Audi A4 Avant 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line S (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 186.600 km |
KM-stand laatst | 186.800 km |
Auto gekocht
- 186.800 km
Zoektocht auto
Na een zoektocht van maanden, voornamelijk op Marktplaats maar ook andere auto-sites, zelfs het importeren uit België en Duitsland is mijn gedachten gepasseerd, heb ik gevonden wat ik wilde voor het budget wat ik had ( < 20.000 ).
Enkele eisen die ik stelde:
- Shortlist: Audi of Volvo
- Station wagen: A4 of V40 of V70
- Geen entry-level motor
- Diverse luxe zodat de verkoop later wat gemakkelijker gaat
In eerste instantie zat ik in een stuk lager prijsgebied te zoeken. Audi A4 rond bouwjaar 2005-2008. Maar het interieur van de B8 (2008 - 2012) bleef maar malen. Het dashboard is een stuk mooier en meer bij de tijd. Echter de motoren van de B8 van deze bouwjaren hebben het verhoogde olie-verbruik probleem (olieschraapveer moet aangepast of vervangen worden). Een grapje wat niet minder dan 3 á 4000 euro kost. Nee dat is zonde, dan maar naar de B8.5 (facelift) kijken, met de vernieuwde grille en het verfijnde interieur. Het risico van olieverbruik is hier minder omdat de olieschraapveer van de B8.5 beter is.
Een aantal wensen/eisen voor deze A4 Avant:
- Benzine (eis)
- 3-zone climate control (eis)
- Xenon verlichting (eis)
- Handgeschakeld (eis)
- 2.0 TFSI
- B&O geluidsinstallatie
- Trekhaak
- Verwarmde stoelen voor
- Leer of gedeeltelijk in leer
- Licht en regensensor
Voor het genoemde budget een vrijwel onmogelijke opgave op het moment van zoeken. Lees je dit na 2017 kan het weer allemaal anders zijn. Het lukte me niet om een auto te vinden met deze wensen, maar wat het wel geworden is:
- Pro line S, dubbele S-line uitvoering
- 3-zone climate control
- Xenon verlichting
- Handgeschakeld
- 2.0 TFSI
- B&O geluidsinstallatie
- Leer of gedeeltelijk in leer
- Licht en regensensor
- Quattro !!
- Door ABT af-fabriek getuned
Trekhaak en quattro
Meteen een afspraak gemaakt om trekhaak te laten monteren door een Audi garage. De stoelverwarming was voor mij geen deal-breaker. Quattro. Ik heb me verdiept in quattro en een 2-tal review sites zeiden: "Je kunt een verkeerde aankoop doen door bij de 2.0 TFSI geen quattro uitvoering te kiezen. Het vermogen van deze motor is te groot om in elke weersomstandigheid en wegtype probleemloos weg te rijden (mits je een sportieve rechtervoet hebt). Zenuwachtig gaat het ESP lampje branden wanneer de grip verloren dreigt te raken."
Ik was blij dit te lezen, want kennis van deze klasse auto had ik niet. Quattro dus. In plaats van dat je vooruit getrokken wordt met de voorwielen, is het nu de gehele auto die vooruit wil. Dat idee staat me wel aan. (Ooit eens een elektrische fiets met voorwielmotor geprobeerd. Dat voelt echt raar)
B&O speakerset
Wat klinkt dit magisch goed! Het kan hard, het gaat zuiver, het is voor een fabriek-af systeem perfect. Wel stonden de lage en hoge tonen te hoog, vooral de bas zorgde voor trillende deuren. De lage tonen terug gezet naar normaal en dan nog heb je een lekkere bas, zonder meetrillende panelen en deuren.
Voice / spraak gestuurde commando's:
Ik moet hier nog mee spelen, want regelmatig worden mijn bevelen niet begrepen. Het invoeren van nummers middels spraak gaat ook niet fijn, omdat als je wacht met de volgende groep cijfers (om te kijken of hij de eerdere groep cijfers goed heeft begrepen), gaat het systeem deze cijfers opnoemen waardoor je als gebruiker even je mond moet houden. Ook als het echt in de soep loopt, komt het systeem enkel met de vraag 'Heeft u hulp nodig'. Vervolgens kom ik in het audio-instellingen menu. Vreemd en niet nodig.
Bear-lock
Ook komt er een bear-lock in. Het beveiligingsarsenaal van VAG auto's is dermate slecht dat ze in 30 seconden met deze auto wegrijden. Traditionele GSM gestuurde voertuigvolgsystemen worden gejammed en stuursloten zijn onhandig en het dievengilde zaagt een stuur gewoon door om het slot eraf te krijgen. Het bear-lock systeem is volledig mechanisch dus het kan niet met een computer 'gekraakt' worden. Het zet de versnellingspook geblokkeerd in een bepaalde stand, waardoor wegrijden niet mogelijk wordt. Tevens wordt de ODB stekker verplaatst en aangepast. Immers daarmee ontgrendelen en starten de dieven dit soort auto's. Ik hoop hiermee voldoende maatregelen te treffen om nog lang met deze auto te rijden.
Tips en vragen hierover zijn zeker welkom.
Rij ervarning
Ik heb nog geen noemenswaardige rij-ervaring (slechts 200km gereden sinds deze review), maar ik zie meer mensen een intro plaatsen bij de auto-review. Foto's volgen nog. Hecht daarom nog niet veel betekenis bij mijn waardering voor deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Avant 1.8 TFSI Business Edition Dealer onderhouden
- 2014
- 218.475 km

Audi A4 Avant 2.0 TDI 150PK EURO 5 S Edition - AUTOMAAT - NAVIGATIE - PDC - LM 19"
- 2015
- 239.982 km

Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro Line S / Half leder / Navigatie / Sportstoelen / Parkeerhulp achter / 18'' / Cruise Control
- 2012
- 157.719 km
Lezersreacties (0)
Reageren