeeld is erg geel met soms een kleine paarse gloed, een teken dat de lampen het einde van de levensduur hebben bereikt.

(Heel) blij met BOVAG garantie

  • 143.851 km

Bij aanschaf heb ik nog getwijfeld of ik er wel of geen BOVAG garantie zou bijkopen. Achteraf ben ik heel blij dat ik dit heb gedaan. Wat kan er mis zijn met een A4 cabrio, afkomstig uit Nederland die zijn hele leven in onderhoud is geweest bij de officiële Audi dealer? Nou... best wel veel helaas. Laat ik voorop stellen, dat inmiddels de auto tiptop in orde is maar daarvoor heeft hij wel in een tijdsbestek van 5 maanden bijna 5 weken bij het leverende garagebedrijf doorgebracht. Aanzienlijke reparaties dus.
Wat is er allemaal fout gegaan? In chronologische volgorde: schokkerig sturen, de auto stuurde met kleine schokjes van links naar rechts. Oplossing: nieuwe olie in het stuurhuis. Koppeling kwam met schokkerig gevoel op bij stilstand en soms lieten zich de eerste en tweede versnelling niet inleggen. Dat laatste zorgde soms voor hachelijke momenten op kruisingen als je ineens niet meer kunt schakelen. Oplossing: gehele koppelingsset, inclusief drukgroep vervangen, alsmede het 2-massa vliegwiel. Een week na deze omvangrijke reparatie, die me overigens normaal zo'n 1800 Euro had gekost, bleef de koppeling op de bodem na het intrappen. Vacuumprobleem dus. Wederom terug naar het leverende garagebedrijf. Dat constateerde dat er een sluitring niet meer goed sloot, waardoor het probleem ontstond. Eindelijk dacht ik eens heerlijk kilometers met de A4 te gaan maken maar beste lezer, u raadt het al: daar kwam nog even niets van. Op Koningsdag begon het uitlaatgascontrolelampje te branden. Ditmaal was een gescheurde vacuumslang het probleem.
Ik heb besloten de auto nog 1 kans te geven. Het lijkt erop dat ik met deze auto niet probleemloos mag rijden, maar vooralsnog geef ik de auto dus die kans. Het is en blijft een in mijn ogen prachtige auto om te zien, het zescilindergeluid blijft heerlijk, het verbruik blijft binnen de perken en het genot van het open rijden wil ik eigenlijk niet missen. Boer Riks zou zeggen.. "dus..." Laten we het maar proberen.
Overigens valt het garagebedrijf waar ik de auto gekocht heb, vrij weinig te verwijten. Men heeft geprobeerd om alle klachten en problemen zo adequaat mogelijk op te lossen. Hinderlijk was het natuurlijk wel om telkens van Duiven naar Venlo te reizen. Je weet zo iets natuurlijk bij de koop, maar dat ik zo vaak heen en weer heb moeten gaan, was toch een flinke domper. Het enige dat slordig was is dat bij koop was beloofd dat er twee nieuwe achterbanden (oude cupten behoorlijk) zouden worden gemonteerd. Dit is ook wel gebeurd, maar men heeft de verkeerde maat gemonteerd. Op mijn verzoek om de banden tegen de juiste maat te wisselen, monteerde men doodleuk andere banden op de vooras. U raadt het al: de verkeerde maat, zodat alles weer in balans was. Niet echt de bedoeling, temeer er op de vooras gebruikte banden werden gemonteerd die reeds 5 jaar oud waren, enorm cupten, waardoor ik hiervoor nog een keer actie moest ondernemen.
Maar goed, hopelijk is de klaagzang ten einde en kunnen we nu daadwerkelijk gaan genieten met een grote G. Wordt vervolgd en aan alle cabrio rijders: mooie zomer!

Cosmetische chirurgie

  • 145.006 km

De A4 staat bij het schadeherstelbedrijf. Niet dat ik schade heb gereden, maar ik wilde een aantal dingen laten doen, waarvan ik al in een eerder verslag melding van had gemaakt. De koplampen worden aangepakt (geschuurd en gepolijst) en verder wordt de complete voorbumper opnieuw gespoten. De vorige eigenaar is met een busje lak in de weer geweest, dat op de eerste plaats niet de goede kleur was en ten tweede is het slecht uitgevoerd. Hier en daar zat er ook een kleine beschadiging en was op diverse plaatsen de lak afgebladderd. Hopelijk staat 'ie er morgen weer fris en fruitig bij.

Na mijn klaagzang in het vorige verslag heeft de A4 kennelijk besloten om zijn beste beentje voor te zetten. De motor draait als een zonnetje en verdere storingen hebben zich niet meer voorgedaan. Tijdens het Hemelvaartsweekend heb ik de A4 meegenomen voor een tripje naar en door het Teutoburger Wald in Duitsland. Heerlijk getoerd met de kap uiteraard naar beneden. Zo langzaam krijg ik het vertrouwen in de auto terug. Laten we hopen dat het positieve gevoel kan blijven overheersen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.