Audi A4 2.0 TDI ultra 150pk sport (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 2.0 TDI ultra 150pk sport |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 124 km |
KM-stand laatst | 90.400 km |
Kiezen
Na heel veel gedoe (Nederlandse werkgever least Duitse leaseauto bij Nederlandse leasemaatschappij welke hem weer least bij de duitse leasemaatschappij) uiteindelijk gekozen voor een Audi A4. Ik had eerder al eens een week een A4 gehuurd (toen ik hem zelf moest betalen) en dat beviel erg goed. Dat was een 190 pk quattro. Wat me daarvan het meeste was bijgebleven was de brilliante carkit, de super sportstoelen en het heerlijke rijden.
Nadat dus bleek dat een A4 kon en meeviel qua kosten ben ik gaan zoeken naar wat het moest worden. Het doel van de Audi is, uiteindelijk, op en neer naar Amsterdam. Dus veel kilometers maken en veel file.
De 190pk was leuk, maar ook een beetje overbodig. Quattro, ach, leuk, maar ook geen must. Zo kwam ik op de 150 pk. Dan de ultra uitvoering, aangezien ik het leuk vind om een laag verbuik te hebben. Ook leverde dat een verlaagd onderstel en een mooiere grille op en natuurlijk een iets gunstiger leasetarief. Doordat het een DSG is, heeft hij dezelfde bak als de gewone. Dus het verschil met een gewone is minimaal.
Voor de kleur heb ik gekozen voor Manhattangrau. Ik vond zwart niet mooi op een B9 en dit is een neutrale kleur. Het interieur moest sportstoelen hebben (iedereen die voor een A4 gaat, die zijn een must!). Vandaar de Sport uitvoering. Qua bekleding wilde ik leer, maar niet de hoofdprijs. Dus deels nepleer. Klinkt erger dan het is. Dit kost 950 euro en echt leer komt op 1800 euro plus 350 euro voor de neerklapbare achterbank. Dat is 16 euro per maand bovenop dit deels neppe leer. Voor de afwerking wat mooiere lijsten, Dekoreinlagen Holz Eiche grau naturell.
Ik heb gekozen voor de Akustikverglasung voor en Klimakomfort-/Akustikfrontscheibe, drahtlos, beheizbar. Op die manier is hij nog stiller van binnen. Innenspiegel rahmenlos, automatisch abblendend omdat die erg mooi is om in te kijken. Nadeel bij gebruik is dat de rand niet antiverblinding is.
Qua opties (anders wordt het verhaal te lang):
Assistenzpaket Tour (Adaptive Cruise Control, Lane Assist en zo), een van de redenen om Audi boven BMW te prefereren.
Audi phone box
Einparkhilfe plus (onze parkeerplaatsen in Amsterdam zijn heel erg krap)
Komfortklimaautomatik 3-Zonen
Kraftstoffbehälter (54 Liter) (standaard iets van 40 liter.....)
Licht-/Regensensor
MMI Navigation plus mit MMI touch®
SCR-Tank (24 l)
Technology selection
Audi drive select mit efficiency®
Bang & Olufsen Sound System mit 3D-Klang (brilliant)
digitaler Radioempfang (DAB dus)
Komfortmittelarmlehne vorn (nu ik dit type, vraag ik me af of dat wel serieus een optie was, kan haast niet, zal dus wel)
Sitzheizung vorn (heerlijk)
Sportfahrwerk mit Dämpferregelung (om comfortabel te kunnen kiezen)
Sportkontur-Lederlenkrad im 3-Speichen-Design, unten abgeflacht, mit Multifunktion plus. Deze geeft iets meer beenruimte.
Een hele lijst al met al. Ik heb er een hele studie aan gewaagd en dit is voor mij de perfecte samenstelling. Ik had nog graag een echte standkachel gehad, maar die is niet leverbaar op de ultra (alleen een bijverwarming welke standaard is).
De praktijk
Het kiezen is de voorpret, maar de echte pret is natuurlijk het rijden zelf. In de begin periode heb ik zitten spelen met het drive select om de voor mij perfecte instelling te vinden. De standaard instellingen zijn voor mij niet optimaal. Ik heb bijna alles op zo sportief mogelijk, behalve de actieve dempers. Die staan op comfort. Als ik die op sportief zijn stuitert hij als een verlaagde auto. Dat was precies de reden waarom ik die actieve dempers wilde.
Een andere, voor mij belangrijke optie, is de ACC. Dat werkt helemaal super. Aangezien hij werkt tot stilstand en zelf weer wegrijd (als het te lang duurt, even een keer aan het hendeltje trekken), rijd ik bijna altijd op de cruise control. In Duitsland heeft hij het predictive systeem. Daardoor past hij in Duitsland zelf de snelheden aan aan de maxima, maar ook voor bochten en rotondes. Dat is echt geniaal, maar werkt niet in Nederland.
Het Lane Assist zorgt bij mij voor een beetje gemengde gevoelens. Het werkt super, al heeft systeem uiteraard zijn beperkingen. Ik wordt alleen helemaal gestoord van de pling, die is zeer indringend, als hij van mening is dat ik het stuur niet vast houd. Dat terwijl ik het stuur wel vast heb. Het systeem verwacht iedere 15 seconde een teken dat de bestuurder er nog bij is. Het gebeurt alleen vaker dan je zou verwachten dat er geen stuurcorrectie nodig is gedurende 15 seconden. Ook apart dat het na 15 seconden uitschakeld, want de de ACC blijft wel aan staan. Als de bestuurder onwel is of zo, ga je met constante snelheid van de weg af. Als iemand dat anders zou kunnen coderen zou ik nog tevredener zijn over de Audi.
Bang & Olufsen
Er wordt veel geklaagd over de stereo van de A4. Geen last van :-). Er komt een mooi stukkie muziek uit. Wel irritant vind ik de verlichting in de deurspeakers. Die vind ik niet prettig, maar dat is persoonlijk. Ook de DAB werkt. Al is het soms irritant als hij hapert of wanneer hij van DAB naar FM gaat en het niet perfect aansluit en het volume afwijkt. Dat had beter gekund. Ik heb nu alleen wel goede ontvangst, waar ik eerder slechte ontvangst met storing had.
Carkit
Ik heb nog nooit in een auto gereden met zo'n goede carkit, eh, telefoon interface. Dat Apple carplay werkt zo ruk, dat ik het heb geblokkeerd. Daarvoor moet je je iPhone met een kabel aansluiten (in 2017!!!). Daarnaast beperkt het alleen maar. Om te bellen werkt mijn oude Nokia het fijnste. Die wordt door de auto in externe sim mode gezet, waarna hij gebruik maakt van de telefoonmodule in de auto. Daardoor heb ik gewoon veel langer over de grens goede ontvangst.
Navigatie
Tsja, het is niet allemaal perfectie. Die navi vind ik onder nivo. De route keuze is vaak onlogisch. Als ik dan zelf een andere weg in sla, gaat hij heel lang door met de oude route waar hij aan vast houd. Verder is het voorspellen van waar je heen zult willen niet doordacht. Ik werk nu nog 4 dagen in Arnhem en 1 in Amsterdam. Dat zijn vaste dagen. Hij heeft nog nooit het juiste voorstel gedaan. Ga ik naar huis vanuit Arnhem, vraagt hij of ik naar Amsterdam wil.
Ik hoop dat er binnenkort een kaartupdate komt, met de nieuwe A1. Dit is best lullig dat het helemaal niet klopt.
Het rijden
Ik zou het bijna vergeten, maar het rijdt super. Qua rijden heb ik bijna geen opmerkingen. Ja, er zitten wat onderdoordachte dingen in, maar onder de streep valt dat best mee. De Focus waarmee ik hiervoor reed (voorloopauto) had meer onvolkomenheden. In de praktijk vind ik de schakelpook voor de automaat niet handig. Ik zou liever een traditionelere pook hebben. Dan weet ik of hij er in zit. Nu pakt hij hem te vaak niet, omdat soms de knop ingedrukt moet en soms niet.
In de focus had ik na een week 2 dat het een lekker scheurijzer werd. Ik ging vanzelf sportief rijden. Dat doet de A4 niet. Hij kan het wel, maar het hoeft niet. Dat is prima zo. Sinds ik de Audi heb, houd ik me aan de maximum snelheid, kleef ik niet meer aan andermans bumper. Het geeft minder stress. Aangezien een enkeltje Amsterdam zo 2 uur kan duren, is dat perfect.
Het verbruik begrijp ik niet echt. Ik rijd standaard ongeveer 4l (1 op 25), maar het record van Amsterdam naar huis is 3,5l (1 op 28,5). Ik probeer niet zuinig te rijden en rij de maximum snelheid. Daarom snap ik niet hoe ze dat klaar gespeeld hebben. Ik zit nu op 13.000km en ik heb nog geen SCR hoeven bijvullen. Die grotere tank was blijkbaar inderdaad handig.
Ik heb van best wat mensen complimenten gehad over de mooie auto. Sorry, mooi is hij niet. Er is niks mis mee, maar het is geen Alfa die je voor het uiterlijk koopt. Dan ook nog deze saaie kleur er op. Maar, dat is wat ik wel kan waarderen. Ik heb hem om te rijden en er is niks wat dat, voor mij, beter kan.
Nog even wat zeikdingetjes:
De keyless entry sluit niet af, daarvoor moet je de deurklink strelen. Doet Renault beter.
De kofferklep staat regelmatig onbedoeld open
De winterbanden (Pirelli) bevallen beter dan de zomerbanden (Michelin) qua geluid en komfort.
Ik blijk geen abo voor allerlei online features te hebben als zien waar hij staat.
De interne sim heeft vaak geen verbinding
De Twitter functie is te beperkt (maar kom op, twitteren vanuit de auto....)
Ik had graag een 3e telefoon kunnen connecten
Ik had graag een rittenboek in de Audi bijgehouden (alleen zakelijk rijd ik hem)
De bekerhouder in de middenconsole zit een centimeter te ver naar vooren. Nu raken hogere dingen de knopjes van de airco
To be continued.
Mega stug geveerde achterkant
- 2.500 km
Het begon steeds meer te irriteren hoe stug de Audi in de kont was. Hij bonkte bijna continue. Er mee naar de Audi dealer gegaan en daar werd vastgesteld dat de stofvangers van de schokbrekers niet goed gemonteerd waren. Daardoor zaten die in de weg bij het inveren en was er bijna geen vering mogelijk. Onder garantie vervangen. Kostte alleen wel iets meer dan 2 uur.
Winterbanden er af
- 8.500 km
Eindelijk kunnen die lelijke winterwielen er af. Die lijken wel uitgezocht door een slechtziende boekhouder zonder enige empathie met auto's. Wat zijn die dingen lelijk. Het voordeel is dan wel weer dat de zomerset nog mooier is nu. Doet het uiterlijk wel goed (foto 5).
De eerste kras
- 11.500 km
Mijn dochter liep met haar schooltas te dicht langs de Audi. Een kras op het achterscherm is het gevolg. Ik denk hem weg te kunnen poetsen, maar het doet pijn......
Navigatiekaart geupdate
- 18.200 km
Op weg naar Amsterdam via de connect SIM de kaarten van de navigatie geupdate. Het irriteerde me dat de nieuwe A1 er nog niet op stond. De update naar 2017/2018 downloaden kostte iets van 45 minuten voor de kaarten van Nederland en Duitsland. Het updaten heeft hij gedaan terwijl de auto in de parkeergarage stond. Bij het naar huis gaan alleen een melding dat de update geslaagd was. De gewijzigde A1 staat er nog steeds niet op. Audi weet wel hoe ze iemand van heel tevreden naar steeds een beetje ontevredener kunnen laten gaan. Voor wat de Navi heeft gekost vind ik dit verouderde kaartmateriaal erg ondermaats.
20.000 km
- 20.000 km
Een mooi moment om even terug te blikken naar wat cijfers. Ik heb ook een foto bijgevoegd van het gemiddelde verbruik van de rit waarmee ik over de 20.000 ging. Dat was 3,1l (1 op 32,2!) over 74,2 km afstand met een gemiddelde snelheid van 96 km/h (A2 Amsterdam - Utrecht).
Gedurende 19.148 km is er voor 933,74 euro brandstof verstookt. Dat waren 900,13 liter. Terugrekenend kom ik dan op 4,7l per 100 km of 1 op 21,3.
Onderhoud
- 31.200 km
Eigenlijk had ik een afspraak de week er voor, maar doordat ik te ziek was de Audi te brengen, had ik die afspraak afgezegd. Toen ik hem nu bracht, bleek dat ik hem had kunnen laten ophalen. Ik moet nog wennen aan deze service. De dealer, in Emmerich, is echt top. De onderhoudsbeurt op zich is saai. Geen bijzonderheden. Ze vonden het haast raar dat ik er naar vroeg :-).
Wel heb ik de kofferbak openen met de afstandsbediening uit laten schakelen. Ik gebruik het nooit, want even met de voet eronder werkt goed genoeg, maar tref te vaak mijn Audi aan met de kofferklep open. Opgelost.
Telefoon en wifi en zo
- 34.000 km
Ik ben nogal bereikbaar, dus loop ik met meerdere telefoons. Speciaal vanwege de goede integratie van Android ben ik overgestapt op een Samsung S8 (had overigens met een Audi S8 ook heel gelukkig kunnen zijn). Wat me irriteerde was het schakelen tussen External SIM mode en gewoon. In externe sim modus was het niet mogelijk om een whatsapp gesprek te voeren. Dat heeft wel mijn voorkeur vanwege betere geluidskwaliteit. Inmiddels heb ik een oplossing.
De (antieke simpele) Nokia van mijn werkgever is geconnect met dataverbinding (dus externe sim modus). Die zorgt dus voor het internet in de Audi. Mijn Samsung S8 connect naar de Wifi van de Audi. Die is wel via bluetooth verbonden met de MMI, dus ik kan gewoon bellen en gebeld worden via de carkit. Ook Whatsapp. Bijkomende voordeel is dat ik nu, dankzij de MMI app, ook mijn agenda onderweg kan inzien. Brilliant!!! Dat werkt wel alleen als de S8 via Wifi is verbonden met de Audi.
Oh, de Wifi werkt als een hele goede Hotspot. Een keer een collega onderweg meegenomen die gewoon met de laptop verbonden was en online kon werken.
Ik begrijp dat dit enigszins kort is uitgelegd. Mocht je meer details willen, dan wil ik je graag helpen hoor.
Navigatiekaart geupdate II
- 34.000 km
Nu staat de A9 ==> A1 er wel goed op. A6 Almere nog niet. De A4 bij Hoofddorp heb ik nog niet kunnen verifieren. Ach, voor zulke bedragen stel je toch lagere eisen als een Tomtom aan het raam (die wel up to date is....).
Nieuwe voorruit
- 39.900 km
Er is me pas op de Autobaan een steentje op de voorruit gekomen. Dat zorgde voor een puntje met meteen een kruisje er bij. Dat kan niet gerepareerd worden, dus krijg ik nu een nieuwe voorruit. Ik heb de afspraak voor eind deze maand staan.
60k onderhoudsbeurt
- 60.500 km
Het was tijd voor de 60.000km inspectiebeurt. Bij het maken van de afspraak werd me verteld dat ik de Audi op tijd moest brengen en ze de hele dag nodig hadden. Onderdeel van deze beurt is namelijk het verversen van de olie van de DSG bak. Wat ik zo van google heb is dat een belangrijk onderdeel van de beurt.
Iets na 17:00 was hij klaar. Uiteraard zonder problemen of opmerkingen.
90k onderhoudsbeurt
- 90.400 km
Het was weer tijd voor de volgende inspectie. Inmiddels staan er 90.000 kilometers op de teller. Nog steeds geen bijzonderheden. Dus de eerste remblokken en de eerste banden. Wel valt op dat de ruitewissers weer erg veel strepen trokken. Ook de nieuwe wissers hadden daar weer last van.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.