Audi A4 Avant 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 46.000 km |
Eerste kilometers
- 800 km
Vanochtend na een beperkte wachttijd van slechts 9 weken mijn nieuwe audi A4 Avant opgehaald. Ik heb op basis van enkele proefritten en ervaringen van relaties bewust gekozen voor de 2.0 TFSI uitvoering met quattro. Na steeds een handbak te hebben gereden nu eens gekozen voor de nieuwe S-tronic. Het schakelen begon steeds meer tegen te staan.
Voor de volledigheid het betreft een Audi A4 Avant 2.0 TFSI ProLine Quattro S-tronic (211 pk). De auto is naast de Proline uitvoering verder aangekleed met o.a.:
* sportstoelen
* bekleding leer met alcantara
* sportonderstel
* multifunctioneel sportstuur
* DVD Navigatie MMI Plus
* 18 inch lichtmetalen velgen (5-spaaks)
* Xenon verlichting
* aluminium inleg en aluminium sierlijsten
* audi music interface voor Ipod
* lichtpakket
De eerste indrukken zijn geweldig. Mijn vorige audi was ook al een stap voorwaarts, maar dit overtreft het vorige model in vele opzichten.
INTERIEUR
De afwerking is voor zover dat kan net iets beter. Alles sluit naadloos op elkaar aan en er is nergens een kraakje hoorbaar. De combinatie sportstoelen leer/alcantara oogt erg sportief en zit perfect. De meer zijdelingse steun is direct merkbaar in de eerste bochten. Het alcantara zitvlak is qua confort comfortabeler dan de lederen variant. Het vernieuwde MMI-Plus systeem werkt erg snel en is erg gebruiksvriendelijk. Nu beschikt ook de A4 over een nederlandstalige uitvoering, die in mijn vorige auto bij levering nog niet verkrijgbaar was.
EXTERIEUR
Wat moet ik zeggen. De ruimere afmetingen van de auto zijn duidelijk zichtbaar. 12 cm lengte en 5 cm breedte geven de auto een steviger uiterlijk. Persoonlijk vind ik de grille echt fantastisch. De combinatie met Xenon geeft een forse, maar toch speelse uitstraling.
De 18 inch velgen kleden de auto af. Enigszins benauwd voor het rijcomfort ben ik positief verrast. De stugheid van het sportonderstel i.c.m. 18 inch leidt zeker niet tot te veel trillingen.
Ik heb de auto direct na aflevering laten behandelen met een TopSeal behandeling. Maakt de lak spiegelglad zodat er ook minder vuil oppakt. 5 jaar garantie! De eerste indrukken zijn goed, wat een glans.
Wat een power levert deze uitvoering. Ik kan me erg goed voorstellen dat er minder positieve reviews geschreven worden over bezitters van deze uitvoering zonder quattro. Audi zou uitvoering met dit vermogen niet zonder quattro moeten aanbieden. De quattro zorgt voor continue grip, zodat het vermogen goed verdeeld kan worden overgezet. Het is werkelijk een genot om rustig te rijden. Bij 50 km/h schakelt de S-tronic al in de 5-6e versnelling. Bij het intrappen van het gaspedaal komt er dan toch voldoende vermogen om snel te accelereren. Maar als je bij het wegtrekken direct al het gaspedaal verder intrapt, komen alle pk's los. Wat een kracht en gemak waarmee je de 160 km/h bereikt. Werkelijk een fantastische motor.
Door de dealer ben ik al voorzichtig gewaarschuwd voor het verbruik de eerste 2000 kilometer. Het schijnt dat pas na enkele duizenden kilometers een verbruik van 1:11 gehaald wordt. Ik ben benieuwd.
Uiteraard is het de bedoeling ook kritisch te zijn op de auto die beschreven wordt. Op dit moment kan ik echter nog niets bedenken dat me minder aanstaat. Wellicht komt dat nog in de komende maanden/jaren. Ik blijf de review updaten, zodat eventuele minpunten ook aan het licht komen. Tot die tijd blijft het genieten!!
Volledig ingereden
- 5.000 km
Na 4500 km mag ik wel zeggen dat de auto volledig is ingereden. Het is nog steeds een genot deze auto te rijden, zeker nu de versnellingsbak(ken) goed zijn ingeregeld, daardoor nog soepeler overgaan.
Ik ben inmiddels gewend aan de nieuwe indeling van cockpit en middenconsole (t.o.v. voorgaand model). De functies op de middenconsole zijn goed bedienbaar, ook moet de rechterarm op de armhouder. De knoppen zijn zo logisch geplaatst dat je bijna blindelings je weg kunt vinden.
Het verbruik van de auto is verbeterd. Toch valt het me tegen. Gemiddeld een verbruik van ongeveer 1:10 vind ik voor een auto met dit motorblok (het is immers geen 3 liter) ietwat teleurstellend. De komende kilometers ga ik eens een tankbeurt proberen zo zuinig mogelijk te rijden, om te zien wat de max. is.
De nieuwe A4 Avant is inmiddels op de nederlandse wegen veel te zien. Vooral de led-verlichting blijf ik een bijzondere verschijning vinden, die dan ook van menigeen aandacht trekt. Smaken verschillen weliswaar!
Nog steeds een fantastische auto
- 26.000 km
Na ruim 25000 kilometer kijk ik met een uitermate goed gevoel terug op de eerste 10 maanden met deze auto. De rijeigenschappen vind ik nog steeds een genot. Zowel comfortabel als sportief staat deze auto zijn mannetje. De S-tronic bak schakelt heerlijk soepel en snel.
Nog even over twee opties:
1. de sportstoelen: heerlijk
2. audi music-interface (ipod-aansluiting: nooit doen!!
Al na een paar weken viel de ipod regelmatig uit. Navraag bij de dealer wijst uit dat de auto niet kan communiceren met de recente versie van Itunes op de ipod. In mijn geval krijgt die vanzelf een update als je de ipod voorziet van nieuwe muziek (dat is toch de bedoeling van het ding zou ik zeggen). Advies van de dealer: terugzetten naar de software versie die er op stond toen ik de auto kreeg. Alsof ik weet welke versie dat is. Trouwens terugzetten is slechts een oplossing totdat je wer nieuwe muziek plaatst, want dan krijgt de ipod-software ook weer een update. Misschien dat audi het MMI-systeem binnenkort een update geeft. Ook dat lost slechts tijdelijk het probleem op. Ik heb vooraf niet nagedacht over dit gegeven. Als ik dit geweten had, had ik deze optie nooit genomen.
Genieten
- 46.000 km
Ik rijd deze auto nu 1,5 jaar en heb inmiddels 46000 kilometers op de teller. Enkele weken geleden een paar keer een terugval in toeren gehad. Vooral bij de vraag naar flink vermogen (intrappen van het gaspedaal) ging het terugschakelen niet vlot en sputterde de motor tegen. Na een update van het motormanagement was dat snel verholpen. Nu met het koude weer merk ik dat de koude motor in de ochtend traag reageert. Het helpt om direct al in de S-stand te schakelen en de eerste minuten in die stand te rijden. Zodra het motorblok op temperatuur is, reageert deze weer snel zoals ik dat gewend ben.
Verder geen problemen gehad. De auto rijdt nog steeds geweldig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.