Audi 80 1.6 CL (1983)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 80 1.6 CL |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1983 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 184.000 km |
Comfortabel vertoeven
- 130.000 km
Deze review schrijf ik vanuit mijn ervaring met oude auto’s, aangezien ik al mijn hele leven in auto’s rijd uit de jaren 70 en begin 80, enkele uitzonderingen daargelaten. Al met al denk ik dat ik tenminste 300.000 km in oude auto’s gereden heb. Dus verwacht geen vergelijk met moderne auto’s, wat eigenlijk ook zinloos is.
Ik heb bijna alleen in Opels gereden, van Kadett tot Rekord, met ook jarenlang een Ascona, welke in dezelfde klasse valt als de Audi 80. Ik heb deze Audi 80 altijd een mooie auto gevonden. Het is een conventionele sedan, maar wel stijlvol ontworpen. Op het eerste gezicht helemaal geen stroomlijn in het model, maar toch zijn er details die verraden dat dit ontwerp is gemaakt met behulp van de windtunnel. Spitse neus, afgeronde hoeken, vooral bij het voorraam. Het is ook een heel doordacht ontwerp, met bijvoorbeeld een regengootje bovenaan de achterruit, waardoor er geen water vanaf het dak over de achterruit stroomt, waardoor je onder het rijden altijd een droge achterruit hebt, zelfs bij veel regen.
De auto is voor deze klasse best wel breed, en je hebt dan ook volop ruimte binnen. Achterin ook volop ruimte. Dunne raamstijlen dus ook volop zicht. Het dashboard is jaren 70, vrij conventioneel, maar toch weer gedurfd, met schakelaars aan de randen van de console met de klokkenwinkel. Voor zover ik weet was Audi toentertijd het enigste merk wat dit deed, later in de jaren 80 hadden sommige japanse auto’s dit ook. Doordat het dashboard niet dik is, heb je ook daardoor weer veel ruimte. Mijn Audi is een CL, iets meer luxe dan het goedkoopste type. De zetels en vloertapijt zijn qua kleur op elkaar afgestemd, in de mijne beige, er is een quartzklok, opbergvakken in de voorportieren, verlichting in de kofferbak, halogeen koplampen, en als extra op de mijne getint glas, airco, mistachterlicht, en een schakelaar voor stoelverwarming, die er niet is. Wat ook als extra genoemd kan worden, is een automaat. Er zit ook een rechterbuitenspiegel op, maar geen trekhaak, dus of dat een extra accesoire is weet ik niet, de Audi is oorspronkelijk in Duitsland geleverd. Dat betekend ook gordels achterin. De buitenspiegels zijn van binnenuit te verstellen.
In de jaren 70 was het niet gebruikelijk dat alle schakelaars verlicht waren, de Audi heeft dit wel. Verder heeft de CL chroomlijstjes rondom de carrosserie en in de raamlijsten, en stootlijsten op de flanken. Op deze eerste serie 80, dus van voor de facelift, zitten VW golf 1 velgen, met chromen wieldopjes met de vier ringen in het midden.
De auto ziet er robuust, maar slank uit, en je hebt uitzicht over de gehele motorkap, die vrij lang is. Je hebt een heel stuk auto voor je wat een veilig gevoel geeft. De portieren vergen weinig kracht om te sluiten, je kunt ze bijna met de pink sluiten. De portieren gaan ver open, en staan geopend bijna in een rechte hoek, dus ook weer volop ruimte met instappen. De kofferbak is ruim, maar had nog ruimer gekund als de 70 liter benzinetank niet achter de rugleuning zat. De koffer is dus niet diep, wel breed.
De lak op mijn Audi is zwak. Er komen heel gemakkelijk krasjes in de lak, dus poetsen doe ik niet meer, dit geeft teveel krasjes. Ik was de auto met shampoo waarin wax zit, waardoor je de lak gelijk in de wax zet. Er zit nog wel een mooie diepe glans in de lak.
Het grootste voordeel van deze Audi is het gewicht, slechts 936 kg op kenteken, en voor deze klasse is dat uitzonderlijk licht. Geen enkel ander type in deze klasse met een 1.6 motor kan dit evenaren, dus is deze Audi ook niet duur in de belasting. Dit komt ook de prestaties en verbruik ten goede.
De techniek is zeer degelijk, dit motorblok staat er om bekend dat het zeker meer dan 400.000 km mee kan. De mijne staat nu op 162.000 km, en voelt aan alsof de auto nog nieuw is. Dit type is nog niet verzinkt, zoals de latere Audi’s, maar snel roesten doen ze niet. De eerste eigenaar moet wel geinvesteerd hebben in een anti roestbehandeling, anders wordt ook deze Audi krokant. Zo te zien heeft de mijne nog de originele spatborden, dus dat zegt wel wat. Wat ook heel prettig is, een droog interieur. Ik heb vele Opels gehad, maar lekken doen ze op den duur allemaal, met een natte vloer als resultaat, en altijd beslagen ramen, en natte stoelen. Deze Audi is kurk droog, en staat altijd buiten, met droge ramen. Ik vind dit één van de grootste pluspunten, en getuigd van de hoge kwaliteit van Audi. Geen lekkage betekend ook geen roest op plekken die je niet kunt zien, en geen schade aan elektrische delen in het dashboard.
Het rijden.
Alleen bij langer stilstaan, moet de startmotor wat langer werken voordat de motor aanslaat, maar dat is de schuld van die moderne biologische benzine. Bij regelmatig gebruik is het starten en lopen, en de automatische choke werkt altijd goed. Nadeel van een automatische choke is dat die te lang helemaal dicht staat, terwijl als een motor loopt, de choke direct ietsje open kan, dus bij lage temperaturen loopt de motor vol op de choke wat onregelmatig, maar gaat wel vrij snel weer open. In de zomer heb je hier helemaal geen last van. De geluid demping is goed, je hoort de motor niet veel, wat bij andere auto’s uit die tijd wel anders was. Ook banden en windgeruis blijven beperkt en de wielophanging dreunt niet. Op de snelweg loopt het geluid tezamen met het toerental op, maar nog steeds niet ergerlijk. Zeker met de automaat gaat optrekken zeer vlot, waarbij je in de eerste trap bedacht moet zijn op doorspinnen van de voorwielen. De automaat schakelt op tijd, zonder dat het toerental te hoog word, en dan zit je in no time op de honderd, en daarboven trekt de motor vrolijk verder zonder moe te worden. Ik heb geen ervaring met Audi’s met schakelbak, maar ik heb de indruk dat de automaat een hele lange eindoverbrenging heeft. Bij 100 kmu raast de motor niet met veel toeren, ook een verschil met bijvoorbeeld Opels uit de jaren 70.
Remmen gaat heel goed, waarbij niet veel kracht nodig is. De auto spoort ook heel goed, maar in snelle bochten merk je wel dat de auto gaat zoeken. Een achterwiel aandrijver blijft dan beter in het spoor. Maar de voorwiel aandrijving is wel goed ontworpen, je merkt er tijdens het rijden niet veel van, en deze Audi heeft nog steeds een korte draaicirkel, en ook daar kunnen andere merken wat van leren. Maar ja, Auto Union, waar Audi voor de oorlog al bij hoorde, maakte voor de oorlog al voorwiel aandrijvers, dus bij Audi hebben ze zeer veel ervaring hiermee, en dat merk je.
De vering is soepel maar niet slap. Mijn type helt wel wat over in scherpe bochten, maar niet hinderlijk. Het rijd zeer comfortabel, en de stoelen blijven prettig zitten, ook na vele kilometers.
Nog een pluspunt van de stroonlin en laag gewicht, het verbruik. Er zit een 70 liter tank in, en daarmee kun je heel ver komen. Ik heb het verbruik nog niet gemeten, maar het is bijna gelijk aan een D Kadett met 1.2 motor, het is ietsje meer. En dat is ook uitzonderlijk voor een oud model in deze klasse. Ik schat het verbruik op 1 op 15, en ik rijd niet overdreven zuinig.
De verlichting is ook zeer goed voor een auto uit die tijd, de halogeen koplampen geven veel licht en veel zicht op de donkere weg en bermen. Waar je met andere merken uit die tijd al snel verstralers wenst, heb je dat niet met deze Audi.
De verwarming werkt ook zeer goed, er is volop warmte, en met de vier traps aanjager is de voorruit goed schoon te houden. Ook de achterruit verwarming werkt goed, alleen is die bij mij wat versleten, twee strengen krijgen geen stroom meer.
Olie verbruik is nul, en het blok zweet zelfs geen druppeltje olie. Ook de automaatbak is lekvrij.
Is er dan wat aan te merken op deze Audi? Eigenlijk niet, alleen het puntje wat ik hierboven noemde wat betreft het wat zoeken in snelle bochten, maar dat neem ik voor lief. Ik kan er ook bredere banden onder leggen, maar dan stuurt het weer zwaarder. O ja, dat was ik ook bijna vergeten, deze Audi heeft geen stuurbekrachtiging, maar stuurt toch licht, mede door het wat grote stuur.
Deze Audi is een heerlijke reis auto, zeer comfortabel, en oerdegelijk, en van hoge kwaliteit. En je hebt een machtig mooi uitzicht op die lange neus.
Kosten: weinig. Alleen onderhoud en APK, zonder problemen. Alleen een lekke benzinedop, en een lekke benzineslang naar de carburateur. De remklauw linksvoor moet wel een keer gedaan worden, de remklauw blijft wat klemmen. De airco werkt niet meer, was al zo toen ik de Audi kocht. Dit zal wel komen door lang stilstaan bij de vorige eigenaar, want een airco heeft veel onderhoud nodig. Zelf ben ik niet zo’n fan van airco, en er zit genoeg ventilatie op de Audi, dus laat ik het maar zo.
Verder alleen maar zorgeloze kilometers.
probleemloos plezier
- 178.000 km
Net weer een verse APK er op gekregen, en alleen wat rubbertjes, stuurhoes, en deurslot aan buitenkant weer werkend gemaakt. De deur aan bestuurderskant wilde van buiten niet meer open, het hendeltje was wat versleten. Verder totaal geen problemen, alles werkt gewoon en nog steeds geen druppel olieverbruik. Over twee jaar is de Audi 40 jaar oud en zal dat gemakkelijk halen.
Het verbruik
- 181.000 km
In al die jaren dat ik met de audi rijd heb ik nooit naar het brandstofverbruik gekeken. Deze zomer toch maar eens gedaan uit nieuwsgierigheid. met alleen maar woon werk verkeer heb ik 1 op 14,5 gehaald, en dat met een automaat! Dit is toch wel opmerkelijk voor een auto van dit formaat en een model dat in 1978 op de markt kwam. De meeste middenklasse auto's in die tijd deden 1 op 11. Nu het wat kouder wordt zal de audi weer meer verbruiken, vooral veroorzaakt door de automatische choke.
Nog altijd probleemloos rijplezier, maar toch wat vervangen; de radio. Er zat een goedkoop ding in met een afneembaar frontje dat er vaak vanaf viel onder het rijden, dus maar een 30 jaar oude radio van Blaupunkt erin gezet, deze komt nog uit mijn allereerste auto en doet het nog goed.
Verkocht
- 184.000 km
De audi is verkocht. De belangrijkste reden is het verbruik en ik mis een trekhaak en de flexibiliteit van een hatchback.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.