Audi A3 2.0 TDI Ambition Pro Line (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 2.0 TDI Ambition Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 68.000 km |
KM-stand laatst | 116.000 km |
Mijn Audi A3
- 68.000 km
Ik heb deze auto particulier gekocht met 68.000 km op de teller. Erg weinig maar de auto is uit Duitsland geïmporteerd door de vorige eigenaar bij 34.000 km. De vorige eigenaar heeft er veel voor zijn werk mee gereden maar deed de Audi weg imv een leasewagen. Ik was opzoek naar een goede auto, diesel, voor mijn werk dus zodoende. Proefrit gemaakt en onderhoudshistorie gecheckt, alles klopte dus ik had een Audi. Ik ben zelf wel een echte "petrol head" dus voor mij geen kleine superzuinige MRB vrije auto's.
70.000 km:
Alles ging prima totdat het warmer werd. De airco viel telkens uit en toen ben ik er achter gekomen dat de koelvinnen niet aansloegen. Electronisch probleem in het inlaadspruitspuk klep, vervangen bij de dealer: € 500 armer. Kan gebeuren, dit schijnt een voorkomend probleem te zijn.
75.000 km:
Van achter aangereden, moest een nieuwe bumper hebben. Verzekering uit laten betalen en zelf een S3 bumper laten monteren. Heb niks bij hoeven leggen, geluk bij een ongeluk!
80.000 km:
Aircopomp vlak voor mijn vakantie kapot, domme pech schijnt wel vaker te gebeuren bij VAG auto's. € 700 armer. Wel genoten van de A3 op vakantie door Duitsland, 215 km/h op de GPS was geen probleem.
87.000 km:
Long life beurtje gehad, niks aan de hand.
89.000 km:
Koelvin van de airco blijft draaien (min. 5 uur lang) na het uitzetten van de auto. Garage stelde een nieuwe unit voor, maar vlak voordat ik dit ging laten doen was het probleem uit zichzelf verholpen. Toch vreemd.
91.000 km:
Navi (RNS-E) er uit gejat. Verzekering gedekt maar toch.
92.000 km:
Aircopomp weer kapot, onder garantie laten maken.
Overall:
Het verbruik op een tank zit tussen de 1:16,5 en 1:17,5 al sinds ik de auto heb. Soms doe ik alleen woon-werkverkeer 1:18,5, maar dit wordt weer vergald als ik op een zaterdag een lege snelweg heb ;)
Ik vind het een heerlijke auto, echt super om lange afstanden mee te rijden (nooit last van mijn rug, goede stoelen). Er zit een S-Line onderstel op en dat merk je ook, ik ben een sportive rijder en dan is dit lekker. Het comfort wordt er wel iets minder door maar dat vind ik niet erg. Verder is de afwerking echt super, wat je van Audi gewent ben. De optie's zoals Xenon, PDC, Navi met 8 speakers maakt de auto echt compleet. Had alleen gedacht dat de auto wat minder onderhoudsgevoellig zou zijn.
Ik zit te denken over chippen maar ik heb het beruchte BKD blok en weet dus niet of het verstandig is, iemand ervaring of dit kwaad kan en mssn niet sneller koelvoeistof problemen geeft?
Distrubutie riem
- 116.000 km
Ik heb de Audi een grote beurt gegeven en hierbij is de distributieriebm vervangen. Bij de dealer ging dit 1350 euro kosten, ik ben maar naar een Audi specialist gegaan die er 850 euro voor wilde hebben. Verder nog remblokjes en andere dingetjes laten doen. Hierna bleek de stuurkogel last van corrosie te hebben met als gevolg een krakend geluid bij full lock, toch naar de dealer gegaan om dit te vervangen en weer 430 euro armer. Al met al nog tevreden met mijn auto maar het onderhoud is dus wel prijzig maar hier was ik me voor de aankoop ook al van bewust.
Ik rij nog steed met plezier rond!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.