Audi A3 1.9 TDI 110pk Ambiente (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 1.9 TDI 110pk Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 143.000 km |
KM-stand laatst | 300.000 km |
ERVARINGEN
- 300.000 km
Overzicht myreview van deze A3:
2004: Aankoop bij 143.000 km
2006: Tussenstand 183.000 km
2007: Tussenstand 220.000 km
2008: Tussenstand 260.000 km
2010: Tussenstand 300.000 km
2011: Het slot: verkocht!
Onderaan dit artikel staat de meest recente update van de kilometerstand .
=================================================================================
Aankoop bij 143.000 km: Ge_wel_di_ge auto. Wel gebruikt erg gewild, en daarom moeilijk betaalbaar te vinden (zeker in de 5drs uitvoering). Wij hebben 2,5 maand moeten zoeken om een 110pk diesel met airco te vinden die niet te gek veel gelopen heeft en ook niet het basismodel is. Een A3 is er in 3 varianten: een basismodel (attraction), een sportief model (ambition) en een luxe model (ambiente). Wij zijn voor de ambiente gegaan, de ambition had iets te stevige stoelen en een relatief stug onderstel. De ambiente heeft ook o.a. standaard een erg luxe interieur met alcantara bekleding en een lichtpakket. De attraction is ronduit kaal te noemen.
Een airco is altijd een optie en is in dat geval wel altijd in combinatie met climate control. Een absolute aanrader. Een A3 voorzien van veel opties is zeldzaam, een lederen interieur of schuif/kanteldak is bijv. bijna niet te vinden. Gelukkig zijn al veel dingen standaard aanwezig, zoals elektr. ramen.
De auto rijdt ontzettend goed, uitstekende prestaties, weinig herrie in het interieur (merkt vrijwel niet dat het een diesel is) en voelt aan als een grote auto (is ook even breed als een BMW 3-serie). Het is wel een auto voor de snelweg, geen stadsautootje. Van binnen is de auto goed afgewerkt met mooie materialen die de auto de luxe uitstraling geeft die bij het merk hoort en bijv. een merk als Seat (ook geprobeerd...) moet ontberen. Alles voelt aan of het voor de eeuwigheid is gemaakt.
Deze auto komt uit de lease en bij het opvragen van de historie kwamen geen vreemde dingen buiten het reguliere onderhoud voor. Wel is voor de aanschaf de luchtmassameter, een bekend euvel, vervangen.
De hoge nieuwprijs en het feit dat de auto als occasion erg gewild is heeft zijn weerslag op de prijs. De auto is simpelweg erg duur, veel duurder als bijv. een golf, maar is wel een goede investering. Een kilometerstand van boven de 2 ton heeft wel gevolg qua restwaarde, bij grotere auto’s wordt daar wat minder zwaar aan getild.
Kortom: aanrader, ik zal hier nog wel laten weten hoe de auto na ettelijke tienduizenden kilometers bevalt. Het verbruik is op dit moment rond de 1:17, maar dit kan beter. De 110pk nodigt echter wel uit tot een enthousiast weggedrag....
=================================================================================
Tussenstand 183.000 kilometer. Het verbruik is sterk afhankelijk gebleken van de rijstijl. Over het algemeen rond de 1:18, maar met een kalme rijstijl tijdens de vakantie is 1:21,5(!) ook gerealiseerd. Olieverbruik zit exact op 1 liter per 10.000 kilometer (longlife olie, duur!).
Gedurende de afgelopen 40.000 kilometer is er bitter weinig voorgevallen. Buiten de gewone kleine beurten van olie verversen zijn volgende onderdelen vervangen/gerepareerd:
- 2 voorbanden
- accu
- wissers voorruit
- brandstoffilter
- distributieriem (elke 90k vervangen, vandaar)
- spanrol distributieriem
- multiriem
- interieurfilter
Feitelijk normaal onderhoud wat de auto niet valt aan te rekenen, autorijden kost nu eenmaal geld. Recentelijk is de computer van de auto uitgelezen en die vertoonde geen enkele fout.
Er zijn 2 probleempjes geweest: de temperatuursensor van het voorgloeien is vervangen (in de winter gloeit de auto nu veel langer voor) en de achterruitwisser motor is schoongemaakt omdat de wisser af en toe hapert. Dat laatste is een terugkerend probleem bij A3’s, het motortje kan misschien beter vervangen worden.
Over 40.000 kilometer zal ik weer een tussenstand geven.
=================================================================================
Tussenstand 220.000 kilometer en we hebben dus 80.000 met de auto afgelegd. De auto rijdt nog steeds voortreffelijk. Je ziet de kilometerstand niet aan de auto af, hij ziet er van binnen en van buiten nog steeds uitstekend uit en de auto rijdt nog als nieuw. Hulde aan de ontwerpers en bouwers van deze auto.
Onderhoud: rond de 2 ton zijn de remschijven voor vervangen, alsmede de remblokken rondom en de remvloeistof is ververst. Was tamelijk prijzig, ook omdat net een flinke beurt met distributiewissel was uitgevoerd (183.000). Even slikken dus. De vorige SWF ruitenwissers van Brezan bleken maar matig te zijn en nu zijn er ruitenwissers origineel VW gemonteerd. Paar euro duurder maar stukken beter. Verder is de olie ververst en filter vervangen. De mattenset in het interieur was doorgesleten. Dat was nog een hele klus om passende mattenset te krijgen, de originele mattenset was nu al niet meer te krijgen(!). Uiteindelijk is een velours mattenset van Audi aangeschaft die een iets andere structuur en kleur had maar wel goed past.
Problemen: helaas wel een paar probleempjes gehad.
- De versnellingsbak had wat olielekkage aan 1 van de uitgaande assen. Dat was al bekend maar dat werd steeds erger. Hiervan is de keerring vervangen en gelijk is de olie van de versnellingsbak ververst.
- Verder begon de motortemperatuur tijdens het rijden soms terug te lopen van 90 naar 70 graden en werd de kachel op dat moment ook wat minder warm. De thermostaat is vervangen en dat probleem is opgelost. Opvallend was dat de motor nu ook veel en veel sneller op bedrijfstemperatuur komt. Waarschijnlijk was de thermostaat altijd al slecht geweest.
- Als het kouder werd dan startte de auto wel maar liep kort onregelmatig met wat blauwe rookwolkjes. Daarna liep de auto goed. De gloeibougies vervangen, nu is het starten weer prima.
- Tijdens het rijden begon het gloeilampje te knipperen. Schrik, dat is een storing in de motorelectronica. De motor ging in noodloop. Dan kan je nog wel met de auto rijden maar dan is de auto behoorlijk traag. Na uitlezen bleek de remlichtschakelaar kapot te zijn (een bekend euvel). Na vervanging was ook dit probleem opgelost.
Het is goed te merken waarom leasebedrijven de auto voor de 180dkm de auto’s de deur uitdoen. Rond een kilometerstand van 2 ton zijn er altijd wat problemen te verwachten. Dus ook met deze auto. De probleempjes blijven echter binnen de marge, betaalbaar en goed te doen.
De auto geeft er heel veel rijgenot en betrouwbaarheid voor terug. Olieverbruik is continue 1 liter op de 10.000 kilometer, dat is heel netjes. Er is geen merkbare toename van het olieverbruik, het lijkt zelfs wel ietsje minder te worden. Prettig met die waanzinnig dure longlife olie. Dieselverbruik blijft rond de 1:18,5
We hebben een nette, vrijwel nieuwe set winterbanden (Michelin Alpin) via Marktplaats aangeschaft alsmede een originele rubberen Audi mattenset, dit om de winterperiode door te komen. Helaas is het op dit moment halverwege januari 2007 15 graden...Het probleem met de achterruitenwisser is trouwens weer terug. Het motortje zal echt vervangen moeten worden.
Met een schuin oog wordt er wel eens naar een nieuw type Audi A3 2.0TDI DSG Sportback gekeken, maar we hebben toch besloten voorlopig in de auto te blijven rijden doordat de auto nog zo ontzettend goed rijdt en de onderhoudskosten binnen de perken blijven. En zal ik dus na 40.000km weer een update geven.
=================================================================================
Tussenstand 260.000 kilometer en we hebben dus 120.000 km met de auto afgelegd sinds de aanschaf in 2004 (!!). En het wordt saai, maar de auto rijdt nog steeds prima! Olie- en dieselverbruik blijven constant (1:10.000 resp 1:18,5) en van merkbare slijtage (interieur/exterieur/motor/onderstel/aandrijflijn) is geen sprake, het enige is dat je aan de alcantara bekleding van de bestuurderstoel de kilometers wel begint te zien. Opmerkelijk detail: de Michelin voorbanden die rond 180 dkm zijn vervangen zitten er nog steeds onder! Verder heb ik een bekerhouder in het dashboard ingebouwd op de plaats van de 2 afdekplaatjesrechts op het dashboard. Tip voor mensen die dit lezen: een bekerhouder van een Seat Leon uit 2001 past na wat bijvijlen.
Verder heeft de auto lichte voorschade gehad doordat de auto op vakantie na parkeren tegen een hek rolde (mijn fout, handrem vergeten). De voorbumper is vervangen, motorkap en spatborden opnieuw gespoten en de koplampen zijn gelijk vervangen voor het nieuwere model (2000-2004). De auto smoelt gelijk beter en is weer helemaal bij de tijd.
Tussen de 180-220 dkm heben we wel wat probleempjes gehad, maar de afgelopen periode (220-260 dkm) zijn er maar een paar kleine dingen geweest.
- De voorste imitatieremschijven die in de vorige periode zijn vervangen bleken maar matig van kwaliteit te zijn, al snel begon de auto al weer te trillen. De remschijven zijn nu vervangen voor originele Audi onderdelen. Nu gaat het al tienduizenden kilometers goed! Ook zijn de remblokjes voor en achter vervangen. Geen imitatieonderdelen meer voor deze auto...
- Remvloeistof, olie, brandstoffilter, interieurfilter en oliefilter vervangen.
- De Delphi accu die in 2004 nieuw in de auto is gezet was kapot gegaan. Er is nu een nieuwe Bosch accu geplaatst omdat ik krap 4 jaar voor een accu te weinig vindt, toen de Delphi 2 jaar oud was begon hij al merkbaar achteruit te gaan. Hopelijk gaat de Bosch wat langer mee. Overigens is Delphi nu failliet, geloof ik.
- Het vacuummotortje van de centrale portiervergrendeling begon steeds langer te zoemen omdat het motortje steeds meer moeite had om vacuum op te bouwen. Op een gegeven moment hield het motortje er helemaal mee op. Dit is een bekend probleem van Audi, het grafietwieltje in de pomp gaat stuk. Een motor kost bij de dealer 400 euro! Gelukkig kon ik op ebay.de een revisiemotortje (met garantie) kopen voor 95 euro. Is erg makkelijk te plaatsen, de CV werkt weer als nieuw. Aanrader!
- de dieselretourslangetjes van de verstuivers zijn wegens lekkage vervangen
Wat komt er aan:
- Het wieltje van de dimbare dashboardverlichting wordt slecht, voorlopig laat ik deze even zitten
- dashboard verlichting is gedeeltelijk uitgevallen, hier ben ik nog op zoek naar het probleem (er zitten geen lampjes in het dashboard maar het is een soort ledverlichting).
- De 4 banden staan op de nominatie om vervangen te worden (rondom 2mm), maar kan nog wel een jaartje aan.
- bij 270.000 zal wederom een distributiewissel plaats moeten vinden. Ik neem dan gelijk de waterpomp en de geleiderollen mee, dus dat zal geen goedkope beurt worden.
- De nieuwe koplampen lenen zich goed voor Xenon inbouw. Een setje heb ik leggen, moet alleen nog ingebouwd worden.
De auto rijdt nog steeds ontzettend goed en heeft nog de originele koppeling, uitlaat, startmotor, dynamo en schokbrekers vanaf het moment dat hij van de produktieband rolde...ongekend. De 1.9TDI motor is met recht een onverwoestbare motor. Op naar de 3 ton!
=================================================================================
Tussenstand 300.000 kilometer en dus 160.000km gereden sinds aanschaf. Wegens wijziging van baan rijden we wat minder met de A3, vandaar dat het nu 2 jaar geduurd heeft voordat we 40.000 km hebben afgelegd. Ik zal nu om de 25.000 kilometer een update geven.
Bij kilometerstand 270.000 moest wederom de distributieriem vervangen worden. Ik heb naast de gebruikelijke distributieriem+spanrol preventief de waterpomp en de geleiderollen/omlooprollen vervangen, dus nu een complete distributieset. Dit na eerder 2x alleen een distributieriem+spanrol vervanging (90k en 180k). Deze volledige vervangings/revisieset is bij de dealer verkrijgbaar, je hoeft dus niet alles los te bestellen.
Geen overbodige luxe bij deze kilometerstand, vooral de waterpomp is zo langzamerhand een risico (kunnen vastslaan en de motor volledig ruïneren). Eigenlijk had ik deze bij 180k willen vervangen, maar toen voelde hij nog goed aan (ga dit niet zelf bepalen, ervaring is hierbij vereist!). De waterpomp werkt volgens het omruilprincipe, dus oude inleveren en dan krijg je met bijbetaling een nieuwe. Vergeet de pakkingring niet. Ook olie, oliefilter, luchtfilter, dieselfilter en interieurfilter vervangen. Het was weer een dure...maar autorijden kost nu eenmaal geld.
Starten, lopen, rijden ...het gaat nog steeds prima. Ook tijdens de afgelopen barre winter (2009) en tijdens de jaarlijkse vakantie naar Spanje met urenlang 180 km/u over de Route d' Soleil bleek het nog steeds een betrouwbaar beestje te zijn. Dieselverbruik is iets gestegen doordat er meer kortere stukjes worden gereden, in de praktijk nu rond de 1:16. Verder zijn er natuurlijk wel wat kleine probleempjes in de afgelopen 40dkm geweest, heel normaal bij deze hoge kilometerstand, dus bij deze:
- Chronisch berstopte ruitensproeiers, heel irritant. Dit is een bekend probleem. Het zijn verwarmde ruitensproeiers en de verwarmingselementjes desintegreren, waardoor ze op een gegeven moment gaan verstoppen. Nieuwe zijn nog niet eens zo duur (euro of 23, mij onduidelijk of dat een set is), maar het bleek dat je de ruitensproeiers uit elkaar kon halen, dus ik heb de verwarmingselementjes verwijderd en de sproeiers weer in elkaar gezet.
- Het airbag lampje begon te branden. Na uitlezing van de airbagmodule via VAG-COM bleek dit aan de bedrading te liggen richting de zij-airbag van de bestuurdersstoel. Ook alweer een bekend probleem. De stekker onder de stoel is losgehaald en ingespoten met contactspray en een aantal keren in- en uit elkaar gestoken, reset van de melding via VAG-COM en de melding is weg. Hopelijk is dit voldoende, anders zal ik de stekers er af moeten knippen en de draden aan elkaar solderen.
- De achterruitenwissermotor begon alweer te haperen. Wat een ellende ding is dat toch. Dus opnieuw uit elkaar gehaald en de sleepcontacten nu bruut bijgebogen, voorlopig doet hij het weer. Een nieuwe motor is echt te duur.
- Hier en daar wat lampjes vervangen
- Lekkage in de kofferbak. Schrik. Want lekkages zijn altijd lastig te traceren. Dit bleek uiteindelijk aan de afdichting van de handgreep + slot van de kofferbak te liggen. E.e.a uit elkaar gehaald en afgekit. Hopelijk was dit het, want als ik ergens een hekel aan heb...
- De ruitenwissers voor werkten steeds moeizamer en op een gegeven moment, uitgerekend hartje winter, stopten ze er helemaal mee. Ook dit is een bekend probleem, komt door inwatering op de asjes van het mechaniek. Dit mechaniek is in zijn geheel te vervangen en niet eens zo duur (rond de 50 euro). Ruitenwissermotor kan zo overgezet worden (deze gaat vrijwel nooit stuk, niet vervangen dus!). Het nieuwe mechaniek is beter van ontwerp en inwatering van de asjes kan daar niet meer voorkomen door toevoeging van een kraag om de asjes, was dus kennelijk een ontwerpfout. Tip: vervang ook de stangetjes van de motor naar het mechaniek. Deze kostten bijna niets en slijten ook. En haal even een stofzuiger door de ruimte onder de voorruit, want die afdekplaat moet er uit voor vervanging van het mechaniek.
- Losgeschoten ruitensproeiervloeistofslangetje van de achterklep. Dit gebeurde zowel een keer in de achterklep als onder de motorkap.
Verder de volgende verbeteringen aangebracht:
- Afsluitventiel bij brandstoftankvuller verwijderd waardoor er meer diesel in de tank kan (google maar eens op ventectomy), 55 liter tanken is nu geen probleem. Tip voor degene die dit ook willen gaan doen bij hun A3 en zich afvragen hoe ze bij dit ventiel komen: hier kan je bij door het rechterachterwiel + kunststof wielkuip te verwijderen.
- Vaste 12 volt aansluiting onder armsteun aangebracht tbv van koelkastje op achterbank tijdens vakantie (best nog lastig, was erg weinig ruimte in middenconsole).
- Monteren van verwarmde zijspiegels. Dit gaat relatief simpel omdat het moeilijkste deel van de bedrading (van spiegelkappen via deur naar interieur) al standaard in elke A3 aanwezig is. Op internet is te vinden hoe je e.e.a. aansluit. Geweldige update, raad ik iedereen aan. Dit is iedere euro waard.
Verkoop is voorlopig wegens aanschaf van een huis nog niet aan de orde. De A3 zal gewoon moeten doen waar deze het beste in is: rijden, rijden en nog eens rijden met zo min mogelijk problemen.
Gelukkig zijn de kleine probleempjes tot nu toe relatief simpel te herstellen. Ik heb wel eens een artikel gelezen van een Duitse ingenieur dat auto's tegenwoordig worden ontworpen voor een levensduur van ongeveer 300.000 kilometer en/of 15 jaar. We zullen er achter komen!
=================================================================================
HET SLOT: na 7 jaar en iets meer dan 3 ton op teller hebben we besloten de auto te verkopen. Er werd te weinig met de auto gereden om het hoge wegenbelastingtarief te rechtvaardigen. Om deze review te vervolmaken heb ik enkele foto's toegevoegd. Hopelijk heeft de nieuwe eigenaar evenveel plezier van de auto als wij hebben gehad!
PROBLEMEN
- 300.000 km
Vervangen/gerepareerd buiten het reguliere onderhoud:
143.000: luchtmassameter, temperatuursensor, motor achterruitwisser
183.000: accu, distributieriem, spanrol, multiriem
220.000: keerring versnellingsbak, thermostaat, gloeibougies, remlichtschakelaar
260.000: accu, motortje centrale vergrendeling, dieselretourslangetjes
300.000: distributieset + waterpomp, bedrading airbag, verstopte ruitensproeiers, defect ruitenwissermechaniek voorruit, lekkage kofferbak
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.