Audi A4 Avant 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2009)

autoreview

Audi A4 Avant
Audi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4Audi A4Audi A4Audi A4

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst23.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Als op rails....

  • 1.500 km

Hoewel ik mijzelf wel een serieuze autoliefhebber acht, koos ik voorheen altijd voor behoorlijk gemotoriseerde versies, van bekende middenklassers. Mijn vorige auto, een Avensis D-CAT, was ook zo'n wolf in schaapskleren. Voorzien van alle opties, zag alleen een kenner van de buitenkant, om wat voor versie het ging. Oke...een D-CAT is geen BMW 330i, maar bood toch heel veel vermogen voor het geld. Voor ruim 50 mille had je hem "vol". Bijkomend voordeel was dat je bij je relaties kon voorrijden en iedereen je verstandig achtte als Toyota-rijder en als zelfstandig ondernemer. Heb er nooit een negatief woord over gehoord...hoogstens van Alfa- of BMW-rijdende kennissen en relaties die van harte hun sportieve merk aanraadden.

Vorig jaar ging ik op zoek naar een nieuwe auto. Mijn zoektocht leidde via diverse merken en modellen. Omdat ik uiterst tevreden was over Toyota, ben ik eerst gaan neuzen bij dat merk. De nieuwe Avensis vond ik wat te log ogen. Hoewel het ongetwijfeld weer een uitstekende auto is. Ik wilde perse een stationwagon, omdat mijn vriendin en ik vrijwel overal onze hond mee naartoe nemen. De Toyota was een beetje zijn "lounge" op wielen, met comfortabele mand achterin. Daarnaast is een station gewoon handig. Bij Toyota was ik (helaas) gauw klaar...heb wel een keertje proefgereden in de Lexus IS 250 Executive, maar hoe fijn en scherpgeprijsd (62 mille compleet) de auto ook was...ik wilde toch een station.

Aangezien ik in het verleden VW heb gereden en goede ervaringen had met de laatste garage (Kamsteeg Auto Plaza Voorschoten (Had mijn laatste VW..een GolfIV..overigens gekocht bij Wittebrug Den Haag), ben ik daar eens gaan neuzen. De VW Tiguan leek mij wel wat en met verkoopadviseur Tom Stassen ben ik de mogelijkheden op een rijtje gaan zetten. Aangezien ik feitelijk te weinig km's rijd voor een diesel (ca. 25 tot 30 duizend per jaar) was een benzine voordeliger. Bovendien hadden (en hebben) de nieuwe generatie TSI-motoren van VW als voordeel, dat er bij een relatief kleine cilinderinhoud veel vermogen en koppel aanwezig is. Als eerste heb ik de Tiguan 2.0 TSI met 200 PK overwogen. Oke...een zuinigheidswonder is het niet, maar dat was mijn D-CAT ook niet.

Echter..al snel viel mijn oog op een auto die stond op de tegenoverliggende Audi-afdeling...de nieuwe A4 Avant. Groot genoeg voor onze situatie en hoewel duidelijk een auto van premium-niveau...toch ook wel weer ingetogen chic.

Er was 1 nadeel...ik wilde graag een A4 2.0 TFSI met 211 PK en Quattro (omdat ik 211 PK op de voorwielen teveel van het goede vind) en...automaat. Op dat moment (vorig jaar oktober) las ik op het Duitse Audi-forum dat er zo'n versie zou komen, met een S-tronic bak met 7 versnellingen. Heb Pon gebeld om meer info, welke ze op dat moment niet hadden. Maar ze zouden me op de hoogte houden en die belofte hebben ze nagekomen. Begin december 2008 ontving ik een brief, waarin ze aankondigden dat ik de auto vanaf het eerste kwartaal 2009 kon bestellen.

Begin januari was het zover en belde Tom mij op dat we "aan de slag konden". Uiteindelijk is het de felbegeerde 2.0 TFSI 211 PK Quattro S-tronic Proline Business geworden met o.m. de volgende opties:

-Phantomzwart pareleffect lak
-Blanke daklijsten en raamlijsten
-18-inch lichtmetalen originele Audi 5-spaaks wielen
-Bang & Olufsen soundsystem (schitterend neutrale klank)
-3-spaaks Multifunctioneel sportstuur met schakelflippers
-Audi Music Interface (voor Ipod)
-Sportstoelen, elektrisch verstel- en verwarmbaar
-Audi Hold Assist
-DVD Navigatie (bleek uiteindelijk gratis in pakket ze zitten, dus dat scheelde behoorlijk)
-Bestuurders informatie scherm in kleur
-Zwarte dakhemel
-Vastzetsysteem bagageruimte
-Elektrisch te openen achterklep
-Xenon-plus verlichting met de welbekende ledjes
-Lederen bekleding Amarettobruin
-Opbergpakket
-Licht- en regensensor
-Lichtpakket
-Opbergpakket
-Elektrisch inklap, verstel en verwarmbare buitenspiegels
-Dimmende binnenspiegel
-Omkeerbare mat bagaruimte
-Aluminum inleg dashboard


en als absolute slagroom op de taart...het Audi Drive Select systeem.

De aflevering van de auto was top...na een uitgebreide uitleg van Tom, kon ik een zilverkleurig Audi-laken van de wagen wegtrekken, waarna de Avant me tegemoet glom. Tevens een mooie fles wijn gehad van het wijnhuis van Ben Pon.

De combinatie van exterieurkleur, interieurkleur en velgen is mijns inziens schitterend. Sportief en stijlvol.
Verder rijd de auto zo soepel en gemakkelijk..dat het haast lijkt of jij gereden wordt. De S-tronic schakelt razendsnel op en het motorgeluid blijft, ondanks dat het een viercilinder is...mooi op de achtergrond. Echter, met het Audi Drive Select systeem, kun je de karakteristiek van de motor/versnellingsbak, de besturing en de schokdemping geheel naar wens instellen. Zelf vind ik de Dynamic-stand het fijnst...dan reageert de auto razendsnel op het
gaspedaal (je wordt in c.a. 6.5 seconden naar de 100 gekatapuleerd) en wordt de besturing zwaarder (en m.i. fijner). Bovendien komt er dan een mooiere brom uit de links/rechts gescheiden uitlaatpijpen en hoor je die mooie plofjes bij het schakelen nadrukkelijker.

Door de permanente Quattro-aandrijving lijkt de auto bovendien aan de weg te kleven...ook in scherpe bochten. Ik heb echt niet de grenzen ervan uitgeprobeerd, ten eerste omdat ik de auto in aan het rijden ben, ten tweede omdat ik geen scheurder ben die zijn auto aftrapt. Maar het voelt heel vertrouwwekkend aan.

Hoewel ik nog niet alle functies van de auto ken, is de bediening vrij intuitief. Niet in de laatste plaats door het MMI-systeem.

Na aflevering heb ik er een weekje in gereden en toen ging ik op vakantie. In de 14 daagse tussentijd heeft de auto een ProTech behandeling gehad en is er een speciale kunstlederen "hoes" gemaakt op maat, die aan de bagaruimtebekleding kan worden vastgemaakt middels klittenband. Zo is de ruimte makkelijker schoon te houden ivm de hond.

ProTech is geweldig...de lak glanst dieper en na een regenbui glijden de druppels er zo vanaf en heb je niet van die kalkvlekjes. Je moet natuurlijk nog steeds je auto wassen, maar de boel blijft mooier.

Al met al ben ik dik tevreden over deze auto en hoop ik dat ik dat ook nog steeds ben over 10000 km. Wie weet schrijf ik tegen die tijd een update. Vooralsnog geef ik het de waardering "goed". Maar hou mij aub ten goede, want ik kan er na 1500 km natuurlijk nog weinig over zeggen.

Nog steeds geen enkele reden tot ontevredenheid

  • 4.600 km

Alweer ruim 3000 kilometers verder en hoewel het bijna niet voor te stellen was..de auto rijdt nog lekkerder (lees: soepeler). En ook wat zuiniger bovendien. Verder geen piepjes, rammeltjes of kraakjes....bij elke vorige auto die ik heb bezeten was er wel wat af-fabriek...bij deze auto is het (nog steeds) degelijkheid troef. Hopelijk blijft dat zo.

Overweeg om deel te nemen aan zo'n Audi Driving Experience. Geen koopje, maar rij nu in een auto die veel meer kan dan ik er momenteel uit haal. Zou op zijn minst leuk zijn om een keertje de mogelijkheden van het Quattro-systeem uit te proberen.

Ter verfraaiing zijn vandaag de uitlaatsierstukken gemonteerd door Kamsteeg Auto Plaza Alphen a/d Rijn. Hij wordt er niet sneller van, klinkt ook niet anders..maar het ziet er net wat leuker uit. Je kunt niet altijd rationeel zijn immers.

Hopelijk heb ik bij de volgende update een of meerdere minpunt(en) te melden. Voor de lezer ie het immers ook leuk om te lezen dat er iets niet goed is. Maar momenteel kan ik met de beste wil van de wereld niks negatiefs bedenken.

Het blijft genieten

  • 23.000 km

Heb 20000 kilometers asfalt afgelegd sinds mijn laatste update en de auto is in die periode steeds prettiger gaan rijden. De motor loopt nog smeuiïger en de combi S-tronic met Audi Drive Select blijft genieten met een grote G. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je voor een handgeschakelde bak gaat, i.p.v. een automaat. Maar goed...smaken verschillen.

Nou hoorde ik van mijn dealer dat de Audi S4 een verbeterde versie van het Quattro-systeem heeft. Toch maar eens proberen wat het verschil is. Ik ruil om de drie jaar mijn auto in en de S4 staat hoog op mijn verlanglijstje, als ik weer voor een Audi ga tenminste.

Binnenkort de eerste grote beurt. Het enige negatieve dat ik kan melden is dat het MMI-systeem van tijd tot tijd zijn nukken heeft en de Ipod-verbinding wegvalt of de Bluetooth. De dealer gaat ernaar kijken. Aangezien de auto nu een jaar oud is, laat ik dan ook gelijk daarna de ProTech-laag inspecteren en zonodig bijwerken.

Hoewel ik zeker niet per definitie een Audi-fan ben en ook andere merken kan waarderen, is deze auto mij tot op heden niet tegengevallen. Gewoon een degelijke auto die elke dag een glimlach op mijn gezicht tovert.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.