Audi A4 Avant 2.0 TDI 120pk Pro Line S (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TDI 120pk Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 215.000 km |
Eerste indruk
- 1.500 km
De eerste indruk van de Audi is erg positief. Ik heb gekozen voor een A4 avant in Pro Line S uitvoering met het B&O pakket. Deze uitvoering is op zich vrij compleet. Ik heb alleen nog gekozen voor een licht- & regensensor, dimmende binnenspiegel en het lichtpakket.
De A4 in Pro Line S heeft een sportief uiterlijk en dit is ook terug te vinden in de uitrusting. Er zitten sportstoelen in, die goede steun geven en vrij stevig zijn. Ze zijn goed verstelbaar en ook lange mensen kunnen prima zitten. De ruimte voor de achterpassagiers is dan wel wat minder. Het stuur is lekker dik en voelt prettig aan.
Door het stevige onderstel voel je veel wat er onder je gebeurd. Het is een kwestie van smaak, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen iets te hard is.
De afwerking van de auto is fenomenaal. Het is een cliché, maar Audi gebruikt gewoon goede materialen en het steekt allemaal prima in elkaar. Toch zijn er nog verbeterpunten. De zilverkleurige kap om de tellers is van plastic. Dat steekt een beetje magertjes af vergeleken met de mooie geborstelde aluminium delen die elders gemonteerd zijn. Ook de armleuning in de deur is van een wat minder fraai materiaal. Optioneel kun je dit wel in leer krijgen en dat maakt het interieur wel af.
De bagageruimte is groter dan ik had verwacht. Het is vergelijkbaar met mijn vorige auto (Mazda 6 station) en ik had verwacht dat het nu minder zou zijn. Ook de afdekhoes van de avant werkt erg prettig, omdat deze omhoog kan schuiven wat in het inladen vergemakkelijkt. Om de achterbak een beetje netjes te houden heb ik een rubbermat gekocht. Die kun je via de dealer bestellen, maar goedkoper is om even op eBay te kijken.
Het MMI systeem dat ik heb werkt goed en is prettig te bedienen. Er zijn heel wat opties, maar na een paar dagen weet ik ze allemaal feilloos te vinden. Enige minpunt is het navigeren naar een adres dat in je telefoon staat. Dat gaat erg onhandig en is voor verbetering vatbaar. Er is ook nog een MMI+ systeem verkrijgbaar. Dat ziet er mooier uit en ondersteund ook 3D weergaven en birdeye voor navigatie. Ook leuk is dat je dan de mogelijkheid hebt voor DVD weergave.
Absolute aanrader is de B&O editie. Het kost wel wat extra, maar de B&O klinkt veel voller en ook bij flink volume nog steeds helder met een strakke bas. Ook zit in de B&O editie een Audi Music Interface, waardoor ik mijn iPhone kan aansluiten en alle muziek via de MMI kan afspelen.
Groot nadeel van de Audi Music Interface is dat de aansluiting in het dashboardkastje zit. Daarom moet dus altijd mijn telefoon in het dashboardkastje liggen. Dat is onhandig, want je kunt nooit even op het display kijken, maar omdat die uit het zicht ligt vergeet ik hem ook vaak mee te nemen. Het was prettig geweest dat de AMI ook een aansluiting in de armsteun had gehad.
Het weggedrag van de Audi is prima. Hij stuurt lekker, maar een 1500kg zware voorwielaandrijver met een dikke diesel op de vooras heeft zijn beperkingen. In een korte snel genomen bocht wil die nog wel eens wat onderstuurd raken. Desondanks is de auto best rap over een klaverblad te jagen. De grens is duidelijk voelbaar en ligt best een eind weg, maar ik vraag me het nut van het S-line onderstel wel een beetje af. Ik denk niet dat ik met het normale onderstel minder had de bocht door kom.
Ik heb gekozen voor een 120pk diesel, dus dan kan de auto er nog wel sportief uitzien, maar dat maakt die niet echt waar. Doordat de motor een teruggetunede 143pk motor is zit er wel behoorlijk wat rek in de mogelijkheden en het schijnt dat de motor veilig is te tunen tot circa 170pk (JD tuning, Hartog of Abt).
De auto is voorzien van een start-/stopsysteem en als je daar niet van houdt, dan moet je het elke rit weer uitzetten. Ik vind het totale onzin en het is vooral bedoeld om de CO2 emissie op papier terug te dringen. De winst die je er mee haalt ben je denk ik weer kwijt aan de extra slijtage van de startmotor. Van mij hadden ze die optie mogen weglaten.
Wel handig is de schakelassistent die aangeeft wanneer je het beste kunt schakelen. Die volgt het nieuwe rijden en je moet dus heel snel opschakelen. Met 80km/u rij je al in de zesde versnelling. Een beetje wennen, maar ik denk dat ik er zuiniger door ben gaan rijden.
Mankementen tot nu toe:
Geen
Een vakantie verder
- 10.500 km
Ik heb nu ruim 10.000km met de A4 gereden en het blijft een prettige wagen. Tot nu toe geen enkel probleem gehad en zoals het er nu uitziet zie ik pas bij de 30.000km de garage weer.
De bagageruimte is iets minder groot dan van mijn vorige auto (Mazda 6 station). De laadruimte is best diep, maar niet erg breed. De brede wielkasten snoepen flink wat ruimte weg. Brede spullen vervoeren is daarom wat lastig.
Ik heb gekozen voor de standaard MMI en daar heb ik wel wat aanmerkingen op. Je kunt niet scrollen over de kaart en je kunt dus alleen de huidige positie bekijken. Bij het uitzoomen vallen details al snel weg. Het zelf uitstippelen van een route is zonder kaart dan ook erg lastig. Met MMI+ zou dat een stuk beter moeten gaan.
Tolwegen of vignet vermijden werkt niet naar behoren. Af en toe roept de MMI dat er toch tolwegen in de route zitten, terwijl er prima omheen te navigeren was. De kortste route is ook meestal niet de kortste route.
Het vermogen van de 120pk schiet wel wat te kort voor zo'n zware wagen. Vanaf een 2500 toeren voel je dat de motor geknepen wordt en dat maakt het praktische toerenbereik wel wat krap. Rij je zuinig dan kom je weinig boven de 2500 toeren en dan is het prima. Wil je een keer lekker doortrekken (bijv. inhalen in bergachtig gebied), dan kom je echt te kort.
Mankementen tot nu toe:
Heel af en toe valt het geluid even weg (bij radio en iPod). Soms gebeurt het een hele tijd niet en dan gebeurt het een aantal keren. De temperatuuraanduiding valt dan ook even weg. [is later verholpen met een firmware upgrade]
De eerste beurt gehad en een wintersport verder
- 35.000 km
Bij 25.000km is de auto op winterbanden komen te staan. Ik heb via eBay een set 17" 225 originele Audi velgen gekocht. Wel een beetje tricky, want je hoort nogal eens wat klachten over trillingen bij de A4, maar gelukkig geen problemen gehad. Velgen waren als nieuw en met €800 (incl. winterbanden) een heel stuk goedkoper dan bij de dealer.
Mijn zomerbanden (voorkant) waren vrij snel glad. Waarschijnlijk is was het te wijten aan te hard opgepompte banden.
Vlak voor de wintersport is de auto voor een beurt geweest. Standaard onderhoud (€280), waarbij de ruitenwisser achter vervangen moest worden. Verder is de firmware van het motormanagement en de MMI geupdate. De update van de MMI heeft wel een klein probleempje opgelost. Heel af en toe viel het geluid even weg (circa 1x per week) en dat is nu over.
Naar de wintersport met 3 personen gaat prima met de A4. Het is een fijne reisauto, maar de ruimte is beperkt. De Mazda 6 heeft flink meer ruimte. Het was wat passen en meten, maar alles paste er uiteindelijk in.
Wel een minpunt vind ik de 'vorstbescherming'. De ruitenwissersproeiers doen het bij -15 niet meer (ruitenwisservloeistof was net bijgevuld door de dealer). Niet zo gek, want de leidingen lopen vlak onder de motorkap. Beetje een designfout vind ik. Ook de koplampsproeier ging niet meer naar binnen. Blijkbaar een ijsklompje ergens, want toen de auto ontdooit was ging de sproeier ook weer naar binnen.
Mankementen tot nu toe:
Een dag na de 30.000km beurt (nog voor de MMI upgrade) stond de radio keihard en kon niet worden uitgezet. Zelfs niet na MMI reset, auto uit- en aanzetten of herstel naar fabrieksinstellingen. Heel irritant, maar de volgende dag was het probleem over.
Een paar dagen na de 30.000km beurt kreeg ik de melding "olie aftappen a.u.b.". Dit was de volgende dag verdwenen en is ook nooit meer teruggekomen.
Eigenlijk niets te melden
- 125.000 km
We zijn onderhand de 120.000km gepasseerd. De auto doet nog steeds wat die moet doen. Alleen vind ik de Audi dealer wel erg aan de prijs.
Het enige mankement wat we hebben gehad is dat de sensor van het roetfilter kapot is gegaan. Onderdeel kost nog geen €10, maar de montage is vrij veel werk, dus toch een reparatie van rond de €250.
Verder helemaal tevreden met de wagen.
Still going strong...
- 175.000 km
We zijn weer ruim 50.000km verder na de laatste update. Geen verrassingen gehad. Bij de 180.000km beurt waren de remschijven/-blokken aan de voorkant aan vervanging toe. Bij de 210.000km beurt is de distributieriem aan de beurt.
De auto rijdt nog steeds net zo comfortabel als op dag 1. Geen kraakjes, rammeltjes of grote problemen gehad. Onlangs in de nieuwe A4 gereden en dan gaat het toch wat kriebelen. Vooral het MMI doet onderhand wat gedateerd aan, maar verder vind ik de huidige A4 nog steeds prima mee kunnen.
Het werkelijke verbruik (dus niet volgens de boordcomputer) is over de hele looptijd van de auto is 6.6l op 100km. De laatste tijd lijkt dat wat te zakken en over de laatste 10 tankbeurten kom ik uit op 6.3l op 100km.
Verkocht
- 215.000 km
In verband met de aanschaf van een nieuwe wagen is de Audi verkocht. Een beetje met pijn in het hart, want de auto reed na 215.000km eigenlijk nog prima. Ook optisch zag die er van binnen en buiten nog prima uit, maar gezien de aanpassingen in de belastingsfeer, was het wel een beetje nu of nooit om de overstap naar electrisch (Tesla S) te maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.