Audi A4 Avant 1.9 TDI 110pk (1999)

autoreview

Audi A4 Avant 1.9 TDI 110pk (1999)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.9 TDI 110pk
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto nieuw gekocht bij een dealer in Amstelveen. Eigenlijk was ik op zoek naar een 2de hands Avant TDI maar die bleken vaak net niet wat ik zocht. Andere optie was een nieuwe BMW 320D Touring (E46) maar die zou pas een vol jaar later leverbaar worden en initieel niet met automaat.
Het feit dat ik mijn Rover kon inruilen en een bijzonder goede korting kreeg (circa 9%) deed me besluiten een nieuwe Audi te kiezen. Voordeel was dat de auto net een kleine facelift had gekregen (modeljaar 2000)

Graag wilde ik een automaat, mingblauw exterieur (donkerblauw) en licht interieur, te combineren met cognackleurig leer wat achteraf ingebouwd zou moeten worden. De verkoper adviseerde om een donkere interieurkleur te nemen en te wachten tot de 115pk pompverstuiver beschikbaar was, aangezien deze ook met de Tiptronic automaat te leveren was. Los van het voordeel van levering in het nieuwe jaar.
Niet geluisterd, want ik was ongeduldig en feitelijk was de auto een teleurstelling reeds bij aflevering. De lichte interieurkleur uit de folder bleek grijs te zijn, erg saai. Daarnaast bleek de automaat in combinatie met koppel ook niet de duw in de rug te geven, die ik had verwacht. Dat was het loon voor mijn eigenwijsheid.

De auto had ik besteld met als opties het Pro Line pakket en het jubileum pakket. Dat hield in: saaie 15’ standaard Audi velgen, wel het S 3 spaaks sportstuur, electrische ramen achter, middenarmsteun, climate control, extra verlichting in middenconsole, fabrieksalarm en nog wat kleine dingen. Erg mooi bij modeljaar 2000 was dat de dashboardverlichting een zwarte plaat, soort illuminerende cijfers met rode wijzers had, erg rustgevend. Daarnaast bleek de climate control absoluut een zegen.

Een nadeel wat zich al snel openbaarde bij deze auto was dat de vering ronduit week was (stom, had ook het geadviseerde sportonderstel moeten bestellen) waardoor hij bij elke drempel bijna op de carter terechtkwam. Daarnaast was de automaat ronduit traag en was het ook nog een diesel van het oude stempel in die zin dat de motor ronduit rumoerig was. Gelukkig altijd de radio aangehad.
Nadat ik later met A4 115pk TDI Tiptronics had gereden, wist ik wat ik had gemist door te ongeduldig te zijn, die auto was precies goed en de mijne was het net niet.

Dit was de eerste auto die ik met winterbanden (op stalen velgen) reed, gezien het feit dat ik vele malen per jaar naar Zwitserland ging. Dat bleek een groot verschil uit te maken in wegligging bij slechte weersomstandigheden, het geluid nam uiteraard toe.

De kilometers die ik heb gereden waren overwegend snelwegkilometers en als je met deze auto constant reed (cruise control) dan was het een heerlijke auto. Echter geen auto om veel haast mee te hebben. Op een tocht van Verbier naar Amsterdam werd ik door een neefje met een Seat Cordoba Vario met 110pk TDI motor helemaal zoekgereden. Ook frustrerend was dat collega’s met Skoda Octavia Combi’s en Passat Variants vaak dezelfde uitrusting hadden maar respectievelijk NLG 30000 en NLG 20000 goedkoper waren. Wat was ik gevoelig voor image toendertijd.

Twee jaar later kreeg ik een leaseauto, waarna ik de auto aan mijn ouders heb gegeven. Die hebben er nog een jaar in gereden, waarna de auto voor € 20000,- werd verkocht aan de vader van een vriendinnetje. Die heeft er van december 2002 tot augustus 2006 mee gereden, waarna de auto zojuist is geëxporteerd naar Denemarken.

PROBLEMEN

Dit was ronduit teleurstellend: de auto was een van de eersten die Long Life olie gebruikte. Dit was nog niet altijd verkrijgbaar en de informatie bij de dealers liet hierover ronduit te wensen over.

De carter is een keer vervangen omdat een huisgenootje de auto leende en op een hele nare verkeersdrempel in Almere de carter lek reed. Dit betekende een schadepost van € 1500,- Dit valt echter onder gebruiksschade.

Het meest teleurstellende was echter dat zich op de achterklep roest voordeed. Nu leefde ik in de veronderstelling dat de Audi’s geheel verzinkt waren en daardoor niet konden roesten maar reeds in het voorjaar van 2001, nog geen anderhalf jaar oud dus, deed de roest zich voor. De auto werd door de importeur onder garantie gerepareerd. De afwikkeling was echter te erg: nadat een auto die ik voor bijna een ton nieuw had aangeschaft, buiten mijn fout met roest te kampen had, verwachtte ik (ook vanwege het feit dat de auto alle reguliere beurten had ondergaan bij dezelfde dealer waar ik de auto ook had aangeschaft) dat dealer en importeur samen de kosten voor een vervangende auto zouden dragen. Niets bleek minder waar, ik ’mocht’ voor een ’schappelijke prijs’ een auto bij hen huren. Op dit moment was ik definitief op dealer en het merk afgeknapt, zo jaag je echt een klant weg. Heb ook geen auto gehuurd, maar een auto geleend die niet gebruikt werd.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.