Audi A4 Cabriolet 2.4 5V Pro Line (2004)

autoreview

Audi A4 Cabriolet 2.4 5V Pro Line (2004)

Signalement

UitvoeringA4 Cabriolet 2.4 5V Pro Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf1.000 km
KM-stand laatst145.750 km
Lezerswaardering: 32%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb deze cabrio aangeschaft omdat het een luxe en ruime auto is met uitstekende rijprestaties, dus niet alleen een cabrio voor mooi weer. Ben er zelfs met 2 grotere kinderen op de achterbank mee naar wintersport geweest, inclusief 2 sets ski’s en een snowboard (heb een skiluik). De bagageruimte (met gesloten kap) is daarvoor nog voldoende (als je natuurlijk niet te veel meeneemt).

De auto rijdt als een normale luxe/grote sedan; ik was een A6 2.4 gewend. Pas boven 150 km. begint de (gesloten) kap wat geluid te maken. Met open kap en windscherm kun je ook >160 km. rijden en normaal met elkaar praten. Zonder windscherm wordt het wat lastiger. Ik rij overigens veel vaker met open kap dan ik had verwacht. Al bij 16 gr.C is het gewoon lekker.

De 2.4 V6 motor is zijdezacht en voldoende om deze zware auto vlot te rijden. De multitronic versnellingsbak is een verhaal apart. Als je optrekt met het gaspedaal in 1 stand zijn er geen schakelmomenten. Mede door de uitstekende stoelen en de stille motor kom je bij lange ritten fit aan.

De wegligging is uitstekend. Ondanks mijn 235-banden (Conti) geen aquaplanning. De remmen zijn ruimschoots voldoende ondanks het vrij hoge gewicht (voor-schijven zijn ook groter dan bij normale A4).

Natuurlijke is dit een dure auto (€ 64.000) mede door Pro Line en leer, maar voor het gewicht/vermogen valt het benzinegebruik mee (mede door de Multitronic); wijkt zelfs nauwelijks af van een A4 2.0 Avant waar ik regelmatig mee rij. Onderhoudskosten zijn ook laag door de zeer lange service-intervals.

Door het matige zicht naar achteren is de optie PDC (parkeerhulp) nadrukkelijk aan te raden.

Nadelen:
Zicht naar achteren.
Auto is erg laag, dus heel voorzichtig over verkeersdrempels.
Vrij zwaar, dus je hebt wel een stevige motor nodig.
Brede banden (235) maakt de auto gevoeliger voor spoorvorming.
Oliegebruik valt een beetje tegen, komt mogelijk deels door de dunnere long-life olie (Castrol).

Voordelen:
Ruimte voor 4 personen.
Weggedrag (ook boven 180 km. nog zeer rustig).
Stille soepele motor.
Redelijk benzineverbruik.
Volwaardige auto, ondanks cabrio.
Uitgebreide uitrusting.
Perfecte stoelen.
Zeer goede radio/cd/speakers.
Mooi tijdloos ontwerp.
Multitronic.
Ondanks cabrio bijna geen piepjes/kraakjes.
Perfecte afwerking.

PROBLEMEN in de eerste jaren

Kap ging (tijdens vakantie) niet meer dicht, veroorzaakt door defect schakelaartje.
Rammel in onderstel, moesten enkele bouten aangedraaid worden.
Tijdens week stilstand bij wintersport (minus 15-20) accu leeg, waarschijnlijk door alarmsysteem. Dealer heeft daarbna zwaardere accu geplaatst (gratis).
Cabrio/bagageklep in kofferbak is vervangen (is een zwak punt).

  • 82.000 km

Wij zijn nu een paar jaartjes verder en de auto is nog in mijn bezit.

Ik geniet nog steeds van de auto en heb er echt moeite mee om hem weg te doen; dus vandaar dat ik er nog in rij terwijl ik normaal na 3 jaar van auto verander. Ik zou niet weten wat ik als vervanger moet kopen.

Er zijn best wat reparaties geweest, maar voornamelijk cabriogerelateerd. Dus het normale deel van de auto is gewoon prima.

Update (wil hem niet kwijt)

  • 98.000 km

Update:

De auto is nu ruim 6,5 jaar oud en heeft bijna 100.000 km gereden. 2 jaar terug heb ik nog een reparatie gehad doordat het raammechanisme stuk was. Is cabriogerelateerd doordat het systeem bij het openen/sluiten van de portier het raam iets terugtrekt om de klap te beperken (raam schuift onder de rand van het dak). Verder niets meer, dus wat betrouwbaarheid betreft heb ik zeker niet te klagen op dit moment.
Een minpuntje is wel dat bij sommige bedieningsknopjes in het interieur de verf aan de randjes loslaat. Heb ik bij andere Audi's (inmiddels 11) nog niet eerder gezien, dus zal wel een slechte partij knopjes zijn geweest.
Rammeltjes en kraakjes heb ik nog steeds niet. Alleen bij stevige vorst zijn de raamrubbers blijkbaar zo hard dat het linkerportierraam wel eens van zich laat horen.

Heb aan het eind van de zomer een vakantierit (Mille Miglia route) van 4.500 km naar/in Italië gemaakt. Meer dan 3/4 open gereden, ook op de snelweg. Wat is een cabrio dan heerlijk, zeker met een zijdezachte V6 die je nauwelijks hoort. Heel veel bergweggetjes met haarspeldbochten gereden. Dan blijkt dat de auto toch wel zwaar is en niet echt bedoeld voor het snelle bochtenwerk. Maar wel comfortabel, degelijk en betrouwbaar. En in maart gaan wij gewoon weer met de cabrio naar wintersport in Oostenrijk. Er zit niet voor niets een skiluik in.

Eigenlijk kijk ik al 2 jaar naar een vervanger. Normaal wil ik na zo'n 3-4 jaar weer een nieuwe auto, maar nu nader ik dus de 7 jaar! De reden? Ik wil deze auto gewoon niet kwijt. Blijf hem erg mooi vinden, heerlijk rijden en zeer betrouwbaar. Als ik wat anders koop denk ik aan een A5 cabrio. Bijv. een 3.2 quattro. Probleem is echter dat ik mijn A4 gewoon mooier vind, dus ik denk dat er nog wel een volgende update komt voordat ik ervan afscheid wil/kan nemen. En de A4 rijdt nog als nieuw.

Nog steeds erg tevreden

  • 116.000 km

Inmiddels zijn wij weer een jaar verder en ik heb de auto nog steeds niet ingeruild. De belangrijkste reden is dat ik nog steeds elke dag met plezier in de auto stap, ook als het geen cabrioweer is.

Heb ook geen grote reparaties gehad. Wel 's-nachts een defecte boegiekabel en een lekkage bij de achterruit (verbinding onderrand met het canvas was losgegaan). Beide zaken zijn door de dealer gerepareerd voor vrij lage kosten.

Tip: Laat je bij zo'n lekkage geen compleet nieuw dak aanpraten. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die het eenvoudig en voor weinig geld repareren (is in mijn geval via de Audidealer geregeld).

Hoewel er in vrogere jaren vrij veel reparaties waren (allemaal stomme dingen zoals een dakrandrubber, klep handschoenenkastje, raambediening, ruitenwissermechanisme, ..) kan ik nu na bijna 8 jaar alleen de volgende negatieve punten bedenken:
- vrij hoog olieverbruik (vanaf het begin, is ook niet veranderd)
- matige kwaliteit van diverse knopjes en schakelaars in het interieur waarvan de zwarte verf loslaat.
Vooral dat laatste is toch wel een kwaliteitsmisser die je bij Audi niet zou verwachten. PON had daar onder coulance iets aan moeten doen.

Ruim 10 jaar oud.

  • 139.000 km

De cabrio rijdt nog als nieuw. In de eerste jaren heb ik veel meer reparaties gehad dan nu. Ben de laatste tijd eigenlijk alleen nog voor een normale beurt naar de garage geweest. Wel een nieuwe accu en xenonlampjes bij de dorpsgarage gehaald. Mag ook wel na 10 jaar. Daarnaast zullen bij een volgende beurt de achterremmen moeten worden vernieuwd. Hoor ook wel eens een rammeltje in een ruit. Mede door de inmiddels minimale jaarlijkse waardevermindering is het eigenlijk een goedkope auto geworden.

Het eerder genoemde minpuntje door de brede banden (gevoeligheid voor spoorvorming)kan nu ook worden vergeten. Bij mijn net nieuwe Dunlops heb ik er helemaal geen last meer van. Gewoon geen Conti's of Bridgestones onder deze auto zetten. Wel nog een nieuw minpuntje: De lampekappen voor worden nogal dof. Ben zelf aan de slag gegaan met een speciale poetssetje daarvoor en het is nu weer een stuk beter.

Door de lage onderhoudskosten ben ik nog meer gehecht geraakt aan deze auto. Dus vervanging wordt nog niet gepland.

Probleemloos jaar

  • 145.000 km

Wij zijn weer een jaar verder en alles werkt nog zoals het moet werken. Het blijft een heerlijke auto met vrij weinig problemen (zeker in de afgelopen jaren).

Naast regulier onderhoud is wel het canvas van het dak vervangen. Bij de eerste jaargangen van de A4 cabrio was de bevestiging tussen de achterruit en het canvas slecht. Hebt het twee keer laten lijmen, maar de laatste keer lukt dat niet meer. Jammer, want het dak zelf was nog in prima conditie. Door de dealer een nieuw dak in de oorspronkelijke kleur en van de hoogste kwaliteit laten monteren voor € 1.600. Een beetje duurder dan bij gespecialiseerde bedrijven, maar nu hoef ik niet naar de andere kant van het land te rijden en heb ik gewoon garantie via de dealer. Is ook perfect uitgevoerd (volledig strak).

Ben dus nog steeds zeer tevreden. Kijk nog wel eens naar een jonge 2e-hands A5 cabrio, maar hoef eigenlijk niet zo nodig.

Wordt vervolgd.

De cabrio is ingeruild!

  • 145.750 km

Na meer dan 11 jaar de auto in bezit te hebben gehad is de cabrio ingeruild.

Ik heb ervan genoten. Een heerlijke probleemloze auto. Wel wat reparaties gehad, maar niet aan de motor/versnellingsbak/aandrijving.

Logisch dus dat ik voor de vervanging weer voor een Audi heb gekozen: A5 3.0TFSI Proline quattro. Ik wilde weer een 6 cil. motor, vandaar de 3.0. Op zich hoefde ik de 272 pk niet, maar een kleinere 6 cil. is er niet (meer). Hetzelfde geldt voor de quattro-uitvoering.

Heb er inmiddels 300 km. mee gereden en het rijdt geweldig. Voor de verdere ervaringen zal ik een nieuwe review openen. Wordt dus toch nog vervolgd!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.