Audi A3 2.0 TDI 140pk Ambition (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 2.0 TDI 140pk Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 125.000 km |
ERVARINGEN
- 8.500 km
Omdat ik hier al veel heb rondgelezen, maar eens besloten zelf een log bij te gaan
houden, ik hoop dat ik er iemand mee kan plezieren. Een noot vooraf: onderstaande
bevindingen zijn geheel subjectief en beschrijven mijn bevindingen tot nu toe. Ik
zal regelmatig proberen te updaten. Suggesties of vragen zijn welkom!
De uiteindelijke config is geworden: Audi A3 2.0 tdi (facelift), Ambition met Business Edition-pakket. Als extra opties de Xenon, Electrisch Schuifkanteldak, leren bekleding, Radio Concert, Cruise Control (zit niet standaard op BE!!)dimmende binnenspiegel en regensensor, middenarmsteun, geen type- en motoraanduiding en aluminium buitenspiegels. Ik heb gekozen voor de Arubablauwe lakkleur, mijns inziens een mooie combi met het Amarettobruine lederen interieur.
Update oktober 2008, kmstand 8500
Geen technische mankementen gehad. Wel schade door stenen ooiende kinderen helaas, rechterportier en achterscerm gespoten, rechter zij-ruiten beide vervangen.
Bevindingen:
* Eindelijk goede instelling voor de radio gevonden, die klinkt nu acceptabel (Audi Concert). Aux-ingang werkt perfect met gsm en ipod, helaas geen nrweergave in display. Knoppen van radio zitten ver weg, tip: neem de stuurbediening..
* Ik rijd 300 km / dag, mis de lendesteun in de stoel. Zit is nu acceptabel, maar met 1,95m lengte wel krap, met name voor benen. Linker rustvlak voor de voet zit te dichtbij. Als je lang bent, maak een uitgebreide proefrit! Stoelen zitten verder uitstekend (sportstoelen), leer is snel warm :-)
* Motor komt nu helemaal los. Merkbaar meer trekkracht dan de eerste 3000 km! Met name tussenacceleraties (koppel gebruik) prima. Gereden naast 118d en oude (Golf, A3) 2.0 tdi's, nieuwe CR is soepeler.
* Al blijft het subjectief, dat sportonderstel is comfortabel genoeg voor mij. Het is geen Citroen, maar ik heb nog geen last van trillende tandjes :-) Wegligging is prima, wel wat neiging tot onderdersturen door zware motor.
********************************************************************************
Exterieur:
+ Xenons is een absolute aanrader! Heb als privechauffeur in heel wat hogere segment auto’s gereden, maar dit geeft echt een bak licht zeg.. Geen vergelijking met de Renault en mijn oude A3. Het is of ik continu met groot licht aan rijd. Voor mij nooit meer iets anders.
- Xenonreiniging (de dealer had er al voor gewaarschuwd): als je rijdend je koplampen reinigt, is je motorkap ook gereinigd..
O Standaard Ambition velgen is niet helemaal mijn ding.
Interieur:
+ Het leder is niet af-fabriek maar later ingebouwd. Ziet er echt netjes uit, heb nog geen oneffenheden kunnen ontdekken. Ben benieuwd hoe het leer zich houdt in de tijd. Update 2010: Om de 10.000 km ff schoonmaken, ziet er nog acceptabel uit. Wordt iets gladder op de zitvlakken.
+ Interieurafwerking is echt prima. Waar de Renault een paar steekjes liet vallen met gebruik van hard plastic, ziet het interieur er voldoende premium uit. Alles voelt degelijk aan (knoppen, hendels etc.).
+ De nieuwe boordcomputer (BIS) met witte letters is erg duidelijk. De functies zijn trouwens erg uitgebreid t.o.v. mijn oude A3 (instellen van Coming Home, deurvergrendeling, knipperlichten, aantal km’s per liter, enz.). Ook fijn zijn de
optie voor digitale snelheidsweergave en schakelindicator. Huidige versnelling staat ook in beeld.
- Het dak is behoorlijk lager met het electrisch schuifkanteldak. Met mijn 1.95 nog te doen, maar met een beetje hoog kapsel smeer je de gel tegen je hemelbekleding.
- Er zit maar 1 12V-aansluiting, naast de handrem. Had er liever eentje gehad die beter weggewerkt was (in / onder armsteun?).
- Zoek nog even naar de juiste zit, ik vind de pedalen erg dicht bij elkaar, de koppeling mag verder naar links. Zal wel even wennen zijn.
- Het geluid uit de Radio Concert kan mij niet bekoren. De bas is veel te veel aanwezig in het mid-bas gedeelte (bv basgitaar), de echte lage tonen (baskick van een drum) blijven te veel op de achtergrond.
Rijden /sturen:
+ Koppeling: aardig. Een verademing tov de Renault. Prachtig te doseren, veel gevoel. Wel stukken lichter en meer speelgoed dan een 1-serie.
+ Onderstel is hard maar re-de-lijk comfortabel.. Ik vind het heerlijk, maar je moet ervan houden. Stuurt minstens NIET zo strak als de 1-serie, mist wel snel tractie.
- Een enorm korte 1! Beetje jammer als je geen caravan trekt.
- Cruisecontrol: wat een misser.. Nog steeds die aparte hendel, die mis je altijd. Zit nooit goed als je ernaar rijkt. Kijk eens naar Renault, die plaatste de bediening OP het stuur. Ik gebruik de cruisecontrol buitensporig veel, dus voor mij een flinke misser.
Motor:
+ Veel in de oude 1.9 tdi’s van VW gereden. Commonrail gaat er toch op meerdere punten voorbij. Erg soepel, pakt vanaf 1000 tpm zonder stoten op. Trekkracht komt geleidelijk inzetten vanaf 1700 tpm. Niet zo’n voelbaar turbogat als de pompverstuivers, voelt dus ook minder snel / explosief.
+ Toerenteller / motor reageert enorm fanatiek op gas / gas los (in vrij bijvoorbeeld). Geen idee hoe dat komt, dat doseert wel fijn bij wegrijden.
+ Afgekeken bij BMW? Motor klinkt zelfs ‘sportief’. Bij constante snelheid overheersen het banden- en windgeluid. Bij accelereren een licht sportief brommetje te horen. Viel mij allezins mee, eigenlijk.
O Trekkracht is voldoende. Verwacht geen sensatie.
PROBLEMEN
- 8.500 km
Stenen gooiende kinderen..
INDRUK NA BIJNA 100K - olielekkage
- 91.000 km
Vorige week de 90.000 km beurt (3e) laten uitvoeren. Helaas een probleem van deze generatie A3's aan het licht gekomen: olielekkage. Vrijdag nog 75 km naar huis gereden, vanochtend na 10 km alle rode lampen aan: stop engine, check oil level. Motorkap open, alles onder de olie. Afgesleept door de WW naar de dealert, blijkt de dop van het oliefilterhuis niet goed te passen. Opgezocht in de database van PON, bekend probleem (per begin dec 2009). Schroefdraad van de dop is gescheurd en de opening van het filterhuis is te groot 80,8 mm ipv < 80mm).
Filterhuis wordt nu onder garantie vervangen.
Tevens een rare tekening op het buitenglas van de xenon's te zien, net op er wat regen of vloeistof is 'ingebrand'. Iemand ervaring mee? Is ook bij de importeur aangekaart en binnenkort meer.
Verder 90.000 probleemloze km's. In totaal pas zelf 2 litertjes olie toegevoegd (0,5 liter bij 55.000 en 1,5 liter bij 82.000). Verbruik blijft hangen rond de 1 op 18 met veel snelwegkm's.
Grootste nadeel blijft de stoelen die niet laag genoeg kunnen en de redelijk kleine voetenruimte. Met 1.92 zit ik niet optimaal.
Voor de rest niets dan lof. 'Slechts' 140 pk maar zeer tevreden over het soepele karakter. Mis mijn 'oude' 1.8T-tje nog wel eens, maar dit is een heerlijke reisauto.
Na 125 dkm - vergelijk BMW 1, VW Golf GTD
- 125.000 km
Nu 125 dkm gereden met deze auto. Meteen even wat nieuwe foto's toegevoegd.
120 dkm beurt gehad.
-Xenons vervangen onder fabrieksgarantie (zie boven). Nette service van Pon / dealer.
-Verder geen vuiltje aan de lucht, probleemloos gereden. Geen kraakje of piepje in interieur te horen. Wel lijkt de motor stationair wat meer geluid te maken en hoor ik licht de turbo fluiten wanneer ik rustig gas geef.
-Leren bekleding (extern achteraf inbouw, zie boven) moet nu wel vaker gereinigd, is niet zo mooi meer als in het begin. Geen idee hoe de kwaliteit zich verhoudt tot af-fabriek leer.
-Nu nieuwe zomerbanden eronder, Michelins in plaats van Conti's (alleen voor). WAT EEN VERSCHIL! Merkbaar stiller - voor mij geen Conti's meer.
-Een misser: het zonnescherm achter. Klappert vaak irritant, gebruik hem nooit.
Afgelopen maand de kans gehad om met 2 potentiele 'rivalen' te rijden, hieronder mijn vergelijk:
Golf 6 GTD:
De kans gehad een paar uur te sturen in de Golf GTD. Ik had hoge verwachtingen van het vermogen (170pk), omdat ik eerst ook mijn 140pk door Abt wilde laten tunen. Is er niet van gekomen. Bij het opdraaien van de snelweg gas gevloerd en helaas viel het me behoorlijk tegen. De commonrail staat al niet bekend om zijn explosieve kracht, maar ik voelde te weinig verschil met mijn 140 peekaatjes. Vooral bij doortrekken (>3000 toeren) vanaf de 3e versnelling lijkt hij meer kracht te hebben, maar het verschil vond ik erg minimaal. De soundbox in de Golf waar zo lovend over werd geschreven, was wel prima maar niet baanbrekend. Materialen (met name verwarmingsknoppen en hendels) voelen zo cheap aan, echt een afknapper voor mij. Interieur met alle chroom kon mij ook niet bekoren. Was eigenlijk weer des te blijer toen ik weer in de A3 stapte..
Niks tegen de Golf6 - de GTI die ik de week erna reed: helemaal goed! Zelfde matige interieur, maar het geluid van die benzine motor, wegligging (standaard sper, deze had adaptieve dempers) en onderstel deden veel voor mijn rijbeleving. Helaas maak ik teveel km's voor een benzine-gestookte auto.
BMW 118d Corp lease (136pk):
+ Prima motor, draait nog minder toeren. Auto is veel stiller in alle opzichten (interieurgeluid), wat het meer reisauto maakt dan de Audi in mijn ogen. Stuurt scherper (zonder sportonderstel). Gevoel in pedalen en bak is veel strakker. Erg aantrekkelijk nu met Bus line navigatie en M-sportpakket voor weinig. Sportstoelen van BMW zitten echt beter. Standaard radio in BMW is echt CRAP.
Interieur van Audi zit steviger in elkaar. Audi smoelt wat dikker van achter, maar dat is persoonlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.