Audi A4 Avant 2.0 TDI 143pk (2008)

autoreview

Audi A4 Avant
Audi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4Audi A4Audi A4Audi A4

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 TDI 143pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst7.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nu al problemen?!

  • 1.953 km

Het is een stevige, snelle auto. Het is inderdaad geen ruimtewonder, zo heeft de Peugeot 307 SW al 100 liter meer bagageruimte.
De handgeschakelde 6-bak voelt stevig en in alle versnellingen heb je vermogen en koppel voldoende om vlot door te rijden.
Het rijgeluid is niet storend, maar wel aanwezig.

Het navigatiesysteem vind ik erg tegenvallen. Voor een auto met deze prijs had ik daar toch wel wat meer van verwacht. Zo blijkt de standaard uitvoering niet te beschikken over een kaartje zodat je moet vertrouwen op de aanwijzingen die getoond worden en in het engels (Nederlands niet beschikbaar!!!) gesproken worden. Het systeem is echter niet nauwkeurig waardoor het gemis aan het kaartje met route informatie groot is. Tevens beschikt de navigatie alleen informatie over de Benelux waardoor het navigeren naar een plaats in Frankrijk een dure extra cd vereist.
Ik heb het stratenboek inmiddels weer in de auto gelegd!

De geadviseerde versnelling blijkt niet altijd de voordeligste (afgaande op het verbruik). Dit advies is overigens uit te schakelen in een van de menu's.

Het meest ergerlijke is eigenlijk dat na 3 weken beide sleutels dienst weigeren. Met de noodsleutel is de auto wel te openen, maar moet de auto gelijk gestart worden om geloei van het alarm te voorkomen.
De aankomende 3 weken (eerder heeft de garage geen tijd!) wordt het behelpen! Erg lastig als je met je kind of handen vol spullen, je kar vol boodschappen, noem maar op bij de auto staat en boel in wilt laden!!!

De electronische handrem is wennen.... Persoonlijk vind ik een mechanische handrem handiger (met name bij verkeerslichten op hellingen waarbij ik het storend vind constant op de rem te moeten staan.) Als extra optie is er iets van een stop assist leverbaar die dat zelf regelt: mijn advies: neem die extra optie! het levert je veel gemak op.

Tevens is het af en toe lastig de sleutel uit het dashboard te krijgen. Dan moet ook eerst de motor weer gestart worden alvorens het mogelijk is de sleutel uit het dashboard te nemen: hinderlijk.

De bluetooth aansluiting werkt goed; je kunt eenvoudig door de belangrijke menu's van de telefoon bladeren en de geluidskwaliteit is goed.

Qua opbergruimte moet je niet teveel verwachten. Zo is het handschoenenkastje aan de krappe kant. Omdat de cd-speler voor het navigatiesysteem daar gemonteerd is, houdt de beschikbare ruimte niet over.

De beker/fles/blik houders in de middenconsole zijn handig. Je kunt verschillende maten plaatsen zonder dat je erover in hoeft te zitten dat de beker/fles of blik omvalt.

Pas bij het instappen van deze auto wel op je hoofd: al verschillende mensen hebben zich aan de raamstijl gestoten bij het (lage) instappen.

Al met al lijkt het een degelijke auto, maar vind ik de prijs voor wat je krijgt wel erg hoog.

Vraagtekens

  • 7.800 km

Inmiddels ben ik beter gewend aan de auto.

De AB werkt naar behoren en levert na de software update (in de auto) geen problemen meer op.

De auto ligt als een dijk, degelijk op de weg en de motor kan de (ietwat) zware Duitser prima aan. Het verbruik is acceptabel als de massa eenmaal goed in beweging is en de juiste versnelling is ingeschakeld.

Je kunt merken dat de auto voor lange afstanden met snelheden van meer dan 100 km/h gebouwd is. De combinatie van geluid, verbruik en gedrag zijn bij 130 a 140 zeker comfortabel.

Ondanks de goede afwerking blijf ik her en der toch met wat vraagtekens zitten...
De elektrische handrem is alleen te gebruiken als de auto al stil staat. Ik denk dat de gedachte is dat door de ESP de handrem niet meer gebruikt hoeft te worden door de bestuurder als de auto in beweging is... Even een 180 of driften is er met deze auto dus niet bij.

Wat mij soms ook verbaast is wanneer de motor 'uitgedrukt' wordt, de sleutel niet te verwijderen is. De motor moet dan eerst weer 'aangedrukt' worden alvorens weer 'uitgedrukt' te worden, waarna de sleutel wel uit te nemen is.

De telefoonvoorbereiding (met speciale contactjes e.d. in de middenconsole is - denk ik - nog een relikwie van oude duitse degelijkheid. Bluetooth werkt voor het telefoneren prima, en de oude aansluiting is wat mij betreft volstrekt overbodig.

Vandaag heb ik besloten een los navigatiesysteem te kopen. De MMI-1 blijft wat mij betreft een teleurstelling.
Mocht overwogen worden om deze Audi aan te schaffen, laat u dan goed inlichten over de mogelijkheden voor Radio/Telefoon/Navigatie om de teleurstelling te voorkomen welke ik ervaar.
Het schijnt dat met name voor de Audi A-4 nogal wat mogelijkheden bestaan hieromtrent.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.