Audi 100 S4 (1993)

autoreview

Audi 100 S4 (1993)

Signalement

Uitvoering100 S4
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf252.000 km
KM-stand laatst292.000 km
Lezerswaardering: 38%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi 100 S4

  • 292.000 km

De Audi 100 S4 (UrS4 voor de kenners) heb ik nu twee jaar.
Het is een fijne, snelle auto die het best tot zijn recht komt op de snelweg, het liefst op de autobahn.
De 5 cilinder 20 kleppen turbo is een heerlijke soepele motor en een lust voor het oor. Mijn auto is voorzien van een MTM chip waardoor het vermogen is opgeschroefd naar ongeveer 260 pk. Voor in NL is dat meer dan voldoende. Hou het toerental tussen de 2500 en 5000 toeren en je blijft 95% van het overige wegverkeer voor.
De 6 bak schakelt heerlijk en trefzeker. De Quattro vierwielaandrijving geeft je het gevoel de hele wereld aan te kunnen.

Zijn er ook nadelen? Jazeker, de 100 S4 is 480 cm lang en dat is niet altijd handig met parkeren. Verder is de stuurbekrachtiging erg aanwezig, wat op de snelweg soms een vaag gevoel geeft. Wel weer handig met parkeren, dat gaat letterlijk met de pink. De auto is erg zwaar, ca 1600 kilo. Veel wegenbelasting dus. In de stad is de auto een draak, veroorzaakt door het sportonderstel. Drempels nemen is geen pretje. Ook is het geen zuinigheidswonder, al valt 1:9 gemiddeld niet heel erg tegen voor een dergelijk kanon. Als je je heel netjes gedraagd, is zelfs 1:10 mogelijk.

Problemen:
Er zit veel op en aan bij een dergelijke auto, dus kan er ook veel kapot gaan. We noemen het volgende:
- Startonderbreker kapot (Auto niet meer starten)
- Centrale cardanas homokineet kapot.
- Centrale deurvergrendeling pomp kapot.
- Elek spiegelverstelling links kapot. (bleek draadbreuk te zijn)
- Kunststof bus in koelsysteem gebarsten. (= koelwater in 1 minuut weg)
- Airco kapot. (nog niets aan gedaan)
- Motor drinkt olie (ca 1 liter op 2500 km)

De auto heeft mij 2 keer laten staan, 1 keer toen de startonderbreker iets te fanatiek was, en een keer dat een kunststof temperatuursensorhouder in twee stukken gebroken was.
Het olieverbruik is aan de hoge kant, al is het niet geheel vreemd met deze km stand. (292000) Er zal waarschijnlijk een cilinderkop revisie aankomen.

Onderhoud:
Geen grote kosten, wel altijd originele onderdelen.
De bougies altijd de Bosch FPDOR.
De 100 S4 is uitgerust met dure remmen, zogenaamde UFO remmen. Ze remmen goed en gaan lang mee. Wel met beleid behandelen, zoals bij heftig remmen niet in een plas water stoppen en de voet op de rem houden. Tot nog toe geen problemen mee gehad.

Conclusie:
Fijne krachtige auto, met een anonieme en tijdloze uitstraling. Zeker niet probleemloos, maar m.i. acceptabel voor zijn leeftijd.

UPDATE 02-2017 310k km
Even een topic afstoffen. Auto is al geruime tijd niet meer in mijn bezit, maar wat koester ik fijne herinneringen. Toch was het ook wel eens goed raak in negatieve zin.
Ik heb in totaal 6 keer langs de weg gestaan met pech en dan gaat de lol er toch wel snel af, zeker als de auto je dagelijks vervoer is:
- Koelwaterslang gebarsten, koelwater weg.
- Startonderbreker (tot 2x toe)
- Stuurbekrachtigingspomp lekte, vervangen door een gebruikte, dat was dom want die was net zo lek.
- Benzinepomp in de tank haperde, een tik van de ANWB hamer deed 'm nog 3 maanden werken, daarna was het echt over.

Verder nog wat klein leed als een defecte centrale vergrendeling en trillende remmen, waar de UFO's zo berucht om zijn. Ik had reeds een HP2 veerpootset aangeschaft om de hele boel te upgraden naar fatsoenlijk remschijven, echter is het daar niet meer van gekomen. Na een grote distributiewissel met waterpomp, spanrol, diverse pakkingen en een radiateur besloot ik dat het tijd was om te gaan. Voor mn werk ging ik grotere afstanden rijden en dan is het echt niet meer verantwoord om een dorstige benzineauto erop na te houden.

De 5 cilindermotor zelf (motorcode AAN) heeft nimmer een klap verkeerd gegeven. Eigenlijk zijn het de spulletjes om het motorblok heen die het opgaven en het plezier een beetje vergalden. Nu weet je dat dit het geval kan zijn bij een oudere auto, maar het wordt er niet leuker op. Je rijdt niet lekker als je eigenlijk zit te wachten op het volgende defect wat zich onvermijdelijk aan zal gaan dienen. Positief is wel dat de auto relatief sleutelvriendelijk is, heb alle manco's zelf kunnen verhelpen.

Mijn volgende auto, een alles behalve spannende A4 1.9TDI heeft mij nimmer laten staan en da's toch een contrast. Toch heeft deze karakter URS4 een niet uit te wissen plekje gekregen in mijn autoherinnering.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.