Audi A4 Avant 2.0 TFSI 180pk Pro Line (2008)

autoreview

Audi A4 Avant 2.0 TFSI 180pk Pro Line (2008)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 TFSI 180pk Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst500 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 2.800 km

***AFLEVERING: 21-11-2008: 13 km***

Na 4 jaar Honda Accord was het tijd voor een nieuwe leaseauto. Aangezien ik minder kilometers maak dan voorgaande jaren, lag een auto op benzine voor de hand. Echter, na 4 jaar verwend te zijn met 340nm bij 2000tpm is een goede vervanger op benzine zoeken geen sinecure. Ik heb de volgende auto\'s op de lijst gezet en gereden:
-BMW 318/320
-Mercedes C180
-Volvo V50 2.0 Edition II (vanwege de zeer uitgebreide uitrusting)
-Audi A4

De BMW rijdt goed, maar mist eenvoudigweg power tegen het turbogeweld van tegenwoordig. De pk\'s en nm\'s zijn in absolute zin minder en komen te laat los en het geheel maakt daardoor geen vlotte indruk. De Mercedes is vlotter, maar afstandelijker. De Volvo mist eveneens power en is ook een slag kleiner. Als laatste in de Audi A4 2.0T avant plaatsgenomen. Na een tijdje rijden met een big smile te zijn uitgestapt, was voor mijn vrouw de vraag tellen: welke wordt-\'t - volslagen onnodig.

Misschien vraagt u zich af waarom de 1.8TFSi niet in het verhal voorkomt. De reden is, dat door de labelling (1.8:B, 2.0:A) het prijsverschil vrij klein is. Dit prijsverschil wordt gedicht door de 16\" velgen die standaard aanwezig zijn op de 2.0. Beetje merkwaardige situatie als u het mij vraagt.

Afgelopen vrijdag afgeleverd, na ongeveer 10 weken levertijd, wat niet onredelijk is voor een auto die redelijk customised moet worden. De opties zijn echter in dit geval beperkt, want ik heb de indruk dat de A4 tegenwoordig redelijk compleet is (zeker in Pro line uitvoering, waar zelfs xenon aanwezig is). Ik heb als belangrijkse optie nog sportstoelen; het verschil tov normale stoelen is groter dan de EUR 1.000 investering. Ook een belangrijke optie (in prijs althans, EUR 1.400) is metaallak (zwart). Ja, EUR 1.400!! Wouter Bos kan tevreden zijn met de bijtelling die mijn zwarte lak oplevert.

Echte Audi-adepten missen in de specificaties \"Navigatie\"; u heeft gelijk, dit is correct. Ik ben denk ik één van de weinige A4-rijders zonder een Pro line business pakket of überhaupt navi. De reden is de prijs; ik kan me nog steeds opwinden over het extra bedrag wat wordt gevraagd voor wat tegenwoordig een \'commodity\' is. Dus ik blijf het doen met mijn \"TT\", die (extra voordeel!) uit mijn Honda is meeverhuisd.

Ik heb de eerste 500km erop zitten. De eerste indrukken zijn:
- Ik probeer de eerste 1000km rustig aan te doen, maar dit blijkt lastig in de praktijk. De turbomotor is in eerste aanleg rustig op de achtergrond, maar bij iets dieper intrappen van het gaspedaal resulteert dit in een duw in de rug en een sportieve brom (er is 320nm aanwezig bij lage toeren en ben geneigd de fabriek te geloven). Verslavend!
- De sportstoelen zitten werkelijk fantastisch. Altijd doen!
- Xenon (met lichtsensor) is top.

Er zijn twee minpuntjes:
- Het schakelen gaat minder vanzelfsprekend dan in de Honda. Misschien even wennen, echter, Japanners hebben de credits als het op versnellingsbakken aankomt.
- Audi hold assist (autom parkeerrem) moet iedere rit worden geactiveerd.

Ik proberen de review te updaten om de zoveel tijd. Vanwege het slechte weer van de afgelopen dagen zijn er nog geen foto\'s beschikbaar. Als het even kan, zal ik deze ook zsm plaatsen.

***UPDATE: 23-12-2008: 2.800 km***

Na een maand voortschrijden in deze Audi A4 2.0 TFSi Avant is het vlak voor de kerstdagen tijd voor een update. Ik ben een zeer slechte fotograaf, maar had wat foto's beloofd en belofte maakt schuld. Een goede interieurfoto zal ik morgen plaatsen, als ik heel de dag vrij ben.

Ik heb inmiddels de kans gehad de auto in te rijden (tot 1.500 km niet boven de 4.000 tpm geweest). De auto is nu lekker los en maakt een (nog) vlottere indruk, met name tussen 2.500 en 3.500 tpm schiet de auto als een raket naar voren. Belangrijker is echter dat de versnellingsbak meer in z'n element gekomen is, mijn eerdere 'klachten' zijn grotendeels opgelost. Daarnaast is nog noemenswaardig dat de brom naar mijn gevoel sterker hoorbaar is. Dit draagt nog een extra steentje bij aan het snelheidsgevoel en tovert af en toe nog steeds een big smile op het gezicht van ondergetekende :)

De afgelopen maand is het vrij nat geweest, dit is redelijk funest voor het snel proberen op te trekken. Deze activiteit dient heel gedoseerd te gebeuren (eerst beheerst in 1 wegrijden en vervolgens in 2 vol gas). Daarom het advies: op nat wegdek geen stoplichtsprints uitvoeren c.q. uitlokken (tenzij de 'drag' over iets langere afstand gaat!)

Ondanks mijn beheerste rijstijl gedurende het begin vind ik het verbruik aan de stevige kant (9.4 liter/100 km (fabriek: 6.8 liter/100 km). Dit wordt waarschijnlijk verklaard door veel filekilometers en stadsverkeer. Ik hoop dat dit nog wat bijtrekt, want met de Accord Diesel was een tankbeurt een zeldzaamheid (actieradius van 1.000 km i.p.v. 600 nu), terwijl ik nu meer het gevoel heb binnen een paar ritten weer aan de pomp te staan.

De praktische toepasbaarheid vind ik matig. Ik weet dat ik wellicht een open deur intrap, maar de auto is niet ontworpen om als pakezel te dienen. Onder het afdekzeil houd het niet over, bij opgeklapt zeil is de ruimte nog steeds niet geschikt om grote voorwerpen te vervoeren vanwege de steil aflopende daklijn. Daarnaast klapt het zeil naar BOVEN, hetgeen het zicht naar achteren ongeveer tot nihil reduceert. Overigens is de ruimte op de achterbank ruim voldoende en lijkt dit een trendbreuk met de voorgangers.

Mijn eerdere opmerking over de 'audi hold assist' neem ik terug, aangezien dit hulpmiddel op sommige momenten niet gelegen komt (bijvoorbeeld parkeren). Verder vind ik dit nog steeds een fantastische accessoire: erg grappig, gezien de prijs (EUR 100). Ook de door mij eerder bejubelde sportstoelen zijn hun geld dubbel en dwars waard.

Tot de volgende update!

PROBLEMEN

  • 500 km

Geen (niet te verwachten na 500km)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.