Audi A4 Avant 1.8 5V (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 1.8 5V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 132.800 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
We waren op zoek naar een Audi A4 avant op benzine, voorzien van airco, cruise control en zilverkleurige roofrails. Na lang zoeken vonden we er een in Oss. Bij dit niet Bovag bedrijf mochten we, na prijsafspraak te hebben gemaakt, een kwartiertje proefrijden. De wagen beviel wel! A4’s hebben als zwak punt de voorwielophanging (prijzige reparatie!) maar deze hoorde je niet als je over een drempel of slecht wegdek reed. De handelaar kon de NAP tonen en de onderhoudboekjes waren ingevuld. We hebben de Audi daarom gekocht.
Wat een heerlijke ruime gezinswagen. Hij heeft een mooi dashbord en het ’98 stuur is mooier dan de voorgaande modellen. In de voor stoelen zitten ook airbags. De middenarmesteun zit prettig. Ook is het erg fijn dat het stuur axiaal verstelbaar is, zodat je een perfecte zit krijgt!
De auto stuurde erg strak en was stil, alleen na het starten, zowel met koude als warme motor, gebeurde er weinig als je het gaspedaal intrapte. Het verbruik vond ik prima, gemiddeld 1:12.
PROBLEMEN
Als je de motor start gebeurt er weinig als je gas geeft. Na een paar minuten is dit probleem iets minder. Dit gaf een keer een verkeersgevaarlijke situatie op. Met de verkoper gebeld en konden op zaterdag bij de monteur in Den Bosch terecht. Het bleek de Half meter die leest hoe de krukas staat. Deze mocht ik laten repareren bij mij in de buurt (€210,=) en betaalde de verkoper. De dealer bij mij in de buurt merkte dat het probleem niet over was en zag, na onderzoek, dat een van de nokkenassen niet op tijd stond. Weer gebeld met de verkoper en moest maar naar Den Bosch rijden. De auto kon ik na 4 dagen weer ophalen.
Op weg naar huis reed de auto als een zonnetje. Gas geven en hij trok meteen! Hoera!! maar... na 35 km te hebben gereden zag ik rook achter mij. Geen vluchtstrook, dus langzaam verder rijden. Even later was de rook er weer en de vluchtstrook was in zicht. Ik stuurde naar de vluchtstrook en meteen een harde piep uit het dashbord. Ik zag meteen dat de distributieriem was geknapt. Met de ANWB weer retour naar Den Bosch. Daar kwam ik er achter dat, om kosten te besparen, alleen de dist. riem was vervangen en niet de spanrol. Deze laatste is vast gelopen en daarom nu een hoop schade. Door de monteur is alles gerepareerd, nieuwe kleppen, kop gevlakt en wat niet al. De reparatie duurde 2 weken. We hebben er geen vertrouwen meer in. Een ANWB monteur heeft de motor onderzocht en is nu goed, maar elk geluidje en trilling geeft mij de rillingen. Ik rij niet meer met plezier in deze wagen. Het zit nu tussen mijn oren, zullen we maar zeggen. Daarom gaan we op zoek naar een andere auto. Het wordt een Volvo V40. Bij deze Bovag dealer heb ik bovenstaande verteld.
Deze Audi A4; een ervaring rijker en een illusie en veel geld armer...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.