Audi A4 Avant 1.9 TDI 90pk (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 1.9 TDI 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 251.000 km |
KM-stand laatst | 414.000 km |
3 jaar in bezit en 104000 km verder.....
- 251.000 km
Aanschaf auto / waarom.
Voor mijn werk was ik het zat om constant tram/trein/metro vice versa ritjes te maken in het OV. Dus ben ik in 2009 op zoek gegaan naar een diesel'tje. (Voor mijn woon werk verkeer van 070 naar 020 zat ik ongeveer op 30000+km). In het rondzoeken op internet. (veel hulp gehad aan de diverse forums over autogarages, met waarschuwingen om niet te kopen) kwam ik uiteindelijk terecht bij een garage bij vianen waar deze audi a4 avant uit 1999 1.9tdi stond. De km teller stond op de 251000 km en de distributieriem was vervangen op 221k.
Na een proefrit was ik onder de indruk van de auto; goeie stoelen, ondanks de 10 jaar – voelde alles heel robuust en stevig aan. Verder geen rammeltjes. Tijdens de proefrit was er geen autoradio aanwezig.
Na de koop was ik zeer content met de auto, de cruisecontrol maakt het rijden van en naar werk zeer relaxt. Doordat ik nooit te hard rij maar constant op een 120km/h rij (waar je 120 mag ;) - is het goed vertoeven in de auto.
Aankoop:
Auto is aangeschaft in november 2009 – 4 nieuwe banden + APK en Bovag Garantie.
Met 251000 km op de teller.
2010 – zomer, mijn auto maakt kennis met de duitse autobahn – na wat tempo maken lukt het me om de snelheid op de tomtom op 201km/h te krijgen. Het was zelfs op een vlak stuk, zonder heuvel af met wind mee ;). Verder voor het eerste en laatst meegemaakt dat de auto niet wil starten. Voor de vakantie heb ik een 12v koelkast gekocht en deze achter aangesloten op de tweede 12v aansluiting. (handig!) alleen trekt deze ook stroom, als de auto “uit” is. Dus toen we de volgende ochtend uit het hotel kwamen, kreeg ik alleen de bestuurdersdeur open. (zelfs geen stroom meer voor de centrale deurvergrendeling) – met startkabels en een andere hulpvolle slowaakse hoteleigenaar – was alles zo weer opgelost.
2010 – sept (285000km) voor de grote beurt ben ik langsgegaan bij de audi/vw/seat etc dealer - Witteburg in Voorburg. Hier kreeg ik te horen dat de remmen toch eens moesten worden vervangen en de draagarmen moesten worden bekeken. De uiteindelijke kosten waren 650 euro voor een grote beurt met “longlife” - service (195euro exclusief) en een nieuwe temperatuurvoeler + sensor. (100euro) ook vond ik de olie aan de prijzige kant. (3Liter 5w30 voor 80euro exclusief).
2010 – nov (290000km) met mijn geringe autokennis heb ik toch weer een afspraak gemaakt bij de Audi / VW dealer Witteburg in Voorburg. (de gemiddelde autoweeker zal me wel gek verklaren). Uit de APK kwam naar voren dat de Draagarm moest worden vervangen plus de koppelstang voor stabilisator. De totale kosten hiervoor waren 440 euro. (dus plus APK).
In 2011 ben ik in de zomer weer op vakantie gegaan. (weer de duitse autobahn gezien) maar 200km/h heb ik toen niet meer gehaald.
Tijdens een schoonmaakactie ben ik nogal “dom” geweest om de vogelpoep op de motorkap iets te “hardhandig” te behandelen met een hogedrukspuit. Gevolg is nu dat de extra (glans) lak laag op sommige plekken weg is. Het lijkt net alsof de auto van voren nu aan het vervellen is. Om hiervoor nu een nieuwe motorkap te kopen – lijkt me wat onzinnig.
2011 – nov (322000) in heel 2011 heb ik dus niks aan de auto gedaan. Ik heb de auto laten keuren bij de lokale kwikfit, waar deze goedgekeurd uit is gekomen. (moesten wel 3 lampjes worden vervangen, totale kosten (APK+roetmeting+3lampjes 68 euro)
3,5 jaar verder en 130000 km
- 382.000 km
-------- 2012 ------------
Tijdens de zomer van 2012 ben ik uiteraard ook weer op de duitse autobahn terecht gekomen, maar nu wel met 2 extra mensen. Normaal ga ik alleen met mijn vriendin op pad. Ik heb het niet voor elkaar gekregen om boven de 180km/h uit te komen. Ook kreeg ik een melding dat de oliedruk weg was, na even langs de kant gestopt te zijn en wat extra olie gevuld te hebben ben ik maar tot inkeer gekomen en voor mezelf bepaald dat 140km/h ook een mooie snelheid is om op de uiteindelijke bestemming te komen. (Budapest) :) - tijdens ons verblijf in kroatie heeft 1 of ander onverlaat een flinke deuk achter gelaten tijdens het uitparkeren. Uiteraard geen briefje achter gelaten. De deuk is wel zichtbaar, maar ik vind het zonde geld om er veel geld in steken om weer als “nieuw” te krijgen. Ook het rijden in italie (41 graden, vind mijn auto bijzonder fijn – de airco doet het goed en het dieselgebruik gaat gek genoeg omhoog, bijna 1 op 20.)
*345000 km
juni 2012 - De Distributieriem / Multiriem is aan vervanging toe. (de vorige was gedaan op een kmstand van 221000) via internet (blijdatikrij) ben ik terecht gekomen bij een garage waar ik mijn grote beurt heb laten doen, plus remschijven (voor) alle remblokjes en
distributieriem/multiriem. Verder was tijdens het periodieke oliebijvulmomentje me opgevallen dat de motor onder de zwarte roet zat... Bleek dat er bovenin in mijn turboslang een scheur zat. Aangegeven om deze ook te laten vervangen. (Aangezien ducktape ook niet eeuwig houdbaar is).
distributie riem + rollers - compleet + grote beurt. (voor 575 euro)
remschijven (voor) + remblokken (voor) = 304
remblokken (achter) = 124
turboslang = 35
compleet :- 1060 euro
Verder zaken die aangegeven waren door de garage om te laten vervangen; draagarmen en accu. Helaas had ik het geld niet om de draagarmen ook te doen.
oktober 2012 - APK AFGEKEURD
Met een kilometerstand van 355000km en net nieuwe remschijven-blokjes / distributie-multiriem / grote beurt achter de rug - is de auto afgekeurd bij de lokale KwikFit op teveel speling in 2 (voor)draagarmen. Met deze informatie heb ik contact gezocht met wittebrug in voorburg waar ik de auto kon langsbrengen voor een second opinion. Het bleek om 3 draagarmen te gaan, welke zouden kunnen worden vervangen voor 1100 euro (met arbeidsloon). Ik ben toen verder gaan "shoppen" en weer uitgekomen bij dezelfde garage als in juni, waar ik 3 draagarmen
met stabilisator + arbeidsloon en een herkeuring (APK) heb laten doen voor 671 euro.
*2012 was een vrij duur jaar, maar zijn mijn inziens vooral kosten die voortkomen uit een opstapeling.
--------- 2013 --------------
Januari 2013
Het jaar begint goed koud en op een koude maandag in januari (na een weekend niet mijn auto gebruikt te hebben) en de sneeuw er af geveegd te hebben is er een response meer qua stroom.. Helaas wil de ANWB niet langskomen omdat ik de woonplaats-service niet in het ANWB pakket heb. Ik besluit om zelf een accu te kopen. (de kwikfit is 600 meter verderop) en zelf te installeren. De accu koste me iets van 120 euro en het installeren viel me mee, wel jammer dat de accu zo ingebouwd is achter vele plastic stroken die allemaal daarna weer netjes op hun plaats moesten worden gezet.
accu = 120 euro
maart 2013
Voor de wintersport gaan we met vrienden naar frankrijk. Winterbanden staan op het verlanglijstje, via een advertentie koop ik mooie (zwarte audi) wielen/velgen met vredestein 195/65/15 snowtrac banden. Met het omzetten van de wielen. Valt op dat mijn zomerbanden behoorlijk "op" zijn. Dat mag eigenlijk ook wel na 130000km, dus ik besluit dat als ik terugkom van de wintersport vakantie mijn zomerbanden te vervangen.
kosten 4 Winterbanden plus 4 wielen uit 2010 voor 225 euro.
De vakantie loopt vlotjes en het rijden in frankrijk met 4 volwassenen en een vol beladen auto met skispullen in de winter. Rijdend 140km/h op cruisecontrol bevalt prima.. Normaal zit ik nooit achterin, maar het viel me reuze mee.. Wat me vooral opviel is dat het windgeruis wat hoger wordt bij meer snelheid achterin (nog) minder is, dan voorin. Het verbruik van de auto is tijdens deze rit wel pittig met 1 op 15. (4 mensen + bagage, vlot rijden, winterbanden, koud, heuvel op) - na de vakantie valt me op dat ik met winterbanden op 2,4 bar voor en 2,9 bar achter makkelijk 1 op 18 haal. (netjes)
April 2013 - ik ga over naar nieuwe zomerbanden, die ik laat plaatsen op mijn oude (zomer) velgen. Ik ga voor 4 nieuwe Hankook 195/65/15 eco k425 banden die in de aanbieding zijn bij Profile. Kosten voor plaatsen en balanceren - 270 euro
kosten 4 Hankook zomerbanden plus montage en balanceren - 271 euro.
- the end :)
Ik heb de auto nu 3,5 jaar, naar volle tevredenheid – De stoelen en zitpositie zitten nog steeds perfect - het verbruik zit altijd rond de 1 op 18 a 1 op 19, wat ik netjes vindt voor een 1265kg zware diesel. Ik zou deze auto aan iedereen kunnen aanraden alleen moet je goed op de hoogte zijn van het nare kwaaltje dat draagarmen heet. De audi a4 – b5 schijnt een “nieuw” ophangingssysteem te hebben t.o.v. De audi 80 – waardoor er redelijk wat onderhoud (lees kosten in te komen zitten). Ook ben ik de loop der tijd gewendt geraakt om olie bij te vullen – op dit moment is dat zo'n 1 liter per 5000km, olie die ik nu bij gamma of andere eurodiscounters koop. – verder valt me op dat ik vaak de dimlampen moet vervangen (H7)..
4,5 jaar verder en 164000 km (414.000 km)
- 414.000 km
Tsjaa de audi blijft het gewoon netjes doen, "esthetisch" gezien zou ik wel iets nieuwers willen, maar aangezien er geen echte kosten / problemen zijn vind ik dat ik gewoon moet doorrijden :) "If it ain't broke, don't fix" - het verbruik blijft met de Hankook banden vaak zelfs in de 1 op 19, het oliegebruik zit wel 1 liter in de 5000. Doordat ik de auto voor mezelf aan het afschrijven ben merk ik wel dat ik sommige "dingentjes" aan het uitstellen ben qua reparatie.
APK gedaan in oktober 2013, niks te melden behalve dat er wat olie lekkage was, is onderzocht door de garage maar ze konden niks vinden. De keuze voor allergoedkoopste 10w40 uit euroshoppers vond men wel twijfelachtig.
Mijn bevindingen; Weer wat kapotte lampjes (achteruitverlichting, gaat aan met schakelen naar achter, maar als de versnelling wordt losgelaten (in achteruit) valt de verlichting weer uit).
(x) De stuurbekrachtiging heeft issues, ik verdenk de multiriem ervan dat hij slipt. Het is vooral vervelend met in/uit-parkeren.
(x) Ik ben er ook achter waarom mijn h7 lampje voor zovaak kapot ging.. erosie! (waarschijnlijk door vocht) Het gaat nu nog goed om de lampjes te vervangen, maar ooit zal er een nieuwe contactbedradingsset in moeten worden gezet / of nieuwe koplamp?
(x) En de voorkap begint licht af te bladeren qua lak. (mag er eigenlijk niet meer met een hogedrukspuit op los gaan ;) - wel apart dat ook alleen de voorkap er last van heeft, het andere lakwerk blijft echt uitmuntend mooi. Kan zelfs nog na 15 jaar de concurrentie aan met gloednieuwe auto's in de straat.
In Maart 2014 ben ik weer met de auto naar Frankrijk geweest, (wintersporten) dat ging weer voortreffelijk, ook zit er dit jaar weer een rondje oost (europa) in - en wil ik vlak daarvoor een grote beurt met Apk laten uitvoeren. (dan is de (stuurbekrachtiging) *slippende multiriem? ook weer oplost)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.