Audi 100 2.8 E (1993)

autoreview

Audi 100 2.8 E (1993)

Signalement

Uitvoering100 2.8 E
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf64.000 km
KM-stand laatst85.000 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ongeëvenaarde Prijs/Kwaliteit verhouding!

  • 85.000 km

Ik was op zoek naar een grote auto als hobby. Als student zijnde heb ik een beperkt budget. Ik stel echter zeer hoge eisen als ik meer dan 400 euro uitgeef. Het moest een Sedan zijn, 6 of 8 cylinders en redelijk wat luxe. Ook moest de auto zo zijn ontwikkeld dat het reguliere onderhoud zelf uit te voeren is. Ik zat vanwege mijn eisen en mijn voorkeur voor design al in de richting van Duitse sedans. Ik denk hier aan 7-Serie E38, 5-Serie E39, A6 C5 en A8 D2. Ik ben nooit echt een Mercedes type geweest.
Na weken zoeken op internet kwam ik langs een advertentie uit Duitsland voor een Audi 100 2.8E AUT4. Ik kende het model wel van lang geleden maar had er nooit aan gedacht. Ik begon met het zoeken van informatie over het model.

Wat specs:
174 PK, vrij simpele motor, V6 met S-OHC layout. 1400 kilo doch erg groot en ruim.

De auto stond in Gelsenkirchen en had 64000 kilometer gelopen. Tevens zat er een factuur bij waar voor ruim 2300 euro kosten op gefactureerd stonden met betrekking tot de automaat. Ik ging erheen en bekeek de auto, dacht op de terugweg na. Ik ging 2 dagen later terug, heb de auto gekocht en er een 5 daags kurz-kenteken op geplakt. In Nederland moeiteloos door de keuring bij de RDW. Later door verschillende monteurs laten inspecteren en allen concludeerde dat de auto technisch in een wonderbaarlijke toestand verkeerde.

De Auto Emotioneel:
Hij zit en voelt heerlijk aan. Ik ben geen sportieve rijder en rijd puur voor comfort en rust. De auto zweeft over de weg, zweeft door bochten heen en stuurt enorm licht. Er zit waarschijnlijk een JOEKEL van een stuurpomp ergens zijn werk te doen. Combineer dit met een Automaat en ClimateControl en je kunt gaan rijden als een gepensioneerde, graaiende commissaris. Ik vind het een mooi Jaren 90’ model. Ik hou niet van moderne auto’s met de moderne rare vormen, geef mij maar de stijve carrosserien uit de jaren 80 en 90, toen auto’s nog echt auto’s waren.

Uiterlijk, Innerlijk en Motorisch:
Hij ziet er van buiten zeer goed uit voor zijn leeftijd, op een kras en wat kleine krasjes na valt er niks op aan te merken. Er zit werkelijk GEEN steenslag op de motorkap. Het interieur binnen is in zeer goede staat, een stuur zo goed als 100% mat en voelt nog nieuw aan. De gebruikelijke luxe voor een reisauto is aanwezig, houtinleg, leren pook en ventilatie voor de passagiers achter in de auto maakt van deze auto een top auto.
Het allerfijnste vind ik nog wel de manier waarop deze auto technisch in elkaar zit. De motorkap is lang en ruim, er zit echter een kleine V6 in. Dit zorgt voor veel ruimte wat het onderhoud makkelijk maakt. In tegenstelling tot andere auto’s zit het brandstoffilter bij dit model onder de motorkap. Waar je dus bij andere auto’s soms een brug nodig hebt om deze te vervangen bij de tank, kan je hem hier met een sleutel losdraaien en vervangen op je oprit. Verder zit alles binnen handbereik. Na aankoop heb ik preventief de 2 riemen en de thermostaat vervangen, de rollen en de waterpomp komen nog als ik meer tijd heb. Het vervangen van deze riemen zou niet langer dan een uur moeten duren maar ik kreeg te maken met dolle inbusschroeven. Meteen nieuwe inbusschroeven op de krukaspoelie geplaatst en opgelost.

Samengevat:

Pluspunten:
- Goede rijeigenschappen voor iemand die op luxe is georienteerd
- Groot en ruim van binnen
- Joekel van een kofferbak
- Zeer ruim in opties
- Simpele motortechniek, makkelijk te onderhouden en alles binnen handbereik in een ruim motorcompartiment
- Zuinig, 1 op 10 goed te doen met over het algemeen lange afstanden en een rustige rijstijl
- 80 liter tank waardoor je langer kan zoeven op 1 tank
- Goedkoop in de wegenbelasting

Kritiek:
- Deze auto heeft CV op basis van een vacuumsysteem. De vacuumpomp is gedoemd te falen en zal dit ook ooit doen. Een bagger systeem wat ik misschien ga vervangen voor een elektrisch systeem van de aftermarket.
- Bij 140+ Kilometer is wat ruis hoorbaar. Acceptabel maar jammer. Ik lig er niet van wakker daar ik vaak 100-120 rijd.
- De afstandsbediening van de CV werkt met infrarood IPV een golf. Dit betekent dat de sleutel precies gericht moet zijn op de IR ontvanger op de deur, lastig en ouderwets, ook vervangbaar met aftermarket spul.

Conclusie: Een dijk van een auto! Een prijs/kwaliteits verhouding zo gunstig dat zelfs een toyota rijder schrikt!


UPDATE 26 - 01 - 2010
De stand bedraagt nu circa 85000 kilometer. Nog geen problemen gehad. Netjes volgens de intervallen de filters en vloeistoffen gedaan.

Nu in de winter ook op de winterbanden gereden en de zomerbanden op 5-spaaks aluminiums veilig opgeborgen. Prachtig om te zien hoe alle kleine koekblikjes op zomerbandjes de grootste problemen hebben terwijl je met deze auto overal doorheen komt! Zelfs bij het enorm strenge weer rond kerst met plezier en een veilig gevoel rondgereden!

Tevens nog preventief alle rubbers van de ophanging voor vervangen. Was niet nodig maar zeer kleine scheurtjes waren zichtbaar. Uit grondigheid en voor de hobby vervang je het dan toch wel:)

Alle remblokken (voor en achter) vervangen bij 80000

De auto bevalt me nog steeds erg goed! Toch heb ik onlangs besloten de auto te koop aan te bieden. Mijn oog is gevallen op een groter model. De auto bevindt zich uiteraard nog steeds in uitmuntende staat!

Ik hoop de auto kwijt te kunnen aan een liefhebber! Als u deze review leest en interesse heeft, kunt u me natuurlijk een bericht sturen.

Update: De auto is inmiddels verkocht. Ik wens de nieuwe eigenaar veel plezierige, veilige en comfortabele kilometers toe!!!!

Inmiddels besloten om te gaan zoeken naar een BMW E38 750 I / IL.
Wanneer ik er een heb gekocht en het onderhoud heb bijgewerkt, schrijf ik natuurlijk een review!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens