Audi A4 Avant 2.0 TDI 140pk (2005)

autoreview

Audi A4 Avant
Audi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 - interieurAudi A4 - interieur

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 TDI 140pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf250.000 km
KM-stand laatst245.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A4 B6 2,0 TDI

  • 245.000 km

Aangezien de Honda Civic hybrid de 4 ton gepasseerd was en er kosten aankwamen die ik de auto niet meer waard vond, moesten we op zoek naar een andere auto.

Door de hoeveelheid km's die we maken, ging de voorkeur uit naar een diesel (LPG-auto keuze wordt steeds kleiner en een hybride station is nog ver buiten mijn financiële mogelijkheden)
Bovendien vind ik een diesel gewoon lekker rijden, veel koppel bij lage toeren.

Ook moest het een station worden, aangezien er een paar keer per week de hockey-keepersoutfit van mijn dochter mee moest (en dat is een grote tas.....)

In 1e instantie gekeken naar een Mazda 6.
Mooie auto, groot genoeg en weinig zwakke punten.

Ondertussen zag ik bij een bevriende verkoper een Audi A4 avant B6 met 2.0tdi staan (het eerste model met single frame grill)
Dat vonden we ook wel een erg mooie auto en deze had diverse leuke opties, zoals regensensor, automatische verlichting, Navigatie, climate control, cruise control, enz.

Dus maar een proefrit gaan maken.
Dat beviel goed, Erg goed zelfs.
En aardig wat vermogen voor een 2.0 tdi.
tussen de autopapieren zat een factuur van JD engineering, dus dat verklaarde het extra vermogen.

Na wat onderzoek naar de zwakke punten van deze auto, de koop gesloten.
Een berucht zwak punt van deze 2.0 tdi motor is de balansasmodule. Het tandwieltje dat de oliepomp aandrijft, blijkt te zwak te zijn, waardoor er een moment komt dat de oliepomp niet meer aangedreven wordt, met alle gevolgen van dien....
Dus direct de balansasmodule laten vervangen door een gemodificeerd exemplaar. Niet goedkoop, maar met de aankoop van de Audi rekening mee gehouden.

Dan het rijden: Ondanks de verlaging (S-line onderstel?) en 18" velgen valt het comfort helemaal niet tegen.
Ik hoef niet stapvoets over drempels e.d., maar de wegligging is erg strak.

Problemen hebben we in 2 jaar ook gehad, maar dat valt alleszins mee voor een auto van (toen) 11 jaar oud en bijna 2.5 ton op de teller.

Af en toe schoot de auto in een soort noodloop en ging niet harder dan 120 km/h. Na een paar minuten was het weer over. Totdat hij ineens niet meer uit zijn noodloop ging en het motormanagement lampje ging branden.
Er bleek een scheurtje in de turboslang te zitten.
Ook waren er foutmeldingen van de EGR klep. Deze is afgedopt, maar geeft nog steeds (foute) gegevens door naar de computer. Daar moet dus nog een andere EGR klep in, maar nieuw zijn ze erg duur, dus de garage houdt zijn ogen open voor een gebruikte.

Gemiddeld rijden we 1 op 16.
Niet echt zuinig, maar dat licht aan mijn rechtervoet (die is vrij zwaar) en we rijden veel in de spits, dus vaak optrekken en afremmen, en dat kost brandstof.

Op vakantie, met 150 km/h op de cruise door Duitsland, haalde we 1 op 17. Niet slecht lijkt me voor zo'n auto met 3 man en vol geladen.

Verder is er eigenlijk weinig te melden.
De auto doet wat die moet doen en dat doet die goed.

Update 2-11-2020

De Audi doet het nog steeds goed, met 325.000 km op de teller.
Wel ben ik bijna elk jaar aan de beurt voor een paar nieuwe voorbanden. Die slijten dus sneller dan gemiddeld, hoewel het geen super-sportieve banden zijn.
Zoals al eerder aangegeven, zal mijn rijstijl daar zeker debet aan zijn.

Afgelopen maand was een dure.
Grote beurt, APK, 2 nieuwe voorbanden, 2 aandrijfhoezen en een nieuwe EGR klep (auto begon beven de 2500 tpm in te houden, dus nu was die echt aan de beurt om vervangen te worden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.