Audi A4 Avant 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 36.000 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Indrukwekkend en gereserveerd
- 38.000 km
De 2.0TFSI 211PK is een indrukwekkende motor: altijd bij de les, buitengewoon snel en tegelijkertijd rustig. Toch blijf je het gevoel hebben dat het surplus aan kracht eigenlijk niet nodig is in een land waar je op veel plaatsen niet harder mag dan 100. Vanwege deze overdaad aan kracht komt de motor veelal niet boven de 2000 toeren als je met het verkeer meerijdt. Dat is relaxed en het geeft je het gevoel dat de auto erg veel km kan verdragen. Mijn uitvoering met quattro en automaat drinkt echter makkelijk 1 liter op 11km.
Het comfort is goed maar valt in de stad vanwege het slechte wegdek wat tegen. Omdat ik veel in de (Rand)stad rijd ben ik erg blij dat ik geen sportuitvoering heb. Verder heb ik lederen bekleding. Dat ziet er fraai uit en het is makkelijk schoon te houden, maar het ademt te weinig wanneer het heet is en de passagiers glijden van hun stoel als je wat sneller door de bocht gaat. Als je geen gezin met kleine kinderen hebt dan zou ik deze optie niet nemen. Diezelfde kinderen vinden het extra grote glazen dak trouwens geweldig. Van dat glas merk je zelf weinig - tenzij je erg lang bent - omdat het dak ver naar achteren is gemonteerd.
Als ik hem vergelijk met mijn Alfa 159 dan mis ik de goede alfa stoelen en het scherpe sturen en ben ik onder de indruk van de kracht en rust van deze auto. Deze auto stimuleert rustig rijden en dat kan ik met mijn leeftijd (40) steeds meer waarderen. Verder merk je aan alles dat er beter over deze auto is nagedacht.
Over het algemeen een bijzonder capabele en nette auto. Hij misstaat nergens. Helaas is de nieuwprijs echter zo hoog is dat hij sommigen imponeert. Dat leidt soms (eigenlijk best vaak) tot vervelende reacties. Als je dit niet leuk vindt dan kun je je maar beter inhouden wanneer de opties LED daytime running lights en extra chroom voorbij komen (je kunt vragen om dit uit een accessoirepakket te laten). Zelf parkeer ik hem steeds vaker uit beeld. Over een paar jaar is de auto wat ouder en dan hoeft dat waarschijnlijk niet meer.
Mooi maar afstandelijk
- 45.000 km
Na enkele wintermaanden met veel sneeuw en bergen begin ik de quattro aandrijving te waarderen. Terwijl je in Nederland met voorwielaandrijving tijdens normale omstandigheden slechts zelden grip tekort komt, is dat in de bergen met sneeuw wel anders. Het is duidelijk dat de vierwielaandrijving niet alleen maar marketing is. Ik rijd hellingen op waar anderen vast komen te staan.
Ook ESP en ASR blijken in dit soort omstandigheden heel nuttig. Ik zet ze regelmatig uit om lekker te glijden, maar soms schrik ik van het verschil in controle. Met goede winterbanden is deze auto echt zeer geschikt voor deze omstandigheden. En als je zin hebt in een beetje lol, dan zet je alles uit en glij je mee met de rest van het verkeer.
Tijdens dit soort dagen en ESP/ASR uit ontdek je direct dat de auto onderstuurd is. Dat is dan weer te compenseren met de quattro aandrijving die meer kracht naar de achterwielen stuurt waardoor de auto achter wil uitbreken. Ik vind dat leuk, en eigenlijk is het jammer dat we dit soort omstandigheden in Nederland vrijwel niet meemaken.
Verder heeft de auto opties die het leven in de wintermaanden vergemakkelijken, waaronder stoelverwarming. Hoewel de leren bekleding koud is, ben ik toch eigenlijk nooit geneigd om de verwarming aan te zetten. Vooral omdat het gewoon gedoe is.
Aanzetten gaat al in twee stappen: aan en vervolgens warmte 1-6 kiezen. Dan na enige tijd moet begint de hitte je te irriteren en moet je het weer uitzetten. Tegen de tijd dat ik eraan denk plak ik al vast aan mijn ondergoed en is dat frisse net gewassen gevoel voor de rest van de dag weg. Ik heb nu een aantal nachten met -20C achter de rug en zelfs dan zet ik de stoelverwarming niet aan. Maar smaken verschillen en mijn vrouw vind het heerlijk (maar zij vergeet het meestal).
Een optie die ik mis (ik weet eigenlijk niet of je die kunt bestellen) is dat je de auto of afstand kunt starten en daarmee verwarmen. Ik heb die optie in andere auto's gezien en dat werkt echt goed. Nu gaan mijn kinderen gewoon brullen als zij een zeer koude auto in worden gedirigeerd. Toch voel ik me bezwaard om de auto te starten en de sleutel er in te laten zitten en vervolgens weer naar binnen te gaan. Hij zal wel niet gestolen worden, maar als het toch gebeurd...
Ondanks alle kwaliteiten van deze auto valt het niet mee om van deze auto te houden. Mijn autohart klopt er gewoon niet sneller van. Ik bedien de versnellingen meestal met de hand en dat helpt, maar de auto betrekt je gewoon niet bij het rijden. Hij is sneller dan vrijwel alles om mij heen, kan harder de bocht door, kan heel goed met barre omstandigheden overweg, maar hij prikkelt nooit. Geen uitdaging, niet dat stemmetje dat zegt: die bocht kun je harder nemen. Niets.
Vanwege het afstandelijke karakter begin ik me te ergeren aan de harde vering. Dat is vreemd want dit is toch echt de meest comfortabele auto die ik ooit heb gehad. Volgens mij is het een reactie op de afwezigheid van feedback. En als je dan toch niet bij het rijden wordt betrokken, dan wil je ook niet lastig gevallen worden met elke bult in de weg.
Echter, als je zin hebt om anderen te imponeren met interieur, snelheid, kracht en controle dan zal hij je niet in de kou laten staan. Maar daar put ik nu eenmaal geen vreugde uit.
Gisteren kwam er spontaan een vrouw van een jaar of 35-40 naar mij toe met een compliment voor de auto. Ze vond hem erg mooi. Ja dat vergeet ik wel eens, maar het is toch best een mooi gelijnde auto. Soms kijk ik ernaar en herken ik die ground hugging elastische lijnen die ik ook zo mooi vond aan mijn oude Alfa 156 SW. Maar goed, na het compliment kwam de vraag of ik tevreden was. Tja.
Laatst heb ik weer gereden in onze oude 159 JTDM SW (die hebben we erbij gehouden omdat we er erg weinig voor terug kregen). Wanneer je de twee auto's na elkaar rijdt dan merk je dat de Audi echt verder ontwikkeld is. Er kan geen twijfel zijn over de vraag welke auto de beste is. Toch denk ik dat ik weer wat vaker de Alfa zal pakken, maar waarschijnlijk niet voor de wintersport.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.