Audi A4 Cabriolet 1.8 T (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Cabriolet 1.8 T |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 79.600 km |
KM-stand laatst | 109.389 km |
Eens een cabrio, altijd een cabrio
- 82.011 km
We schrijven maart 2019... op korte termijn emigratie naar Duitsland maar wat te doen met mijn Golf Cabriolet Classicline 1.8? Meenemen of toch maar verkopen? Uiteindelijk gekozen voor verkoop. Meenemen vond ik vrij omslachtig en heb er uiteindelijk in Nederland een prima prijs voor gekregen. Om te weten wat ik heb verkocht heb ik bij de afbeeldingen tevens een foto van de Golf geplaatst.
Terug naar de auto waar deze review over gaat. Op 1 juli 2019 onze intrek genomen in Duitsland en toen kon het grote zoeken beginnen in de snoepwinkel die in Duitsland mobile.de heet. Ik heb eigenlijk maar een paar verschillende merken en types overwogen maar mijn hart ligt van oudsher bij de Audi A4. Die vind ik als cabrio gewoon zeer fraai om te zien, zowel in open als in gesloten vorm. Daarnaast ben ik opgegroeid met Volkswagens en Audi's, zodat de keuze eigenlijk relatief voor de hand lag.
Ook in Duitsland veel kaf onder het koren en omdat ik persé een exemplaar wilde met garantie, viel het particuliere circuit al snel af. Niet dat daar geen goed onderhouden auto's tussen zaten maar omdat ik na de koop van mijn vorige A4 cabriolet achteraf zeer blij was met de BOVAG garantie die ik er bijgekocht had. Hoe goed de auto ook is onderhouden, er kan altijd wat gebeuren.
Uiteindelijk een mooi exemplaar gevonden uit 2006 met slechts aantoonbaar 79900 km op de teller. Volledig door diverse Audi dealers afgestempeld onderhoudsboekje en een jaar Audi Gebrauchtwagen Garantie. Helaas was het geen zescilinder maar eentje met de 1.8T motor met 163 pk. Ook zeker geen stakker maar het zescilinder geluid is nou eenmaal onovertroffen. Daar staan echter genoeg voordelen tegenover. Een lager brandstofverbruik en een motor die bij lage toerentallen veel beter oppakt dan mijn vorige A4 met de 2.4 liter zescilinder. Het scheelt 7 pk maar de 1.8T is voor het gevoel veel vlotter.
Het betreft een Duitse auto uiteraard die qua uitrusting wat vreemd is samengesteld door de eerste eigenaar (ik ben de derde). Wel sportonderstel en lederen sportstoelen maar slechts 16 inch lichtmetaal, geen cruise control en geen windscherm. Vooral dat laatste attribuut is essentieel om maximaal van het open cabriorijden te genieten, zeker bij wat lagere temperaturen. Enfin, via Marktplaats een nieuw origineel exemplaar bemachtigd en gemonteerd.
Inmiddels een ruime 2000 km verder en ik kan niet anders zeggen dat ik uitermate tevreden ben met mijn koop. Op het ontbreken van de cruise control na valt er niets tegen. Goed onderhouden, mooi in de lak en een smetteloos interieur. Bij de koop in september bleek dat de distributieset nog niet was vervangen in al die jaren, dus dat gelijk nog voor de aflevering laten doen door de leverende dealer. Slechts 1 keer tot nu toe heb ik gebruik moeten maken van de garantie. Bij stationair rook het erg naar benzine in het interieur. Er bleek een afdichtring poreus te zijn. Kleinigheidje dus.
Weggedrag is toch wel anders dan bij mijn vorige A4. Op de eerste plaats is de auto dus wat pittiger, ten tweede is deze veel minder zompig dan de vorige, een gevolg van het sportonderstel en de wat lichtere motor in het vooronder.
Tot zo ver mijn eerste indrukken. Ik gun de auto Shell V Power 100. Hiermee bereik ik een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 12. Fijn ding!
Maximaal genieten van het afgelopen mooie weer
- 82.450 km
Binnenblijven is momenteel het advies, zowel in Nederland als in Duitsland waar ik woon. Opvallend is dat bijna elk "Bundesland" (vergelijkbaar met Nederlandse provincies maar dan met een eigen volwaardige regering) in het begin van de corona pandemie eigen regeltjes er op na hielden. In Nordrhein Westfalen waren "fun" ritjes echter in tegenstelling tot in Bayern bijvoorbeeld nog wel toegestaan en hier dan ook maximaal gebruik van gemaakt. Tijdens een rit zo weinig mogelijk de auto uit en genieten van de natuur die in april een smak groener is geworden onder invloed van het mooie weer.
De Audi bevalt laat zich tijdens dergelijke ritjes van zijn beste kant zien. Vlot, comfortabel en bijna sportief laat de A4 cabriolet zich in de gewenste richting dirigeren, waarbij ik volop geniet van de auto en de omgeving. In geen enkel ander type auto krijg je zoveel mee van je omgeving waarin je rijdt. Mede cabriorijders zullen dit beamen. De rijbeleving is top. Opvallend is echter wel dat ook dit exemplaar last heeft van rammelende ruiten in de sponningen bij geopende kap. Dit hoor je alleen als de ruit volledig gesloten is. Ik heb er maar een gewoonte van gemaakt om de ruit een paar millimeter te laten zakken, dan is het geluid weg.
Op de planning staan voor de komende tijd de volgende zaken: aanschaf van 17 inch lichtmetalen velgen met 235/45- 17 banden en montage van lampjes die het Audi logo op straat projecteren bij openen van de portieren. Ik heb het liefst originele Audi lichtmetalen velgen voor dit type A4 omdat deze in ieder geval ABE hebben hier in Duitsland en er dus geen vermelding in het kentekenbewijs van gemaakt moet worden. Ander land dus ook andere regels :-) . Daar staat b.v. weer tegenover dat ik slechts 91 euro wegenbelasting per jaar betaal...
Hopelijk worden de regels rondom corona zo langzaam een beetje versoepeld zodat ik ook weer samen met mijn vriendin zonder bezwaar leuke tochtjes kan maken in de Eifel en in het Sauerland. Gebieden waarin de cabrio het beste tot zijn recht komt.
Veel schik met de cabrio
- 86.600 km
In de afgelopen maanden zijn er niet zeer veel kilometers bijgekomen maar toch voldoende om weer een update te schrijven. Ik vertel niets nieuws als ik vertel dat we met het weer in de afgelopen maanden vanuit cabrio oogpunt zijn verwend. Dat de boeren er anders over denken, moge duidelijk zijn, maar het is nou eenmaal niet anders. Gevolg: veel toerritten gereden, o.a. door het altijd mooie Sauerland.
De auto bevalt nog steeds prima. Het display meldde dat het tijd was voor een onderhoudsbeurt en deze vervolgens bij de Audi dealer hier in Emmerich laten uitvoeren. Zoals inmiddels gebruikelijk weer uitstekende service en een onderhoudsprijs die voor Audi begrippen zeer acceptabel bleek te zijn. Wel wat onderhouds- en reparatietips meegekregen maar deze kunnen gemakkelijk wachten tot het volgend voorjaar.
Een scheurtje in het zitvlak van de bestuurdersstoel heb ik laten maken, waarbij het betreffende stuk leer is vervangen door een nieuw gedeelte. Zeer professioneel uitgevoerd door stoffeerderij Van den Akker in Arnhem. Gelijk ook maar even het dashboardkastje laten vervangen, was helaas afgebroken.
Voor het komende voorjaar staat er een aantal zaken op het programma, o.a. nieuwe banden en remmen rondom. Ik heb besloten om dit allemaal uit te (laten) voeren omdat ik vast van plan ben om de auto te houden. De 1.8T motor blijkt een betrouwbare en een relatief snelle metgezel te zijn, waarbij er ook nog eens relatief spaarzaam met het kostbare sap wordt omgesprongen. De handbak schakelt als boter, het comfort is op hoog niveau.
Een grotere ingreep is de vervanging van de stoffen cabriokap. De auto is momenteel 14 jaar oud en is nog voorzien van de eerste kap. Je hoeft geen visionair te zijn om te voorspellen dat dit er aan zit te komen. Maar goed, betrouwbare adressen genoeg, komt vast goed.
Uit de winterslaap
- 88.814 km
Exact op het moment dat de verzekeringspremie weer is afgeschreven, de houderschapsbelasting is betaald en de kalender 1 maart aanwees, startte ik de Audi na een winterslaap van 3 maanden in de garage. Interieurverlichting na openen van de deur mooi fel, contact maken en starten. Zonder problemen sloeg de A4 aan en kon de eerste rit van naar bleek 90 kilometer beginnen.
Altijd weer even spannend of de auto goed aanvoelt, je weet tenslotte nooit. Maar al met al geen verrassingen. Een eerdere "kwaal" manifesteerde zich echter wel weer meteen. Ik had in het najaar van 2020 hier in Duitsland nieuwe allseason banden laten monteren, waarna ik merkte dat de auto vanaf 110 km/u behoorlijk trilde. Niet in het stuur maar meer onder het zitvlak. Kennelijk een probleem met de balans in de achterwielen. Het bandenbedrijf deed niet moeilijk en balanceerde de vier wielen voor een tweede keer. Helaas bleef de trilling bestaan, zodat ik mijn heil heb gezocht bij mijn bandenbedrijf Profile in Huissen, waar ik in de tijd dat ik nog in Nederland woonde klant was. Daar kwam de aap uit de spreekwoordelijke mouw: 1 van de achterbanden is niet volledig rond. Daarnaast gaf de monteur aan dat het balanslood op de meest vreemde plekken was aangebracht.
Na zorgvuldig balanceren (eindelijk!) is het nu een heel stuk minder met het getril, maar een niet ronde band maak je hiermee natuurlijk niet ineens weer rond. Er zit niets anders op dan deze band op korte termijn te laten vervangen, uiteraard op kosten van het Duitse bandenbedrijf.
Voor de rest kijk ik uit naar het nieuwe cabrioseizoen. In oktober ongeveer meld ik me weer voor een update. O ja... de foto van de Golf Cabriolet is vervangen door een redelijk actuele van de Audi.
Een nieuwe cabrioletkap
- 90.231 km
Vorige week woensdag was het zover: een nieuwe cabriokap. Een bekend kwaaltje van diverse cabrio's is dat de achterruit na verloop van tijd loslaat van de stof van het dak. Ik had dit bij mijn auto eind vorig jaar geconstateerd en na de winterslaap van 3 maanden in de garage had ik gezien dat nu ook een tweede hoek van de ruit los ging laten. Er zijn dan twee opties: lijmen of het gehele dak vervangen. Ik heb voor het laatste gekozen omdat het dak inmiddels bijna 15 jaar oud was. Lijmen kan, maar geeft geen garantie.
Op woensdag 12 mei jl. vroeg opgestaan om om 09:00u in Osnabrück te kunnen zijn bij het Cabriozentrum Osnabrück. Waarom daar? De eigenaar van het centrum heeft jarenlang bij Karmann gewerkt en heeft mede de dakconstructie van de A4 Cabrio helpen ontwerpen en kent de voor- en nadelen dus op zijn duimpje. Bij aankomst eerst even de werking gecontroleerd en nuttige tips ontvangen hoe het dak langer in goede conditie te houden en storingen bij het openen en sluiten van de kap te vermijden. Da's echter nog niet alles. Je hebt de keuze uit 2 kwaliteitssoorten voor het dak. Ik ben voor de hoogste kwaliteit gegaan omdat dit dak wezenlijk minder windgeruis produceert en niet opbolt bij hoge snelheden, die hier in Duitsland vaker worden gereden dan in NL. Bovendien is er nu een extra lijst tussen het dak en de ruit aangebracht, zodat het loslaten van de ruit tot het verleden behoort. Zie de laatste afbeelding. We kunnen er weer tegen.
Nog een laatste puntje voor dit keer: volgende week wordt de linker achterband die duidelijk niet rond is, vervangen. Hopelijk dan weer trillingsvrij over de Autobahn.
Nieuwe wielen en vakantie ervaringen
- 94.500 km
Telkens als ik nieuwe foto's wil uploaden, worden deze gedraaid weergegeven. Geen gezicht, dus dan maar even via het geschreven woord.
Een lang gekoesterde wens van mij met betrekking tot deze auto was de aanschaf van andere wielen en banden. Uiteraard wel origineel, want je mag me gerust als een originaliteitsfreak beschouwen. In juni jl. heb ik via Marktplaats een mooie gebruikte 17 inch set met 235/45-17 Continental premium contact 6 op de kop kunnen tikken. In combinatie met het standaard gemonteerde sportonderstel vind ik het zelf heel goed passen en ben hierover ook uitermate tevreden. Het geheel "smoelt" gewoon een stuk beter.
Om dat ik - zoals ook aan het kenteken te zien is - in Duitsland woon, hebben mijn vrouw en ik dit jaar in verband met corona gekozen voor een binnenlandse reis. In dit geval dus... Duitsland :-). De reis ging naar het Beierse Woud waar de A4 Cabriolet perfect tot zijn recht is gekomen. Heerlijke, bochtige wegen die overigens ook nog goed van kwaliteit bleken te zijn, in tegenstelling tot de wegen hier in Nordrhein Westfalen, waar de gaten er soms invallen en het bordje "Straßenschäden" meer dan me lief is opduikt. Zo niet dus voor Beieren. Wat een genot!
De auto heeft zich van zijn beste kant laten zien. Het dak is veelvuldig open en dicht gegaan en omdat er nu geen garageplaats ter beschikking stond, kon ik de waterdichtheid van het nieuwe dak goed controleren. Uitslag van de test: geslaagd! Geen druppeltje binnen na de soms overvloedige buien die tijdens ons verblijf daar ook zijn gevallen.
De heenreis is hoofdzakelijk via binnenwegen afgelegd. Nog ouderwets met behulp van een kaart slingerde de route zich via NRW naar Hessen, Thüringen en uiteindelijk naar Beieren. Een heerlijke tocht die we met volle teugen hebben genoten.
Ook met het dak open heb je in de A4 nog een behoorlijke bagageruimte ter beschikking en omdat we maar met z'n tweeën onderweg waren, kon de achterbank ook nog gebruikt worden voor het stallen van een tas. Kortom: geen ruimte te kort gekomen. De 1.8 liter turbomotor blijft een fijne metgezel. Behoorlijk krachtig en daarbij ook nog redelijk zuinig. Met een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 13 hoor je mij niet klagen.
Volgende week moet de Audi gekeurd worden. Hier in Duitsland is dan om de twee jaar (bij nieuwe auto's is de eerste keuring na drie jaar en daarna om de twee jaar). Dit is de Hauptuntersuchung, vergelijkbaar met de Nederlandse APK maar dan een stuk uitgebreider. Ik ben benieuwd wat er aan het licht komt. Wordt vervolgd.
Een nieuw seizoen
- 96.245 km
Ik verliet jullie bij de vorige update bij het moment dat aan de Audi weer de tweejaarlijkse Hauptuntersuchung moest worden doorgevoerd. Helaas kwamen er in september vorig jaar toch wat dingetjes aan het licht. Zo moesten de voorste remschijven en -blokken vervangen worden en waren er enkele droogtescheurtjes in de remleidingen te zien. Deze dus ook vervangen. Vervolgens begon de elektrische bediening van de cabriokap zo af en toe kuren te vertonen. Omdat het seizoen op z'n eind raakte, heb ik de storingsmelding laten resetten (dak bleef bij het sluiten net voordat de sluithaken in het dak moeten haken staan). Daarna probleemloos nog van het open en sluiten van de kap gebruik kunnen maken.
Op 1 maart jl. de auto weer uit de garage gereden en direct een langere rit gemaakt om de voelen of er niets geks aan de hand was. Op het rijden was inderdaad niets aan te merken, maar bij het afrekenen na een tankbeurt merkte ik dat de afstandsbediening om de portieren te vergrendelen dienst weigerde. Merkwaardig: bij thuiskomst bleek ook de reservesleutel het niet te doen. Nieuwe batterijen nodig? Dat ook, maar helaas bleek dat 1 sleutel was "overleden", lees: niet meer geactiveerd kon worden d.m.v. inleren, zodat ik deze maar als reservesleutel ga gebruiken. Een nieuwe sleutel is tegenwoordig behoorlijk prijzig (waar zijn de gouden tijden van Mister Minit gebleven die binnen een paar minuten een nieuwe sleutel voor mijn Kever kon leveren ;-) ), zo'n 200 euro. Dat dus maar even niet.
Helaas kwam de storing op de cabrioletkap weer terug. Lang verhaal kort: potentiometer die rechts achter in de kofferbak gemonteerd is en de openings- en sluitingsceremonie coördineert, bleek kaduuk. Reparatie viel uiteindelijk mee: 179 euro inclusief onderdeel. We kunnen weer vooruit voorlopig.
Door de aanschaf van een puppy zullen de plezierritjes wellicht wat schaarser worden, maar op momenten dat het al mogelijk is gebleken, blijkt de Audi toch een hele fijne metgezel. Ik vind 'm nog steeds tijdloos mooi, net als een Saab 9-3 cabrio, en ben blij met deze 1.8T motor. Weliswaar op papier de zwakste van het benzinestel, maar de motor combineert wel snelheid, relatieve zuinigheid en betrouwbaarheid met elkaar.
Nieuwe koppeling en massavliegwiel
- 98.236 km
In de 43 jaar dat ik nu actief auto rijd, heb ik nog nooit een koppeling van 1 van mijn auto's moeten laten vervangen, maar bij deze Audi ben ik er helaas niet aan ontkomen.
Tijdens de laatste cabriotoer met ruim 100 andere cabrio's van allerlei pluimage afgelopen maand, merkte ik bij een echt warme motor dat de koppeling niet lekker meer opkwam. Dit ging gepaard met trillingen, met name bij optrekken in de eerste en tweede versnelling. Had ik wel eens eerder gemerkt, maar omdat er nu ruim 3 uur achter elkaar gereden moest worden, viel dit extra op. Ik tipte in eerste instantie op het massavliegwiel, maar de koppeling bleek toch echt de boosdoener. Meteen laten vervangen inclusief het vliegwiel. Omdat het een pakketprijs betrof, was dit verstandig om te doen. Inclusief montage was ik iets meer dan € 1.400,- kwijt. De garagist vertelde me na de reparatie dat de koppeling echt aan zijn einde was en dat ik niet veel langer meer had moeten wachten. Enfin, het is even niet anders maar kennelijk hebben de twee vorige eigenaren de koppeling en dan specifiek het koppelingspedaal niet altijd even vakkundig gebruikt. Met een lichte schaamte vertel ik mensen dat de koppeling voor de vroeger magische mijlpaal van 100.000 km moest worden vervangen.
De Audi rijdt nu weer zoals het hoort. De koppeling grijpt vroeger dan voorheen aan en alles gaat van een leien dakje. Geen trillingen meer zodat de rest van dit seizoen hopelijk probleemloos van de auto kan worden genoten. We gaan het zien.
2023, here we go!
- 102.498 km
Een hopelijk mooi, nieuw cabrioseizoen staat voor de deur. Vanaf maart jl. nog niet veel met de auto gereden door... jawel: het slechte weer in de afgelopen maand. April laat zich gelukkig van een iets betere kant zien, maar qua weer mag er nog wel een slag geslagen worden.
Terug naar de auto. Nadat ik vorig jaar o.a. de koppeling en het vliegwiel heb laten vervangen, heb ik op dit gebied geen problemen meer en na montage van een nieuwe set Michelins aan de voorzijde, is het rijgedrag in combinatie met het sportonderstel meer dan behoorlijk.
De A4 Cabrio krijgt zo langzaam een youngtimerstatus, hetgeen terug te lezen is in de verkoopprijzen van gebruikte exemplaren. Deze vertonen een licht stijgende lijn. Verkoopplannen heb ik nog niet, hoewel ik vorig jaar door de komst van een Belgische herderpup en dus tijdgebrek weinig plezierritjes heb kunnen maken. Waarschijnlijk komt de A4 in dit jaar wat vaker uit de garage. Er staan wat meerdaagse trips op de planning, o.a. een mooie rit langs Rijn en Moezel aan het begin van de zomer. De auto is momenteel storingsvrij. Je merkt dat goed onderhoud op gezette tijden zijn vruchten afwerpt. Alles voelt nog degelijk aan en het interieur vertoont nauwelijks tekenen van slijtage. Kortom: een fijne auto waar ik nog lange tijd van hoop te genieten. Een goed onderhouden A4 Cabrio is zeker een aanrader voor wie het cabriorijden een warm hart toedraagt. Het is geen sportieve roadster zoals een Mazda MX5, maar daar staat veel ruimte en comfort tegenover. De Duitsers zeggen het zo mooi: langstreckentauglich ;-) .
Wat brengt 2024 aan cabriogenot?
- 106.401 km
Precies op de dag dat de Audi weer de weg op mag van de Duitse overheid, laat het weer zich van een plezierige kant zien. Droog én droog wegdek. Een uitstekende gelegenheid om direct de A4 Cabrio van stal te halen of in modern Nederlands het dekzeil eraf en de auto achteruit de garage uit rijden. Er zit nog genoeg benzine in de tank, zodat er niet eerst een bezoek gebracht hoeft te worden aan een tankstation. De eerste rit van een nieuw seizoen is altijd een relatief lange om alle vitale functies te kunnen checken. Vorig jaar heeft de auto immers geen onderhoud nodig gehad, enkel een verplichte tweejaarlijkse "Hauptuntersuchung" waar geen mankementen werden geconstateerd op wat zweten van de motor na. Daar kan ik mee leven. Onderhoud staat voor dit jaar weer op de rol, maar dat zal pas rond augustus, september het geval zijn. Voor degenen die hier geïnteresseerd in zijn: Zo'n HU kost samen met een verplichte AU (Abgasuntersuchung) elke twee jaar zo'n 150 euro. De keuring is wel een stuk uitgebreider dan de Nederlandse APK.
Omdat ik de auto toch nog enkele jaren wil blijven rijden, staan er op korte termijn toch nog wat aanpassingen in de planning. Ten eerste laat ik over niet al te lange tijd een originele cruise control inbouwen en laat ik de 17 inch velgen poedercoaten omdat ik me toch wel erger aan de lelijke stoeprandschade, veroorzaakt door verkoper van deze velgen. Ik heb destijds de beschadigingen voor lief genomen, maar nu vind ik het tijd om de cosmetische kam voor de velgen te gebruiken.
De eerste rit verliep overigens probleemloos. Het enige wat een terugkerend verschijnsel is (vreemd maar waar), is een kapot achteruitrijlicht. Niet echt een wereldprobleem maar aangezien bij elke inschakeling van de achteruitrijversnelling de boardcomputer reageert, ga ik dit toch deze komende week fixen. Voor nu is het hopen op veel mooi weer en een fijn cabrioseizoen.
Verkocht
- 109.389 km
Het klinkt clichématig maar met pijn in het hart heb ik de A4 Cabrio vorige week verkocht. Na bijna 6 jaar en 30.000 km bleek in de afgelopen 2 jaar nadat we thuis een hond hebben genomen steeds meer dat de auto te vaak in de garage te vinden was. Om dit met concrete cijfers te onderbouwen: vorig jaar heb ik er slechts 3.000 km mee gereden, het jaar ervoor slechts 4.000. Hoe fijn ik de auto ook vind, het is tijd voor andere prioriteiten.
Ik kan in ieder geval terugkijken op 6 hele plezierige jaren wat betreft de A4. Afgelopen donderdag heb ik de laatste rit gemaakt (uiteraard open ;-) ) en op het parkeerterrein van een Audi dealer in Wesel geparkeerd. Het dak gesloten, nog 1x omgekeken en... nog een keer extra geslikt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Cabriolet 4.2 V8 quattro | Origineel Nederlands | Nieuwe distributieketting | Half lederen\Alcantara bekleding | Youngtimer
- 2005
- 179.996 km

Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro Line Business | CLIMA | CRUISE | TREKHAAK |
- 2008
- 308.123 km

Audi A4 Avant 2.0 Pro Line Climate/ el.raam/ PDC/ APK
- 2006
- 243.647 km