Audi 80 1.6 GL 85 (1982)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 80 1.6 GL 85 |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1982 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 178.000 km |
KM-stand laatst | 227.000 km |
Ervaringen
- 181.000 km
Na mijn middelbare school te hebben afgerond, ging ik op zoek naar een auto om op te knappen zodat ik bij het behalen van mijn rijbewijs meteen kon rijden. Omdat ik meer met oude auto’s heb en omdat ze wegenbelastingvrij zijn ging het een oldtimer worden. Ik heb op marktplaats gekeken en daar stond hij, voor 800 euro met een bijna verlopen apk. Afgezien van roest in het schuifdak en een deuk in de rechterdeur viel er niet veel op aan te merken. De motor liep niet erg soepel en de blanke lak begon los te laten, maar dat krijg je altijd met oudere auto’s. Er zat wel een nieuwe koppeling in. Toen heb ik de Audi gekocht nadat de verkoper kon bewijzen dat de apk niet meer dan +/- 200 euro ging worden. Ik ben de vierde eigenaar.
Meteen na de aanschaf heb ik hem een kleine beurt gegeven, dat was wel hard nodig. Ik kon me niet aan het gevoel onttrekken dat de Audi in zijn 2 jaar dat de vorige eigenaar hem in bezit had geen servicebeurt heeft gehad. De motor liep onregelmatig en startte slecht als het koud was. Ik had wat moeite met het vinden van een carburateur maar vrij snel nadat ik me had aangemeld op het Audiforum kon iemand me er toch aan helpen voor 75 euro. Daarna liep hij weer als een zonnetje. De gaten in het schuifdak konden niet gelast worden en heb ik dichtgeplamuurd. Bij de apk hoefden slechts de middendemper en een remslangetje vervangen te worden.
Niet veel later heb ik de koelvloeistof vervangen. Dat was wel hard nodig, want het hele koelsysteem was dichtgeslibt met bruin, modderachtig spul. Daarna de wieltjes overgespoten en een luchtaanvoerslang vervangen. Ik haalde mijn rijbewijs pas na 3 keer examen te doen dus ik had tijd zat om al deze reparaties uit te voeren. Vervolgens kon ik eindelijk mijn eerste meters maken in deze “Oudi”.
Het model dat ik heb is een enigszins luxe en wat zeldzame 2-deurs uitvoering. Er zit een 63kw (85pk) 1600cc motor in die nooit moeilijk doet; optrekken vanaf 1400 toeren vindt hij geen probleem. Erg stil is hij niet, maar dat mag je ook niet van een oude auto verwachten. Bij 100 op de snelweg is het nog goed te doen, daarboven kan je niet echt goed meer een gesprek voeren. Reden daarvan is ook de versnellingsbak, het gemis van een vijfde versnelling is groot. Ik had gedacht dat de versnellingen van een 4-bak langer zouden zijn dan die van een 5-bak maar ik schakel bij 45 km/u al door in zijn vierde, constant 40 km/u in zijn vier is zelfs geen probleem. De 5e versnelling lijkt er dus echt uitgehaald te zijn. Verder komt hij prima mee in het verkeer; de topsnelheid is 170 km/u op de teller.
De stoelen zijn bekleed met skai en dat zit geweldig. Helaas vertoont de bestuurdersstoel al gebruikerssporen, maar wellicht dat ik deze nog eens omwissel met de bijrijderstoel. Er zit een toerenteller in en als extra optie is er dus ook een schuifdak ingebouwd. Helaas was het dakje doorgeroest en moest ik hem dichtplamuren. Zoals verwacht beginnen de eerste roestbubbeltjes al weer te komen. Bij navraag bleek dat ik niet minder dan 150 euro kwijt ben om deze te vervangen, en dan moet hij nog gespoten worden. Voorlopig kijk ik het dus nog even aan.
Ik rij in de stad zo’n 1:9,5 en op de snelweg zo’n 1:13, wat neerkomt op een gemiddelde van ongeveer 1:11,5. Ik heb er nu ongeveer 3000 km mee gereden en helaas heeft de Audi me toch wel 2x in de steek gelaten. De eerste keer was de accu leeg en de tweede keer waren de rubbertjes die de gaskabel aan het pedaal vasthouden helemaal verteerd. De ANWB heeft dit toen opgelost met een paar ijzerdraadjes.
Omdat de auto wat naar rechts trok en er iets ontzettend hard trilde bij 80km/u heb ik hem nog even weggebracht naar de garage van een kennis. Die heeft de Audi uitgelijnd, de uitlaat gericht (oorzaak van het trillen), alle wielen uitgebalanceerd, de remmen gecontroleerd en de bodem deels getectyleerd. Een van de koplampsproeiers werkte niet en het bleek dat de aansluiting met de sproeivloeistoftank was afgebroken. Bij demonteren zijn de boutjes afgebroken waardoor hij niet opnieuw teruggezet kon worden. Dit is ook terug te zien op de foto’s.
Gisteren is de auto probleemloos door de apk gekomen en om dat te vieren heb ik nu deze MyReview aangemaakt. De plannen zijn om er een goede 5-versnellingsbak of 4+overdrive in te zetten en over een paar maanden wil ik ook een LPG-tank laten inbouwen. Gezien de technische staat (nog altijd geen roest aan de bodemplaat en het plaatwerk) is dat de investering wel waard. Ik zal deze review goed gaan bijhouden en regelmatig updaten.
LPG-inbouw en winterperikelen
- 183.517 km
Sinds de laatste update is er een hoop gebeurd. Ik heb een 5-bak gekocht en laten monteren. In de achterbak zit nu een 70 liter LPG-tank.
Het verschil is behalve in de portemonnee ook te merken tijdens het rijden, ik heb minder pk's tot mijn beschikking en ik schakel uiterlijk bij 3000 rpm om de kop te sparen. Verder is het ook in de winter altijd in 1x starten (op LPG).
Tijdens de winter heb ik 2 koelvloeistoflekkages gehad door ouderdom van de leidingen. Ook kon ik een keer de auto niet meer in. Verder eigenlijk niet veel op aan te merken. De 5-bak zorgt voor een veel minder rumoerig snelweggebruik. De oude zomerbanden hebben weinig grip op een glad wegdek maar zo lang je gewoon rustig rijd merk je hier weinig van. De grote investeringen zijn geweest en ik wil nu minstens de 2 ton halen.
Lijst met onderhoud
- Kleine beurt
- APK: remslang, middendemper + ruitenwissers
- Uitgelijnd, uitlaat gericht, bodem deels getectyleerd, alle wielen uitgebalanceerd
- APK: uitlaat gelast
- Distributieriem, v-snaar, waterpomp
- Inbouw 5-bak
- LPG inbouw + flashlube
- Koelvloeistofslang (2x)
- Nieuwe accu
- Kleppen stellen
- Busje in de schakelstang
- Startmotorrevisie
Still going strong
- 202.471 km
Het werd weer eens tijd voor een update. Ik rij nu dagelijks op en neer tussen Rotterdam en Eindhoven dus met zo'n 1000 km per week wordt de Audi nu echt getest.
Behalve het gewone onderhoud is er slechts 1 voorvalletje geweest: een plastic busje in de schakelstang was verteerd en de schakelpook voelde als een pollepel in de soeppan. Het busje zelf kostte 5 euro maar omdat hij op de brug moest was ik toch nog 65 euro kwijt. Ook verbruikte hij redelijk veel olie maar met een flesje engine stop a leak was dit ook weer opgelost. Nu vrijwel geen olieverbruik meer, het zal wel door een uitgedroogde oliekeerring zijn gekomen.
Vorige week is de Audi weer glansrijk door de apk gekomen en als er niks kapot gaat zullen er eind januari nog zo'n 14000 extra kilometers op de teller staan. Daarna ben ik klaar met mijn stage en zal ik weer teruggaan naar een 200 km per week. Het verbruik ligt rond de 1:10,8.
Startmotor begint te haperen
- 210.000 km
Inmiddels al 2x niet kunnen starten vanwege de startmotor. Een keer is de anwb gekomen (een paar tikken met een hamer en hij deed het weer) en een keer deed hij het spontaan weer na een kwartier. De startmotor is gereviseerd bij K&K in Eindhoven, totale kosten € 178,50 (inclusief demontage en montage).
De echte vuurproef
- 218.000 km
Sinds begin oktober heb ik met de Audi 18.000 km in 4 maanden tijd gereden. Toen ik van plan was om voor mijn stage op en neer te gaan rijden tussen Rotterdam en Eindhoven werd daar nogal lacherig om gedaan, dat zou toch nooit kunnen met zo'n oude auto. Nou, behoudens een keer niet starten, een kortstondig koelvloeistofverbruik en een kapot stekkertje aan de dynamo heeft de Audi zich keurig gedragen. Als beloning daarvoor een extra sterretje voor betrouwbaarheid.
Verkocht
- 227.000 km
Vanwege de nieuwe oldtimerregeling, de altijd maar stijgende verzekeringspremies, de stijging van brandstofaccijns per 2014 en het feit dat ik binnenkort voor een half jaar naar het buitenland ga om af te studeren heb ik besloten dat het beter is om nu afstand van de Audi te doen. Sinds de laatste review heb ik geen enkel noemenswaardig probleem gehad. Ik heb veel lief en leed met de Audi gedeeld en het doet me wel pijn er afstand van te moeten doen.
Ik wens de nieuwe eigenaar veel plezier en veilige kilometers met deze Oudi.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.