Audi A4 Avant 2.5 TDI 163pk Pro Line (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.5 TDI 163pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 565.000 km |
ERVARINGEN
- 207.000 km
EDIT; Aanschaf bij KM-stand 180.000 in februari 2008.
Heerlijke auto! Mijn vorige auto (VW Golf IV) had bijna 300k gelopen en ik kon er bij inruil een mooi bedrag voor krijgen. Na jarenlange goede ervaring met VW was een proefrit in deze auto toch verrassend; fantastische wegligging en wat een comfort, het zou dus een A4 worden! Veel tijd gestoken in het zoeken op internet naar informatie over de diverse motoren en uitvoeringen en het is ondanks de hoge dieselprijzen toch een deze 6-cilinder pro-line geworden. Met behulp van de motorcode kunnen checken dat deze behoorde tot het latere type die geen last meer heeft van het bekende nokkenassen-probleem, let hierop want revisie is duur! Auto gekocht in februari en in 5 maanden inmiddels 25.000km mee gereden.
Pluspunten;
-Heerlijke reiswagen, langere afstanden zijn geen probleem door het grote comfort. Zeer prettige zitpositie en stoelen zijn uitgebreid verstelbaar.
-Het vermogen van de motor; hij sleurt hem door de versnellingen en ongemerkt gaat de snelheid omhoog. Verschil tussen 120 en 170 is alleen op de teller te zien, geen windgeruis, trillingen o.i.d. En dat met 0,0 olieverbruik.
-Uitrusting; pro-line dus inclusief audi-concert, fantastisch geluid! Verder parkeersensoren, sportstoelen, xenon etc.
-Sportonderstel, op hogere snelheden gaat de auto niet snel deinen bij oneffen wegdek (A6 net na Emmeloord richting Lelystad:-)
-De afwerking van het interieur is uitstekend.
Minder;
-De korte eerste versnelling, en eigenlijk is een 6-bak helemaal niet nodig. Na flink doortrekken in de drie kan je bij 80/90 rustig doorschakelen naar de 5 of 6.
-De auto geeft geen gevoel van snelheid, gaat makkelijk boven de 200 en dat is toch invordering rijbewijs...
-Toch ook het sportonderstel; hierdoor ligt de auto wel erg laag waardoor sommige (korte) drempels niet te nemen zijn zonder een buikschuiver. Opletten dus!
-Gebruikskosten zijn hoog door de dure wegenbelasting en hoge dieselprijzen (verbruik 1:14 met sportieve rijstijl). Maar mij krijg je niet in een Prius, autorijden moet ook leuk zijn!
-Doordat er bijna geen wind/motorgeluid binnendringt in het interieur hoor je alles aan de auto. Het gebonk van een bijna volle brandstoftank is even wennen (bekend karakter van de A4)
PROBLEMEN
- 207.000 km
Eigenlijk geen, kleine storing met de ruitenwissers; ruststand is ineens omhoog, ligt waarschijnlijk aan een relais. De achterwielen waren bij aanschaf niet goed uitgelijnd waardoor ze snel afsleten. Merkte natuurlijk pas in de regen dat ik op slicks reed...
Aanrader!
Update; inmiddels 225.000 op de teller, probleemloos.
Update: Nu (augustus 2009) staat de teller op 265.000km, auto rijdt nog steeds als nieuw en alleen regulier onderhoud nodig tot nu toe (inmiddels 2x probleemloos door de APK!). Verbruik nog steeds 1:14-15 met sportieve rijstijl en veel snelwegkilometers @150. Geen enkel verlies van motorolie, ik peil regelmatig maar blijft constant, netjes voor deze kilometerstand!
update
- 290.000 km
Nu staat de teller op 290.000 zonder echte problemen.
Komplampsproeiers doen het niet (ik denk dat ze bevroren zijn), ook de achterruit-wisser hapert af en toe.
Sinds de aanschaf ruim 100.000 kilometer geleden rij ik nog met dezelfde turbo, ik ben benieuwd hoe lang deze nog meegaat met rustig warmrijden en de goede olie. Olieververbruik is er nog steeds niet overigens.
Het is alleen jammer dat er een kans is dat het idiote rekeningrijden ingevoerd gaat worden, dan moet ik verder met een oldtimer-diesel zonder al deze luxe en veiligheid...
update maart 2010
- 300.000 km
nu op 300.000 kilometer!
Recent onderhoud;
-Nieuw slotmechanisme achterklep. Storing in de sensor waardoor het alarm dacht dat de achterklep open was... Waarschijnlijk veroorzaakt door lekkende slang sproeivloeistof, ook vervangen. Materiaalkosten 90 euro.
-regulier; 2 banden, filters/vloeistoffen etc.
Nog steeds een heerlijke auto voor lange afstanden op hoge snelheid. Verbruik gemiddeld 1:14-1:15.
Aanvulling; eindelijk ontdekt hoe ik foto's kan toevoegen!
En de kosten van onderhoud uitgerekend; 4 cent/kilometer over de laatste 120.000.
Nieuwe APK
- 321.000 km
Het gaat nog steed goed; nieuw ruitenwisserblad, 2 stadslicht-lampjes en remslangen achter vervangen waren de enige punten voor de APK-keuring bij 321.000 kilometer.
Oja, het mechanisme om de motorkap te openen werkte niet goed meer maar is weer gangbaar gemaakt.
update december 2010
- 361.000 km
De 360k onderhoudsbeurt was een dure maar daarmee wel weer distributie vervangen (elke 120.000), winterbanden en nieuwe accu (preventief). Enkele maanden geleden gaf de dynamo onvoldoende spanning en is vervangen. Verder geen problemen, olieverbruik nog steeds 0,0 met 5W40. Ik diesel lekker door.
update mei 2011
- 400.000 km
400.000 gehaald! Problemen gehad met de xenon-verlichting maar dat mag een keer stukgaan na zoveel kilometers (ik heb de verlichting altijd aan).
Om een lang verhaal kort te maken; binnen een week hebben beide lampen en starters het begeven (nieuwe pitten trekken meer stroom waardoor de starter het daarna vaak ook begeeft). Alles vervangen door nieuw (origineel Valeo), kosten circa 750 euro.
Verder gaat de A4 prima!
nieuwe APK
- 407.000 km
Koplamp bijstellen, piepende rem verholpen en iets met een achtergordel. Kosten minder dan 100 euro, prachtig!
update feb 2012
- 439.111 km
Hij gaat prima, de 444.444 komt dichtbij!:-)
Recente onderhoudsbeurt was niet goedkoop vanwege vervangen EGR-klep (de oude lekte) en nieuwe remschijven voor (voor het eerst vervangen).
Last gehad van krakende stuurbekrachtiging (door verlies aan olie), maar schoonmaken/doorspoelen van de leidingen heeft het probleem opgelost.
Achterruit- en koplampsproeiers werken niet meer, maar daar kan ik mee leven.
update februari 2013
- 481.111 km
500k komt dichtbij! Helaas niet geheel probleemloos; de stuurbekrachtiging begon te haperen en stuurhuis+oliepomp moesten vervangen worden. Met dank aan de vele rotondes die ik dagelijks moet rijden... Verder was er een achterdemper niet goed meer; beide vervangen(achter). Bij 480.000 was de distributieriem weer aan de beurt maar dat is regulier onderhoud. De auto rijdt nog steeds perfect en heeft me nooit laten staan, met 0 afschrijving wil ik best iets meer voor onderhoud betalen.
half miljoen
- 500.000 km
Het is gelukt! Motor draait nog steeds als een zonnetje en geen olieverbruik tussen de onderhoudsbeurten. Carterpan vervangen wegens dolgedraaide olieplug (na 30+ oliewissels), en een draagarm voor is vervangen. Lichte trilling in stuur als gevolg van kromme remschijven, helaas net meer dan een jaar geleden vervangen dus buiten garantie van leverancier maar garage heeft korting gegeven op nieuwe.
Inmiddels is de auto niet meer verlaagd, ik heb een trekhaak laten installeren en dat ging niet samen. Behoorlijke uitgave maar dat staat uiteraard los van onderhoud. Ben benieuwd hoe ver we komen!
vaarwel
- 565.000 km
Een reparatie aan een klein lek in een koelslang viel duur uit vanwege de slechte bereikbaarheid, er moesten een aantal onderdelen in het motorcompartiment verwijderd worden. De Xenon verlichting werd wat minder en vervangen is duur, rechter raammechnisme defect vanwege forceren bij vorst, en distributie zit er ook weer aan te komen. Motorisch nog in perfecte staat maar toch besloten om in te ruilen voor een iets nieuwere auto; een avant 1.9TDI uit 2005 met slechts 215.000km. Die is als nieuw vergeleken met deze, 350.000 km minder:-)
Bijna 400.000km met deze fijne wagen gereden, nooit stilgestaan. Ja onderhoud en wegenbelasting zijn wat duurder, maar als de eerste 3.0TDI's wat probleemlozer waren dan had ik weer voor een 6-cilinder gekozen. Overigens was het kenteken van deze auto 55-NB-SL
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.