Audi A4 Avant 1.8 5V Turbo (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 1.8 5V Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 226.000 km |
KM-stand laatst | 253.000 km |
ERVARINGEN
- 248.000 km
Na lang wachten toch maar een review van deze wagen.
Ik reed sinds een maand of 10 een A4 Avant uit 1996, met een 1.8 20V motor. Deze was voor mij in principe al ruim voldoende, en technisch was de auto ook in goede staat, maar de buitenkant was wat minder. Hij zat onder de krassen, kleine deukjes en vale vlekjes. Slecht behandeld in het verleden. In het begin ergerde ik me daar niet zo aan, maar dat werd, zoals te verwachten is, steeds erger.
Lang twijfelen: overspuiten plus de nodige reparaties of een paar maanden doorrijden en zoeken naar een andere auto.
Daar was de oplossing: ik kreeg via het bekende forum voor Audi’s een privéberichtje. Een beste man uit Groningen had een A4 uit 1999 staan, welke de deur uit moest. Gezien de vraagprijs pastte het allemaal nét in elkaar, aangezien overspuiten hetzelfde zou gaan kosten.
Een proefrit later was ik eigenlijk al meteen verkocht. Uiteraard eerst nog even verder gedacht, gekeken naar andere, maar het moest hem toch wel worden, stiekempjes. Zo gezegd, zo gedaan. Sinds oktober 2007 ben ik dus in het bezit van deze A4 1.8T uit 1999, en tot zover nog geen spijt van gehad.
De auto is aan de buitenkant nagenoeg gelijk aan de vorige A4, maar toch nét niet. Het is een van de eerste facelift A4’s, wat betekent dat de koplampen, bumper, grille en achterlichten net even anders zijn. Ook het interieur oogt net even anders. Ik zou het nu niet meer kunnen vertellen, maar zet er een niet-facelifter naast, en je ziet het toch.
Voorzien van cruise control, electronic climate control, pro line, Bose audio, sportonderstel (af fabriek ~30mm lager) en nog wat andere spulletjes maakt het toch een fijnere auto dan de vorige A4.
Drempels blijven wel een probleem: de auto staat redelijk laag op de poten en de vering is niet snoeihard. Het rijdt heel prettig, en stevig, maar op langzaam genomen drempels wil het nog wel eens diep inveren. Oppassen dus.
Het vermogen is in eerste instantie niet eens zo gek veel meer dan de gewone A4 1.8 20V. Het verschil is ongeveer 25pk en 35nm. Wat wél merkbaar is, is dat het extra stukje vermogen over een veel groter bereik beschikbaar is. Daardoor is de auto in alle versnellingen echt sneller, en merkbaar rapper bij de sprint. De 0-100 is dan ook 2,2 seconden sneller dan eerst. Officieel dan..
Update 1 aug. 2008, kilometerstand 241.000:
sinds een week is de auto gechipt bij Hartog, een maatchip dus, en geen standaard rommel. Sindsdien (met respect voor de kilometerstand dus niet het onderste uit het blok gehaald) beschikt de wagen over 189pk en naar schatting 300nm. En dat is echt merkbaar. Dankzij de maatchip is het koppel e.d. onder 2500rpm niet of nauwelijks toegenomen, wat betekend dat ik nog steeds rustig kan rijden, zonder dat de auto nerveus is, met als bonus dat de koppeling ook niet zwaarder belast wordt. Ga over de 3000 toeren en je krijgt een duw in je rug als nooit tevoren. Dan is het ineens weinig, die 1280kg die de auto volgens de RDW weegt, haha.
Geen spijt van deze aanschaf. De auto is gewoon fijn. En ik realiseer me dat ik me echt gelukkig mag prijzen met dit apparaat, al helemaal op m’n 22e, haha.
Update 23 september 2008, kilometerstand 248.000:
nog steeds een heerlijke auto, maar ook bij deze beginnen bepaalde dingen toch wat tegen te staan. Ik heb de auto gekocht, wetende dat er een blauw interieur in zat. Tijdens het rijden valt dit echt nauwelijks op, en lijkt het bijna zwart te zijn, maar als de zon er vol op staat is het blauw. Blauw-blauw. Ik ben daarom begonnen met een ombouw naar een zwart interieur. Zodoende gaat alles eruit, tot op het laatste plastic knopje, en wordt vervangen door zwart. Ook beginnen gedachten op te spelen om de auto meer te verlagen. Nee, niet zo laag dat de wielkasten geklopt moeten worden, maar nog net 1 of 2 centimeter lager. Misschien als de schokbrekers op zijn. Ook twijfel ik over de velgen: op zoek naar een leuk setje BBS Le Mans, in 18 of 19 inch.
PROBLEMEN
- 248.000 km
Geen noemenswaardige. Uiteraard is er onderhoud gepleegd, en wel het een en ander vervangen, maar niets raars.
- stuurkogel rechtsvoor
- ashoezen voor
- regulier onderhoud: olie, filters, andere vloeistoffen..
Ik zal vast nog wat vergeten zijn, maar dit was wel het meest noemenswaardig.
De auto verbruikt momenteel met gemengd rijgedrag en relatief veel file + stadsrijden 1 liter benzine op ongeveer 10 kilometer, en 1 op 12.000 aan olie. Ik vervang de filters elke 10.000km (ongeveer), en dan moet er gezien de peilstok een halve tot een hele liter bij.
Exact kan ik dat niet vertellen, omdat alle olie er dan toch uitgaat.
Vier nieuwe banden met 18 inch velgen maken de pret af. Verder is de auto dus volledig standaard (verlaging, lampen etc.).
De reden voor gebruikskosten op 3 sterren is simpelweg het feit dat deze auto gewoon geld kost. De vorige A4 was goedkoper (verbruik, belasting, verzekering, onderhoud), dit is dan ook een bewuste keuze. Het verdient dan ook geen 4 of 5 sterren, het is gewoon prijzig, klaar.
Update 23 september 2008, kilometerstand 248.000:
technisch geen klachten. Bij de chiptuning is een mogelijk probleem met de oliepomp vastgesteld. Deze werkt nog prima, maar bij langdurige hoge belasting (veel sprinten, afremmen, sprinten) of bij lang filerijden in de zon (hoge motortemperatuur en olietemperatuur) kan de oliedruk zakken. Je kan dan de klepstoters horen tikken. Gelukkig is het eigenlijk nooit zo erg geweest dat de oliedruk zodanig laag werd dat het lampje ging branden.
Kosten die er op een vrij korten termijn aan gaan komen:
Airco afvullen (onderhoud): €90
Oliepomp vervangen: €400 incl. montage + filters
Grote beurt: €?, time will tell.
Draagarmen (B5 kwaal): €120/arm.
We houden jullie op de hoogte.
Update per Juli 2009
- 253.000 km
Inmiddels weer tijd voor een update. Ik heb sinds oktober 2008 weinig meer met deze auto gereden, omdat ik een A6 2.8 quattro heb aangeschaft. Sindsdien staat deze auto (enigszins) te koop, en wordt er af en toe wat mee gereden.
Over de hele linie kan ik alleen maar bevestigen wat ik hiervoor al heb geschreven: een fijne, ontspannen maar stiekem erg snelle auto. De maatchip heeft geen problemen veroorzaakt; de turbo en de koppeling houden zich nog fantastisch goed.
Kosten: nagenoeg geen. Ik heb er wegens langere stilstand een nieuwe accu in gemonteerd, en inmiddels is de oliepomp preventief vervangen (zie "probleem" hierboven). Helaas wat prijziger dan verwacht (€560 incl. montage/BTW), maar liever zo, dan straks motor- en/of turboschade.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A4
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Nieuwe Volkswagen Tiguan krijgt sportief randje

Opel Ascona (1984) - In het Wild

Range Rover Evoque na vijf jaar vernieuwd

Dacia Sandero TCe 90 Bi-Fuel - 2017 - 281.386 km - Klokje Rond

Vorstelijk parkeren in Apeldoorn - zo doe je dat
