Audi A4 Avant 1.8 TFSI 120pk Pro Line S (2011)

autoreview

Audi A4 Avant 1.8 TFSI 120pk Pro Line S (2011)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.8 TFSI 120pk Pro Line S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst17.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

B&O Edition

  • 2.000 km

Sinds 1 week de trotse eigenaar/berijder van een hele mooie Audi A4 Avant 88kW B&O Edition. Ik heb de auto zelf opgehaald in Ingolstadt bij de fabriek. Dat was voor mij net zo leuk als een dagje Euro Disney voor de kinderen. Ik voelde mij echt als een kind in een snoepwinkel! Alles gaat volledig volgens de planning en overal wordt je zeer gastvrij onthaald. De fabriekstour was ook onvergetelijk. Mooi om te zien met hoeveel aandacht voor kwaliteit de Audi geconstrueerd wordt.
Het rijden is ook een feest. Hoewel de 1.8 TFSI maar 120 pk produceert, heb je niet het gevoel met een slak onderweg te zijn. Boven de 4000 tpm is het echter wel over. Ik denk ook dat daar het verschil tussen de 120 en 160 pk zit. Hij wordt ineens afgeknepen bij dat toerental. Het voelt aan als een grote hand die je tegenhoudt.
De wegligging is zeer goed. Op de terugweg vanuit Ingolstadt mooi kunnen ervaren dat het onderstel veel vertrouwen geeft in die lange doordraaiers op de Duitse Autobahn. Ik mocht maar tot 3500 tpm, maar dat is al 175 km/u. En daarmee duik je ook een bocht in, zonder dat het een onzeker gevoel geeft.
Het sportonderstel vind ik een mooi compromis tussen comfort en stugheid. Veel feedback, daar hou ik wel van.
Mede daarom de servotronic achterwege gelaten. Die heb je echt niet nodig, tenzij je richting de fossiele leeftijd gaat. Ook bij parkeren is de bekrachtiging meer dan voldoende.
De stoelen zitten heerlijk en zijn uitgebreid verstelbaar. Ze hebben niet de zijdelingse steun van de kuipjes van zijn voorganger - een Golf V GTI - maar zitten wel heerlijk op de lange ritten waarvan ik er al 3 achter de rug heb (2000 km in 1 week...) Zitvlak verlengen en kantelen zorgt voor een optimaal af te stellen stoel.
Dan het B&O geluid: tsja, ik zou Bas van Putten wel eens willen uitnodigen voor een luisterproef. Hij is nu de expert na zijn vergelijkend warenonderzoek tussen de Porsche, Lexus en Mercedes. Ik denk dat het B&O systeem héél dicht in de buurt komt. Zeer zuiver geluid, mooie scheiding tussen hoog, midden en laag. Goed geplaatst en sprankelend. Het geluid treedt echt buiten de speakers! De optie surround klinkt niet kunstmatig maar voegt juist een mooie extra dimensie toe. En - belangrijk op lange ritten - het wordt nooit drukkend of vermoeiend. Ook bij lage volumes blijft het geluid mooi staan.
Het beeldscherm is van zeer hoge kwaliteit. Denk een LED-LCD, want de kijkhoek is zeer goed en de resolutie is hoog. Films kijken (bij stilstand) is echt geweldig in combi met het super geluid.
Het panoramadak geeft een lekker ruimtelijk effect. De zwarte hemelbekleding maakt de auto optisch kleiner van binnen, maar door het dak heb je een lekker open gevoel. Wel valt er tijdens het rijden met geopend dak meer wind naar binnen dan bij een gewoon schuif/kanteldak. De kantelstand is juist weer stiller dan een gewoon dak.
Ik ga de auto nog wat "verfraaien" met een paar OEM-aanpassingen. Gisteren al de chromen eindstukken gemonteerd op de uitlaat. Er komt nog een S-4 grille in (logo wisselen voor S-Line logo) en de sideskirts liggen ook al klaar. Dan nog chromen ringen rond de mistlampen en het is mijn ding!

Kilometervreter

  • 9.000 km

Ik dacht kom, laat ik eens wat beter kennis maken met mijn nieuwe auto. Ritje Duitsland - Oostenrijk - Italië - Nederland en de week daarop Hamburg - Bremen - Nederland. Dan leer je de auto wel kennen. Allerlei soorten wegen gereden, van snelweg tot super smalle bergweg, Landstrasse en ook onverhard, ik heb het allemaal gezien. Wat heeft mij dit allemaal geleerd over de A4? Natuurlijk allereerst dat het een heerlijke reisauto is die zich prima thuisvoelt op de lange afstanden. De stoelen zitten heerlijk, de audio-installatie is ook na 10 uur rijden niet vermoeiend (door zijn zuivere en mooi geplaatste geluid) de 120 pk moeten er absoluut meer zijn want 222 km/h op de digitale teller is niet echt langzaam (ge-ijkt 217 echt) en hij is lekker stil. Wat ik eigenlijk mis in de auto is een gekoeld dashboardkastje. En de bekerhouders plus het opbergvak in de middenconsole vind ik niet de beste oplossing. Daar had ik liever een vak met zo'n rolluikje gezien. Ook mis ik toch wel het opbergpakket met de netten op de rugleuningen. Bij mijn GTI zat er ook nog een bakje op kniehoogte links van het stuur. Zit ook in de Passat en ik weet van FASt dat hij dit ook mist.
De A4 is met zijn banden van 255/35-19 ook wel gevoelig voor spoorvorming en een verkante (schuinliggende) weg. Dan moet je wel beide handen aan het stuur houden. Ook vind ik hem zijwind gevoelig. In Oostenrijk kwam het met bakken uit de hemel en dan merk je dat die brede banden snel last hebben van aquaplaning. Maar Porsche 911's reden onder die omstandigheden ook met 80 km/h op de rechterbaan dus ik was in goed gezelschap.
Het is trouwens nog steeds wennen aan de buitenmaten. Zeker op die smalle bergweggetjes kon ik door zijn afmetingen niet zo gooien en smijten met de auto als met de GTI. Hij heeft wel meer grip in bochten en geeft ook meer vertrouwen op hoge snelheid in die lange doordraaiers op de Autobahn. Ik heb hoofdzakelijk Aral Ultimate 102 getankt en dat geeft iets meer vermogen, betere gasrespons en een motor die veel langer doorgaat in de toeren zonder taai aan te voelen. De 120 pk valt me allszins mee. Je kan er prima mee leven.

Afgelopen weekend nog de nodige mods doorgevoerd. O.a. sideskirts van de S4 in kleur, grille van de S4 maar dan met het S-Line logo en de chromen ringen rodn de mistlampen. Voor ca. € 400 ziet de auto er € 10.000 duurder uit. Sommige reacties geven aan dat dit nogal sjonnie is maar azijnpissers moeten er ook zijn. Ik en een hele grote groep overige B8-rijders vinden het wel mooi.

Vive La France...

  • 17.000 km

Afgelopen zaterdag terug gekomen van vakantie in Frankrijk. 3000 km in 2 weken met de B&O Edition. Vakantie was helaas een beetje vochtig maar daar hebben meer mensen last van gehad de afgelopen weken. Alleen had ik gehoopt dat we wat beter weer zouden krijgen nadat we 1200 km naar het zuiden hadden gereden. Helaas, Les Landes liet zich niet van zijn zonnigste kant zien. Mijn vrouw heeft op een gegeven moment zelfs de stoelverwarming gebruikt omdat het zo koud was! Uiteindelijk is de zon wel gekomen maar pas op het eind.

Nu over de A4: een heerljke reisauto waar je het uren in uithoudt. Wel zijn de 19" met 255/35 erg gevoelig voor spoorvorming, gekante weg en voor aquaplaning. Je moet maar denken wie mooi wil zijn moet pijn lijden...
De stoelen zitten perfect, de B&O installatie blijft heerlijk om naar te luisteren, ook na 1000 km. Totaal niet vermoeiend, iets wat ik in het verleden met mindere systemen wel had. DVD-vrijschakeling leuk voor mijn dochter. Ik heb er geen last van als zij midden achterin zit en op het schermpje een film kijkt. Onze favoriet tijdens de vakantie was de DVD-registratie van het concert van David Foster - Hit Man returns. Aanrader voor de oudere jongere met o.a. Donna Summer, Chaka Khan, Earth, Wind & Fire, Seal e.a. Hit Man returns
Advies: Geef liever je geld uit aan het B&O systeem ipv aan Hill Hold, Servotronic of de uitgebreide airco.
De getinte achterruiten zijn prima voor mensen met kinderen. Je hebt echt geen Sonnyboys nodig met die donkere ruiten. Ook zal zat mijn dochter aan de zonkant, je hoorde haar niet klagen over warmte. En van binnen naar buiten lijkt het glas lang niet zo donker.
Het MMI Plus is een GEWELDIG systeem! Het is een groot voordeel dat je kan scrollen over de kaart. Onze bestemming was in 2010 opgeleverd en stond nog niet op de kaart. Doordat ik precies wist waar het lag, kon ik in NL al scrollen naar de plaats en de locatie aanklikken als einddoel. Ook het bekijken van files rond Parijs terwijl je nog bij Bordeaux rijdt, is super makkelijk.
De motor loopt heerlijk en is lekker zuinig hoewel de verbruiksmeter wel erg enthousiast is. Praktijk is ca. 1:11 met een fiets op het dak. Vind ik niet slecht.

Dan wat kritiekpunten: De A4 heeft geen gekoeld dashboardkastje. We hadden natuurlijk wel een koelbox mee, aangesloten op de 12V maar zo'n gekoeld kastje voor je neus is toch makkelijk. Een ander punt van kritiek betreft het - overigens schitterende - panoramadak. Je kan een scherm heen-en-weer schuiven om de zon buiten te houden, maar dit is een soort gaas en de zon prikt er toch een klein beetje doorheen. Ik had liever een volledig dicht scherm gezien. Dat houdt ook meer warmte buiten. De kantelstand is wel prima en maakt nauwelijks herrie. Dit is bij een gewoon schuifdak veel luidruchtiger.
De 19" had ik al genoemd. Wat ik ook voor verbetering vatbaar vind, is de bediening van de BIS. Je hebt links op je stuur bedieningsknoppen zitten en ook nog op de rechter stuurstengel. Dit is te veel van het goeie en moet beter kunnen. De nieuwe A6 laat zien dat het ook beter kan! Hier is de bediening al vereenvoudigd. En de foto's van de facelift van de A5 laten zien dat er meer knoppen óp het stuur zitten en minder rond de MMI-knop. Ben benieuwd!
Ik heb inmiddels meer en meer spijt dat ik het opbergpakket niet heb meebesteld. Die netten op de rugleuningen en de klapbakken onder de stoelen zijn een welkome aanvulling op de opbergmogelijkheden. O ja, het brillenvak is te klein voor mijn Oakley. Die ligt nu in de middenconsole.

Ik kreeg zeer veel bekijks met de auto in Frankrijk. Op ons park was het Audi-gehalte behoorlijk hoog, en ze kwamen vrijwel allemaal even kijken. Paar keer de B&O gedemonstreerd natuurlijk. Ook onderweg bij de tolpoorten aardig wat nekken die verrekt werden. Zelfs de Gendarmerie keek, maar dat kan ook een andere reden hebben gehad...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.