Audi 80 Avant RS2 (1994)

autoreview

Audi 80 Avant RS2 (1994)
Audi 80 Avant RS2 (1994)Audi 80 Avant RS2 (1994)Audi 80 Avant RS2 (1994)Audi 80 Avant RS2 (1994)Audi 80 Avant RS2 (1994)Audi 80 Avant RS2 (1994)Audi 80 Avant RS2 (1994)

Signalement

Uitvoering80 Avant RS2
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf200.000 km
KM-stand laatst310.000 km
Lezerswaardering: 81%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi Rs2

  • 200.000 km

Op verzoek van een paar enthousiastelingen een review over mijn Audi.

Ik kocht deze machine nadat ik een andere icoon (Renault 5 GT Turbo) de vangrail in had geslingerd in 2008. Ik was opzoek naar een waardige opvolger van dit bloedstollende bommetje, die ik op droge dagen even lekker ging uitlaten.

Mijn vriendin vond alles best, maar had één eis: we moesten er mee op vakantie kunnen. Dit betekende met kinderen, bagage en ski-uitrusting. Hoewel de eis simpel was, veranderde mijn zoektocht compleet. De focus op een Clio Williams, 205 turbo, 147 GTA, en al dat soort geweld op wielen, werd verlegd naar een ander type gezelschap: de powerstation. Dit was het antwoord op alle wensen en eisen.

Vanwege het relatieve hoge gewicht wilde ik minimaal een vergelijkbare pk-gewichtsverhouding als mijn vorige speeltje (158pk op 825 kilo). 300 pk werd hiermee de ondergrens en dat was het speelveld van drie autobouwers, alle drie Duitsers.

Dit was nieuw terrein voor mij, want ik had alles behalve Duitse auto's in mijn bezit gehad.

Omdat al die pk's zinloos lijken bij nat wegdek (en dat is vaak in NL), zo redeneerde ik, bleef er nog maar 1 autobouwer over: Audi. Mijn oog viel snel op de Rs2, die ik me nog goed herinnerde, in de vorm van een vernedering. Namelijk: in de jaren 90 stuurde ik mijn toen niet kinderachtige 205 1.9 GTI op de A2. Hoewel ik destijds vrijwel alles de baas was, wat ik tegenkwam, leek het alsof ik stilstond tijdens een snelweg sprint, toen een smurfen blauwe station mij 'even' inhaalde met een snelheidsverschil van tientallen kilometers, ontwikkeld in slecht de auto lengte van mijn 205.... Onder Duits kenteken gevuld met 5 volwassenen en bagage vloog de Nogaro blauwe Duitser mij voorbij. Het was een rs2, die mij 'even' op mijn plaats zette.

Met de rs2 in het vizier ging ik informatie inwinnen. Bezitters waren enthousiast over het uiterlijk rijeigenschappen het comfort, de performance, de betrouwbaarheid en de kosten. Ik kan het nu allemaal beamen. De rs2 is een elegante vierwiel aangedreven auto, ziet er atletisch, maar ingetogen uit en voldeed volledig aan mijn verwachtingen en aan die van mijn vriendin. Het is een soort Australische rugbyspeler in een net Engels maatkostuum. Een ware teamplayer: Lekker bruut buiten de deur, maar altijd netjes en hoffelijk met gezelschap in een restaurant.

Aanschaf
Na aanschaf heb ik hem meteen maar op een rollerbank gezet. 360 pk en 610 nm, was al niet kinderachtig voor een 14 jaar oude gezinsauto met 150k op de teller. Maar als je je bedenkt dat er een lullig openlucht sportfiltertje 2 cm boven de turbo hete lucht zat te happen en de bougies helemaal op waren, is het een klein wonder dat er zulke waarden überhaupt werden gehaald, uit een verder originele setup met chiptuning. Het eerste wat ik vervangen heb naast de platinum bougies, is het originele luchtfilterhuis. Het niet originele open luchtfilter zorgde weliswaar voor een indrukwekkend 'zweepslag' geluid (dumpvalve), maar met sportiviteit had het weinig te maken, het koppel kakte behoorlijk in na 5000 toeren. Dit veranderde drastisch nadat ik het originele luchtfilterhuis met hitteschild had teruggezet.

Rijeigenschappen

Sportiviteit
Eenmaal achter het stuur, vergeet je dat je in een station zit. Het voelt meteen als een sportauto. De Recaro sportstoel, die als een harnas om je heen gevouwen zit. De mechanische handbak, die klinkt alsof je een geweer uit de tweede wereldoorlog doorlaadt. De dumpvalve die onheilspellend afblaast bij het overschakelen.

De 5 cilinder is altijd aanwezig, stationair al gromt hij zoals een Rottweiler dat doet naar vreemden in de nacht. Hoewel je zou verwachten dat de turbo als een muilkorf fungeert, brult de Audi, in de praktijk, als een aangeschoten beer tot aan de 7000 toeren toe. Een toerental waar je graag naar toe werkt bij deze auto, omdat de auto maar blijft versnellen. Dit in tegenstelling tot veel andere turbo motoren; de turbodruk stopt namelijk niet bij 0,6 bar, maar knalt al in de standaard setup naar de 1,4 bar.

Het is verslavend om na een enorm turbogat het gevoel te krijgen dat iemand de trekker overhaalt van een dubbelloops jachtgeweer in je onderrug. Ken je dat gevoel van de vrije val in de achtbaan? Juist, maar nu rechtuit!

De Porsche remmen doen hun werk goed, zo goed dat je rekening dient te houden met achteropkomend verkeer. Passagiers moeten beslist hun gordel om houden, tenminste als je na een noodstop niet je voorruit wilt vervangen.

Comfort
Ondanks de sportiviteit is de auto verrassend comfortabel. Het Quattro systeem geeft veel controle en comfort in winterse of natte omstandigheden. De elektrisch bedienbare Recaro's zijn niet alleen goed voor enthousiaste bochtenridders, maar ook fantastisch voor reizigers op lange afstanden. Je kan prima naar Zuid Frankrijk rijden en uitgerust uitstappen. Vanaf 40 km/u kan de wagen in de 6e versnelling om de bestemming tegemoet te rijden. De 5 cilinder is lui en als je onder de 3000 toeren blijft een zeer relaxte reisauto. De airco werkt fenomenaal en het schuifdak is heerlijk op een frisse lente morgen (zelfs bij snelheden boven de 250 km per uur kan het dak nog open en is het mogelijk zonder stemverheffing met elkaar praten).

Minpunt is het ontbreken van de in hoogte verstelbare stuur. Voor mij staat het in de ideale positie (1m91) en mijn vriendin klaagt ook niet (1m76). Sportiviteit kent zijn prijs, de 5 cilinder is duidelijk hoorbaar, dus verwacht geen stille auto. De lage zit en de sportstoelen zorgen er voor dat je niet heel makkelijk uit het voertuig kan komen.
Ander minpunt is de sportkoppeling. Hoewel je went aan de stugheid, voelt het alsof je een gepensioneerde powerlifter aan de kant moet duwen. Echter, ik kan goed leven met een ontwikkelde linker kuit; ik zie het simpelweg als compensatie voor mijn ontwikkelde rechter voet.

Ruimte
De beenruimte is voortreffelijk, zowel voorin als achterin. Hoofdruimte idem, zelfs voor mensen van 2meter plus. Het schuif/kantel dak vormt hier geen beperking. De bagageruimte van de station is een uitkomst, maar is ondermaats vergeleken met stations van nu. 370 liter is voor de verwende medemens behelpen, maar ik kom met een gezin prima uit de voeten.

Kosten

Voor een auto van dit kaliber is het een verrassend betaalbare auto. Ik wil daarbij opmerken dat je dan vooral NIET naar een Audi garage moet gaan. Prijzen zijn daar zomaar het vijfvoudige vergeleken met een allround garage. Het overall kennisniveau is belabberd (ze kunnen een laptop uitlezen, onderdelen vervangen, maar geen problemen oplossen) en met de rs2 hebben ze sowieso geen ervaring. Dit is overigens niet alleen mijn mening, maar ook andere Audi 5 cilinder turbo eigenaren.

De carrosserie is verzinkt, dus daar heb je geen omkijken naar. Het uitlaatsysteem met originele race kat is standaard RVS en lijkt gemaakt te zijn om nooit kapot te gaan (1300 euro, mocht dit toch gebeuren). Elke APK is door de jaren heen met vlag en wimpel doorstaan.

2008 initiële kosten
Na aanschaf ben ik voor de eerste keer naar de Audi dealer gegaan (dit was een fout) voor wat kleine zaken die niet in orde waren, motorkap ging moeilijk open, slang stuurbekrachtiging is vervangen, airco vullen en ik was 1400 euro lichter. Meteen de duurste reparatie ooit. Zelfs de vervanging van een versnellingsbak kon daar niet aan tippen (omdat de originele het koppel niet aankon) Kosten (2009):1200 euro (revisie bak met extra versterking plus inbouw). Dit is het enige serieuze wat stuk is gegaan.

Verder: Origineel luchtfilterhuis, 200 euro.
Interieur leder vervangen: pook, deuren, stuur vernieuwd: 200 euro

2009 tuning
Na een jaar vond ik dat we een stap verder konden. Inspiratie genoeg bij Duitse tuners.
Na wat verdere aanpassingen zijn de sprints fenomenaal. 2 bar turbodruk katapulteert de Audi naar bovennatuurlijke waarden. 0-200 tijden zijn gemeten rond de 10 seconden. De 300 km/u grens (29 seconden) wordt turbo-fluitend overschreden. Er lijkt weinig modern auto geweld opgewassen te zijn tegen deze gezinsauto uit de jaren 90.

2010 Drukcilinder van de koppeling, (300 euro). Voorruit 400 euro
2011 Professioneel poetsen 200 euro
2012 motronic revisie (vreemde onverklaarbare foutcodes) 250 euro

2008-2015 ROB
De auto heeft inmiddels ruim 3 ton gelopen, verbruikt geen olie en loopt als nieuw.
Remschijven met blokken moet je rekenen op 1000 euro per twee (Porsche big brakes 323). De standaard volstaat goed, geen fading, maar wil je circuit specs, met vuurspuwende schijven dan kan het kan nog gekker.
Platinum bougies, vervang ik elk jaar ongeacht de kilometers (uiteraard binnen de marge). 25 euro per stuk.
Elke 10000 kilometer bij een beurt ververs ik de olie.
Banden, 17 inch, die autobahn snelheden aankunnen, tussen de 750 en 950 euro per 4 stuks. Ik heb erg goede ervaring met de Dunlop 225/45ZR17, die ik pas na 40000 kilometer moet vervangen. Ja, met mijn rijstijl...
Distributieriem, 300 euro bij een normale garage (inclusief onderdelen en werk), doe je dit bij de Audi garage is dat 1400 euro.
Nieuwe radiator airco, om de 2 jaar, vraag me niet waarom, 300 euro, inclusief werk.

2008-2017 Verbruik
Goedkoop is het niet, deze auto lust een beetje, zeker vergeleken met een 14% bijteller uit het Tupperware segment. De eerste 3 versnellingen zijn zeer oneconomisch. Daarnaast is de auto op een Ron 98 dieet. Octaan 95 kan wel, maar is niet wenselijk, niet om het vermogensverlies van 20%, maar om de motor. Moet je toch 95 tanken, dan vooral niet het vermogen aanspreken. BP is zo'n beetje de enige fatsoenlijke leverancier van deze benzine. Ga je door Duitsland, dan zou ik bij Aral tanken (102, dat is echt een feest), net als Shell Italië (102), niet te verwarren met de V-power uit Nederland (95).
Het gemiddelde verbruik ligt op 1:8. Files/stad 1:5,5. Snelweg 1:10 (1:11 is haalbaar bij constante snelheid van 140 km/u)

Collateral damage

Schades
Ik woon in de randstad en heb nog wel eens wat moeten vervangen door schades. De achterbumper is duur. 1800 euro, alleen materiaal. Reflector (tussen de achterlichten) 500 euro.

2011 Vandalisme: 600 euro spuitwerk.

Boetes
Mensen die met mij meerijden vragen me vaak hoe het zit met boetes. Waar het kan rijd ik veel te hard, soms met opzet (100-200 in iets meer dan 6 seconden), soms sta ik er simpelweg niet bij stil. Welgeteld 1 boete (trajectcontrole, 10 km te hard) en 1 staande houding, waarbij ambitieuze agenten in hun Golfje R een meting trachtten te doen over een traject van 45 kilometer.
Ze waren niet in staat mij bij te houden en de meting werd steeds verstoort door andere weggebruikers die spontaan hun auto voor de Golf gooide (dit is het enige moment waarop ik links rijders kan waarderen), nadat ik een gat sloeg van vele auto's na elke sprint. De verbaasde agenten gaven me naast complimenten over mijn auto een formele waarschuwing, want het mocht natuurlijk niet wat ik deed.

Conclusie

Wil je gaan voor snel, praktisch, betaalbaar en niet voor een anti sociale medemens worden aangezien, dan is de Audi RS2 een goede keuze. Het is geen flamboyante sportauto, eerder een Godzilla in schapenpak. Anoniem is deze station, want alleen autoliefhebbers zullen de auto herkennen.
Geef je weinig om straatego, dan zal de veelzijdigheid jou aanspreken: het is een auto
waarmee je representatief bij jouw klanten kan voorrijden, schoonmoeder comfortabel naar Schiphol kan brengen, heel praktisch voor dochterlief een Ikea kast kan ophalen, en zelf als een blij kind met je Duitse vlammenwerper kan knallen over de autobahn, met een glimlach van oor tot oor, zolang je kan accelereren tot het volgende tankstation.

RS2links:

Quicker Than a McLaren F1: The Audi RS2 — BTS with DTS
https://www.youtube.com/watch?v=yAr-_p-m3gc

Autoblog over de rs2: https://youtu.be/79IhRG4l3xI

Zelf Doug DeMouro heeft er een gekocht voor 70k (bizar):
https://youtu.be/oV0aOGq2t0s

En nu in Peters proefrit:
https://youtu.be/GEZdgOgAxu0
Leuke retro review:
* https://youtu.be/GEZdgOgAxu0
* Audi RS2: History Of The Audi RS Wagons PART 1/6 - Carfection: https://www.youtube.com/watch?v=CwsE3c5Xd7A
* wat opnames van beeld en geluid:
https://www.youtube.com/watch?v=2vfakQynjlc
Hoe verhoudt de stamvader zich tov de nieuwe generaties:
https://youtu.be/1IXHhGeOO6g
Ook Leuk
https://www.youtube.com/watch?v=9i7cOeOw9z8

Classic dragrace M3 vs Rs2
https://youtu.be/9i7cOeOw9z8

Deze mag je niet missen, een heerlijk filmpje met een enthousiaste eigenaar
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/audi-rs2-1995-klokje-rond-klassiek/

peters proefrit
https://www.youtube.com/watch?v=GEZdgOgAxu0

Grote Beurt 2018

  • 300.000 km

Een grote beurt... Niets noemswaardigs... De monteur is goed te spreken over dit wonder op wielen..

Airco sloeg af @ Gotthard

  • 300.000 km

Normaal gesproken nemen we de Gotthard pass.. deze is mooier en ik rijd liever dan alsmaar te wachten. Echter G-maps adviseerde anders: Gotthard Tunnel zou vele malen sneller zijn. Dit was achteraf een vergissing. Namelijk door de aanhoudende hitte raakte vele auto’s aan de kook. Opvallend veel premium merken waaronder Mercedes, BMW’s en zelfs een A7. Ook mijn koelwater liep op tot 125 graden. Uit voorzorg schakelt de auto dan de airco uit. Ik was me daar totaal niet van bewust. Met zonnedak open om de warmte weg te laten vloeien was het te doen, maar warm werd het wel! Gelukkig geen pech onder weg. Het trouwe beestje kon zijn weg vervolgen. Eenmaal op normale gebruikstemperatuur sloeg de airco weer aan.

Klein onderhoud

  • 310.000 km

Ik rijd er niet heel veel mee, maar heb wat kleine dingen vervangen, rubbertjes, klemmetjes Ed. Samen met een Beurt.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens