Audi A3 1.4 TFSI Attraction (2008)

autoreview

Audi A3 1.4 TFSI Attraction (2008)

Signalement

UitvoeringA3 1.4 TFSI Attraction
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf37 km
KM-stand laatst144.510 km
Lezerswaardering: 30%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 3.082 km

Sinds afgelopen vrijdag ben ik de trotse eigenaar van een nieuwe Audi A3 1.4 TFSI (2008 model). Hij heeft mijn Mini Cooper vervangen. De eerste ervaring met mijn nieuwe auto is in iedergeval erg positief.

Opvallende punten zijn de goed zittende stoelen en het uitstekende weggedrag. Deze auto is duidelijk meer op comfort afgesteld dan sportiviteit, al hoewel hij er niet vies voor is, maar uitnodigen tot hardrijden doet hij absoluut niet in tegenstelling tot mijn Cooper. Dat conform de boventoon voert bleek wel nadat ik afgelopen week 2 uur lang achter elkaar in 1 stuk doorgereden heb
naar Duitsland. Zonder ook maar ergens last van te hebben gekregen (pijn in mijn rug of vermoeidheid). Dat kenmerkt deze auto heel duidelijk, het is een echte kilometervreter.

De afwerking is ook echt subliem! Ieder knopje zit op exact dezelfde hoogt, geen milimeter verschil! Alles is strak en degelijk afgewerkt, ik heb dit zelden beter gezien. Het optionele navigatiesysteem werkt ook perfect (pijltjes systeem). Hij geeft iedere afslag duidelijk aan en waarschuwt voor eventuele zij-straten waar je dus niet in moet.

Helaas heb ik geen cd-wisselaar erbij genomen, wat betekend dat ik bij iedere rit met navigatie eerst voor 5 minuten de cd erin moet doen om de route te laten berekenen, daarna kan hij er overigens gewoon uit.

Wat daarin tegen nog mooier is is het info TMC systeem. Met 1 druk op de knop kan je op je scherm zien waar de files staan. Deze staan per snelweg resorteerd en hij geeft zelfs de reden van de file aan en bij welke hectometerpaal deze zich bevind. Hetzelfde geld voor flitscontroles. Ideaal! Over het audi-geluidssysteem heb ik ook geen klachten, de hoge en lage tonen zijn ontzettend goed, en wat niet goed is valt uiteraard gewoon bij te stellen, zo heb ik zelf de lage tonen een tandje lager gezet, want de beat was gewoon te hard voor mij.

Dan de motor, deze motor met 125pk doet zijn werk echt goed. Hij is ongelovelijk stil en soepel. De snelheidsbeleving is niet zo groot, maar als je eenmaal op de teller kijkt dan weet je wel beter, hij gaat als een speer. Deze motor doet mij eigenlijk het qua motorisch gedrag het meest denken aan de 2.0 TDI van VW/Audi, alleen klinkt hij als een benzinemotor. Bij ongeveer 1500 toeren heb je al het gevoel alsof het volledige koppel beschikbaar is. Je kan echt lekker schakellui rijden met deze auto.

al met al een heerlijke auto waar hopelijk nog veel plezier aan ga beleven, maar daar maak ik mij weinig zorgen om.




update: 8-12-08:

Inmiddels heb ik er ruim 3000 kilometer opzitten. Opvallende punten zijn er eigenlijk niet, langzaam maar zeker komt de motor meer tot leven en wordt hij pittiger. Wat wel opvalt is het brandstof verbruik, in negatieve zin. Een lager verbruik dan 12.4 haal ik niet, ondanks vroeg doorschakelen. Nu moet ik wel toegeven dat ik tot nu toe met name veel woon/werkverkeer heb gereden met de nodige files, maar het beloofde brandstof verbruik van 5,9 l/100km (gecombineerd) haal ik dus (nog) niet.

PROBLEMEN

  • 3.082 km

Helaas heb ik inmiddels ook een probleem met de luchtcirculatie van de climat-control. Het linker luchtrooster blijft ten alle tijd vol blazen, of de ik lucht nu alleen op voeten richt, het linker roostertje blijft ijverig blazen. Alleen het dichtdraaien van het rooster lost het probleem op.

probleem 2

  • 4.200 km

Inmiddels lijkt het ventilatiesysteem vreemd genoeg weer probleemloos te werken, daarin tegen weigert de cruise-control wel af en toe dienst.

De knop waarmee je normaal de cruisecontrol instelt en activeert reageert alleen nog maar de invoersnelheid, maar laat zich niet activeren (normaal kan je beide functies met deze knop uitvoeren). De oplossing is het afzetten van het contact en de auto opnieuw starten, blijkbaar dus iets van een softwarematig probleem.

Zolang het niet veel erger wordt wacht ik het probleem af tot aan de eerste servicebeurt (volgens de boordcomputer is die nog 22320 kilometer verwijderd).

update 11-1-09

  • 5.236 km

Aangezien de kilometer stand rap toeneemt vond ik het wel is tijd om het olieverbruik te controleren. Ik had dit na 1000 kilometer voor het eerst gedaan en nu met een kilometer stand van 5236 lijkt er nog geen druppel verbruikt te zijn gelukkig.

De motor lijkt nog steeds met de dag krachtiger en zuiniger te worden.

Voor de rest heb ik geen problemen meer gehad met het luchtrooster en de cruisecontrol. Hopelijk blijft dit dus zo.

update 1-4-2009

  • 12.100 km

Inmiddels vliegen de kilometers voorbij en begint de auto steeds soepeler te worden, terwijl die al zo enorm soepel reed. Het vermogen lijkt voor me gevoel nog steeds met de dag toe te nemen, met name tussensprintjes gaan steeds vlotter.

Ook is het verbruik wederom afgenomen. Het probleem met de cruisecontrol begint helaas wel vaker op te treden, dus ik overweeg om hem nu toch echt voortijdig naar de dealer te brengen voor een check.

Ander probleem is dat af en toe het navigatiesysteem nog wel is wil vastlopen op het moment dat je snelgegevens wilt invoeren en de cd nog aan het laden is. Een reset is dan noodzakelijk.

Voor de rest gedraagd de auto zich prima en is het een lekkere maat om veel kilometers in comfort mee te rijden.

noodloop

  • 15.520 km

Opnieuw ben ik geconfronteerd met een probleem. Toen ik afgelopen week van mijn werk weg reed was er nog niks aan de hand, maar op de snelweg viel ineens spontaan alle power weg. Het motormanagement gaf geen waarschuwing, maar voor mijn gevoel had ik niet meer dan 50pk ipv 125pk. 80 kilometer per uur was nog net te halen met volgas maar het grootste probleem was het snel terugvoegen van de meest linkerbaan naar de meest rechter.

Na het stoppen bij het eerste beste tankstation bleef het probleem zich aanhouden, toerental was stationeer zeer variabel van 600 toeren tot ongeveer 1100 toeren. Het herstarten van de motor bleef het probleem aanhouden.

Na een telefoontje met de audi hulplijn kreeg ik te horen dat er binnen 60 minuten een monteur ter plaatse zou zijn. Dat werd dus wachten (gelukkig was het mooi weer), maar na 20 minuten wachten wilde ik het toch nog een keer proberen en ja hoor, de motor liep weer als een zonnetje alsof er nooit een probleem geweest was! Audi hulplijn opnieuw gebeld en de afspraak afgezegd.

Helaas liep het contact met mijn eigen dealer niet echt geweldig, want voor 7 mei hadden ze geen plaats voor mij. Wat het probleem dus was is nog even afwachten. Nu maar hopen dat het probleem dus niet weer opnieuw gaat optreden voor 7 mei!

Terug van dealer

  • 18.200 km

Nadat mijn auto vorige maand in de noodloop schoot zonder een reden was het tijd voor een bezoek aan de werkplaats. Er zou tevens gelijk gekeken worden naar het probleem van mijn cruise-control. Helaas was de auto aan het einde van de dag nog niet klaar, maar de dag er op kon ik mijn auto weer ophalen.

Helaas heeft men beide storingen niet kunnen vinden. Na het uitlezen van de boordcomputer heeft men geen vreemde meldingen gevonden en tijdens een proefrit deed de cruise-control het ook naar behoren.

Het enige advies wat ze mij konden geven was "kijk het maar een tijdje aan". Dus ik hoop nu maar dat de storing wegblijft, maar wat betreft de cruise-control heb ik daar een hard hoofd in, want dit probleem heeft zich tot nu toe regelmatig voor gedaan.

De tijd zal het leren....

probleem gevonden!

  • 25.400 km

Inmiddels ruim 7000 kilometer verder zijn de problemen omtrent de noodloop niet meer teruggekomen. De auto doet zijn ding zoals hij het hoort te doen.

De cruisecontrol die af en toe dienst weigerd en waarvan de dealer het probleem niet kon vinden is inmiddels met een work-arround opgelost, met dank aan Beetleflower op dit forum!

Op het moment dat de cruise-control niet werkt (gebeurd zo'n 1x a 2x per maand gemiddeld), schakel ik even terug zodat de motor meer toeren draait. Druk ik dan vervolgens de cruise control in en schakel ik weer door dan is het probleem opgelost! Het vage is dat de cruisecontrol dan ook gewoon geselecteerd kan worden op het aantal toeren waarbij hij het eerst niet deed. Vreemd maar waar.

Voor de rest geen bijzonderheden, volgens de boordcomputer moet de auto over 4400 kilometer naar de dealer voor onderhoud dus ik ben benieuwd hoe hij straks rijdt naar zijn eerste "beurtje".

Zweefvliegvakantie in Aalen, die auto is zo.......

  • 29.500 km

Eindelijk was het dan zover, de auto mocht zich bewijzen voor een rit van ruim 6 uur richting Aalen in Duitsland. 1x per jaar trekt onze club erop uit om buiten Nederland te gaan zweefvliegen. De achterbak vol geladen met spullen van mijzelf en van een clubgenoot. De achterbak slikt redelijk wat liters in, want mijn collega had 2 tenten meegenomen en ook nog andere kleding spullen. Ik deed het met 1 trollie, maar alles paste er zonder al te veel problemen in (na het logisch te hebben ingedeeld).

Voordat ik vertrok heb ik de bandenspanning gecontroleerd (was in orde) en heb ik de olie nog even gepijlt, en daar kreeg ik toch weer een klein glimlachje van, want na ruim 27.000 kilometer met de auto gereden te hebben is er nog geen drupje olie verbruikt! De meetstok staat nog steeds op dezelfde waarde als toen ik de auto mee kreeg, ze weten bij VAG duidelijk wel hoe ze motoren moet bouwen. En dat voor een 1.4 blok die het volgens mij toch zwaarder heeft dan een 2.0 liter.

Het verbruik is mij enorm meegevallen, ik heb op de autobahn met een gemiddelde snelheid van 150 kilometer per uur gereden en kwam hierna op een gebruik van 1 op 13.1 kilomter uit. Niet slecht voor een volgeladen auto lijkt mij zo met die snelheid.

Ook de rust en de luiheid waarmee deze auto het doet blijft mij echt verbazen. Ook op hoge snelheid blijft de auto lekker stil en kan je zonder stem verheffing met 200 kilometer per uur nog normaal met elkaar praten. Dat was in mijn Mini Cooper en mijn Seat Ibiza duidelijk anders. Heerlijk die rust :)

Voor de rest had ik het idee om na 2 uurtjes steeds een kleine pauze te houden, maar dit kwam eerder neer op een kleine 3 uur. De stoelen zitten zo goed dat je er nog net zo ontspannen uitkomt als dat je er daarvoor instapte. Ook omdat de auto zo comfortabel rijdt blijf je duidelijk fit.

Een minpuntje heb ik wel gevonden. Het climatcontrole systeem koelt op ze laagste stand toch niet altijd voldoende of je moet hem duidelijk harder laten blazen.

Duidelijk een auto die dus gebouwd is om lange afstanden mee te overbruggen.

Eind balans na een jaar A3 rijden

  • 39.317 km

Inmiddels heb ik al weer ruim 39.000 kilometer afgelegd en ik blijf het zeggen, dat is een auto die gemaakt is voor

lange afstanden. Ik heb eigenlijk maar weinig toe te voegen deze keer, de auto heeft zijn werk braaf gedaan en

tijdens de 30.000 kilometer servicebeurt zijn er geen opvallende dingen geweest.

Wat wel een opvallend punt was (vond ik zelf althans) de voorwielen hadden duidelijk nog minder profiel dan achter.

3.1 mm tegenover 7.2 mm. Nu ben ik het wel gewend van voorgaande auto's dat de voorbanden sneller slijten vanwege de

extra wrijving en motorvermogen wat loskomt op de voorwielen, maar dit verschil vond ik wel extreem. Waar het aan

lag, geen idee.

Helaas heb rond de 32.000 kilometer en 35.000 kilometer wel twee kleine incidenten gehad (1x een lekke band) en (1x

een maniak die het blijkbaar nodig vond om mijn auto toe te takelen). Na hem schadevrij te hebben geparkeerd stond

de auto de dag erna vol met krassen (linker achterlicht, achterklep en was er veel lak weg op de achterbumper).

Beide punten zijn snel door de dealer opgepakt en opgelost. Nog een kleine 3 weken en dan heb ik de auto officieel

een jaar in gebruik. Opvallende pluspunten aan deze auto zijn;

-erg stil
-erg comfortabel
-motor is lekker levendig
-afwerking interieur
-audi(o) installatie is subliem


kleine minpuntjes:

-cruise control valt soms weg of weigert dienst (oplossing is even terugschakelen en dan de cruisecontrol opnieuw

inschakelen, vervolgens kan ik weer probleemloos doorschakelen)
-brandstof verbruik was in de begin periode relatief fors
-slechts 1 bekerhouder
-de voorstoelen hebben een vreemde constructie om toegang te geven voor de achterpassagiers, ik moet hier altijd bij helpen

Voor de rest kan ik zeggen dat de auto nog steeds aan al mijn verwachtingen voldoet. Een geweldige reisauto, volgens sommige mensen afgedaan als een saaie (niks me mis auto) en dat is het opzich ook wel, maar wel eentje waar ik met plezier in rij en hopelijk de resterende 3 jaar ook!

Bijna 10.000 kilometer verder

  • 48.200 km

Tsja wat kan ik er nog over zeggen. Inmiddels ben ik weer bijna 10.000 kilometer verder sinds mijn laatste toevoeging aan dit verslag. De auto blijft braaf zijn ding doen.

Wat opvalt is dat Audi heel ambitieus tijdens de aflevering van auto een fles met motorolie heeft toegevoegd, maar de fles zelf ligt inmiddels bijna weg te rotte in de kofferbak, nog steeds heb ik GEEN DRUPPEL hoeven toe te voegen. De eerste auto waarbij ik dit heb meegemaakt na 40.000 kilometer rijden.

Problemen kent de auto evenmin, wel eigenaardigheden. Zo slaat af en toe de tankmeter bij het starten van de motor even op tilt. Hij schiet dan van 0 naar de actuele tankinhoud stand, om vervolgens weer terug te schieten naar 0. Een paar seconden later staat hij daar weer gewoon vrolijk op de actuele tankinhoud. Erg vaag.

Het gemiddelde verbruik is gelijk blijven liggen. Waar het mij de vorige keren continue opviel dat hij zuiniger werd is dit nu gestopt. Een gemiddeld verbruik van 1/14.9. Niet slecht voor zo'n zware auto en iemand die van stoplichtsprintjes houd, maar de fabrieksopgave haal ik niet.

Het winterweer: Helaas liggen er geen winterbanden onder mijn auto en ik moet zeggen dat ik nog nooit van zulke slechte zomerbanden onder een auto heb gehad die zo slecht presteren. Zowel op werk als thuis heb ik regelmatig hulp nodig gehad (even aanduwen). Mijn rijstijl? Ik vermoed het niet, 2 collega's van mij hebben dezelfde auto met dezelfde banden en hadden exact hetzelfde probleem, terwijl andere collega's met andere banden het niet hadden.

Voor de rest blijft het een oerdegelijke auto (lees saaie auto volgens vele ANTI VAG mensen) ;)

Nog 110.000 kilometer te gaan en dan op naar de volgende auto. Wellicht dan de nieuwe A3, want de huidige A3 bevalt prima! Inmiddels heb ik besloten om het kopje (betrouwbaarheid van redelijk naar goed te zetten), aangezien de auto mij de laatste tijd niet meer in de steek gelaten heeft en ik er ook vertrouwen in heb dat dit niet op korte termijn gaat gebeuren.

Weer bij de dealer op bezoek. Het wordt een lang v

  • 64.955 km

Weer een aantal maanden verder

Opvallende (min)punten:
-De auto wil vaak niet meer in zijn 2e versnelling en maakt een tandenknarsend geluid bij het inleggen ervan.
-Het MMI (Multi Media Interface) blijft af en toe volledig hangen. Alleen het verwijderen van de zekering(!!) lost het probleem op.

Helaas zijn dit de 2 punten die de afgelopen maanden veel leed hebben veroorzaakt. De tweede versnelling werd langzamer onbruikbaar. Het begon af en toe bij het door en terugschakelen, maar helaas werd het steeds erger. Op een gegeven moment was het bijna structueel dat als je boven de 2600 toeren van 1 naar 2 wilde schakelen de bak weigerde.

Vervolgens is mijn bak er bij de dealer uitgehaald voor onderzoek. Na ruim 8 dagen kon ik mijn auto weer ophalen. Het bleek een coating te zijn die om het tandwiel van de 2e versnelling zat. Die liet los en blokkeerde hiermee de werking van de 2e versnelling. Gelukkig is dit onder garantie verholpen, maar dit mag toch niet gebeuren bij een auto die net 60.000 kilometer gereden heeft!

Het MMI systeem heeft zich helaas ook niet van zijn beste kant laten zien. Soms zet je de motor af en haal ik de sleutels uit het contact, alles zou dan automatisch uit moeten gaan, zo ook mijn (mmi) radio. Helaas, af en toe blijft de display volledig branden en geeft ie vervolgens de melding (no cd). De radio reageert daarna nergens meer op. Ook niet als je het systeem onder contact zet. Het verwijderen van de zekering in het motorcompartiment is dan de enige oplossing. De storing/oplossing is overigens nooit gevonden.

Al met al kan ik stellen dat ik wederom met vervelende minpunten geconfronteerd ben. Toen ik afgelopen maand van mijn collega hoorde dat hij ook schakelen problemen heeft met zijn A3 (in dezelfde periode geleverd) dacht ik toch even aan een maandagochtend model die wij beide geleverd hebben gekregen. Ook hij klaagt over de 2e versnelling. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar.......... Zijn auto moet binnenkort naar de dealer voor een diagnose, ik ben benieuwd!

Toch kan ik ondanks deze punten nog steeds melden dat ik tevreden ben met de auto. Tot op heden heb ik nog steeds geen spijt van deze keus. De betrouwbaarheid is wel ondermaats, maar ik moet zeggen dat mijn dealer (Kamsteeg in Alphen a/d rijn) de problemen altijd serieus neemt en goed oppakt! Dat maakt voor mij veel goed! Hopelijk kan ik nu eindelijk is probleemloos doorrijden naar de 100.000 kilometer!

alweer?

  • 87.500 km

Inmiddels weer ruim 20.000 kilometer verder. Probleemloos? Helaas! Vorige week werd ik onaangenaam verrast met een logo op mijn display die ik nog niet eerder (actief) gehad gezien in mijn leven. Het bleek het controlelampje van de koelvloeistof te zijn.

Nadat ik mijn auto aan de kant gezet had bleek het expansievat bijna leeg te zijn. Het stond in ieder geval redelijk ver onder het minimum niveau. Nadat ik het vervolgens had bijgevuld naar het gewenste niveau en de dealer op de hoogte had gesteld kon ik dezelfde middag nog langs komen. Ze konden helaas niks vinden, hooguit dat er weer veel vloeistof was verdwenen. Het advies was om het nog even aan te kijken om te checken hoe het zou gaan.

Zoals verwacht werd de situatie er niet beter op. In een week tijd heb ik ruim een liter moeten bijvullen. Inmiddels staat de auto ter reparatie bij de dealer. De oorzaak? Een defecte waterpomp..... Nee, de betrouwbaarheid van mijn auto is niet geweldig, maar desondanks ben ik mede door het prima optreden van mijn dealer nog altijd tevreden over de auto....

Maar wat ben ik blij dat dit een leaseauto is, want anders zou deze auto mij waarschijnlijk een hoop geld kosten en dat had ik toch niet verwacht van zo'n nieuwe
auto! voorsprong door techniek? Wellicht, mooie techniek, maar het gaat mij te vaak stuk ;) Dit is niet de Duitse degelijkheid die ik verwacht had.

Ook loopt de motor niet altijd even mooi stationair. De naald schiets soms 50 tot 75 toeren omhoog, zowel bij een warme als een koude motor (gebeurd zo'n 2 tot 3x per week). Maar goed de 90.000 kilometer komt eraan, dus dan mogen ze hier ook gelijk naar kijken bij de kleine beurt.

Was het toch bijna allemaal voorbij....

  • 92.000 km

Op een zaterdag reed ik lekker comfortabel terug naar Alphen. Uitvoegend vanaf de meest linkerbaan naar rechts werd ik vervolgens keihard in mijn flank geraakt met het gevolg dat de auto door deze klap gelijk links de vangrail werd ingedrukt (mijn handen werden door de klap van het stuur geslagen).

10 seconden later stond ik al stil. De andere auto die mij rechts inhaalde met een geschat snelheidsverschil van 60 a 80km/h zag ik in de verte doorslingeren en is met volle vaart doorgereden. (De politie is nog steeds opzoek naar deze dader).

Nadat de politie en de ambulance erbij waren kreeg ik van de politie al te horen dat mijn auto vermoedelijk total-loss verklaard zou worden en dat ik van geluk mocht spreken dat het zo was afgelopen. Afgebroken ophanging aan de voorkant, velgen versplinterd en alle schermen beschadigd.

Een week later werd ik door de leasemaatschappij gebeld. "Meneer hij is total-loss"! Een uur later, "meneer we gaan hem toch repareren"!

Inmiddels 3,5 weken later heb ik mijn auto teruggekregen. Op een paar kleine puntjes na ziet hij er weer als nieuw uit! En opvallend genoeg, hij rijdt ook gewoon goed. Sterker nog, hij lijkt zelfs beter te rijden (hoe krom het ook klinkt).

Wederom prijs ik mijzelf gelukkig met deze auto, want het mag dan misschien wel een Duitse "onbetrouwbare" auto zijn, de degelijkheid kwam duidelijk bij de klap naar boven!

De ouderdom komt met....

  • 102.379 km

Inmiddels is de teller de 100.000 kilometer gepasseerd. Toch lijkt de tijd niet helemaal stil te hebben gestaan voor deze auto.

Opvallende punten:

-Remvloeistof moest bijgevuld worden, nadat ik verschillende keren een foutmelding had gekregen bij het optrekken.

-Bij de deurpaneel zijn er kleine scheurtjes die groter worden (slijtage, zonder aanleiding)

-Er resoneert iets in de motorruimte tussen de 2800 en 3100 toeren

Tevens lijkt ook een oud probleem weer langzaam terug te komen... Het schakelen. De versnellingsbak is al een keer uit elkaar geweest ivm een fabrieksfout (de versnellingsbak zat bij de uitlevering niet 100 % recht onder de auto, waardoor na verloop van tijd de 1e en de 2e versnelling niet meer werkte.

Nu lijkt dit probleem terug te komen, de 2e versnelling laat zich steeds slechter inleggen. Mogelijk is dit een "natuurlijk verouderingsproces", maar opvallend is het wel. De volgende grote beurt staat gepland voor over 17.000 kilometer... Hopelijk haalt ie dat nog, gezien de geschiedenis van deze auto heb ik zo mijn twijfel....

Het einde is inzicht

  • 126.001 km

Na 3,5 jaar toeren is het moment inzicht voor een nieuwe auto. De lokale Audi dealer had mij per post al laten weten dat het leasecontract er bijna op zit en dat hun een mooie deal hebben voor een nieuwe A3.

Het klinkt aantrekkelijk, maar als realist en autoliefhebber kijk ik altijd verder dan mijn neus lang is. Ik moet wel toegeven dat ondanks de problemen die deze auto gehad heeft ik zeer tevreden ben over de auto. Ook de lokale dealer heeft mij altijd goed (zou bijna willen zeggen vorstelijk) behandeld. Bijna altijd een leenauto uit een hogere klassen (Golf GTI of een A4) en als het een keer niet goed uitkomt met het terugbrengen van de auto, dan kan het ook een dag later of ze ruilen de auto voor de deur om!

Ook een misvestandje over een eigen risico dat ik moest betalen (terwijl de dealer zei van niet) is goed opgelost.

De auto heeft mij de afgelopen maanden niet meer in de steek gelaten, ook de motor waar je hier zoveel over leest op het forum; hij zou oliezuipen, zou kapot gaan, zou onbetrouwbaar zijn, zou geen 100.000 kilometers mee gaan.... Ik heb er niks van gemerkt! De motor blijft soepel en krachtig.

Sterker nog, in totaal 126.001 kilometers afgelegd waarbij ik zelf 1 liter olie heb moeten bijvullen. Keurige scoren lijkt mij zo! Het verbruik is volgende de boordcomputer op al min ritten 1 op 17.2.. Geen fabrieksopgave, maar dat zal voor een groot deel ook aan mijn rechtervoet liggen ;)

Het enige vreemde punt blijft een hard geratel bij een koude start (schijnt volgens de dealer volledig normaal bij te zijn bij dit type motor)... Hij doet dit inderdaad al vanaf het begin, maar lekker klinken doet het niet.. Gelukkig duurt het ook nooit meer dan 30 seconden.

Voorlopige conclusie, deze auto is een extreem comfortabele auto voor het vervoer van A naar B. Ik ga deze auto missen, gelukkig is het nog niet zo ver, nog 3,5 maanden te gaan ;)

Is kijken of die laatste 3,5 maanden ook probleemloos verlopen!

einde leasecontract

  • 144.510 km

Inmiddels is de auto ingeleverd en heeft hij plaats gemaakt voor nieuwe bolide :)


Mijn conclusie na 4 jaar en 144.510 kilometers:

De motor:
De 1.4TSI is een heerlijk krachtige en bovenal soepele motor. Ik weet dat er op de website vele negatieve

reacties zijn geweest over de 1.4 motoren, omdat de kettingen zouden breken, maar die van mij en die van

mijn collega (die dezelfde auto 3 dagen eerder geleverd had gekregen) zijn klachtvrij gebleven.

In totaal heb ik na 144.510 kilometers zelf slechts 1 liter olie moeten toevoegen.


Weggedrag/comfort:
Nog nooit zo'n heerlijk comfortabele auto gehad. Stilte, rust en een ontspannende auto. Dat is hoe ik mij

deze auto na 4 jaar herinner.



Problemen 1e/2e jaar:

-Zonder reden is de auto in een nood loopgeschoten.
-Cruisecontrol weigert soms in te schakelen (geen foutmeldingen gevonden bij het uitlezen van de auto, op

internet heb ik hier meer klachten over gevonden). Een werkende forum tip was: Schakel terug en schakel de

cruisecontrol opnieuw in, dit werkt inderdaad voor 100%!
-Problemen met de luchtcirculatie, dit lostte zichzelf op na een paar weken
-2e versnelling liet zich niet meer normaal inleggen. Dit bleek een probleem vanaf de fabriek te zijn, mijn

collega had hetzelfde probleem na 50.000 kilometer (de bak hing schuin onder de auto).
-Aftermarket velgen hadden last van corrosie, na lang aandringen vervangen (mijn collega had hetzelfde

probleem).
-MMI hangt af en toe, alleen het verwijderen van de zekering werkt!


Problemen 3e/4e jaar:

-Koelvloeistof verbruik, door een defecte waterpomp, 2,5 liter in 2 dagen tijd ;)
-Auto was in eerste instantie economisch total loss verklaard, maar is later toch door de leasemaatschappij gerepareerd.
-Cruisecontrol weigert soms in te schakelen (geen foutmeldingen gevonden bij het uitlezen van de auto, op internet heb ik hier meer klachten over gevonden). Een forum tip was: Schakel terug en schakel de
cruisecontrol opnieuw in, dit werkt inderdaad voor 100%!


als wijn:

Toch denk ik dat deze auto als wijn is, naarmate de ouderdom toenam werdt hij sneller (motor was losgereden), maar nam ook de betrouwbaarheid toe! Een week voor het inleveren van de auto is hij probleemloos door de APK gekomen, er waren 0 aanmerkingen.

Spijt van mijn keuze?
Nee! Geen moment, wat een heerlijke auto was dit. Voordat ik deze nam heb ik nog getwijfeld tussen een Golf VI en wat andere auto's, maar achteraf gezien kan ik concluderen dat ik de juiste keus gemaakt heb. De dealer verdient ook een pluim (Kamsteeg/Maas te Alphen aan den Rijn), altijd ben ik er prima geholpen en stond er indien gewenst een vervangende (grotere) auto klaar. Ook kon ik bij dringende problemen gelijk langskomen en onder
het genot van een broodje en koffie wachten. Ook na een misverstand waarbij een klacht niet verholpen was is mijn auto aan de andere kant van het land opgehaald op de trailer gezet en werd er voor die dag een andere tijdelijke auto neergezet

Voor mij waren deze 4 jaar een waar genot, ja er waren wat problemen (welke auto heeft dit niet), maar hij werd naarmate de leeftijd toenam alleen maar beter. Deze Audi heeft mijn verwachtingen waargemaakt!

Brandstof verbruik na 144.510 kilometer:
De boordcomputer gaf aan dat ik na al deze kilometers een gemiddeld verbruik heb gehaald van 6.4/100 = 15.6 kilometer op 1 liter. De fabrieksopgave haalt ie niet, maar gezien mijn redelijk pittige rijstijl en 75%snelweg/25%binnenstad vind ik het gezien het gewicht een keurig verbruik.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.