Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD Pro Line S (2014)

autoreview

Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD 140pk Pro Line S (2014)

Signalement

UitvoeringA3 Limousine 1.4 TFSI COD 140pk Pro Line S
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst10.400 km
Lezerswaardering: 40%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A3 Limousine 1.4 COD s-tronic Pro Line S

  • 10.400 km

Ondanks dat er pas net 1000 km op de teller staat toch al een review. Dit heeft twee redenen: ten eerste ben ik zeer enthousiast over deze auto en ten tweede wil ik mijn ervaring graag delen met potentiële A3 kopers.

Deze A3 heeft de nieuwe 1.4 COD waarbij wanneer mogelijk twee cilinders worden uitgeschakeld. Ondanks het relatief kleine blok komt deze motor tot 140 pk. Voor de 0-100 staat slechts 8.4 seconden en de top is 217km/h. Daarbij valt de auto, ook met automaat, in de 20% bijtellings categorie. Even heb ik getwijfeld om voor de 1.8 met 180 pk te gaan, maar de prestaties (0-100 in 7.3, top van 235km/h) wogen niet op tegen de bijbehorende bijtelling van 25%.
Wat betreft acceleratie doet deze auto het naar/boven verwachting. Zoals te verwachten zijn de sprintjes vanaf 120km/h wat minder imposant.

De Pro-line S uitvoering heeft onder andere een sportonderstel, 18" velgen en een afgevlakt sportstuur. Daarnaast diverse andere zaken als een zwarte hemel, s-line dorpels en stoelen, xenon, etc. Ik heb zelf als extra's nog gekozen voor de S-tronic, blanke sierlijsten, schakelpeddels, automatisch dimmende binnenspiegel (teleurstellend dat dit een optie moet zijn), het B&O systeem, getinte ramen achter, parkeersensoren achter en lederen bekleding. Omdat de laatste 3 opties als accessoire zijn toegevoegd zijn ze bijtellingsvrij. Op papier schuurt deze auto tegen de 40k aan, met de accessoires er nog bij komt ie daar ruim overheen.

Dat is relatief veel geld, maar wat krijg je daar voor terug? Mijn eerste ervaringen zijn zeer positief. Ik had niet in de A3 (limousine) gereden voordat ik besloot voor dit model te gaan. Sterker nog, ik had de auto alleen nog op plaatjes gezien. Ik was daar zeer van onder de indruk. De Sportback is mij te gewoon, daar rijden er al erg veel van rond. Het alternatief van Mercedes, de CLA, was mij te gewaagd en vond ik gewoonweg ook niet mooi genoeg. Ik heb ook nog proef gereden in de BMW 320i EDE, oftewel handgeschakeld en ook 20%, maar ik was hier onvoldoende van onder de indruk. Ook was de BMW, zeker met wat opties, een stuk duurder.

Waarom voor de A3 Pro line S gaan?
1) De S-line licht zeer strak op de weg. Dit is goed te merken in lange bochten waar je echt hard doorheen kan gaan. Het nadeel is dat de auto redelijk stug is en in die zin wat minder comfortabel, met name op slecht wegdek. Over het algemeen is echter prima te doen. Je kunt kiezen uit 5 rijstanden d.m.v. Audi Drive Select. Zet de auto in Eco en bij vol gas gebeurd er bijna niks. Zet 'm in Comfort of Auto en de bak schakelt vlot door en rijdt gewoon comfortabel. Zet 'm in Dynamic en de automaat schiet in de sportstand, het sturen wordt strakker en de bak schakelt bij afremmen eerder terug en blijft hoger in de toeren. Daarmee wordt deze auto absoluut 'fun' en voor je het weet heb je post van het CJIB. Tot slot vind ik het geluid van motor en uitlaat, rekening houdend met slechts een 1.4 motor, absoluut niet slecht.

2) In de Pro line S uitvoering heeft de auto onder andere het lichtpakket. Ik ben daar zelf erg van gecharmeerd; led verlichting bij de voetenruimte (voor en achter), bij de portierhendels en in de bekerhouders. Ook de achterlichten, dagrijverlichting en kentekenverlichting zijn LED.

3) Kies voor €749 absoluut voor het B&O systeem. 705 watt uit 14 speakers, inclusief een flinke subwoofer. Het geluid blijft scherp ook bij (voor je oren te) hoog volume. Verbinden kan zonder een extra kabel aan te schaffen via bluetooth. Middels een SD kaart kan je (volgens mij) ook muziek luisteren, maar nog niet geprobeerd.
Daarnaast hebben de extra speakers in de voorportieren ook LED verlichting.

+
* Algehele afwerking
* Uitstraling
* Prestaties / wegligging

-
* Automatisch dimmend binnenspiegel als optie op een auto van €40k
* Comfort op slecht wegdek
* Geen USB aansluiting (wel mogelijk via aparte kabel)

----------------------------------------
Update 10.400 km / mei 2014
Verbruik gemiddeld 1:13,7.
Op lange ritten is het verbruik 1:15 - 1:17.
Geen problemen!

----------------------------------------
Update 120.000km / november 2016
Verbruik gemiddeld 1:14,2
De versnellingsbak gaf bij optrekken pas laat thuis. Dat wil zeggen dat als je de voet van de rem haalde, de koppeling pas relatief laat oppakte en dit ging soms gepaard met wielspin op het moment dat er wel contact was. Na de 120.000km beurt is dit zo goed als verholpen. Omdat dit een leaseauto is heb ik hier geen details van.
Buiten dat zijn er geen defecten of irritaties te melden. De auto blijft wel stug op slecht wegdek en bij drempels, maar blijft net zo goed een plezier in bochten. B&O ook nog steeds erg tevreden over. Binnenruimte voor achterpassagiers valt tegen, zeker met een lange bestuurder.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.